Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
--- |
--- |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 20 augustus 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2013-008468 |
Fin |
Markink |
Onderwerp |
Najaarsnota 2013. |
Openbare samenvatting |
GS hebben de najaarsnota 2013 vastgesteld. In de najaarsnota wordt de begroting voor 2013 geactualiseerd. Het begrotingssaldo van de provincie - dit is het geraamde jaarrekeningresultaat - verslechtert t.o.v. de voorjaarsnota 2013 naar een negatief resultaat van € 1,7 mln. Voornaamste oorzaak is de lagere provinciefondsuitkering die over 2013 wordt verwacht. De overige mutaties hebben met name betrekking op gewijzigde uitvoeringsritmes van reeds in gang gezette projecten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2013-0011627 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Voorstel tot 5e wijziging van de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2009 en 2e wijziging van de Subsidieveror-dening kwaliteitsimpuls natuur en landschap Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Sinds 2012 vindt een heroriëntatie plaats op het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) om te komen tot minder uitvoeringslasten en een eenvoudigere uitvoering. Voor het natuurbeheer heeft dit geleid tot het invoeren van een lump sum overeenkomst vanaf 2014. Een lump sum overeenkomst is een prestatieafspraak tussen de provincie en de natuurbeheerder over het natuurbeheer en de verantwoording daarover voor een periode van minimaal zes jaar. Naast het beheer kunnen ook inrichting en andere elementen als recreatie en soortenbeleid onderdeel uitmaken van de overeenkomst. De prestatieafspraken worden gemaakt op hoofdlijnen en leggen meer verantwoordelijkheid bij de beheerder. In 2014 wordt de lump sum werkwijze ingevoerd voor Terreinbeherende Organisaties (TBO's) en andere grote beheerders die meer dan 75 hectare grond beheren. Het ministerie van Economische Zaken en de provincies bereiden eveneens een vernieuwing van het stelsel voor agrarisch natuurbeheer voor. Het vernieuwde stelsel wordt ontwikkeld in afstemming met LTO, koepels van agrarische natuurverenigingen, diverse soortenorganisaties en Terreinbeherende organisaties en is gebaseerd op ervaringen die in de praktijk van het agrarisch natuurbeheer zijn opgedaan. De kern van het stelsel: een collectieve benadering en het agrarisch natuurbeheer daar toepassen waar dit het meest kansrijk is voor een goed natuurrendement. Onder collectieve benadering wordt verstaan dat boeren niet meer individueel subsidie voor agrarisch natuurbeheer aanvragen, maar dat een gebiedscollectief een gebiedsaanvraag indiend bij de overheid. Intentie is dat het nieuwe stelsel in 2016 moet ingaan, voor de tussenliggende periode blijft de SNL van kracht maar wordt via aanpassingen in de SNL al wel voorgesorteerd op het nieuwe stelsel. Verder zijn er nog diverse kleinere aanpassingen doorgevoerd die de verordeningen beter uitvoerbaar en meer op de praktijk toegespitst maken. Ter vaststelling van deze aanpassingen leggen Gedeputeerde Staten een wijzigingsbesluit voor de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2009 (SNL) en de Subsidieverordening kwaliteitsimpuls natuur en landschap Gelderland (SKNL) voor aan Provinciale Staten ter behandeling in de Statencommissie op 11 september en ter vaststelling in de PS vergadering op 25 september 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2009-011732 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Capaciteitsuitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland vragen Provinciale Staten om 47,65 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. Het investeren in bereikbaarheid over weg, water, lucht en spoor is een van de kerntaken van de provincie. Een goede bereikbaarheid is cruciaal voor de economie. De noodzaak voor een structurele capaciteitsuitbreiding van de A1 in de Stedendriehoek is opgenomen in het Gelderse coalitieakkoord. Gezien de belangrijke (inter)nationale en regionale functie hebben de provincies Gelderland en Overijssel en de regio's Twente en Stedendriehoek het initiatief genomen voor een verkenning naar de noodzakelijke verbreding van de A1. Het doel is het versneld realiseren van de verbreding van de A1 met één rijstrook tot 2x4 tussen Apeldoorn-Deventer en 2x3 tussen Deventer-Azelo. Voor de verbreding van de A1 is jarenlang gelobbyd. Met dit voorstel wordt het mogelijk om dit najaar met het rijk en de regio te starten met de planuitwerking. De Tweede Kamer nam in april met een motie (Elias/Kuiken) het besluit om versneld een voorkeursbeslissing te nemen voor de A1. Minister Schultz van Haegen wil deze beslissing zo snel mogelijk na het zomerreces nemen en het bod van de regio hierbij betrekken. De verwachting is dat zij direct na het zomerreces een besluit neemt. De beide provincies en regio's bereiden dit gezamenlijk bod aan de minister voor. De verdeling tussen rijk en regio in het financieringsvoorstel is: 75% rijksgelden en maximaal 25% regionale middelen. Bovenop de 25% bijdrage (van 101 mln) stellen de regionale partijen voor nog 38,5 mln beschikbaar stellen voor voorfinanciering zodat de grootste knelpunten op de A1 versneld aangepakt kunnen worden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2012-004370 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Begrotingswijziging doortrekking A15. |
Openbare samenvatting |
