Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
-- |
AD |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 14 juni 2011. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2011-008477 |
F&BV/FSFB |
Markink |
Onderwerp |
Vervolgvoorstel Voorjaarsnota 2011. |
Openbare samenvatting |
Op 15 juni is de voorjaarsnota behandeld in de commissie AFW. In de commissie zijn een divers aantal (technische) vragen gesteld en deze konden niet allemaal worden beantwoord. Vanuit GS is toegezegd om de openstaande vragen van een reactie te voorzien in een vervolgvoorstel en hierbij wordt deze toezegging nagekomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2011-000751 |
F&BV/FSFB |
Markink |
Onderwerp |
Stand van zaken Public Assurances Nuon Energy. |
Openbare samenvatting |
In het kader van de verkoop door de publieke aandeelhouders van de aandelen Nuon aan Vattenfall AB zijn afspraken gemaakt over enkele specifiek benoemde publieke belangen (de zgn. public assurances). Het gaat daarbij onder meer om investeringen in duurzaamheid, expertise op het terrein van onderzoek en ontwikkeling en leveringszekerheid. Over het jaar 2010 is door Nuon Energy een stand van zaken notitie opgesteld. Ook heeft het bestuur van de Nuon Energy Public Assurances Foundation (Nepaf) een memo opgesteld met haar zienswijze. De Nepaf is opgericht met onder andere als doel het waarborgen van de specifiek benoemde publieke belangen. Het college van Gedeputeerde Staten concludeert dat in z'n algemeenheid geen sprake is van materiële afwijkingen van hetgeen aan afspraken is vastgelegd. Ook het bestuur van de Nepaf komt, rekening houdend met marktomstandigheden en economische ontwikkelingen, tot deze slotsom. Het college heeft de rapportages middels een statennotitie ter kennis gebracht van Provinciale Staten en aan Nuon Energy en het bestuur van de Nepaf medegedeeld dat de rapportages voor kennisgeving zijn aangenomen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2010-012624 |
VV |
Verdaas |
Onderwerp |
Nadere toelichting op de beleidsneutrale omzetting ten behoeve van (gewijzigde)verordening: luchthavenregeling Maldens Vlak te Malden. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten geven een nadere toelichting op de beleidsneutrale omzetting bij de Luchthavenregeling Maldens vlak. Deze toelichting behoort bij het vervolg-Statenvoorstel, waarin de wijziging van artikel 3.3 van de luchthavenregeling is opgenomen voor luchthaven Maldens Vlak. De planning is dat de verordening, definitief wordt vastgesteld in de PS vergadering van 29 juni 2011. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2011-009146 |
P&O |
Markink |
Onderwerp |
Reisregeling provincie Gelderland. |
Openbare samenvatting |
GS besluiten vast te stellen de Reisregeling provincie Gelderland en deze te publiceren in het Provinciaal Blad. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2009-023396 |
F&BV/FSFB |
Markink |
Onderwerp |
Overeenkomst vermogensbeheer met ING AM. bijlage 3 "Beleid inzake de uitvoering van effectenorders en brokerselectie". |
Openbare samenvatting |
Bij de overeenkomst vermogensbeheer, die met ING is gesloten, behoort een bijlage "Beleid inzake de uitvoering van effectenorders en brokerselectie". In verband met wijziging van deze bijlage door ING hebben GS de geactualiseerde bijlage vastgesteld. De wijziging betreft een technische wijziging. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2011-003663 |
B&SMERO/EEB |
Verdaas |
Onderwerp |
Ondertekening samenwerkingsovereenkomst rond Interreg IVc-project Brainflow. |
Openbare samenvatting |
