Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
--- |
--- |
--- |
Onderwerp |
Agenda van de vergadering van 27 januari 2015. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
--- |
--- |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 20 januari 2015 vaststellen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
--- |
--- |
Schouten |
Onderwerp |
Mededelingen uit fractieberaad. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2014-004149 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Herziening besluitvorming Windvisie Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een voorstel aan Provinciale Staten vastgesteld met als doel het laten vervallen van onderdeel 1a van het besluit over de Windvisie Gelderland. Op 12 november 2014 hebben Provinciale Staten de Windvisie geamendeerd vastgesteld. Op basis van het amendement mag er geen provinciale inzet of medewerking worden verleend aan projecten wanneer er geen draagvlak bij de betrokken gemeenteraden bestaat. Uitvoering geven aan onderdeel 1a van het besluit over de Windvisie leidt tot strijd met de Elektriciteitswet 1998. Deze uitleg wordt onderschreven in een een brief van de Minister van Economische Zaken mede namens de Minister van Infrastructuur & Milieu. Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten dan ook voor om onderdeel 1a van het besluit van de Windvisie te laten vervallen. Gedeputeerde Staten benadrukken hierbij dat draagvlak een belangrijk uitgangspunt is en blijft bij het zoeken naar nieuwe locaties. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2011-016421 |
UW |
Markink |
Onderwerp |
Transitie WGR+. |
Openbare samenvatting |
Naar aanleiding van de gestelde vragen in de Commissie AFW, zijn de geraamde frictiekosten voor de transitie WGR+ nader gespecificeerd en worden met een ongewijzigd vervolgvoorstel aan de Staten voorgelegd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2015-000859 |
PP/T&I |
Bieze |
Onderwerp |
Vervolg zelfrijdend voertuig Foodvalley (WE-POD) en voor dit vervolg een beroep doen op artikel 2.24 onder g. van de Aanbestedingswet 2012 om geen Europese aanbesteding te hoeven uitvoeren. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten doen een voorstel aan Provinciale Staten over het uivoeren van een pilot met twee autonome voertuigen die pendelen tussen station Ede-Wageningen en de Campus en een rondje over de Campus maken. De kosten hiervan bedragen € 3,4 miljoen euro. Het zijn zelfrijdende voertuigen zonder stuur die op de openbare weg gaan rijden tussen het andere verkeer. Er is voor Foodvalley gekozen omdat dit een innovatieve regio is waar deze pilot een extra impuls gaat geven aan de economische ontwikkeling, nieuwe vormen van mobiliteit voor iedereen en duurzaam vervoer. De pilot is een nadere uitwerking van de visie van Gelderland op het OV van de Toekomst; het is een begin van hoe het vervoer er straks in dunbevolkte gebieden uit kan gaan zien. In het najaar van 2015 moet de pilot van start gaan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2014-015871 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Oprichting Glasvezelnet Achterhoek BV. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten om aan Provinciale Staten een voorstel te doen voor de oprichting van een Glasvezelnet Achterhoek BV, samen met 10 Achterhoekse gemeenten. Deze BV wordt opgericht met een kapitaalstorting van € 34 miljoen vanuit de provincie, de overige helft van het budget wordt verzorgd door de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude Ijsselstreek, Winterswijk, Doesburg en Lochem. Glasvezelnet Achterhoek BV zal investeren in de aanleg van glasvezel in de witte buitengebieden van deze 10 gemeenten, deze infrastructuur in eigendom krijgen en deze verhuren aan telecompartijen die daar telecomdiensten over aan gaan bieden. Een voorwaarde voor de aanleg is dat er per gemeente een minimaal deelnamepercentage van 50% van het potentiële aantal adressen behaald wordt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2014-005566 |
E&S |
Markink |
Onderwerp |
