Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
--- |
--- |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 01 oktober 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2013-013609 |
UW |
Traag |
Onderwerp |
Begroting 2014 en meerjarenbegroting 2014 - 2017 van het Fonds nazorg stortplaatsen Gelderland 1999. |
Openbare samenvatting |
Op 12 november 1999 is door Gedeputeerde Staten het Fonds Nazorg Stortplaatsen Gelderland opgericht. Uit het fonds worden de kosten betaald voor de (eeuwigdurende) nazorg van stortplaatsen en depots voor baggerspecie, die op of na 1 september 1996 nog afval ontvingen. Het doel van de nazorgactiviteiten is te voorkomen dat gesloten stortplaatsen en depots voor baggerspecie in de toekomst schade aan lucht, water of bodem veroorzaken. In 2014 heeft de provincie de zorg voor de stortplaatsen "de Keyenberg" te Wageningen, "IJsseloord2" te Arnhem, Oranje Nassau" te Hattem, "Ullerberg" te Ermelo en "Armhoede" te Lochem, alsook voor 6 kleine baggerspeciedepots in de uiterwaarden. Met het onderhoud is in 2014 ongeveer € 261.000 gemoeid. Het fonds groeit in 2014 naar 33,8 miljoen euro. Het fonds is van rechtswege rechtspersoon en kent een eigen (meerjaren)begroting en rekening. Gedeputeerde Staten zijn akkoord gegaan met de conceptbegroting 2014 van het fonds en zullen de begroting ter vaststelling toezenden aan Provinciale Staten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2013-013663 |
Fin |
Markink |
Onderwerp |
1e Wijziging begroting 2013 en ontwerpbegroting 2014 Omgevingsdienst Regio Arnhem. |
Openbare samenvatting |
Op 17 september jongstleden is de 1e wijziging op de begroting 2013 en de ontwerpbegroting 2014 van de omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) ontvangen. Provinciale Staten hebben de mogelijkheid op deze 2 stukken hun zienswijze hierop kenbaar te maken dan wel de begrotingswijziging 2013 en de ontwerpbegroting 2014 voor kennisgeving aan te nemen. Voorgesteld wordt aan Provinciale Staten de 1e wijziging op de begroting 2013 evenals de ontwerpbegroting 2014 van het Openbare Lichaam Omgevingsdienst Regio Arnhem voor kennisgeving aan te nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2009-021070 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
Verzoek aan Provinciale Staten om het besluit te nemen de Kroon te verzoeken over te gaan tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening ten behoeve van de uitvoering van het Inpassingsplan N322 Zaltbommel. |
Openbare samenvatting |
Ten behoeve van de beoogde verbeteringen aan de N322 te Zaltbommel stellen Gedeputeerde Staten aan PS voor over te gaan tot het opstarten van de onteigeningsprocedure. Een belangrijk deel van de benodigde gronden langs de N322 en in het gebied Middelweide is het afgelopen jaar in goed overleg met de betreffende eigenaren overgegaan naar de provincie. Met een beperkt aantal eigenaren kan tot op heden geen overeenstemming worden bereikt, waardoor de voortgang van de beoogde wegverbreding en de nieuwe wegaanleg door Middelweide stokt. Omdat geen concreet zicht bestaat dat het minnelijke overleg op korte termijn tot resultaat zal leiden, is GS van oordeel dat onteigening onontkoombaar is. Gezien het grote belang dat de provincie hecht aan het oplossen van de verkeersproblematiek op de N322 bij Zaltbommel, is in april jl. het Inpassingsplan voor de benodigde maatregelen vastgesteld en geld beschikbaar gesteld. Omdat het Inpassingsplan inmiddels onherroepelijk is geworden, kan nu de onteigeningsprocedure voor de resterende gronden worden gestart waardoor de oorspronkelijke planning geen onnodige vertraging oploopt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2009-021105 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
N320 Culemborg: verzoek tot aanwijzing ter onteigening percelen in verband met realisatie tracé N320 Culemborg. |
Openbare samenvatting |