De Provincie Gelderland is een van de partners in het Interreg IVc-project Brainflow. In dit project werkt Gelderland - samen met zeven andere Europese regio's, waaronder Overijssel en Nordrhein-Westfalen - aan projecten rond de factoren die de in- en uitstroom van kenniswerkers in een regio beïnvloeden. Het project heeft in totaal een omvang van €3,5 miljoen, waarvan circa €2,5 wordt bijgedragen door de EU. Gelderland draagt € 150.000,-- bij en de EU draagt als aanvulling op het Gelderse deel € 450.000,-- bij. Voor uitvoering van projecten in het kader van Interreg IVc dienen de partners een samenwerkingsovereenkomst te sluiten. In een dergelijke samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken vastgelegd die moeten leiden tot een soepele uitvoering van het project. Ook voor de uitvoering van het Brainflow-project is door de Stuurgroep van het project een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. In de samenwerkingsovereenkomst wordt nog eens vastgelegd wie de lead-partner voor het project is (de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen), wie de deelnemende partners zijn, welke budgetten deze partijen zelf inzetten en welke bijdrage daar van de zijde van de EU tegenover staat (€450.000 voor Gelderland). Vervolgens worden de verplichtingen van de partners beschreven. Deze verplichtingen hebben betrekking op de taakverdeling binnen het project, de afspraken op financieel-administratief gebied, de verdeling van de gemeenschappelijke kosten over de deelnemende regio's, de interne organisatie van en de besluitvorming binnen het project, rapportageverplichtingen en regels voor het oplossen van conflicten binnen het project. In het uiterste geval - die situaties die niet meer door de partners zelf opgelost kunnen worden - is het Duitse recht van toepassing. De in de overeenkomst vastgelegde afspraken komen er op neer dat we ons dienen te gedragen als een betrouwbare partner, die zijn bijdrage levert in de sturing van het project en op tijd de ieder half jaar gevraagde inhoudelijke en financiële rapportages bij de lead-partner aanlevert. Gedeputeerde Staten hebben er mee ingestemd dat de Commissaris van de Koningin de samenwerkingsovereenkomst namens de Provincie Gelderland ondertekend. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2011-009620 |
P&O |
Markink |
Onderwerp |
Melding lidmaatschap comité van aanbeveling Roze Zaterdag Arnhem 2013 Commissaris van de Koningin. |
Openbare samenvatting |
GS hebben kennis genomen van het voornemen van de Commissaris van de Koningin om op verzoek van het bestuur van Stichting Roze Zaterdag Arnhem 2013, zitting te nemen in het comité van aanbeveling. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2011-009058 |
B&SMERO |
Verdaas |
Onderwerp |
Ontwerp - Structuurvisie herstructurering Glastuinbouw Huissen-Bemmel |
Openbare samenvatting |
In het Streekplan 2005 hebben Provinciale Staten een beleid vastgesteld om de glastuinbouw in een beperkt aantal gebieden te concentreren. Omdat niet alle concentratiegebieden direct geschikt zijn voor nieuwvestiging en uitbreiding van bedrijven, willen Gedeputeerde Staten van Gelderland de concentratiegebieden via herstructurering beter geschikt maken voor de verdere ontwikkeling van de glastuinbouw. Voor deze herstructurering zijn al financiële middelen beschikbaar gesteld. Daarom stellen GS voor om conform de al eerder uitgesproken wens van Provinciale Staten in de herstructureringsgebieden onder voorwaarden woningbouw toe te staan, indien daarmee herstructureringsdoelen kunnen worden gerealiseerd. Ook blijkt dat in sommige gebieden de toekomstige groeimogelijkheden voor glastuinbouw zo beperkt te zijn dat daar wordt voorgesteld om ook andere ontwikkelingen toe te staan. De structuurvisie onderscheidt daarom een aantal verschillende gebiedscategorieën met elk hun eigen ruimtelijk beleid, dat in onderlinge samenhang uitgevoerd ruimte moet geven aan een aantrekkelijke productieomgeving voor de glastuinbouw. Omdat er minder ruimte nodig blijkt te zijn voor de ontwikkeling van de glastuinbouw dan in 2005 was voorzien is de omvang van de concentratiegebieden wat verkleind. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2011-0099059 |
B&SMERO |
Verdaas |
Onderwerp |
Ontwerp - Structuurvisie herstructurering Glastuinbouw en Paddenstoelenteelt Bommelerwaard |
Openbare samenvatting |
