Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
--- |
--- |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 25 september. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2012-013234 |
J&I |
Markink |
Onderwerp |
Afdoening verzoeken veelschrijvers. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten een voorstel aan Provinciale Staten te doen over de verzoeken van veelschrijvers. Veelschrijvers zijn personen en instellingen of (semi)politieke groeperingen die met regelmaat grote aantallen verzoeken bij overheidsinstanties indienen. De provincie heeft besloten om organisatorische maatregelen te nemen om afdoening van deze grote aantallen te stroomlijnen en te versnellen. Zo worden verzoeken op een centraal punt en bij voorkeur zonder hoorzitting afgehandeld. Op grond van de wet hoeft niet te worden gehoord als het bezwaar of de klacht evident niet ontvankelijk of evident ongegrond is. Dit is ook al staande praktijk van de commissie. De verzoeken kunnen daardoor snel worden afgehandeld. Daarnaast biedt een gecoördineerde aanpak de mogelijkheid om jaarlijks te rapporteren met betrekking tot het aantal verzoeken dat binnen is gekomen afkomstig van veelschrijvers. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2011-005155 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Interregionale spoorverbinding Arnhem - Duitsland. |
Openbare samenvatting |
Op de spoorkaart van Gelderland ontbreekt een treinverbinding van Arnhem - Emmerich. Realisering van deze grensoverschrijdende verbinding is een breedgedragen wens in de Provinciale Staten van Gelderland. Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), provincie Gelderland, Stadsregio Arnhem Nijmegen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) hebben op basis van onderzoek geconcludeerd dat een doortrekking van de Duitse regionale trein RB35 van Düsseldorf - Emmerich naar Arnhem (1x per uur per richting), met een nieuw station in Elten en een tussenstop in Zevenaar, de meest aantrekkelijke variant is. VRR is ondertussen gestart met het aanbestedingsproces voor een concessie 2016-2028 voor deze interregionale verbinding en heeft aan de Nederlandse partners rijk en regio gevraagd het grensoverschrijdende deel (financieel) mede mogelijk te maken. Het college vindt de totstandkoming van deze interregionale grensoverschrijdende verbinding van belang voor wonen, werken, studeren en recreëren aan beide zijden van de grens en wil daarom, samen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen en het rijk, meewerken aan realisatie van deze interregionale spoorverbinding. Het college heeft daarom besloten aan Provinciale Staten voor te stellen € 5.676.812 (prijspeil 2016) beschikbaar te stellen voor de exploitatie van de interregionale treindienst Arnhem - Emmerich - Düsseldorf in de periode december 2016 - 2028. Dit onder voorbehoud van instemming van de Minister van IenM wat betreft de rijksbijdrage aan het exploitatietekort. Toegezegd is dat de minister voor 7 november 2012 een besluit zal nemen. Indien zowel Provinciale Staten als de minister van IenM een positief besluit nemen, zal de provincie Gelderland een samenwerkingovereenkomst met VRR sluiten. Onderdeel van deze overeenkomst is een go/no-go-moment voor een tweede concessieperiode van 13 jaar. Hiervoor ontvangen Provinciale Staten aan het einde van de eerste concessieperiode een nieuw voorstel. Mochten Provinciale Staten om op dat moment moverende redenen besluiten de samenwerking met VRR niet te continueren, dan is er voor de provincie Gelderland een financieel risico van maximaal € 9 miljoen. In het voorjaar van 2013 zal duidelijk zijn welke vervoerder per december 2016 de treindienst gaat exploiteren |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2011-006527 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
N303 omleiding Voorthuizen: voorstel voor beschikbaar stellen budget voor de grondverwerving. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten aan Provinciale Staten voor te stellen ten behoeve van de grondverwerving N303 omleiding Voorthuizen € 5 mln naar voren te halen uit het uitvoeringskrediet en deze per 1 januari 2013 ter beschikking te stellen. In het geraamde uitvoeringskrediet zijn de kosten voor grondverwerving reeds opgenomen. Op dit moment verloopt de grondverwerving voorspoedig. Inmiddels zijn diverse gronden aangekocht en met de overige grondeigenaren worden gesprekken gevoerd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2012-004370 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