Ten behoeve van de beoogde verbeteringen aan de N320 te Culemborg stellen Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten voor over te gaan tot het opstarten van de onteigeningsprocedure. Een belangrijk deel van de benodigde gronden is het afgelopen jaar in goed overleg met de betreffende eigenaren overgegaan naar de provincie. Met een beperkt aantal eigenaren kan tot op heden geen overeenstemming worden bereikt, waardoor de voortgang van de beoogde wegreconstructie stokt. Omdat geen concreet zicht bestaat dat het minnelijke overleg op korte termijn tot resultaat zal leiden, is Gedeputeerde Staten van oordeel dat onteigening onontkoombaar is. Gezien het grote belang dat de provincie hecht aan het oplossen van de verkeersproblematiek op de N320 bij Culemborg is in april jongstleden het Inpassingsplan voor de benodigde maatregelen vastgesteld en geld beschikbaar gesteld. Omdat het Inpassingsplan inmiddels onherroepelijk is geworden, kan nu de onteigeningsprocedure voor de resterende gronden worden gestart waardoor de oorspronkelijke planning geen onnodige vertraging oploopt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2013-014177 |
Fin |
Markink |
Onderwerp |
Begroting 2014. |
Openbare samenvatting |
T.b.v. de novembervergadering van Provinciale Staten hebben Gedeputeerde Staten de begroting en de robuuste investeringsimpuls vastgesteld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2013-014207 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Bestedingsplan reserve percentageregeling kunst en infra. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten stelt Provinciale Staten voor om de 1%-regeling Kunst en infrastructuur per direct op te heffen en de lopende projecten af te ronden. Dit zijn het Witte Lint, the Sky acts as a mirror en buitenorgel Elburg. Het college stelt voor geen nieuwe kunsttoepassingen in het kader van de 1%-regeling op te starten omdat de werkwijze niet altijd leidt tot kunsttoepassingen waarvoor draagvlak is. Bovendien vindt het college dat een automatische financiële koppeling tussen wegenbouw en het realiseren van kunsttoepassingen niet meer voor de hand ligt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2013-000664 |
PP/T&I |
Traag |
Onderwerp |
Statenbrief Europees geld voor Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Ten behoeve van de beoogde verbeteringen aan de N320 te Culemborg stellen Gedeputeerde Staten aan PS voor over te gaan tot het opstarten van de onteigeningsprocedure. Een belangrijk deel van de benodigde gronden is het afgelopen jaar in goed overleg met de betreffende eigenaren overgegaan naar de provincie. Met een beperkt aantal eigenaren kan tot op heden geen overeenstemming worden bereikt, waardoor de voortgang van de beoogde wegreconstructie stokt. Omdat geen concreet zicht bestaat dat het minnelijke overleg op korte termijn tot resultaat zal leiden, is GS van oordeel dat onteigening onontkoombaar is. Gezien het grote belang dat de provincie hecht aan het oplossen van de verkeersproblematiek op de N320 bij Culemborg is in april jl. het Inpassingsplan voor de benodigde maatregelen vastgesteld en geld beschikbaar gesteld. Omdat het Inpassingsplan inmiddels onherroepelijk is geworden, kan nu de onteigeningsprocedure voor de resterende gronden worden gestart waardoor de oorspronkelijke planning geen onnodige vertraging oploopt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2011-03546 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
Ontwerp inpassingsplan N830 Meteren-Waardenburg. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het ontwerp inpassingsplan N830 Meteren-Waardenburg vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het plan maakt de realisatie van vrij liggende fietspaden mogelijk. Het ontwerp inpassingsplan wordt vanaf donderdag 17 oktober 2013 gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Dat wordt van te voren bekend gemaakt in diverse bladen en op de provinciale website. Een ieder kan kennis nemen van de stukken en eventueel een zienswijze indienen. Tijdens de ter inzagelegging van de stukken zal op een nog nader bekend te maken datum een inloopbijeenkomst worden gehouden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2013-013837 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Statenbrief investeringsmaatschappij Breedband. |
Openbare samenvatting |