n de zomer van 2013 hebben provincie, rijk en stadsregio de nieuwe bestuursovereenkomst voor de realisatie van de doortrekking van de A15 getekend. De openstelling van de weg is in 2019 voorzien. Voor de realisatie hebben PS in 2012 al € 360 mln. beschikbaar gesteld. Omdat de provinciale betalingen eerder plaatsvinden dan oorspronkelijk in 2012 was afgesproken wordt de hiervoor noodzakelijke begrotingswijziging ter goedkeuring aan PS voorgelegd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2013-012184 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Wijziging van de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een statenbrief vastgesteld ter wijziging van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011. In dit voorstel wordt Provinciale Staten voorgesteld een grondslag op te nemen voor de subsidiëring van de sanering van asbestdaken van agrarische ondernemingen. Tevens wordt een bij de vorige wijziging van de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011 abusievelijk gewijzigd begrip hersteld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2013-005356 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Aanvragen transitiekosten. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten stelt aan Provinciale Staten voor de aanvragen van Elan en Spectrum voor tegemoetkoming in de transitiekosten grotendeels te honoreren en middelen voor de aanvragen van de cultuurinstellingen EduArt, Kunst en Cultuur Gelderland en Gelders Erfgoed (K3) beschikbaar te stellen onder voorwaarde dat de instellingen alsnog voldoen aan de eisen welke in de begroting 2013 in paragraaf 1.9 zijn geformuleerd ten aanzien van transitiekosten. Na een bezuinigingsronde op de provinciale budgetten voor 2013, 2014 en daarna, hebben Provinciale Staten de mogelijkheid geboden om een bijdrage in transitiekosten aan te vragen voor de betreffende gesubsidieerde instellingen. Hiermee wordt een overgang beoogd naar een meer marktgerichte werkwijze en derhalve ook minder afhankelijkheid van de provincie. De fuserende instellingen Elan en Spectrum in het sociale/jeugd domein en de cultuurinstellingen: Gelders kenniscentrum voor Kunst en Cultuur (KCG), Edu-Art, Gelders Erfgoed (K3) en jeugdtheater Kwatta hebben een aanvraag ingediend. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2010-002436 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
Gemeente Elburg: Reconstructie N309 't Harde, reconstructie viaduct N309/A28, rotonde N309/N310 Oostendorp. |
Openbare samenvatting |
Eind 2012 hebben GS Provinciale Staten aangegeven dat GS er op basis van de onderzoeken (waaronder de MER) voor gekozen hebben om de reconstructievariant (bestaande weg N309 opwaarderen) voor zowel de kern 't Harde als Oostendorp verder uit te werken. Deze uitwerking is voor 't Harde nu gereed. GS hebben besloten om aan Provinciale Staten te vragen een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de N309 't Harde. De reconstructie is grotendeels in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 't Harde. Op enkele kleine onderdelen dient het bestemmingsplan aangepast te worden. Gedeputeerde Staten zullen het college van Burgemeester en Wethouders van Elburg verzoeken het bestemmingsplan op die onderdelen aan te passen en de gronden van een passende verkeersbestemming te voorzien. Gelet op deze minimale afwijking en in goed overleg met de gemeente wordt dan ook afgezien van het verder in procedure brengen van een provinciaal inpassingsplan. Naar verwachting zullen Provinciale Staten in hun vergadering van 25 september 2013 een besluit nemen over het vervolg van het project en het voor de uitvoering benodigde krediet. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2013-012362 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
Begrotingswijziging voor de verlening van subsidie ten behoeve van procesondersteuning in het kader van het Impulsplan Wonen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag ad € 497.538,-- beschikbaar te stellen uit het Impulsplan Wonen, ten behoeve van subsidies voor procesondersteuning, als bedoeld in de 'Regels subsidieverstrekking procesondersteuning Impulsplan Wonen'. Door dit bedrag beschikbaar te stellen in 2013 kunnen gemeenten een subsidie aanvragen voor procesondersteuning bij projecten, voor zover de procesondersteuning betrekking heeft op activiteiten die passen binnen het Impulsplan Gelderse Woningmarkt. Daarmee wordt een impuls gegeven aan een breed scala van projecten, waarin de nadruk ligt op aspecten als werkgelegenheid, volkshuisvesting en versterking van de ruimtelijke kwaliteit. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2011-016421 |
KOB/TALO |
Markink |
Onderwerp |
Wetsvoorstel afschaffing plusregio's. |
Openbare samenvatting |
Met deze Statenbrief informeert GS PS over het wetsvoorstel afschaffing plusregio's en de betekenis daarvan voor de provincie Gelderland. In juni 2013 heeft de minister van BZK het wetsvoorstel Afschaffing plusregio's aangeboden aan de Tweede Kamer. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen komt de plusstatus van de Stadsregio Arnhem Nijmegen per 1/1/2015 te vervallen. De verkeer- en vervoerstaken gaan dan van de Stadsregio over naar de provincie. De bijhorende middelen (de Brede Doeluitkering (BDU) verkeer en vervoer) worden aan het provinciefonds toegevoegd. De transitie van mobiliteitstaken van stadsregio naar provincie wordt in de Statenbrief geschetst. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2011-016681 |