In het Streekplan 2005 hebben Provinciale Staten een beleid vastgesteld om de glastuinbouw in een beperkt aantal gebieden te concentreren. Omdat niet alle concentratiegebieden direct geschikt zijn voor nieuwvestiging en uitbreiding van bedrijven, willen Gedeputeerde Staten van Gelderland de concentratiegebieden via herstructurering beter geschikt maken voor de verdere ontwikkeling van de glastuinbouw. Voor deze herstructurering zijn al financiële middelen beschikbaar gesteld. Daarom stellen GS voor conform de al eerder uitgesproken wens van PS in de herstructureringsgebieden onder voorwaarden woningbouw toe te staan, indien daarmee herstructureringsdoelen kunnen worden gerealiseerd. Ook blijkt dat in sommige gebieden de toekomstige groeimogelijkheden voor glastuinbouw zo beperkt te zijn dat daar wordt voorgesteld om ook andere ontwikkelingen toe te staan. De structuurvisie onderscheidt daarom een aantal verschillende gebiedscategorieën met elk hun eigen ruimtelijk beleid, dat in onderlinge samenhang uitgevoerd ruimte moet geven aan een aantrekkelijke productieomgeving voor de glastuinbouw. Omdat er minder ruimte nodig blijkt te zijn voor de ontwikkeling van de glastuinbouw dan in 2005 was voorzien is de omvang van de concentratiegebieden wat verkleind. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2011-009081 |
B&SMERO/RU |
Verdaas |
Onderwerp |
Ontwerp Ruimtelijke Verordening Gelderland, herziening glastuinbouw |
Openbare samenvatting |
Op 21 juni 2011 hebben Gedeputeerde Staten besloten om de Ruimtelijke Verordening Gelderland aan te passen aan het nieuwe beleid voor glastuinbouw zoals dit is neergelegd in de structuurvisie "herstructurering Glastuinbouw en Paddenstoelenteelt Bommelerwaard" en de structuurvisie "herstructurering Glastuinbouw Huissen Bemmel". De wijziging betreft een aanvulling van de verordening met de mogelijkheid van woningbouw ten behoeve van herstructurering onder voorwaarden in bepaalde delen van de concentratiegebieden glastuinbouw (intensiveringsgebieden en extensiveringsgebieden). Het ontwerp van de gewijzigde verordening zal samen met de genoemde structuurvisies gelijktijdig tervisie worden gelegd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2011-007350 |
BBD |
Markink |
Onderwerp |
Errata bij Statenvoorstel Uitvoeringsagenda. |
Openbare samenvatting |
GS stellen twee errata vast in de Uitvoeringsagenda 2011 e.v. (PS2011-419). Het betreft een correctie op de namen van een begrotingsprogramma resp. van een reserve. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2008-011798 |
J&I/INK&BBM |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift mw. Mr. C.M.H. Cohen, namens de heer G.C. van der Koppel te Wadenoijen inzake nadeelcompensatie. |
Openbare samenvatting |
Verzoek om schadevergoeding De heer Van de Koppel, akkerbouwer te Wadenoyen, heeft op 14 december 2006 de Minister van LNV verzocht om schadevergoeding. Het ging om financiële compensatie van de schade die hij stelde te hebben geleden - en nog lijdt - doordat zijn subsidieaanvraag voor een aantal percelen op grond van de Regeling EG-steunverklaring en akkerbouwgewassen (hierna te noemen de EG-regeling) is afgewezen. Hij voldeed niet aan het criterium dat hij de betreffende percelen tijdens de referentieperiode van 1987 t/m 1991 als akkerland in gebruik had. De reden daarvan is de beslissing van de landinrichtingscommissie voor de ruilverkaveling Avezaath-Ophemert waarbij het bezwaarde niet werd toegestaan de door hem ingebrachte percelen, bestaande uit grasland, voor de akkerbouw te gebruiken. Het verzoek om nadeelcompensatie is bij brief van 9 januari 2007 door de Minister van LNV ter afhandeling naar ons college doorgestuurd, aangezien wij met de inwerkingtreding van de Wet inrichting landelijk gebied per 1 januari 2007 bevoegd werden om te oordelen over kwesties die nog vielen onder de per diezelfde datum ingetrokken Landinrichtingswet. Wij hebben de afhandeling destijds in mandaat opgedragen aan de Regiomanager Oost van de Dienst Landelijk Gebied. Beslissing De regiomanager verklaarde het verzoek van de heer Van de Koppel niet ontvankelijk omdat de bestreden beslissing niet als een besluit in de zin van artikel 1: 3 Awb kan worden aangemerkt en in de tweede plaats omdat het andere schadeveroorzakende besluit, de EG-regeling, heeft te gelden als communautaire regelgeving en daardoor ook niet onder de regeling nadeelcompensatie valt. Bezwaar en beroep Het bezwaar van de heer Van de Koppel tegen deze beslissing hebben wij bij besluit van 5 februari 