Bewoners in het buitengebied van Gelderland en ook veel Gelderse bedrijven lopen in toenemende mate aan tegen de grenzen van hun internetverbinding. Zij kunnen niet mee met maatschappelijke ontwikkelingen die een goede digitale verbinding vereisen zoals thuiswerken, zorg op afstand en werken in de `cloud'. De provincie Gelderland vindt het van groot belang dat mensen en bedrijven ook in het buitengebied en op bedrijventerreinen toegang hebben tot breedband Provinciale Staten wordt voorgesteld om het model van een PPS op haalbaarheid te onderzoeken en om 35 miljoen euro te bestemmen (via de Robuuste Investeringsimpuls) voor de aanleg van breedband in de buitengebieden en op bedrijventerreinen. Omdat niet de gehele opgave in de huidige coalitieperiode gerealiseerd kan worden is het stellen van prioriteiten noodzakelijk. Daarom wil de provincie starten in gebieden waar veel draagvlak bij bestuurders, inwoners en bedrijven aanwezig is. Daarbij is de Achterhoek concreet in beeld. Door middel van een marktconsultatie onderzoekt de provincie eind dit jaar wie potentiele partners zijn en onder welke condities zij samen willen werken met de provincie. Mocht uit de marktconsultatie blijken dat partners geen interesse hebben om de samenwerking aan te gaan, dan overweegt de provincie de aanleg van breedband in het buitengebied en op bedrijventerreinen te realiseren door middel van een provinciale, publieke investeringsmaatschappij. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2013-004913 |
BBD |
Markink |
Onderwerp |
Vervolgonderzoek evaluatie Rekenkamer Oost-Nederland. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft aan Provinciale Staten haar wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt over het initiatiefvoorstel Vervolgonderzoek evaluatie Rekenkamer Oost-Nederland. Gedeputeerde Staten heeft aangegeven graag in de gelegenheid te worden gesteld om een schriftelijke reactie op Rekenkamerrapporten te geven alvorens een rapport openbaar wordt gemaakt. Zij willen dit bij voorkeur doen in de fase van bestuurlijk hoor en wederhoor. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2013-013124 |
VV/HH |
Van Dijk |
Onderwerp |
Flora- en faunawet. Melden voorgenomen afschotakties door jacht(akte)houders. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten om vooralsnog geen meldingsplicht van voorgenomen afschotakties te introduceren. Op basis van een inventarisatie bij omliggende provincies, de aantallen meldingen, de daarmee gepaard gaande administratieve lasten en de beschikbare toezichtcapaciteit hebben Gedeputeerde Staten geconcludeerd dat het rendement van dit instrument niet opweegt tegen de toenemende administratieve last voor zowel de faunabeheerders als de provincie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2012-007115 |
E&S |
Meijers |
Onderwerp |
Stand van zaken EU-programma's EFRO, POP en INTERREG. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een Statenbrief vastgesteld waarin zij Provinciale Staten van Gelderland informeren over de stand van zaken rond de ontwikkeling van de Europese programma's EFRO, POP en INTERREG. Van het Operationeel Programma voor EFRO is een ambtelijk concept 100% versie gereed. Naar verwachting zullen de drie EU-programma's in 2014 operationeel zijn. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2010 - 021451 |
N&L |
Meijers |
Onderwerp |
Besluitvorming resultaten Interprovinciale Drinkwaterleveringen (IPL). |
Openbare samenvatting |
Begin 2011 hebben Vitens en 7 provincies, waaronder Gelderland, een convenant ondertekend voor het uitvoeren van een onderzoek Interprovinciale Drinkwaterleveringen. Doel van het onderzoek is het verkennen van mogelijkheden of aanwezige en toekomstige knelpunten via interprovinciale leveringen kunnen worden opgelost. De knelpunten komen voort uit onder andere een toename van de vraag naar drinkwater en waterkwaliteitsproblemen. Gelderland voorziet voor zich zelf geen knelpunten voor deze termijn (2010-2040). Het onderzoek is medio dit jaar afgerond en heeft kansrijke oplossingen voor de geconstateerde knelpunten in beeld gebracht. Definitieve keuzes worden nu nog niet gemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat de impact voor Gelderland voor een eventuele levering aan een buurprovincie relatief beperkt zal zijn. Begin 2014 zullen afspraken worden gemaakt over het vervolgtraject om de drinkwatervoorziening op lange termijn veilig te stellen (2040). Voor Gelderland gaat het om het uitvoeren van een Plan-Mer voor het gebied Achterhoek/Twente en een nadere studie in en rondom Flevoland. Gedeputeerde Staten van Gelderland informeren Provinciale Staten van Gelderland over de besluitvorming op basis van de resultaten van het onderzoek. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2013-000372 |
N&L |
Meijers |
Onderwerp |
Deltaprogramma finale jaar naar de Deltabeslissingen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een statenbrief over het Deltaprogramma vastgesteld met als onderwerp “Finale jaar naar de Deltabeslissingen”. In deze statenbrief geven Gedeputeerde Staten aan op welke onderwerpen zij in de aanloop naar de Deltabeslissingen willen inzetten. Het Deltaprogramma gaat over de waterveiligheid en de zoetwatervoorziening in de komende eeuw en leidt in september 2014 tot de landelijke Deltabeslissingen. Om Gelderland te blijven beschermen tegen hoogwater, zijn naast dijkversterking en dijkverhoging ook riviervierruimingsprojecten nodig. Hierbij is het van belang om waterveiligheid zoveel mogelijk te combineren met doelen op het gebied van bijvoorbeeld waterkwaliteit, natuur, scheepvaart en regionale economie. Om de zoetwatervoorziening op lange termijn te garanderen is het nodig dat er naast grootschalige projecten (terugdringen van zout water in het westen en water vast houden in het Ijsselmeer) ook op regionale schaal projecten worden voortgezet die leiden tot waterbesparing en een goede waterverdeling. Beide onderwerpen vragen om vroegtijdige en intensieve samenwerking met partners in Nederland en ook in Duitsland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2013-014212 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Statenbrief beheer provinciale kunstcollectie. |
Openbare samenvatting |
Bij het beheer van de provinciale kunstcollectie wordt prioriteit gelegd bij het digitaliseren en toegankelijk maken ten behoeve van het beheer en de zichtbaarheid, bij de herinrichting van de kantoren na overgang op het Nieuwe Werken en er wordt een eerste onderverdeling gemaakt om later keuzes te kunnen maken in verzamel- en ontzamelbeleid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2011-001703 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beleid veehouderij actuele ontwikkelingen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland vinden het niet nodig om in aansluiting op Noord Brabant ook een Voorbereidingsbesluit te nemen. Noord Brabant heeft recent wel een voorbereidingsbesluit genomen om, in de aanloop tot nieuw ruimtelijke beleid, ongewenste groei van veehouderijbedrijven te kunnen weren. Vanaf de vaststelling van de drie reconstructieplannen in 2005 is in Gelderland consistent beleid gevoerd dat inmiddels is verankerd in het beleid van de gemeenten. De aanpak met bouwpercelen van een beperkte omvang past goed bij het Gelders ondernemerschap dat gekenmerkt wordt door een meer geleidelijker groei van gezinsbedrijven. Het planologisch beleid zorgt er mede voor dat van een overloop van bedrijven en dieren vanuit Brabant geen sprake zal zijn. Gelderland zal rond de komende jaarwisseling haar beleid actualiseren in de nieuwe omgevingsvisie en omgevingsverordening maar acht het niet nodig daarvoor een voorbereidingsbesluit te nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2013-008705 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Aanvulling statenbrief voortgang windenergie najaar 2013. |
Openbare samenvatting |