Doortrekking A15 Beschikbaarstelling middelen. |
Openbare samenvatting |
Begin juli 2012 heeft Tweede Kamer ingestemd met voorkeursalternatief minister voor de doortrekking van de A15. Het project gaat nu een nieuwe fase in richting het Ontwerp Tracé Besluit (OTB). Hiervoor wordt een nieuwe bestuursovereenkomst opgesteld met het rijk en stadsregio en wordt aan Provinciale Staten voorgesteld de reeds gereserveerde middelen voor het project beschikbaar te stellen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2006-002042 |
UW/PMP |
Bieze |
Onderwerp |
Vervolg project Noordelijke Rondweg Lochem. |
Openbare samenvatting |
Bij de planvorming voor de noordelijke rondweg Lochem is gebleken dat het Spoorlaantracé aanzienlijke gevolgen heeft voor een roekenkolonie. Recente jurisprodentie van de Raad van State over de flora- en faunawet leidt er toe dat de opzet van het (m.e.r.-)onderzoek aangepast moeten worden. Ook dienen meerdere alternatieven onderzocht te worden. Vanwege deze omstandigheden hebben Gedeputeerde Staten besloten aan Provinviale Staten voor te stellen een nieuwe m.e.r.-procedure te starten waarin nieuwe alternatieve kunnen worden meegenomen. Daarnaast stellen Gedeputeerde Staten hiervoor een uitvoeringsbudget beschikbaar om enkele knelpunten zoals de Kwinkweerd voor te bereiden en versneld in uitvoering te nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2012-015755 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Voorstel tot 4e wijziging van de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2009 en 1e wijziging van de Subsidieverordening kwaliteitsimpuls natuur en landschap Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2009 (SNL) en de Subsidieverordening kwaliteitsimpuls natuur en landschap Gelderland (SKNL) te wijzigen. De wijzigingen zijn bedoeld om de uitvoeringskosten verder te verlagen, de flexibiliteit en snelheid in de uitvoering te verhogen, aanpassingen die voortvloeien uit de goedkeuringsbeschikkingen die door Brussel zijn afgegeven te verwerken en om dubbele bijdragen aan terreinbeherende organisaties te voorkomen. De wijzigingen zullen de dag na uitgifte in het Provinciaal Blad in werking treden en zullen van toepassing zijn op subsidieaanvragen vanaf het beheerjaar 2013. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2012-016036 |
VV/B&N |
Traag |
Onderwerp |
Begroting 2013 en meerjarenbegroting 2013 - 2016 van het Fonds nazorg stortplaatsen Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Op 12 november 1999 is door Gedeputeerde Staten het Fonds Nazorg Stortplaatsen Gelderland opgericht. Uit het fonds worden de kosten betaald voor de (eeuwigdurende) nazorg van stortplaatsen en depots voor baggerspecie, die op of na 1 september 1996 nog afval ontvingen. Het doel van de nazorgactiviteiten is te voorkomen dat gesloten stortplaatsen en depots voor baggerspecie in de toekomst schade aan lucht, water of bodem veroorzaken. In 2013 heeft de provincie de zorg voor de stortplaatsen "de Keyenberg" te Wageningen, "IJsseloord2" te Arnhem, Oranje Nassau" te Hattem en "Ullerberg" te Ermelo, alsook voor 6 kleine baggerspeciedepots in de uiterwaarden. Met het onderhoud is in 2013 ongeveer € 145.000,-- gemoeid. Het fonds groeit in 2013 naar 31,8 miljoen euro. Het fonds is van rechtswege rechtspersoon en kent een eigen (meerjaren)begroting en rekening. Gedeputeerde Staten zijn akkoord gegaan met de voorliggende conceptbegroting 2013 van het fonds en zullen de begroting ter vaststelling toezenden aan Provinciale Staten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2012-006633 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Herziening Verordening leningverstrekking Betuwse Bloem 2012 (Innovatiekrediet Betuwse Bloem Innoveert). |
Openbare samenvatting |