Giro d'Italia 2016. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen Provinciale Staten voor om de reeds gealloceerde € 5 miljoen daadwerkelijk beschikbaar te stellen om de komst van de Giro d’Italia in 2016 naar Gelderland mogelijk te maken. Het is na de Ronde van Frankrijk de belangrijkste meerdaagse rittenkoers ter wereld. De provincie zal de Giro samen met Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen organiseren. Drie dagen lang zal de Giro-karavaan op de Gelderse wegen te vinden zijn. Naast de wielerkoers zelf zullen er allerlei andere evenementen georganiseerd worden. De verwachting is dat het evenement grote economische en andere spin off zal bewerkstelligen. Geschat wordt dat meer dan 460.000 mensen naar de Giro zullen komen kijken. De economische bestedingsimpuls voor Gelderland wordt geraamd op bijna € 11,3 miljoen. Ook zal een attractief programma van side events spin off hebben in de vorm van een stimulans voor de Gelderse wieler- en breedtesport. De verwachting is dat in februari 2015 met RCS Sports Events, de eigenaar van de Giro, een voorovereenkomst zal worden aangegaan. Direct na de zomer zal met RCS een definitieve overeenkomst worden gesloten over de organisatie van het evenement. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2014-016397 |
N&L |
Bieze |
Onderwerp |
Werkplan 2015 voor de Gelderse omgevingsdiensten. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het Werkplan 2015 voor de Gelderse omgevingsdiensten vastgesteld. De uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van (milieu)omgevingsvergunningen en toezicht en handhaving van vuurwerk en bodem gebeurt door de omgevingsdiensten. In het werkplan zijn de prioriteiten vastgelegd voor de taken van de provincie die worden uitgevoerd door de omgevingsdiensten. De provincie werkt met de Gelderse gemeenten samen in zeven Gelderse omgevingsdiensten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2014-012544 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Uitwerking fietskoers. (AANGEHOUDEN IN GS 20 JANUARI 2015 - B7). |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten over de nota 'Kansen voor fietsen in Gelderland, uitwerking Gelderse fietskoers'. Hierin staan de kansen en dilemma's rondom fiets in stedelijke bereikbaarheid, landelijk gebied, veilighied in inovatie centraal. Het college ziet hier nog volop mogelijkheden voor de fiets. Gaan voor de fiets is geen gemakkelijke weg. Het realiseren van deze kanssen vraagt naast aanzienlijke investeringen om daadkracht en een lange adem. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
|
--- |
--- |
Onderwerp |
B3 is van de agenda verwijderd |
Openbare samenvatting |
B3 'De Beijer / verbindingsweg Dodewaard' is maandag 26 januari 2015 besproken in het P-beraad en in het directieoverleg. Naar aanleiding van deze besprekingen is besloten het stuk van de agenda te verwijderen. Het stuk zal opnieuw worden aangeleverd voor GS 3 februari 2015. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2014-016071 |
E&S |
Markink |
Onderwerp |
Vervolg Statenbrief evenementenplusbeleid 2015. |
Openbare samenvatting |
GS gaan in op vragen die zijn gesteld bij de behandeling van het voorstel in de Commissie AFW over de voortzetting van het evenementenbeleid. GS willen geen aparte regeling meer voor de stimulering van extra economische spin off van evenementen, maar willen die inpassen in de subsidieregeling voor sport- en cultuurevenementen. GS geven aan hoe het subsidiekader voor sportevenementen wordt verruimd. Omdat alle middelen voor culturele evenementen al zijn verdeeld, is deze werkwijze voor culturele evenementen in 2015 niet mogelijk. GS willen de gesprekken voortzetten die zij hebben met de festivalpartners en ze benutten om samen met de partners te zoeken naar vormen van meer economische spin off. Ook willen GS middelen ter beschikking stellen voor de promotie van Gelderland als evenementenprovincie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2014-001623 |
KOB |
Markink |
Onderwerp |
Gemeente Apeldoorn: Meerjaren Programma Begroting (MPB) 2015-2018. |
Openbare samenvatting |
De gemeente Apeldoorn is in 2015 onder het preventief (= verscherpt) financieel toezicht geplaatst. Dit brengt met zich mee dat de begroting 2015 van Apeldoorn de goedkeuring van GS nodig heeft. GS hebben besloten deze goedkeuring te verlenen. GS hebben de meerjarenramingen 2016-2018 voor kennisgeving aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2014-001641 |
KOB |
Markink |
Onderwerp |
Gemeente Beuningen: Programmabegroting 2015. |
Openbare samenvatting |