N&L |
Bieze |
Onderwerp |
Landelijke handhavingsstrategie BRZO 1999 vaststellen en bekendmaken. |
Openbare samenvatting |
GS hebben besloten de Landelijke Handhavingsstrategie BRZO (Besluit Risico's Zware Ongevallen) vast te stellen. Aanleiding voor de komst van deze landelijke handhavingsstrategie is de behoefte uit de praktijk. Doel van de strategie is om, ter bescherming van de veiligheid van werknemers, milieu en omwonenden, te zorgen dat alle handhavers van het Besluit Risico's Zware Ongevallen op adequate en uniforme wijze sanctionerend gaan optreden tegen overtredingen van dit besluit, totdat deze overtredingen zijn opgeheven. Bijkomend beoogd resultaat van de gezamenlijke strategie is het verbeteren van de uniformiteit van de landelijk beschikbare toezicht- en handhavingsinformatie. Uitgangspunten voor de strategie zijn: landelijk uniform, eenduidigheid, tijdig, proportioneel, effectgericht, transparant, rechtsgelijkheid en rechtszekerheid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2013-01228 |
Strat/strat |
Markink |
Onderwerp |
Statenbrief Beleidskeuzenotitie Midtermreview - met hoofdlijnen Investeringsimpuls. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS heeft halverwege de bestuursperiode de balans opgemaakt van hoe het staat met de voortgang van de Uitvoeringsagenda uit 2011. Veel verloopt volgens plan, maar met name de economische crisis is aanleiding voor het college om met de Staten in gesprek te gaan over beleidskeuzes voor de resterende periode. Daartoe is een beleidskeuzenotitie geschreven. Ook het Gelders college moet wat doen aan de crisis; in de notitie worden de hoofdlijnen beschreven van hoe het college van robuust en zichtbaar wil gaan investeren in de Gelderse economie. Het college kondigt aan in november te komen met extra investeringsprojecten voor de Gelderse economie, de energietransitie, de woningbouw, de mobiliteit en weg- en waterbouw, cultuur en erfgoed, breedband en jeugdwerkgelegenheid. Voorts wil het colege de Gelderse gemeenten meer lucht geven en denkt daarbij aan een financiële regeling. Tenslotte moeten belemmeringen in de regelgeving verder weggenomen worden. Als antwoord op reacties van partners en adviesorganen wil het college ook meer aandacht gaan schenken aan de gevolgen van de bevolkingssamenstelling. De gevolgen van toenemende vergrijzing en het afnemende aantal jongeren zijn niet alleen in de Achterhoek, maar overal in Gelderland merkbaar. Ook wil het college haar bestuursstijl doorontwikkelen, waarbij er meer oog en aandacht komt voor initiatieven, die informele partijen in de samenleving (willen) nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2012-013532 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Stimuleren van zonne-energie op daken van scholen, (sport)verenigingen en bedrijven. |
Openbare samenvatting |
Er is op verzoek van Provinciale Staten onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om zonne-energie te stimuleren op daken van scholen, (sport)verenigingen en bedrijven. Dit onderzoek heeft opgeleverd dat er inmiddels meerdere marktconforme initiatieven zijn die zich met name richten op scholen met een elektriciteitsverbruik tot ca. 40.000 KWh. Subsidie van de overheid is daarvoor niet meer nodig. Wij verwachten dat in de toekomst zonne-energie voor steeds meer scholen, maar ook voor (sport)verenigingen en bedrijven, interessant wordt. Wat wij wel willen doen is een bijdrage leveren via financiering vanuit het IIG-fonds, inrichten van een helpdesk, communicatie en subsidie voor een display (dat laatste uitsluitend voor scholen). De provincie hoeft hier niet via subsidies of zachte leningen aan bij te dragen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2013-011498 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Initiatiefvoorstel Regeling voor opvangcentra inheemse dieren in nood. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft PS geadviseerd over een initiatiefvoorstel van dhr. Ter Haar van de fractie van de Partij voor de Vrijheid voor een subsidieregeling voor opvangcentra voor inheemse dieren in nood. Hoewel het College het voorstel erg sympathiek vindt adviseert zij PS toch negatief, omdat de opvang van gewonde wilde dieren niet tot de wettelijk taken noch tot een andere kerntaak van de provincie behoort. Bovendien zal het instellen van een dergelijke regeling waarschijnlijk ten kosten van de realisatie van andere natuur- en landschapdoelen gaan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2012-007023 |
SUBS |
Meijers |
Onderwerp |
Subsidieverlening aan Stichting Groen Gas Nederland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2013 - 007699 |
N&L |
Traag |
Onderwerp |
Factsheet hoogspanningslijnen. |
Openbare samenvatting |
GS hebben een statenbrief vastgesteld waarmee een factsheet hoogspanningslijnen aangeboden wordt aan PS. De factsheet is bedoeld om het onderwerp hoogspanningslijnen nader met PS te bespreken. In de factsheet wordt een aantal feiten rondom hoogspanningslijnen op een rij gezet, waaronder de rollen en bevoegdheden van Rijk, provincie, gemeente en de netbeheerder. De provincie heeft geen wettelijke taken bij opwekking en transport van elektriciteit. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2013-012225 |
N&L |
Meijers |
Onderwerp |
Voortzetting jumelage met Lubelskie |
Openbare samenvatting |