Op 1 juni 2012 is het innovatiekrediet Betuwse Bloem Innoveert gelanceerd. De Europese Commissie heeft na publicatie en kennisgeving aangegeven dat de beoogde steun aan tuinbouwbedrijven als ongeoorloofde staatssteun moet worden gezien. Het voorstel is het toepassingsgebied te verruimen tot de gehele land- en tuinbouwsector binnen het geografische werkgebied van de Betuwse Bloem. Daarvoor dienen PS het kader, de op 25 januari 2012 vastgestelde Verordening leningverstrekking Betuwse Bloem Gelderland 2012, te herzien. Met de aanpassing voldoet het voorstel aan de Europese regelgeving en kan toch ervaring worden opgedaan met revolverende middelen in de agrarische sector. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2012-016838 |
F&BV |
Markink |
Onderwerp |
Begroting 2013. |
Openbare samenvatting |
In de Begroting 2013 stellen Provinciale Staten de budgetten voor de diverse programma's voor het komende begrotingsjaar vast. Daarnaast stellen Provinciale Staten de bgroting van het lopende jaar bij. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2012-016264 |
E&S |
Van Dijk |
Onderwerp |
Leefbaarheid en gemeenschapsvoorzieningen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stellen voor om de komende jaren opnieuw te investeren in leefbaarheid en gemeenschapsvoorzieningen in Gelderland. Nadat in voorgaande jaren met succes is bijgedragen aan het realiseren van dorpshuizen, Kulturhusen en andere initiatieven om de leefbaarheid te behouden en te versterking, vroegen Provinciale Staten eerder dit jaar om een vervolg. In dit vervolg ligt het accent op het zelforganiserend vermogen van burgers en op het zorgen voor een duurzame ontwikkeling en beheer van gemeenschapsvoorzieningen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2012-015594 |
N&L |
Traag |
Onderwerp |
Verlenging geldingsduur Gelders Milieuplan 4. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het ontwerpbesluit vastgesteld om de geldingsduur van het Gelders Milieuplan 4 te verlengen tot het moment waarop de nieuwe provinciale omgevingsvisie in werking treedt, met als uiterste datum 31 december 2014. De nieuwe omgevingsvisie die nu ontwikkeld wordt, zal ook het provinciale milieubeleid bevatten. Om die reden stellen Gedeputeerde Staten voor geen nieuw separaat milieubeleidsplan op te stellen, maar de geldingsduur van het huidige plan te verlengen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2012-016632 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Programma Cultuur en Erfgoed 2013-2016 "Gelderland blijft Cultuurprovincie!" |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor om het programma Cultuur en Erfgoed 2013-2016, 'Gelderland Cultuurprovincie!' vast te stellen. Dit programma is een concrete uitwerking van de eerder door Provinciale Staten vastgestelde contourennota Cultuur en Erfgoed. In dit programma laten GS zien hoe zij via elf thema's de komende periode programma's en projecten wil uitvoeren op het gebied van Cultuur en Erfgoed. Het gaat dan bijvoorbeeld om podiumkunsten, bibliotheken, cultuurparticipatie, musea en geschiedenis, restauratie en herbestemming van monumenten en landschap en archeologie. Dit programma biedt in de uitvoering ook voldoende ruimte om samen met de betrokken mensen en organisaties in de culturele sector via voortschrijdend inzicht tot goede resultaten te komen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2012-016201 |
F/FIB |
Markink |
Onderwerp |
Financiële verordening Gelderland 2012. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten voor te stellen de op grond van artikel 216 van de Provinciewet verplicht voorgeschreven financiele verordening opnieuw vast te stellen. Deze verordening bevat de beleidsmatige uitgangspunten voor de uitoefening van de financiële functie. Naast een aantal redactionele wijzigingen gaat het ook om de volgende inhoudelijke wijzigingen: - Provinciale Staten krijgen de mogelijkheid om de programma-indeling ook tussentijds aan te passen; - de tussentijdse rapportage is in feite geintegreerd in de Voorjaarsnota en komt te vervallen; - de Voorjaarsnota wordt in plaats van voor 1 mei nu voor 1 juli vastgesteld; - ook in verband met het nieuwe programma Mens en Middelen wordt de maximale omvang van de reserve algemene bedrijfsvoering gewijzigd. Om de rechtmatigheid te waarborgen is een aantal bepalingen in de verordening gewijzigd. Omwille van de rechtmatigheid wordt voorgesteld aan de verordening terugwerkende kracht toe te kennen tot 1 januari 2012. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2012-014433 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Vaststellen statenvoorstel tot wijziging van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011. (AANGEHOUDEN OP 25-09-12 AlS A4) |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een statenvoorstel vastgesteld ter wijziging van de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011. In dit voorstel worden Provinciale Staten voorgesteld, ten behoeve van de nieuwe beleidsperiode, nieuwe subsidiegrondslagen op te nemen in de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2012-016170 |
PP |
Traag |
Onderwerp |
Statennotitie Instrumentarium 1e en 2e fase innovatieproces. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS informeert Provinciale Staten over de financiële instrumenten die door de provincie zullen worden ingezet ter ondersteuning van het innovatieproces. Deze notitie behandelt het instrumentarium dat als subsidie ter beschikking wordt gesteld voor de 1e en 2e fase van het innovatieproces. Er zullen vouchers van maximaal € 10.000,-- beschikbaar komen voor het doen van haalbaarheidsonderzoek en leningen van maximaal € 75.000,--, die kunnen worden kwijtgescholden voor het verder uitwerken van concepten naar volwaardige business cases. Daarnaast worden projectsubsidies ingezet. De nadere besluitvorming zal door GS plaatsvinden, nadat de Staten in november de Begroting 2013 en de Subsidieverordening vitaal Gelderland hebben vastgesteld. Het instrumentarium zal op 1 januari 2013 operationeel zijn. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2012-016171 |
HH/OB |
Bieze |
Onderwerp |
Evaluatie en wijziging beleidsregels Wet bibob. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de Beleidsregels Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur bij vergunningverlening op grond van de Wet milieubeheer Gelderland geëvalueerd en hebben een wijziging van deze regeling vastgesteld. Uit de evaluatie blijkt dat de ervaringen met de toepassing van de beleidsregels positief zijn en dat deze voor zowel de provincie als voor eigenaren en houders van milieuinrichtingen duidelijkheid scheppen over de mogelijkheid tot toepassing van de Wet bibob. Hiermee wordt integere besluitvorming bevorderd. De wijzigingen in de regeling zijn van ondergeschikte aard en volgen enerzijds uit de uitgevoerde evaluatie en anderzijds uit de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in 2010. De gewijzigde beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels integriteit in het omgevingsbeleid Gelderland en treden in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2008-004701 |
PP |
Van Dijk |
Onderwerp |
Statennotitie Regionaal Samenwerkingsprogramma 2008-2011 (RSP): Eindverantwoording. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de subsidies van het Regionaal Samenwerkingsprogramma 2008-2011 vastgesteld. Het Regionaal samenwerkingsprogramma is een overkoepelend programma voor regionale samenwerking, het Gelderse Stedelijke ontwikkelingsbeleid (GSO) en het Kleine Stedenbeleid (KSB). Met de vaststelling van de subsidies wordt een omvangrijk uitvoeringsprogramma in 2012 afgesloten. De 69 programma's die onderdeel uitmaken van het Regionaal Samenwerkingsprogramma 2008-2011 zijn nagenoeg allemaal uitgevoerd en de daarvoor beschikbaar gestelde middelen, ruim €151 miljoen, zijn voor 90% besteed aan de gestelde doelen. Partners hebben zelf € 328 miljoen geïnvesteerd. Een zevental programma's lopen nog door. Gedeputeerde staten informeren Provinciale Staten op basis van de statennotitie `Regionaal Samenwerkingsprogramma 2008-2011: Eindverantwoording'. In deze statennotitie staan de resultaten beschreven die bereikt zijn met de uitvoering van de stads- en regiocontracten. Forse resultaten zijn geboekt door onze partners: de regio's en GSO- en KSB-gemeenten. Met investeringen in de zes regio's in programma's op het gebied van economie, mobiliteit, zorg, duurzaamheid, sociale samenhang en duurzame leefomgeving. Met investeringen in wijkaanpak in acht GSO-steden als duurzame impuls voor de fysieke leefomgeving en de sociale samenhang. Met investeringen in de sleutelprojecten ter versterking van de centrumfunctie van dezelfde GSO-steden. En met investeringen in vijf KSB-steden ter versterking van de sociale samenhang. De succesvolle samenwerking met gemeenten en regio's heeft in april 2012 een vervolg gekregen toen de provincie met de regio's en de steden opnieuw stads- en regiocontracten heeft afgesloten onder de vlag van het Gelders programma Stad & Regio 2012-2015 (2017). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2010-016500 |
R&B |
Bieze |
Onderwerp |
OTB Derde spoor Zevenaar - Duitse grens. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een zienswijze op het Ontwerp-Tracébesluit Derde spoor Zevenaar - Duitse grens voorlopig vastgesteld. Met het OTB wordt ingestemd en aangedrongen wordt op spoedig realisatie. Wel vragen Geputeerde Staten aandacht voor een zorgvuldige inpassing van het Derde spoor. Voorts gaan Gedeputeerde Staten ervan uit alle belemmeringen voor het personenvervoer per trein als gevolg van het spanningseiland voor rekening van het rijk komen. Voordat de zienswijze wordt ingediend worden Provinciale Staten in de gelegenheid gesteld hun opvattingen daarover te geven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2012-016074 |
P&O |
Markink |
Onderwerp |
Melding nevenactiviteit portefeuillehouder Ruimte. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stemmen in met het voornemen van portefeuillehouder Ruimte om toe te treden tot de Raad van Advies van de opleiding Master City Developer (MCD). MCD is de langstlopende Master opleiding op het gebied van gebiedsontwikkeling in Nederland. De opleiding wordt gezamenlijk georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Technische Universiteit Delft en de dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam. Provinciale Staten worden geïnformeerd over het voornemen van de gedeputeerde om toe te treden tot de Raad van Advies. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2012-015398 |
P&O |
Markink |
Onderwerp |
Buitenlandse zakelijke reis portefeuillehouder Economie. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stemmen in met het voornemen van portefeuillehouder Economie om van 15 tot en met 18 oktober 2012 een zakelijke reis naar Straatsburg te maken i.v.m. de deelname aan het Congres van Lokale en Regionale Autoriteiten van de Raad van Europa. Provinciale Staten worden geïnformeerd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2012-016080 |
P&O |
Markink |
Onderwerp |
Melding nevenactiviteit gedeputeerde Traag. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stemmen in met het voornemen van gedeputeerde Traag om zitting te nemen in het comité van aanbeveling van Stichting Hospice Apeldoorn. Provinciale Staten worden geïnformeerd over het voornemen van de gedeputeerde om toe te treden tot het comité van aanbeveling. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2011-017681 |
UW |
Bieze |
Onderwerp |
Start planvormingsfase rondweg N345 De Hoven/Zutphen. |
Openbare samenvatting |
Na het afronden van de verkenningfase voor de Rondweg N345 De Hoven/Zutphen hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland besloten tot het starten van een m.e.r.- procedure voor een rondweg om De Hoven/Zutphen. De tracéalternatieven "Noordalternatief" en "Zuidalternatief" zijn onderwerp van het MER-onderzoek. Het resultaat van de m.e.r. dient twee besluiten: ten eerste het besluit voor een voorkeurstracé voor de rondweg en ten tweede het besluit tot vaststelling van het inpassingsplan. Naar aanleiding van het Statenbesluit PS2009-464, waarmee de provincie heeft besloten om 5 knelpunten op provinciale wegen aan te pakken, is de Verkenning N345 De Hoven/Zutphen uitgevoerd. In de Verkenning is een groot aantal oplossingsrichtingen, op zowel lokaal als regionaal schaalniveau, onderzocht. Op basis van het probleemoplossend vermogen, de milieueffecten en het kostenaspect, is geconcludeerd dat een rondweg om De Hoven, volgens de tracéalternatieven N2+M1 (Noordalternatief) en N2+M2 (Zuidalternatief), de beste oplossing is voor de bereikbaarheid- en