2009 niet ontvankelijk verklaard vanwege het ontbreken van de vereiste processuele connexiteit, overeenkomstig het door de Commissie bezwaar- en beroepschriften d.d. 3 november 2008 uitgebracht advies. Bij uitspraak van 26 januari 2010 heeft de rechtbank het hiertegen gerichte beroep van bezwaarde ongegrond verklaard. Tegen deze uitspraak heeft de heer Van de Koppel hoger beroep ingesteld. Bij uitspraak van 9 februari 2011 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State beslist dat het hoger beroep gegrond is, omdat de beweerdelijk schadeveroorzakende handeling, ook al was die niet schriftelijk, wel als een besluit diende te worden beschouwd. Daardoor werd voldaan aan het ontvankelijkheidsvereiste. Nu de eerdere beslissing op bezwaar is vernietigd, diende ons college een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen ter voldoening aan de uitspraak van de Afdeling. Nieuw besluit Wij hebben besloten dat de heer Van de Koppel niet in aanmerking komt voor nadeelcompensatie en zijn bezwaar ongegrond te verklaren. Nadeelcompensatie is gebaseerd op de regel dat onevenredig nadelige - dat wil zeggen buiten het normale maatschappelijke risico vallende, en op een beperkte groep burgers of instellingen drukkende - gevolgen van een overheidsbesluit niet ten laste van die beperkte groep moet komen, maar gelijkelijk over de gemeenschap moet worden verdeeld. Op grond hiervan valt het mislopen van de subsidie door bezwaarde niet te kwalificeren als schade die wij - in de plaats van de toenmalige landinrichtingscommissie - gehouden zijn al dan niet gedeeltelijk te vergoeden. Voor zover het mislopen van subsidie al als schade aan te merken zou zijn, ontbreekt het vereiste oorzakelijk verband tussen de schade en de betreffende weigering van de landinrichtingscommissie. Dat bezwaarde geen recht heeft op de subsidie vloeit voort uit de desbetreffende bepalingen van de EG-regeling. Daarnaast zijn wij van opvatting dat er geen sprake is van financieel nadeel dat de heer Van de Koppel meer treft dan vergelijkbare anderen en dat het financiële nadeel het normale maatschappelijke c.q. ondernemersrisico niet te boven gaat. Als laatste merken wij nog op dat de schade ook door ons wordt afgewezen nu de vordering, voor zover deze al terecht mocht zijn, is verjaard. Voorts is er nu ook geen ruimte meer voor het indienen van onderhavig verzoek nu de landinrichtingswet een uitputtend karakter betreft en het verzoek reeds bij gelegenheid van het treffen van de definitieve financiele regeling in het kader van de ruilverkaveling had moeten worden ingediend. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2011-002672 |
J&I/INK&BBM |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beslissing op het bezwaarschrift tegen de afwijzing van een aanvraag om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. |
Openbare samenvatting |
Het besluit waartegen bezwaar is gemaakt. Besluit van 4 maart 2011 betreffende de afwijzing van een aanvraag om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (verder: Wob). Inhoud hoofdbezwaren. Bezwaar is ingediend namens de Stichting Faunabescherming te Amstelveen. Bezwaren komen er op neer, dat bezwaarde van oordeel is dat de gevraagde informatie openbaar is omdat vergelijkbare informatie in het verleden is verstrekt. Informatie mag niet worden geweigerd om de reden dat het bestuursorgaan vreest dat uit verstrekking zal blijken dat zij zich niet kwijt van haar wettelijke taken. De gevraagde informatie moet berusten bij Gedeputeerde Staten omdat zij deze informatie nodig hebben bij hun wettelijke taken in het kader van de Flora- en Faunawet (FFW). Er is geen vertrouwelijkheid van informatie toegezegd aan bij faunabeheer betrokkenen. Onvoldoende is gemotiveerd dat verstrekking achterwege moet blijven om de reden dat het het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer in het geding is. Niet blijkt dat verstrekking zou leiden tot onevenredig nadeel van de bij faunabeheer betrokkenen. Inhoud besluit Gedeputeerde Staten. In deze beslissing op bezwaar volgen Gedeputeerde Staten het advies van de Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten van 23 