Op 29 mei 2013 hebben Gedeputeerde Staten een Statenbrief toegezegd aan Provinciale Staten over de voortzetting van de jumelage tussen Gelderland en de Poolse regio Lubelskie. In de door GS vastgestelde Statenbrief wordt voorgesteld de samenwerking met de regio Lubelskie de komende vier jaar voort te zetten. Onderwerpen die in de samenwerkingsovereenkomst aan de orde zouden moeten komen zijn wat Gedeputeerde Staten betreft in ieder geval de verdere ontwikkeling van de herinrichting van het voormalig nazi-vernietigingskamp Sobibor, kennisuitwisseling, het bieden van stagemogelijkheden voor Poolse studenten Nederlands, samenwerking bij Europees gefinancierde projecten en als dat uit een nader uit te voeren onderzoek zinvol mocht blijken samenwerking op economisch terrein. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2013-012197 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Financiering natuurbeheer met schaapskuddes. |
Openbare samenvatting |
Terreinbeheerders zijn verantwoordelijk voor het natuurbeheer. Vanuit die verantwoordelijkheid kunnen terreinbeheerders kiezen voor de inzet van gehoede schaapskuddes bij het beheer. Hieraan zijn meerkosten verbonden. Vanuit het gegeven dat beheer met gehoede kuddes een meerwaarde kan hebben is de provincie bereid de meerkosten te dragen. De provincie gaat vanaf 2014 de financiering van het natuurbeheer met schaapskuddes regelen via de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011. Hiervoor reserveert de provincie een bedrag van maximaal € 260.000,--. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2013-005266 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Overzicht Provinciale acties om deelnemers aan de regeling 'Verplaatsing Intensieve Veehouderijen Gelderland (VIV) financieel tegemoet te komen. |
Openbare samenvatting |
Rondom de subsidieregeling 'Verplaatsing Intensieve Veehouderijen Gelderland' (VIV) zijn er Statenvragen gesteld, zijn er insprekers geweest bij de Statencommissie Landbouw, Cultuur en Jeugd en is er een debatverzoek geweest rondom dit onderwerp. Gedeputeerde Staten laten aan Provinciale Staten weten in voorkomende gevallen bereid te zijn, gemotiveerd tot aanpassing van de termijn over te gaan maar dat een aanpassing van de hertaxatie om redenen van staatssteun niet mogelijk is. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2012-020480 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Railterminal Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten willen inzetten op het realiseren van een railterminal in Gelderland. Zij zien hiervoor twee kansrijke locaties te weten bij Valburg en bij Arnhem Kleefse Waard, waarbij een voorkeur ligt bij Valburg vanwege de mogelijkheid om bij te laden op doorgaande treinen. Gedeputeerde Staten willen eerst met Provinciale Staten van gedachten wisselen over hun voorkeur en het mogelijke vervolgtraject. Gedeputeerde Staten heeft in een breed onderzoek naast de locatie Valburg ook andere terminallocaties onder de loep genomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2013-012190 |
E&S |
Bieze |
Onderwerp |
Statenbrief Internationalisering Gelderse economie. |
Openbare samenvatting |
Internationalisering is voor de Gelderse economie van groot belang. Het levert extra werkgelegenheid op en heeft een toegevoegde waarde voor de innovatiekracht van bedrijven. De provincie wil haar bedrijfsleven verder ondersteunen in haar internationaliseringsambitie. Ook wil de provincie een aantrekkelijke provincie zijn waarmee buitenlandse investeringen aangetrokken worden. De provincie kent een goede uitgangssituatie. Er is een gunstig ondernemersklimaat, er is een sterk MKB (waaronder de maakindustrie) en er zijn sterke clusters van bedrijven in de Agro-food, Health en Energie en Milieutechnologie sector en de logistiek. Met een verhoogde inzet op handel en acquisitie wil de provincie gesignaleerde kansen verzilveren. Daarvoor zijn met de partners de lijnen uitgezet gericht op de behoefte van het Gelders bedrijfsleven. Zo zal de provincie doorgaan met de bestuurlijke missie naar China en komt er meer aandacht voor meer gerichte sectorspecifieke missies. Ook zal er bijvoorbeeld nog meer gebruik gemaakt worden van het Gelders bedrijfsleven en 'Gelderse ambassadeurs' bij het genereren van nieuwe leads. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2013-008705 |
PP/Energie |
Traag |
Onderwerp |
Invulling doelstelling windenergie. |
Openbare samenvatting |
In juni 2013 is de doelstelling voor windenergie in Gelderland vastgesteld op 230,5 MW in 2020. GS informeren de staten over de stand van zaken met betrekking tot het vinden van geschikte locaties om deze doelstelling in te vullen. Ook wordt de staten een overzicht gegeven van mogelijkheden tot burgerparticipatie bij windenergie, waardoor het draagvlak kan worden vergroot. En als laatste wordt ingegaan op wat voor innovaties er bij windmolens verwacht kunnen worden en de beperkte bijdrage die kleine en middelgrote windmolens kunnen leveren aan onze doelstelling van 230,5 MW. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2013-011957 |
Grif |
Cornielje |
Onderwerp |
Verlening mandaten aan de griffier van Provinciale Staten. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten en de Commissaris van de Koning verlenen de griffier van Provinciale Staten mandaat tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en enkele andere bevoegdheden en actualiseren daarmee de mandaten die sinds 2003 aan de griffier zijn verleend. De mandaten gaan onder andere over de dagelijkse bedrijfsvoering ten aanzien van (de leden van) Provinciale Staten en binnen de griffie en openbare bekendmaking van (commissie)vergaderingen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2013-004983 |