De gemeente Beuningen is in 2015 onder het preventief (= verscherpt) financieel toezicht geplaatst. Dit brengt met zich mee dat de begroting 2015 van Beuningen de goedkeuring van GS nodig heeft. GS hebben besloten deze goedkeuring te verlenen, omdat in de begroting in evenwicht is en de sanering van de tekorten, conform de eerder vastgestelde uitgangspunten, wordt gecontinueerd. GS hebben de meerjarenramingen 2016-2018 voor kennisgeving aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2014-000227 |
VV/HH |
Markink |
Onderwerp |
Bekrachtigen pro forma hoger beroep bij Centrale Raad van Beroep. |
Openbare samenvatting |
De Rechtbank Gelderland heeft enkele ontslagbesluiten vernietigd. Namens GS is tegen die uitspraak op 5 januari 2015 (pro forma) hoger beroep ingesteld bij de Centrale Raad van Beroep. GS hebben het besluit om hoger beroep in te stellen, bekrachtigd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2015-000881 |
Fin |
Markink |
Onderwerp |
Vergadering van prioriteitsaandeelhouders Topfonds Gelderland BV (TG BV) op 2 februari 2015. |
Openbare samenvatting |
Op 2 februari 2015 is een vergadering van prioriteitsaandeelhouders gepland van Topfonds Gelderland BV (TG BV). Hetgeen in deze vergadering voorligt is de goedkeuring van het voorgenomen besluit van het bestuur van TG BV tot het oprichten van een drietal dochtermaatschappijen. Concreet gaat het daarbij om het Fonds Gelderse Cultuurleningen BV, het Fonds Gelderse Vrijetijdseconomie en het Fonds Herstructurering Bedrijventerreinen Gelderland BV. Het college van Gedeputeerde Staten heeft in november 2014 Provinciale Staten geconsulteerd. PS hebben geen opmerkingen gemaakt en het college van Gedeputeerde Staten is nu dan ook voornemens om op de aandeelhoudersvergadering in te stemmen met het voorgenomen besluit van het bestuur van TG BV tot oprichting van drie dochtermaatschappijen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2014-006784 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Definitief vaststellen van de beheerovereenkomsten en investeringsinstructies van het Fonds Gelderse Vrijetijdseconomie (FGV BV), Fonds Herstructurering Bedrijventerreinen Gelderland (FHBG BV) en Fonds Gelderse Cultuurleningen (FGC BV). |
Openbare samenvatting |
GS hebben besloten definitief akkoord te gaan met de beheerovereenkomsten inzake drie nieuwe investeringsfondsen, het Fonds Gelderse vrijetijdseconomie (FGV BV), het Fonds Herstructurering Bedrijventerreinen Gelderland (FHGB BV) en het Fonds Gelderse Cultuurleningen (FGC BV). In november werden Provinciale Staten in de gelegenheid gesteld om hun wensen en bedenkingen over de overeenkomsten naar voren te brengen. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in de beheerovereenkomsten en investeringsinstructies. De fondsen - die juridisch de vorm hebben van dochtervennootschappen van Topfonds Gelderland BV - zullen in het eerste kwartaal van 2015 operationeel zijn. Met de oprichting van de nieuwe fondsen stelt de provincie Gelderland 17 miljoen euro beschikbaar voor de stimulering van de Gelderse economie. De fondsen zijn bedoeld voor de cultuursector, de vrijetijdsector en voor de herstructurering van Gelderse bedrijventerreinen. Voor meer informatie over deze fondsen (mogelijkheden, fondsvoorwaarden, doelgroep, aanvraagprocedure etc.) kan men terecht bij de fondsbeheerder van de nieuwe fondsen, PPM Oost NV. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2014-010625 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Landgoederen Brummen. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura2000-gebied Landgoederen Brummen in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura2000-status voor de gebieden betekent voor de omgeving en de betrokkenen. Bij de Landgoederen van Brummen gaat het om de Empense en Tondense heide en de landgoederen Voorstonden en Leusveld. In de beide landgoederen gaat het vooral om het voldoende nat houden van de natte broekbossen. Op de heide gaat het voornamelijk om herstel van de natte heide en de vennen. In de Empense en Tondense heide zijn inmiddels al veel werkzaamheden uitgevoerd. Het beheerplan gaat vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage. Voor gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2014-010628 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Bruuk. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura2000-gebied De Bruuk in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura 2000-status voor dit gebied betekent voor de omgeving en de betrokkenen. Bij de Bruuk gaat het met name om voldoende kwelwater van goede kwaliteit om de aanwezige zeldzame blauwgraslanden in goede conditie te kunnen houden. Om overlast in de omgeving te voorkomen worden voorafgaand en in overleg met betrokkenen maatregelen getroffen. Het beheerplan wordt door het Ministerie van EZ vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage gelegd. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2014-010630 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Willinks Weust. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura 2000-gebied Willinks Weust in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura 2000-status voor dit gebied betekent voor de omgeving en de betrokkenen. Bij Willinks Weust gaat het met name om versterking van de bestaande natuur van eikenbos en bloemrijke schraallanden. Belangrijk daarbij is een goed beheer en het minder kwetsbaar maken voor omgevingsinvloeden. Het beheerplan wordt door het Ministerie van EZ vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage gelegd. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2014-010629 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Stelkampsveld. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura 2000-gebied Stelkampsveld in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura2000-status voor dit gebied betekent voor de omgeving en de betrokkenen. Bij Stelkampsveld gaat het met name om voldoende kwelwater van goede kwaliteit in het gebied en het minder kwetsbaar maken van het gebied voor omgevingsinvloeden. Om overlast in de omgeving te voorkomen worden voorafgaand en in overleg met betrokkenen maatregelen getroffen. Het beheerplan wordt door het Ministerie van EZ vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage gelegd. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2014-010624 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Korenburgerveen. |
Openbare samenvatting |
GS heeft, gelijk met nog zes andere gebieden, het beheerplan voor het Natura 2000-gebied Korenburgerveen in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura 2000-status voor de gebieden betekent voor de omgeving en de betrokkenen. In het gebied het Korenburgerveen gaat het met name om het op orde brengen van de condities voor ontwikkeling van hoogveen. Dat betekent maatregelen treffen om het water in het gebied vast te houden. In het gebied zijn inmiddels diverse van dergelijke maatregelen uitgevoerd. Het gebied is deels toegankelijk. Voor een mooi overzicht van het gebied is tevens een uitkijktoren aanwezig. Het beheerplan gaat vanaf 2 februari 2015 voor 6 weken ter inzage. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2014-010623 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Bekendelle. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura 2000-gebied Bekendelle in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura 2000-status voor de gebieden betekent voor de omgeving en de betrokkenen. In het gebied Bekendelle gaat het met name om het schoon en natuurlijker maken van de beek en een meer op natuur gericht bosbeheer. Een goede begeleiding van de recreatie is eveneens een belangrijk punt. Het beheerplan gaat vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2014-010626 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natura 2000, ontwerp-beheerplan Wooldse Veen. |
Openbare samenvatting |
GS heeft het beheerplan voor het Natura 2000-gebied Wooldse Veen in ontwerp vastgesteld. In dit beheerplan worden de door het Rijk vastgestelde doelen voor dit gebied nader uitgewerkt en wordt beschreven hoe deze doelen concreet kunnen worden bereikt. Daarbij wordt beschreven wat de Natura 2000-status voor de gebieden betekent voor de omgeving en de betrokkenen. In het gebied het Wooldse Veen gaat het met name om het op orde brengen van de condities voor ontwikkeling van hoogveen. Dat betekent maatregelen treffen om het water in het gebied vast te houden. In het gebied zijn inmiddels diverse van dergelijke maatregelen uitgevoerd. Er is bovendien een 'knuppelpad' gemaakt om het hoogveen, zonder gevaar voor wegzakken, te kunnen beleven. Het beheerplan gaat vanaf 2 februari voor 6 weken ter inzage. Voor het gebied ligt tevens, sinds 10 januari, de gebiedsanalyse in het kader van het Programma Aanpak Stikstof, bij het Ministerie van Economische Zaken ter inzage. Deze PAS-gebiedsanalyse is integraal in het ontwerp-beheerplan opgenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2015-000840 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Koepelnotitie subsidieverlening 27 januari 2015. |