leefbaarheidsproblematiek met betrekking tot de N345 in De Hoven. De tracéalternatieven zullen nader in een m.e.r. worden onderzocht. Daarbij zijn twee situaties van belang: een situatie waarin een directe wegverbinding tussen de Oude IJsselbrug en de rondweg uitgangspunt is en een situatie waarin deze wegverbinding ontbreekt. Deze directe wegverbinding in het verlengde van de Oude IJsselbrug is geen onderdeel van de voorgenomen activiteit voor de rondweg, maar is onderdeel van de ontwikkeling IJsselsprong. Naast de IJsselsprong zal in de m.e.r. tevens aandacht zijn voor de ruimtelijke reservering van het Rijk voor een binnendijkse bypass voor de IJssel. In de Verkenning is geconcludeerd dat een rondweg volgens de alternatieven Noord en Zuid geen ernstige belemmering vormt voor deze ruimtelijke reservering. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2010-008518 |
UW |
Traag |
Onderwerp |
Wet bodembescherming - programma Gelderse Gasfabrieken 2005-2015. Aanvullende subsidieverlening voor sanering gasfabriek Oosterbeek. |
Openbare samenvatting |
Tijdens de sanering van de voormalige gasfabriek in Oosterbeek in het kader van het programma Gelderse gasfabrieken blijkt dat naast de gasfabriekslocatie in enkele tuinen en een weiland zich ook een ernstige verontreiniging bevindt. Zodanig dat aanvullend saneren naast het gasfabrieksterrein noodzakelijk is. Ten behoeve van deze extra sanering heeft de gemeente Renkum verzocht om de subsidie te verhogen met maximaal € 138.750,-- middels wijziging van het besluit subsidieverlening uit 2010. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2012-004305 |
PP/GGR |
Van Dijk |
Onderwerp |
Inrichting Landschapszone Veessen Wapenveld. |
Openbare samenvatting |
In het kader van de hoogwatergeul Veessen Wapenveld heeft GS besloten in te stemmen met het door de realisator (Waterschap Veluwe) opgestelde inrichtingsplan van de Landschapszone en het toepassen van het principe van EHS saldering hierbij. GS zal dit met een brief aan het Waterschap melden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2011-019286 |
PB |
Verdaas |
Onderwerp |
Overnachtingshaven Lobith. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten informeren de minister van Infrastructuur en Milieu over de uitwerking van de opdrachtbrief "planstudie Overnachtingshaven Lobith", die GS op 2 juli ontvingen van de minister. In de uitwerking van de opdracht merken GS samen met de partners Rijkswaterstaat Oost Nederland en Gemeente Rijnwaarden op dat dat drie aspecten een nadere toelichting behoeven. Ten eerste wijkt de planning af, wordt de rol van de Directeur Generaal Bereikbaarheid bij anticiperende grondaankopen in perspectief gezet en vraagt GS aan de minister om meer duidelijkheid te geven over de relatie van het project en de Natuurbeschermingswet. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
2012-012318 |
E&S |
Traag |
Onderwerp |
Cultuurpact na 2012. |
Openbare samenvatting |
Op ons initiatief hebben we de afgelopen jaren met gemeenten samengewerkt in het Cultuurpact. In dat kader wordt er iedere vier jaar door de gemeenten een regionaal cultuurprogramma opgesteld. De nieuwe programma's voor de periode 2013-2016 zijn ons toegestuurd met het verzoek om zekerheid te geven over onze deelname. Middels een brief stellen we gemeenten op de hoogte van ons voornemen om Cultuurpact te continueren, onder financieel voorbehoud van besluitvorming door PS op 7 november '12. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
2012-016684 |
PP |
Traag |
Onderwerp |
Ondertekening intentieverklaring Green Deal "Het Pad". |
Openbare samenvatting |