BBD |
Markink |
Onderwerp |
Buitenlandse zakelijke reis gedeputeerde Traag. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stemmen in met het maken van een buitenlandse reis door gedeputeerde mevrouw Traag naar Sobibor in Polen. Op 14 oktober 1943 vond er een grote opstand plaats in het nazivernietigingskamp Sobibor. Op 14 oktober 2013 vindt daarvan een herdenking plaats in Sobibor. Als bij het huidige proces van herinrichting nauw betrokken organisatie zal Gelderland aanwezig kunnen zijn bij deze herdenking die wordt georganiseerd door het Poolse ministerie van cultuur. Gedeputeerde Traag zal de provincie daarbij kunnen vertegenwoordigen en zij wordt ambtelijk vergezeld door een ambtenaar. Samen met het Ministerie van VWS (staatssecretaris Van Rijn zal deelnemen) en de Stichting Sobibor wordt een reis georganiseerd voor de Nederlandse deelnemers aan de herdenking met vertrek op 13 oktober 2013 en een terugreis op 15 oktober 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2012-000619 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Vaststellen Regels Subsidieverstrekking Plattelandsontwikkelings-programma 2007-2013 en vaststellen subsidieplafond 2013 voor de Regels Subsidieverstrekking Plattelandsontwikkelingsprogramma 2007-2013. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de Regels subsidieverstrekking Plattelandsontwikkelingsprogramma 2007-2013 (POP) vastgesteld en het Plafond 2013 verhoogd tot € 392.753,- voor de benutting van de vrijval van de middelen voor POP-maatregel 313 "Bevordering van toeristische activiteiten". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2013-011700 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Koepelnotitie subsidieverlening 27 augustus 2013. |
Openbare samenvatting |
In de koepelnotitie subsidieverlening van 27 augustus 2013 hebben Gedeputeerde Staten besloten een totaalbedrag van € 450.000,-- aan subsidie te verlenen voor 2 subsidieaanvragen. In het kader van het Energiebeleid wordt een subsidie verstrekt aan de Gemeente Apeldoorn voor het realiseren van woningisolatie bij 550 koopwoningen. Voor het programma GO wordt aan de Gemeente Zwolle een subsidie verstrekt t.b.v. een (kunst)route, uit Europese middelen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
2013-010688 |
KOB/TALO |
Markink |
Onderwerp |
Oprichting en deelneming Coöperatie Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM UA. |
Openbare samenvatting |
De 8 Achterhoekse gemeenten Doetinchem, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Montferland en Winterswijk hebben besloten tot oprichting van en deelneming in de Coöperatie Achterhoekse Groene Energiemaatschappij AGEM UA. De Achterhoek heeft de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. De AGEM is het middel om dat te bereiken. AGEM heeft als doel om de transitie naar een duurzame energievoorziening te faciliteren en daarmee ook de regionale economie en werkgelegenheid te stimuleren. Op grond van Gemeentewet hebben deze besluiten de goedkeuring nodig van de provincie. Gedeputeerde staten hebben besloten de besluiten van de 8 Achterhoekse gemeenten goed te keuren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
2012-008407 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Ontwikkeling Zeiving Noord-West. |
Openbare samenvatting |
De gemeente Lingewaal is gestart met de voorbereidingen voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Zeiving Noord-West in Vuren. Bij deze ontwikkeling zijn een aantal provinciale beleidsthema's betrokken, met name het Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB) en de Nieuwe Hollandse Waterlinie (N.H.W.). GS geeft de bevestiging dat ontwikkeling van Zeiving Noord-West akkoord is, mits deze landschappelijk ingepast wordt in de Nieuwe Hollandse Waterlinie. GS vraagt het advies van het kwaliteitsteam N.H.W. en weegt dat mee bij de beoordeling van het bestemmingsplan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
2012-002027 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
Reactie op Regionaal Programma Detailhandel van de Stadsregio. (Aangehouden GS-vergadering d.d. 20 augustus 2013 (C4) |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een reactie gegeven op het concept Regionaal Programma Detailhandel (RPD) van de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Gedeputeerde Staten spreken hun waardering uit richting de Stadsregio voor de regionale afstemming van detailhandelsontwikkelingen in het RPD. Gedeputeerde Staten vindt het positief dat een deel van de oorspronkelijke plannen voor perifere detailhandel zijn geschrapt of voorlopig worden bevroren in het RPD. Gedeputeerde Staten zijn echter van mening dat nog onvoldoende scherpe keuzen gemaakt worden en stemmen daarom niet in met de ontwikkeling van grootschalige detailhandel met name op de locatie in Ressen in Nijmegen. Gedeputeerde Staten is van mening dat een overaanbod van winkelvloeroppervlak in de regio met name op perifere locaties ten koste gaat van bestaande winkelgebieden in de (binnen)steden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2008-021352 |
N&L |
Traag |
Onderwerp |