Openbare samenvatting |
In de koepelnotitie subsidieverlening van 27 januari 2015 hebben Gedeputeerde Staten besloten een totaalbedrag van € 2.814.372,-- aan subsidie te verlenen voor 6 subsidieaanvragen. Het Slingeland Ziekenhuis ontvangt subsidie voor het project ‘Fieldlab 2e lijnszorg’ en Siza ontvangt een subsidie voor ‘Fieldlab gehandicaptenzorg’. Het doel is hierbij een bijdrage te leveren aan het versnellen van innovaties richting markt door een fieldlab op te zetten. ROC RijnIJssel ontvangt 3 subsidies voor de projecten ‘Build up skills AAN’ voor het verhogen van kennis en vaardigheden van vakmensen in de bouw- en installatiesector in de regio Achterhoek, Arnhem en Nijmegen, ‘Energie NAA de meter’ voor upgrading van docenten in kwantiteit en kwaliteit inclusief ontwerpen en bijstellen van de huidige opleiding in samenhang met nieuwe kwalificatiestructuur en ‘Powerlab’ voor de inrichting van een ‘experience centre’ op het gebied van duurzame elektrische energie voor basis-, vo- en mbo-scholieren, studenten en het bedrijfsleven. Tenslotte ontvangt BV Landgoed Deelerwoud een subsidie voor het project ‘Natuurontwikkeling Landgoed Deelerwoud’. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2007-017556 |
PP/Buitengewoon Groen |
Van Dijk |
Onderwerp |
Verlenging Prestatieovereenkomst Dienst Landelijk Gebied 2014. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de prestatieovereenkomst met Dienst Landelijk Gebied (DLG) voor 2014 verlengd tot 1 maart 2015. De prestatieovereenkomst bevat de afspraken over inzet van DLG bij de uitvoering van projecten in het landelijk gebied in januari en februari 2015. Om tot aan de opheffing van DLG per 1 maart 2015 deze werkzaamheden voort te kunnen zetten is het van belang de afspraken uit de prestatieovereenkomst 2014 te verlengen. De overeenkomst bevat een overzicht van alle opdrachten aan DLG en de op te leveren prestaties voor de periode van 1 januari 2015 tot 1 maart 2015. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
2014-016133 |
UW |
Traag |
Onderwerp |
Green Deal Duurzaam Stortbeheer. |
Openbare samenvatting |
De afgelopen 4 jaar is er landelijk gewerkt aan de voorbereiding van Duurzaam Stortbeheer; een programma waarbij gekeken wordt naar mogelijkheden om verontreinigingen in een stortplaats onschadelijk te maken door het daarin aanwezige organisch materiaal af te breken. De provincie Gelderland is enthousiast over Duurzaam Stortbeheer. Een lang traject van voorbereiding wordt eind februari 2015 afgerond met het ondertekenen, ook door de provincie Gelderland, van de Green Deal Duurzaam Stortbeheer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
|
--- |
--- |
Onderwerp |
C16 is S8 geworden |
|
Rondvraag GS-vergadering van 27 januari 2015 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
--- |
Allen |
Afspraak |
Het college neemt kennis van het overzicht GS-activiteiten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
--- |
Bieze |
Afspraak |
De rondvraagnotitie van gedeputeerde Bieze over het bestuurlijk overleg Overbetuwe en het werkbezoek op 24 februari 2015 wordt voor kennisgeving aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
--- |
Bieze |
Afspraak |
Gedeputeerde Bieze licht het college in over een debatverzoek met betrekking tot de elektrificatie van de Maaslijn. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
|
--- |
Meijers |
Afspraak |
Gedeputeerde Meijers deelt mee dat zij samen met de Commissaris van de Koning, de heer Cornielje, bij de opening is geweest van het nieuwe IPO kantoor in Den Haag. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
2014-016880 |
N&L |