In juni 2013 is de doelstelling voor windenergie in Gelderland vastgesteld op 230,5 MW in 2020. Gedeputeerde Staten informeren de staten over de stand van zaken met betrekking tot het vinden van geschikte locaties om deze doelstelling in te vullen. Ook wordt de staten een overzicht gegeven van mogelijkheden tot burgerparticipatie bij windenergie, waardoor het draagvlak kan worden vergroot. En als laatste wordt ingegaan op wat voor innovaties er bij windmolens verwacht kunnen worden en de beperkte bijdrage die kleine en middelgrote windmolens kunnen leveren aan onze doelstelling van 230,5 MW. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2013-013760 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Brief aan B&W Epe en Apeldoorn met herbevestiging provinciaal beleid ten aanzien van Landbouw Ontwikkelingsgebieden. |
Openbare samenvatting |
Door een uitspraak van de Raad van State is het bestemmingsplan LOG Beemte Vaassen vernietigd. De gemeenten Apeldoorn en Epe onderzoeken nu, samen met de Provincie, welke mogelijkheden er nog over zijn. De beide gemeentes hebben in een bestuurlijk overleg aangegeven dat zij, voordat zij weer een nieuwe bestemingsplanprocedure gaan opstarten, duidelijk willen hebben of de Provincie het huidige LOG beleid wel wil voortzetten. Op verzoek van de gemeente Epe en de gemeente Apeldoorn hebben GS Gelderland daarom in een brief aan beide gemeentes het provinciale beleid ten aanzien van de Landbouwontwikkelingsgebieden herbevestigd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2008-009034 |
SUBS |
Traag |
Onderwerp |
Wijziging subsidieplafonds EFRO 2007-2013. |
Openbare samenvatting |
De Beheersautoriteit Oost-Nederland heeft besloten het subsidieplafond voor EFRO Doelstelling 2 Programmaperiode 2007-2013 gewijzigd vast te stellen. Hierdoor kunnen vrijgevallen middelen uit eerder verleende projecten opnieuw worden ingezet. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2013-014177 |
Fin |
Markink |
Onderwerp |
Productenbegroting 2014. |
Openbare samenvatting |
Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten stellen Gedeputeerde Staten een zogenaamde productbegroting vast. De productbegroting is de basis voor de programmabegroting die door Provinciale Staten wordt vastgesteld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2013-013360 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Koepelnotitie subsidieverlening 8 oktober 2013. |
Openbare samenvatting |
In de koepelnotitie subsidieverlening van 8 oktober 2013 hebben Gedeputeerde Staten besloten een totaalbedrag van € 2.519.015,- aan subsidie te verlenen voor 7 subsidieaanvragen. In het kader van het arbeidsmarktbeleid worden twee subsidies verstrekt aan resp. NIZO food research te Ede en Stichting Platform Techniek Noordwest Veluwe. In het kader van mobiliteit, het Gelders Fietsnetwerk, wordt een subsidie verleend aan de Gemeente Duiven. In het kader van het Gelders innovatiebeleid wordt een subsidie verleend aan Ojah B.V. Onder het Regionaal programma Oost-Nederland GO worden drie subsidies verleend aan resp. Sitrac BV, Filtrex Air Filtration B.V. en de Gemeente Ede. Gedeputeerde Staten fungeren in het kader van het GO-subsidieprogramma als managementautoriteit. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2012-016728 |
PP/T&I |
Traag |
Onderwerp |
Aanpassing beheerovereenkomst Topfonds Gelderland BV (TG BV). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2013-010470 |
KOB/TALO |
Markink |
Onderwerp |
Grenscorrectie Barneveld Nijkerk; vaststellen grensbeschrijving. |
Openbare samenvatting |
GS stellen een nieuwe beschrijving van de grens tussen Barneveld en Nijkerk vast. De gemeenteraden van Barneveld en Nijkerk hebben de “Herindelingsregeling grenscorrectie Barneveld-Nijkerk” op 28 en 30 mei vastgesteld. Na het doorlopen van de wettelijke procedures is de regeling op 12 augustus onherroepelijk geworden. De regeling voorziet in het wegwerken van een elftal punten, waarop de grens in het terrein een onlogische loop heeft. Als gevolg van de regeling gaan 19 inwoners en 18,5 ha grondgebied van Barneveld naar Nijkerk en 32 inwoners en 15,4 ha grondgebied van Nijkerk naar Barneveld. De financiële effecten van de grenscorrectie zijn zodanig, dat er geen verrekening tussen de beide gemeenten hoeft plaats te vinden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2013-014113 |
Strat/strat |
Markink |
Onderwerp |
Uitnodiging bestuurlijk forum: inspiratiebijeenkomst 12 november 2013. |