Ondertekening herziene verklaring voor samenwerking op milieugebied door de provincies Gelderland, Limburg, Noord Brabant en Overijssel en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen. |
Openbare samenvatting |
Sinds eind jaren tachtig werken Gelderland, Limburg, Nordrheinn-Westfalen en Overijssel samen op het gebied van milieu. In 1992 is een gemeenschappelijke milieuverklaring ondertekend en in 2009 heeft de provincie Noord Brabant zich aangesloten. De werkwijze in de samenwerking wordt aangepast. Ondertekening van de herziene verklaring vindt plaats tijdens het bestuurlijk overleg tussen de Staatssecretaris van Milieu van Nordrhein-Westfalen en de Milieugedeputeerden van de 4 provincies op 5 september 2013 in Zwolle. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
2012-006793 |
KOB/TALO |
Markink |
Onderwerp |
Gemeente Beuningen: 3e begrotingswijziging 2013. |
Openbare samenvatting |
De gemeente Beuningen heeft een negatief eigen vermogen, ontstaan door tekorten in de zandwinning en de bouwgrondexploitatie. Om deze reden hebben GS besloten de gemeente zowel in 2012 als in 2013 onder het preventief (=verscherpt) toezicht te plaatsen. Dit brengt met zich mee dat de begroting en de begrotingswijzigingen van die jaren van Beuningen de goedkeuring van GS nodig hebben. Op 27 augustus hebben GS besloten de 3e begrotingswijziging 2013 van Beuningen goed te keuren. In deze wijziging zijn de diverse mutaties doorgevoerd, die betrekking hebben op de uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan, waarvoor dekking aanwezig is. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 27 augustus 2013 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
--- |
--- |
Van Dijk |
Afspraak |
De rondvraagnotitie inzake werkbezoek GS Sleutelproject Kanaalzone Apeldoorn op 3 september 2013 wordt voor kennisgeving aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
--- |
--- |
Markink |
Afspraak |
De rondvraagnotitie inzake werkbezoek van het college van GS aan het Sleutelproject IJsselsprong/Rivier in de stad op 27 augustus 2013 wordt voor kennisgeving aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2011-017170 |
--- |
Bieze |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschift van Van Essen B.V. inzake oplegging lasten onder dwangsom. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben op 11 maart 2013 aan Van Essen B.V. te Emst een last onder dwangsom opgelegd wegens het bouwen van een aanbouw aan de achterzijde van het bedrijfsgebouw, een zitkuil met overkapping, een tuinhuisje, het plaatsen van twee zeecontainers en het gebruik van de gronden t.b.v. parkeerplaatsen en opslag inclusief het aanbrengen voor de hiervoor benodigde terreinverhardingen zonder benodigde omgevingsvergunningen. Het gaat in totaal om een bedrag van € 140.000,--. Tegen deze lasten heeft Van Essen B.V. heeft bezwaar ingediend. Het bezwaarschrift is behandeld door de bezwarencommissie. De bezwarencommissie adviseert de bezwaren deels gegrond te verklaren; de motivering van de hoogte van de dwangsommen acht de commissie onvoldoende; bovendien is één last onder dwangsom ten onrechte aan Van Essen B.V. opgelegd, terwijl de privépersoon Van Essen de overtreder is. Gedeputeerde Staten hebben besloten om overeenkomstig het advies van de bezwaarschriftencommissie de bezwaren gegrond te verklaren ten aanzien van de tenaamstelling van de last onder dwangsom en de motivering van de hoogte van de dwangsommen. Het besluit 11 maart 2013 deels in stand te laten, één last onder dwangsom te herroepen, en de motivering van de hoogte van de dwangsommen aan te vullen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2012-021003 |
--- |
Bieze |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift Gepo Beheer BV (Amersfoortseweg Apeldoorn) inzake afwijzing verzoek om handhaving. |
Openbare samenvatting |
In november 2012 hebben Gedeputeerde Staten een verzoek om handhaving ontvangen van Gepo Beheer BV uit Apeldoorn. Gepo Beheer BV heeft Gedeputeerde Staten verzocht om op grond van de Provinciale milieuverordening Gelderland handhavend op te treden tegen het lozen van water in de bodem door Vitens op het terrein van Gepo Beheer BV zonder dat hiervoor een ontheffing is verleend op grond van de Provinciale milieuverordening Gelderland. Vitens heeft aan de Amersfoortseweg in Apeldoorn een drinkwaterproductiebedrijf inclusief een hoogreservoir. In het hoogreservoir wordt de voorraad drinkwater opgeslagen dat tijdens piekuren kan worden gebruikt. Dit hoogreservoir ligt binnen het grondwaterbeschermingsgebied. Omdat het reservoir in een grondwaterbeschermingsgebied is gelegen, zijn de voorschriften behorende bij de Provinciale milieuverordening Gelderland van toepassing. Dit reservoir heeft een overstort dat bij calamiteiten het water loost in de bodem van Gepo Beheer BV. Gepo Beheer BV is van mening dat Provinciale Staten hiertegen kan optreden omdat in de Provinciale milieuverordening Gelderland een verbodsbepaling is opgenomen voor het lozen van afvalwater in de bodem. Gepo Beheer BV heeft daarom Gedeputeerde Staten verzocht om te handhaven op dit voorschrift. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat voor deze lozing de Provinciale milieuuerordening Gelderland niet over een verbodsbepaling beschikt omdat het hier het in de bodem brengen van schoon drinkwater betreft. Schoon drinkwater wordt uitgesloten. Zowel Gedeputeerde Staten als de bezwarencommissie vinden het aannemelijk dat hier sprake is van het in de bodem brengen van schoon drinkwater. Gelet hierop is Gedeputeerde Staten geen bevoegd gezag en kan dus niet handhavend optreden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