Meijers |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid de heer Ü. Sözen (GroenLinks) over het ontgassen van binnenvaartschepen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde staten van Gelderland hebben vragen van statenlid de heer Ü. Sözen (GroenLinks) over het ontgassen van binnenvaartschepen beantwoord. Bij het ontgassen van ladingstanks van (binnen)schepen worden achtergebleven ladingdampen in de buitenlucht gebracht voor een volgend product geladen wordt. Deze stoffen (waaronder benzeen en benzeenhoudende stoffen) zijn schadelijk voor het milieu en de gezondheid. Er wordt internationale en nationale regelgeving voorbereid om dit ontgassen te verbieden. De provincie Gelderland volgt de lijn van het IPO dat een brief aan staatssecretaris Mansveld heeft gestuurd met het verzoek per 1 juli 2015 te komen met een nationaal verbod op het varend ontgassen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2015-000496 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid mevrouw A. Prins (VVD) over aanpak Europaweg (N304 / A1). |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland geven antwoord op vragen van statenlid mevrouw A. Prins (VVD) over de verkeerssituatie N304/A1. De antwoorden hebben betrekking op de lopende verkenningsfase |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2015-000008 |
PP/Buitengewoon Groen |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid de heer L. van der Veer (PvdDieren) over jachtterreinen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben statenvragen beantwoord van de Partij voor de Dieren over jachtterreinen. Naar aanleiding van een advertentie waarin een grofwildjachtterrein op de Veluwe wordt aangeboden is gevraagd naar de risico’s van misbruik van jachtrechten door eigenaren. In hun antwoord hebben Gedeputeerde Staten aangegeven dat ontheffing voor populatiebeheer en schadebestrijding uitsluitend plaatsvindt ten behoeve van het voorkomen en beperken van schade aan landbouw en verkeer. De ontheffing wordt verleend aan de Faunabeheereenheid Gelderland, die geen financieel belang heeft. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
2014-017424 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid de heer L. van der Veer (PvdDieren) over dierenwelzijn in megastallen. |
Openbare samenvatting |
Het statenlid de heer L. van der Veer (PvdDieren) heeft schriftelijke vragen gesteld over een Nederlandse ondernemer die in Duitsland een verbod heeft gekregen om varkens te mogen houden. Gedeputeerde Staten van Gelderland geven in de antwoorden op de vragen aan dat deze ondernemer ook een varkensbedrijf in de gemeente Buren exploiteert. Het college geeft aan dat gemeente Buren in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) het bevoegd gezag is en dat vragen over de stand van zaken bij dit bedrijf, inclusief de handhaving, aan de betreffende gemeente moeten worden gesteld. Het college van Gedeputeerde Staten geeft verder aan dat in het recente vastgestelde provinciale omgevingsbeleid en binnen het innovatiebeleid van de provincie verbetering van dierwelzijn expliciet als beleidsdoel is geformuleerd. Samen met andere overheden en (markt)partijen wensen Gedeputeerde Staten de veehouderij te verduurzamen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
2014-017207 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid de heer C. van den Bos (VVD) over amendement 14A32. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de beantwoording op de schriftelijke vragen van statenlid de heer C. van den Bos (VVD) vastgesteld. De vragen hebben betrekking op amendement 14A32. Dit amendement is aangenomen bij de vaststelling van de Windvisie Gelderland. Op basis hiervan mag geen provinciale inzet of medewerking worden verleend aan projecten in de Windvisie wanneer er geen draagvlak bij de betrokken gemeenteraden bestaat. Statenlid Van den Bos vraagt of de tekst van het amendement in strijd is met de wet en zo ja op welke wijze het doel van het amendement alsnog behaald kan worden. Gedeputeerde Staten leggen uit dat uitvoering geven aan het amendement in strijd is met de Elektriciteitswet. Tevens is het strijdig met artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (overlegplicht ruimtelijke plannen). Deze uitleg wordt onderschreven door Minister Kamp in zijn brief van 12 januari 2015. Gedeputeerde Staten leggen uit dat er juridisch ook geen andere mogelijkheden zijn om het doel te bereiken. In aanvulling hierop geven zij aan dat zij zich wel op andere manieren inspannen voor dit doel: Draagvlak is en blijft één van de belangrijkste uitgangspunten is bij het zoeken naar nieuwe locaties. Gemeenten en lokale initiatiefnemers worden hierin ondersteund. Op projectniveau bieden Gedeputeerde Staten ondersteuning bij het creëren van draagvlak, totstandkoming van een participatieplan voor de omgeving en communicatie in brede zin van het woord over een project. |
|