Openbare samenvatting |
Op 12 november 2013 nodigt GS een aantal deelnemers uit die vanuit hun betrokkenheid bij Gelderland reflecteren over een thema dat Gelderland nu of in de toekomst raakt. Deze inspiratiebijeenkomst wordt georganiseerd rondom het thema “de kracht van Gelderland”. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2013-008960 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Wijziging Managementovereenkomst POP 2007-2013; intrekking mandaten aan DLG en vaststelling nieuwe mandaten aan DR en DLG. |
Openbare samenvatting |
In verband met de samenvoeging van de Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Regelingen met betrekking tot de betalingen in het kader uit het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (vorming één Betaalorgaan GLB) is de Managementovereenkomst met DLG voor het Plattelandsontwikkelingsprogramma 2007-2013 (POP2) gewijzigd in een Managementovereenkomst POP2 met DR. In het verlengde hiervan zijn de mandaten aan DLG voor een aantal activiteiten in het kader van de subsidieverlening POP2 ingetrokken en is DR voor deze activiteiten gemandateerd. Daarnaast is DLG gemandateerd voor een aantal activiteiten in het kader van subsidieverlening die niet is gekoppeld aan POP2 (losse kavelruil en verplaatsing grondgebonden en glas-tuinbouwbedrijven); de mandaten aan DLG voor deze activiteiten zijn eveneens gewijzigd. Het betreft de volgende besluiten: 1 Wijziging managementovereenkomst POP 2007-2013; 2 Intrekking mandaten DLG; 3 Vaststelling nieuwe mandaten aan DR (POP 2007-2013) en DLG (losse kavelruil en verplaatsing grondgebonden en glastuinbouwbedrijven); 4 Publicatie nieuwe mandaten aan DR en DLG in Provinciaal Blad. De wijziging van de Managementovereenkomst POP2 en de mandaten heeft alleen betrekking op de interne organisatie en heeft geen gevolgen voor de individuele subsidieaanvragers. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 8 oktober 2013 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
--- |
Traag |
Afspraak |
Gedeputeerde Traag informeert het college over de opening van het Oost-Nederland Event van 8 oktober. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
--- |
Meijers |
Afspraak |
Gedeputeerde Meijers informeert het college over de vaartocht op 26 oktober. Namens het college nemen daaraan gedeputeerden Meijers en Van Dijk deel, en mogelijk ook de Commissaris. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
--- |
Markink |
Afspraak |
Gedeputeerde Markink informeert het college over de uitnodiging van het Gelders Archief. Het college gaat niet op de uitnodiging in. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2013-013623 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
GebiedsAgenda Oost Nederland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben ermee ingestemd om de GebiedsAgenda Oost Nederland de basis te laten zijn voor het gesprek met de Minister van I en M van 31 oktober 2013 over het Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur en Ruimte (MIRT) met betrekking tot de opgaven voor Oost Nederland (w.o. Gelderland). De GebiedsAgenda stemt overeen met de Omgevingsvisie en vormt voor een aantal jaren de onderbouwing voor de agenda van Rijk en Landsdeel. Op basis van de in de GebiedsAgenda aangegeven opgaven wordt de Uitvoeringsagenda jaarlijks bijgesteld, met daarin de uitwerking van opgaven voorzover dan mogelijk en opportuun in bijvoorbeeld concrete maatregelen en afspraken tussen Rijk en Landsdeel. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
2013-011347 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
Reactie op brieven Brummen woningbouwprogrammering en verslag ambtelijk overleg. |
Openbare samenvatting |
De provincie is blij met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen om aan de gemeenteraad voor te stellen de gemeentelijke structuurvisie 'Ligt op groen' aan te passen voor wat betreft het onderdeel wonen en daarmee de harde woningbouwcapaciteit in Lombok en Elzenbos terug te brengen tot 0. De provincie zal pas afzien van zienswijzen en reactieve aanwijzingen op nieuwe woningbouwplannen als de vigerende plancapaciteit is aangepast aan de gemaakte regionale afspraken. De bekrachtiging door de gemeenteraad is hierbij noodzakelijk. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