De Rijksoverheid helpt burgers, bedrijven, organisaties of andere overheden bij het realiseren van duurzame initiatieven die moeilijk van de grond komen door een Green Deal aan te gaan met initiatiefnemers van duurzame projecten en ideeën in een publiekprivaat samenwerkingsverband. Op initiatief van onder andere UMC Radboud is de provincie gevraagd een intentieverklaring te ondertekenen voor een Green Deal `Het Pad', samen met het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Radboud Universiteit Nijmegen en zorgverzekeraar Menzis. Het project ‘Het Pad’ is een onderzoek naar een innovatieve behandelmethode voor de bevordering van psychische gezondheid. Hierbij wordt gekeken naar de effecten die een wandeling door een landelijk, groen gebied hebben op een patiënt met klachten op het gebied van bijvoorbeeld depressie of burn-out. Het UMC Radboud kiest hierbij voor het groene landschap van de provincie Gelderland en specifiek het gevarieerde rivierenlandschap die de Waal biedt. Met het ondertekenen van deze intentieverklaring geeft de provincie aan bereid te zijn mee te denken over de opzet, begeleiding en uitvoering van dit Green Deal project. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
2012-016164 |
N&L |
Van Dijk |
Onderwerp |
Vaststellen Natuurbeheerplan Gelderland 2013. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben een aantal correcties in het Gelderse Natuurbeheerplan 2013 vastgesteld. In het Natuurbeheerplan geeft de provincie aan welke natuur-, bos- en landschapsdoelen de provincie wil realiseren door de inzet van het subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer. Het beschrijft onder meer het bestaande beleid en de doelstellingen voor natuur per perceel en biedt een beschrijving van de subsidiemogelijkheden. Het Natuurbeheerplan Gelderland omvat acht kaarten, deze kaarten worden jaarlijks door Gedeputeerde Staten van Gelderland vastgesteld. Subsidie voor aanleg of beheer kan slechts verleend worden, als het aan te leggen of beheren natuur-/bos-/landschapstypen overeenkomt met de aanduiding van het beheertypen in het Natuurbeheerplan en de terreinen ook voor subsidie in aanmerkling komen (subsidiekaart). De doorvertaling van de Beleidsuitwerking Ecologische Hoofdstructuur (EHS) heeft nog niet plaatsgevonden in het Natuurbeheerplan 2013. Reden hiervoor is dat de gewijzigde EHS pas formeel (planologisch) wordt vastgesteld in de Omgevingsvisie en het niet gewenst is dat het Natuurbeheerplan hierop vooruit zou lopen. De veranderingen ten opzichte van het Natuurbeheerplan 2012 zijn daarom beperkt tot een correctie van in het Natuurbeheerplan geconstateerde fouten en gebreken en zitten in de "Beheerkaart", de "Beheersubsidiekaart", de "Landschapszoekgebiedkaart" en de kaart met "collectieve beheergebie-den" en de ambitiekaart. Dit betreft een beleidsarme wijziging van het Natuurbeheerplan. Vanaf 15 oktober zijn de kaarten van het Natuurbeheerplan 2013 in te zien via de provinciale website WWW.gelderland.nl/natuurbeheerplan |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2012-015970 |
HH/OB |
Markink |
Onderwerp |
Gelders Sociaal Plan in het kader van de RUD-vorming. |
Openbare samenvatting |
GS hebben ingestemd met het onderhandelaarsakkoord van het Gelders Sociaal Plan dat op 22 augustus 2012 is bereikt. Dit Gelders Sociaal Plan is opgesteld ten behoeve van het personeel van de provincie en de Gelderse gemeenten dat overgaat naar de nieuw te vormen Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD). Tevens besluiten GS de gedeputeerde personeel en organisatie te mandateren om het Gelders Sociaal Plan namens de GS te ondertekenen en om alle feitelijke handelingen te verrichten en besluiten te nemen die, gedurende de looptijd van het Gelders Sociaal Plan, voortvloeien uit dat Gelders Sociaal Plan. Wanneer een meerderheid van de werkgevers en werknemers instemmen met het Gelders Sociaal Plan, kan het definitief worden vastgesteld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
2012-016601 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Koepelnotitie subsidieverlening 2 oktober 2012. |
Openbare samenvatting |
Communicatie: Voor bijzondere en aansprekende projecten uit de notitie worden afzonderlijke persberichten geschreven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
32 |
2012-015846 |
PP |
Traag |
Onderwerp |