2010-014767 |
--- |
Bieze |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift van Sloopbedrijf W.H.J. Mulders inzake oplegging lasten onder dwangsom. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben op 1 mei 2012 aan Sloopbedrijf W.H.J. Mulders lasten onder dwangsom opgelegd om de afgiftebewijzen van de verwijderde tanks te overleggen, het keuringscertificaat te tonen voor de mobiele bovengrondse tank, het puin af te voeren voor zover dit boven de vergunde hoeveelheid puin komt van 120m3 en om opschriften bij de opslag aan te brengen en herhaling te voorkomen. Het totaal van de opgelegde lasten bedroeg € 10.000,-. Sloopbedrijf W.H.J. Mulders heeft hiertegen bezwaar ingediend waarna deze is behandeld in de bezwarencommissie. Gedeputeerde Staten hebben conform het advies van de bezwarencommissie besloten om de bezwaren deels gegrond te verklaren. De last onder dwangsom om de afgiftebewijzen te overleggen is ten onrechte opgelegd. Deze last is dan ook herroepen. Bij de last onder dwangsom voor het aanbrengen van de opschriften wordt tegemoet gekomen aan het bezwaar in die zin dat de dwangsom wordt gewijzigd in een dwangsom van €750,- per geconstateerde overtreding met een maximum van € 3000,-. Voor de overige onderdelen blijft de last onder dwangsom in stand met wijziging van de formulering. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
2013-010311 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beantwoording van schriftelijke vragen van statenlid de heer Van der Veer (PvdD) over vergunningen voor rasters en jachthutten. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft antwoord gegeven op de vragen van dhr. van der Veer van de fractie van de Partij voor de Dieren over vergunningen voor rasters en jachthutten. Het college zet in de beantwoording uiteen dat de omgevingsvergunning primair een taak van gemeenten is. De provincie heeft hierin geen toetsende taak. Voor het oprichten van bouwwerken als jachthutten in het Gelders Natuur Netwerk is reeds geregeld dat hiervoor vergunning nodig is. Naast de ruimtelijke ordening ziet de Flora -en faunawet toe op bescherming van leefgebied van dieren. Het oprichten van migratiebarrières is vergunningplichtig in het kader van de Flora- en faunawet. Dit onderdeel van de wet is echter nog steeds een verantwoordelijkheid van het Rijk. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
38 |
2013-011674 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Beantwoording schriftelijke vragen van statenlid L. van Milaan (D66) over Jeugdzorg: persbericht over gunning aan Capgemini 29 juli 2013. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft vragen beantwoord van statenlid L. van Milaan (D66) over jeugdzorg naar aanleiding van een persbericht over gunning aan Capgemini 29 juli 2013. In dit persbericht staat dat Capgemini en Jeugdzorg Nederland een overeenkomst hebben afgesloten voor de realisatie van nieuwe webapplicatieservices. Deze services hebben als doel de jeugdzorgprofessionals van de Bureaus Jeugdzorg te ondersteunen in het effectief en efficiënt uitvoeren van hun werk. Het college geeft aan dat het besluit om een nieuw webapplicatie te ontwikkelen is genomen door de Brancheorganisatie Jeugdzorg Nederland, waar Bureau Jeugdzorg Gelderland is aangesloten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
39 |
2013-009407 |
PP/GGO |
Traag |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenleden Meerburg en Hartman (VVD) over Kernzone hoofdverdediging Nieuwe Hollandse Waterlinie. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten hebben de beantwoording vastgesteld op de schriftelijke vragen van de statenleden Meerburg en Hartman (VVD) over de kernzone hoofdverdediging Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). De vragen hebben onder andere betrekking op het instellen van een kernzone in de NHW, de resultaten van de pilot van de gemeente Lingewaal in relatie tot de nieuwe omgevingsvisie en de bereidheid van het college van GS om het begrip kernzone niet op te nemen in de omgevingsvisie en omgevingsverordening. In de beantwoording wordt aangegeven dat de provincie de NHW sinds 2005 beschermt. In de ontwerp-omgevingsvisie en ontwerp-omgevingsverordening worden geen extra regels gesteld ten aanzien van de bescherming van de NHW. Uit de resultaten van de pilot Lingewaal komt naar voren dat voor 85% van het grondgebied van de NHW een versoepeling ten opzichte van het huidige beleid kan worden doorgevoerd. In de kernzone zijn de voor de NHW typerende gebouwen en landschap het meest aanwezig. De NHW heeft mondiale kwaliteiten en het kabinet wil dit erfgoed aandragen bij de Unesco als werelderfgoed. In de kernzone mogen dan ook geen ontwikkelingen plaatsvinden, die deze kwaliteiten aantasten. Dit leidt ertoe dat in de kernzone nieuwbouw niet is toegestaan en uitbreiding in beperkte mate. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
40 |
2010-007680 |
VV/HH |
Van Dijk |
Onderwerp |