32 |
2013-013355 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Beantwoording schriftelijke vragen statenlid van den Bos (VVD). |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten hebben de beantwoording vastgesteld op de schriftelijke vragen van Statenlid van den Bos (VVD) over de grens van 1980 mbt de Gelderse isolatieregeling. Alleen particuliere woningen gebouwd voor 1980 komen nu aanmerking voor de isolatiesubsidie. De vragen hebben betrekking op deze grens van 1980 en de suggestie om deze grens los te laten. GS stellen in de beantwoording voor om de grens van 1980 los te laten en de regeling hierop zo snel mogelijk aan te passen, zodat alle particuliere woningen in Gelderland ( circa 480.000 woningen) in aanmerking komen voor de Gelderse isolatieregeling. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
2013-013357 |
PP/S&R |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beantwoording Statenvragen mevrouw M.H.M. Faber-van de Klashorst (PVV) over de zwemcursus allochtone vrouwen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de Statenvragen van mw. Faber-van de Klashorst (PVV) beantwoord over een zwemcursus voor allochtone vrouwen in Winterswijk. Het programma Stad & Regio is een samenwerkingsprogramma met stedelijke en regionale partners. Ons college heeft met de partners op programma niveau afspraken gemaakt en niet over individuele projecten. Het is aan de partners, waaronder de gemeente Winterswijk, individuele projecten, zoals de onderhavige zwemcursus, uit te voeren en over het behalen van de programmadoelstellingen te rapporteren en verantwoording af te leggen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2013-012690 |
B&O/DBW |
Bieze |
Onderwerp |
Beantwoording schriftelijke vragen van Statenlid de heer J. Uenk (CDA) over kwaliteit bruggen van Rijkswaterstaat. |
Openbare samenvatting |
Beantwoording schriftelijke Statenvragen Statenlid J. Uenk ( CDA ) over Kwaliteit bruggen van Rijkswaterstaat. De vragen hebben enerzijds betrekking op de onderhoudstoestand van bestaande kunstwerken in relatie tot het gebruik van het kunstwerk. Dit naar aanleiding van een voorgestelde beperking van de toegestane maximale belasting op 5 bestaande bruggen over het Twentekanaal. Anderzijds hebben de vragen betrekking op de mogelijke consequenties van deze beperkingen op de omgeving en op welke wijze de provincie is aangesloten bij het vinden van (structurele) oplossingen. De beantwoording van de vragen hebben betrekking op beleid van Rijkswaterstaat, aangezien zij het beheer voeren over deze kunstwerken. Als de inspectieresultaten daar aanleiding toe geven wordt door Rijkswaterstaat de andere wegbeheerders (gemeente en provincie) altijd geïnformeerd. Hiernaast vindt er periodiek operationele afstemming plaats. Ten aanzien van de consequenties met betrekking van deze beperkingen op de omgeving is de provincie Gelderland aangesloten bij de onderzoeken, waarin wordt onderzocht wat de gevolgen zijn voor bereikbaarheid en leefbaarheid. Uit dit onderzoek komen oplossingsrichtingen (middellange en lange termijn) die in gezamelijkheid met de regio, waaronder de provincie Gelderland, nader worden uitgewerkt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2013-013013 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Verlies van kennis en ervaring jeugdzorg. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft vragen beantwoord van statenlid mw. Lewe (SP) over verlies van kennis en ervaring jeugdzorg die samenhangen met de gevolgen van de geplande decentralisatie van de taken voor jeugdzorg van provincie naar gemeenten per 1 januari 2015. Het college geeft aan dat uiteindelijk de (samenwerkende) gemeenten vaststellen wat waardevolle kennis en ervaring is aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de jeugdzorg. Omdat het Rijk heeft besloten gelijktijdig ook te korten op de uitgaven voor jeugdzorg zal de overgang van de jeugdzorg naar verwachting uiteindelijk gepaard gaan met het verlies aan arbeidsplaatsen. Het college geeft aan dat te betreuren, maar zich wel in te blijven spannen om daar waar medewerkers over noodzakelijk en waardevolle kennis en ervaring beschikken deze te borgen voor de toekomst. Instellingen hebben hier ook een eigen verantwoordelijkheid door vroegtijdig te anticiperen op de wensen van de cliënt en de gemeenten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