Wijziging Regels subsidieverstrekking sociaal-economisch beleid 2011. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben artikel 2.1. van de Regels subsidieverstrekking sociaal-economisch beleid 2011 aangepast. Via dit artikel worden subsidies verstrekt die passen binnen de aandachtsge-bieden voeding, gezondheid of energie- en milieutechnologie en leiden tot nieuwe economische activiteiten of nieuwe bedrijven. In mei 2012 was de regeling aangepast waardoor aan programmabureaus Food en Health maximaal 90% subsidie kan worden verstrekt. Bij de huidige wijziging wordt dat ook mogelijk voor het programmabureau EMT. In de wijziging is tevens een begripsomschrijving van het programmabureau opgenomen en is voor 2012 voor artikel 2.1.1. een subsidieplafond ingesteld. De overige artikelen van de Regels subsidieverstrekking sociaal-economisch beleid 2011 blijven ongewijzigd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
2010-012233 |
SUBS |
Traag |
Onderwerp |
Vaststellen subsidieplafond artikel 4.4.1 (Ontwikkeling Forten) van de Regels subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 en herbeschikken subsidieverlening GeoFort Uitvoering. |
Openbare samenvatting |
Gelderland helpt Stichting Geofort om de eerste fase van de restauratie af te ronden. Het college van GS heeft hiertoe besloten, en stelt daarvoor € 500.000,-- beschikbaar. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2012-016945 |
F/FIB |
Markink |
Onderwerp |
Nota Verbonden Partijen Gelderland. |
Openbare samenvatting |
GS hebben aan PS de Nota Verbonden Partijen Gelderland toegezonden, met het verzoek om wensen en bedenkingen door te geven. Het doel van deze nota is om duidelijkheid te bieden over rollen, taken en verantwoordelijkheden bij verbonden partijen en het gevoerde beleid vast te leggen en toe te lichten. Het biedt een kader om ook eventuele komende plannen om deel te nemen in verbonden partijen te toetsen. Wil sprake zijn van een verbonden partij dan moet de provincie daarin zowel bestuurlijk als financieel risicodragend deelnemen. Een verbonden partij kan zowel een publiekrechtelijke als privaatrechtelijke rechtspersoon zijn. De nota bevat criteria waaraan moet worden voldaan wil de provincie deelnemen in een verbonden partij. In ieder geval kan niet worden deelgenomen indien daarmee geen openbaar belang worden behartigt. Ook is aandacht besteed aan de rolverdeling tussen PS en en GS. Het aangaan van verbonden partijen wordt gezien als een uitvoeringsbevoegdheid en is daarom opgedragen aan GS. Voor een aantal genoemde aspecten worden PS in de gelegenheid gesteld om via de zogenaamde voorhangprocedure wensen en bedenkingen in te brengen. Bij een aantal andere aspecten informeren GS PS vooraf actief. De nota gaat verder in op de sturingsmogelijkheden die GS hebben in verbonden partijen en de wijze waarop de provincie zich laat vertegenwoordigen in de verbonden partij. Omdat GS de nota op de agenda van PS van 7 november a.s wil hebben en omdat nog niet alle interne adviezen binnen zijn hebben GS besloten om de nota voorlopig vast te stellen. Gedeputeerde Markink is gemachtigd om, nadat de adviezen zijn ontvangen en geen ingrijpende wijzigingen tot gevolg hebben, de nota voor advies door te sturen naar PS. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2012-004600 |
J&I |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift van de heer E.J. Oosterink te Winterswijk inzake weigering vergunning voor een standplaats langs provinciale weg N346 in Lochem. |
Openbare samenvatting |
Het besluit waartegen bezwaar is gemaakt: het besluit van Gedeputeerde Staten, d.d. 18 april 2012, zaaknummer 2012-004600, waarbij een aanvraag om een vergunning op grond van de Wegenverordening Gelderland voor het innemen van een standplaats voor verkoopactiviteiten langs de N436 te Lochem is afgewezen onder verwijzing naar artikel 4:6 tweede lid, Awb, de vereenvoudigde afdoening. Inhoud hoofdbezwaren: Bezwaarde kan zich met de afwijzing niet verenigen en voert hiertoe aan, onder verwijzing naar het bij de aanvraag gevoegde onderzoeksrapport van Ligtermoet en Partners, dat sprake is van een ander object van aanvraag, zodat artikel 4:6 tweede lid, Awb, niet toegepast kan worden. Inhoud besluit Gedeputeerde Staten: In deze beslissing op bezwaar volgen Gedeputeerde Staten het advies van de Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten (verder: de Commissie) van 10 september 2012. De Commissie is van oordeel dat sprake is van een herhaalde aanvraag voor dezelfde locatie, zodat Gedeputeerde Staten de aanvraag op goede gronden onder verwijzing naar artikel 4:6 tweede lid, Awb hebben afgewezen. |
|