Natuurbeschermingswet 1998 - Toepassing Verordening en beleidsregels, Wijziging artikel 4 lid 1a Beleidsregels Stikstof en Natura 2000 en wijziging artikel 3 Nadere regels Stikstof en Natura 2000. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben artikel 4 lid 1a van de Beleidsregels voor de Natura 2000 gebieden gewijzigd. In artikel 4 lid 1a wordt opgenomen dat vergunningverlening uitsluitend mogelijk is wanneer voldoende depositiesaldo als gevolg van verminderde uitstoot van gestopte en gekrompen bedrijven aanwezig is. Hierdoor wordt duidelijker dat iedere vergunningaanvraag individueel wordt beoordeeld. Een dergelijke aanpak sluit aan bij de vereisten van de Natuurbeschermingswet 1998. Gedeputeerde Staten hebben tevens Nadere regels Stikstof en Natura 2000 gewijzigd. De wijziging realiseert dat binnen de verschillende depositiebanken aanwezige depositieoverschotten kunnen wordt verplaatst naar depositiebanken waarin tekorten aanwezig zijn. Hierdoor wordt iedere aanvraag gekoppeld aan het in het gebied voorradig saldo. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
41 |
2013-011461 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
Beantwoording schriftelijke vragen van statenlid P. van 't Hoog (ChristenUnie) over de provinciale rol met betrekking tot Detailhandel. |
Openbare samenvatting |
Het statenlid P. van 't Hoog heeft aan het college van GS schriftelijke vragen gesteld over de provinciale rol met betrekking tot beleid voor detailhandel. Gevraagd wordt hoe het college invulling wil geven aan haar rol met het oog op de in juni 2013 aangenomen motie in de Tweede Kamer over het vaststellen van regionale detailhandels-structuurvisies. Het college van GS geeft aan dat het belang van regionale afstemming expliciet benoemd is in de ontwerp Omgevingsvisie. Hierin staat dat de provincie voor zichzelf een rol ziet om (boven)regionale afstemming te faciliteren en zo nodig te regisseren. De provincie wil een rem op plannen voor grootschalige / perifere locaties en zet de verordening in om dergelijke ontwikkelingen tegen te houden. Ook wil de provincie de verordening inzetten om (programmatische) afspraken in regionale visies te handhaven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
42 |
2013-010005 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beantwoording op schriftelijke vragen van statenlid mevrouw M. Faber (PVV) over uitspraken van gedeputeerde Van Dijk over het WO-II museum. |
Openbare samenvatting |
Statenlid mevrouw M. Faber van de PVV heeft vragen gesteld over een artikel in de Gelderlander van 30 juni 2013. Volgens dit artikel heeft gedeputeerde Van Dijk zijn overtuiging uitgesproken dat het Vrijheidsmuseum WO-II in Nijmegen gewoon doorgaat. Gedeputeerde Staten hebben geantwoord dat gezien de fase waarin de voorbereiding zich bevindt discussie over locatie niet opportuun is. Voordat verdere besluitvorming mogelijk is, is nadere uitwerking van het museum en de haalbaarheid nodig. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
43 |
2013-002152 |
BBD |
Cornielje |
Onderwerp |
Schriftelijke statenvragen van de heer Wanrooij (PvdA) over integriteit. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben schriftelijke vragen beantwoord van de heer Wanrooij (PvdA) over integriteit. De vragen zijn gesteld met het oog op de voorbereiding van de studiedag "Gewoon integer: van theorie naar praktijk" voor leden van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van 4 september aanstaande. De vragen gaan over de gedragscodes, aandacht voor integriteit binnen de ambtelijke organisatie, integriteit als onderdeel van beleidsregels voor inkoop en de subsidieverordening en integriteit en de rol van het college van Gedeputeerde Staten als toezichthouder gemeenten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
44 |
2013-012224 |
R&B |
Meijers |
Onderwerp |
Beantwoording motie 80 (Begroting 2013) en 23 (VJN 2013) met betrekking tot wonen en energietransitie op de woningmarkt. |
Openbare samenvatting |
De statenbrief bevat het antwoord van Gedeputeerde Staten op motie 80 'Investeringsfonds woningcorporaties' (Begroting 2013; PS2012-800) en tevens maatregelen die Gedeputeerde Staten gaan voorstellen naar aanleiding van motie 23 'Robuuste investeringsimpuls voor de Gelderse economie en werkgelegenheid' (Voorjaarsnota 2013; PS2013-503), met betrekking tot wonen en energietransitie op de woningmarkt. Deze statenbrief is bedoeld ter afhandeling van motie 80 en tevens om Provinciale Staten in een vroeg stadium te informeren en gelegenheid te geven om mee te denken over mogelijke maatregelen. Deze statenbrief bevat nog niet het definitieve voorstel van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van motie 23. Dat komt op een later tijdstip. Het concept-voorstel houdt in dat de provincie ten behoeve van het aanjagen van de (jeugd)werkgelegenheid in de bouwsector en het bedienen van provinciale doelen als het verduurzamen van de woningvoorraad en de afstemming van vraag en aanbod op de Gelderse woningmarkt, zowel investeringsbijdragen als revolverende middelen beschikbaar stelt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
45 |
2012-022019 |
Strat/strat |
Markink |
Onderwerp |
Zienswijze noordvleugelprovincie: Voorbereiding overleg met GS Utrecht. |
Openbare samenvatting |
GS Gelderland hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorlopige standpunt van de provincie Utrecht inzake de noordvleugelprovincie. De randvoorwaarden die Utrecht aan het opschalingsplan stelt, zijn herkenbaar voor Gelderland. Bij discussie over de toekomst van het binnenlands bestuur dienen inhoud en maatschappelijke opgaven leidend te zijn. |
|