2013-001272 |
BBD |
Meijers |
Onderwerp |
Vergadering van het bestuur van de vereniging IPO op 9 oktober 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
2012-000633 |
R&B |
Traag |
Onderwerp |
Aanvulling op bij IenM ingediend bezwaar d.d. 20-08-2013 bij Besluit tot wijziging van geluidproductieplafonds op referentiepunten langs spoorwegen ingevolge art. 11.47 Wm. |
Openbare samenvatting |
Het College van GS heeft op 20 augustus 2013 bezwaar ingediend tegen het "Besluit tot wijziging van geluidproductieplafonds op referentiepunten langs spoorwegen” ingevolge art. 11.47 Wm (publicatie d.d. 09-07-2013 vanwege het ministerie van Infrastructuur). Kernbezwaren van het College Gedeputeerde Staten zijn het gebrek aan toegankelijkheid van de brongegevens; het ontbreken van een kwaliteitsborging van de brongegevens en validatie van de berekeningen. Het College Gedeputeerde Staten heeft in haar brief aangegeven het bezwaarschrift te willen aanvullen. Intussen zijn er op 3 locaties in Gelderland door een onafhankelijk ingenieursbureau controleberekeningen uitgevoerd, die het beeld bevestigen, dat er sprake is van afwijkingen met de in het Geluidregister Spoor vastgelegde productiewaarden die niet logisch te verklaren zijn. Deze bevinding zal de Provincie ook op de door het ministerie geplande hoorzitting van 10 oktober 2013 naar voren brengen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
38 |
- |
N&L |
Bieze |
Onderwerp |
Plomp en Zonen BV, geurproblematiek. - afwijzing verzoek effectuering bestuursdwang; - intrekking bestuursdwangbesluit/vaststelling dwangsombesluit |
Openbare samenvatting |
Het bedrijf Plomp en Zonen BV te Waardenburg is een houtverwerkingsbedrijf waarbij hout wordt verwerkt tot zaagsel, houtkrullen, korrels en pellets. In 2009 is gestart met een nieuw proces, het schaven van bomen en drogen van de houtkrullen/het zaagsel hiervan. Met het uitvoeren van deze nieuwe activiteit begon de geuroverlast voor omwonenden. Gedeputeerde Staten hebben op 1 oktober 2012 een last onder bestuursdwang opgelegd aan het bedrijf. De last houdt in dat op 1 januari 2013 een gaswasser in werking moest zijn die voldoet aan de gestelde geurnormen. Het bedrijf heeft de gaswasser gerealiseerd, maar uit metingen blijkt dat het rendement ervan onvoldoende is om aan de gestelde geurnormen te voldoen. Omwonenden hebben daarom in juli 2013 verzocht om bestuursdwang toe te passen. Omdat het bedrijf alle mogelijke inspanningen levert om de oorzaak van het te lage rendement van de installatie te achterhalen en Gedeputeerde Staten het bedrijf die kans wilt geven, is nog niet beslist op het verzoek van omwonenden. Gelet op de inspanningen die het bedrijf tot nu toe heeft geleverd om de oorzaak te achterhalen van het te lage rendement wordt voorgesteld om het verzoek van omwonenden om bestuursdwang toe te passen, af te wijzen. Toepassen van de in 2012 opgelegde last onder bestuursdwang is op dit moment een te zwaar instrument. Stilleggen van een cruciaal onderdeel van het bedrijf kan leiden tot verlies van tientallen arbeidsplaatsen. Bovendien is sprake van een nieuwe installatie waarmee het bedrijf een forse investering heeft gedaan teneinde aan de geurnormen te kunnen voldoen. Gelet hierop willen Gedeputeerde Staten het bedrijf en de leverancier op basis van een door het bedrijf op te stellen plan van aanpak de kans bieden de installatie aan te passen, zodat alsnog aan de geurnormen kan worden voldaan. De aan het bedrijf verleende vergunning biedt die mogelijkheid. Hiervoor wordt het bedrijf een termijn van vier maanden gegund. Een en ander wordt vastgelegd in een last onder dwangsom. |
|