mei 2011. De Commissie heeft kennis genomen van de geweigerde informatie. Naar het oordeel van de Commissie verzetten de in de Wob neergelegde uitzonderingsgronden zich tegen openbaarmaking. Gevraagde informatie kan ertoe leiden dat specifieke personen te herleiden zijn De motivering van het besluit is voldoende. De vraag of informatie bij een bestuursorgaan moet berusten is in deze procedure niet aan de orde. Dat informatie in het verleden wel is verstrekt, maakt niet dat deze informatie thans ook openbaar is. Niet blijkt dat Gedeputeerde Staten verstrekking achterwege hebben gelaten uit vrees dat zal blijken dat zij zich niet kwijten van hun wettelijke taken. Uit de Wob volgt niet dat vertrouwelijkheid moet worden toegezegd aan betrokkenen. Het verzoek is terecht geweigerd en Gedeputeerde Staten besluiten om het bezwaar ongegrond te verklaren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2010-014985 |
J&I/INK&BBM |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beslissing op het bezwaarschrift van St. bewonersinitiatieven Spijkerkwartier te Arnhem tegen de afwijzing van een subsidieaanvraag. |
Openbare samenvatting |
Het besluit waartegen bezwaar is gemaakt. Het besluit van 6 januari 2011 van Gedeputeerde Staten inzake de afwijzing van een verzoek om subsidie in het kader van het programma Thuisgeven in Gelderland (verder: het programma). Inhoud hoofdbezwaren. Bezwaar is ingediend namens de Stichting bewonersinitiatieven Gelderland. De bezwaren komen er op neer dat bezwaarde van mening is dat de weigering van Gedeputeerde Staten haar subsidie te verlenen haaks staat op het beleid van de gemeente Arnhem. Daarnaast geeft bezwaarde aan dat het doel is dat het project `Kunst op de Koffie' ook uitrolbaar wordt in andere gemeenten. Een bijdrage van provinciezijde is onontbeerlijk om actieve en vitale ouderen te betrekken bij een te organiseren burenweekend Inhoud besluit Gedeputeerde Staten. In deze beslissing op bezwaar volgen Gedeputeerde Staten het advies van de Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten (verder: de Commissie) van 30 mei 2011. De Commissie oordeelt dat de wijze van subsidiëring via een tendersysteem meebrengt dat met nieuwe feiten en omstandigheden geen rekening kan worden gehouden. Slechts aan de orde kan komen of Gedeputeerde Staten met de bij hen destijds bekende informatie het besluit konden nemen. Naar het oordeel van de Commissie konden Gedeputeerde Staten in redelijkheid tot het oordeel komen dat de aanvraag van bezwaarde niet voldeed aan de eisen van het programma. Gedeputeerde Staten hebben de aanvraag naar het oordeel van de Commissie terecht afgewezen. Naar het oordeel van de Commissie dienen Gedeputeerde Staten in hun beslissing op bezwaar de motivering van het besluit aan te passen. Duidelijker moet tot uitdrukking komen dat `structurele verankering' van het project mist. Gedeputeerde Staten besluiten om het bezwaar gegrond te verklaren en het bestreden besluit te handhaven onder aanpassing van de motivering. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2010-002441 |
J&I/INK&BBM |
Van Dijk |
Onderwerp |
Beslissing op het bezwaarschrift van Mts. Nieuwenhuis te Wilp vertegenwoordigd door de heer Van Woerden van LTO Noord tegen de afwijzing van een Nbw-vergunning. |
Openbare samenvatting |
Het besluit waartegen bezwaar is gemaakt. Besluit van GS van 25 januari 2011 waarbij de aanvraag om een vergunning in het kader van de Nbw voor de uitbreiding van een agrarisch bedrijf is afgewezen. Inhoud hoofdbezwaren Bezwaarde is met het besluit niet eens omdat de bijdrage van het bedrijf aan de stikstofdepositie op natuurgebieden verwaarloosbaar is. Voorts is bezwaarde van mening dat de weigering niet in overeenstemming is met het beleid van de provincie. Inhoud beslissing op bezwaar Conform het advies van de Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten hebben GS besloten het bezwaar ongegrond te verklaren omdat de gevraagde uitbreiding leidt tot een toename van stikstofdepositie in een overbelaste situatie. In een dergelijke situatie moet iedere toename van stikstofdepositie als een mogelijk significant effect worden aangemerkt, zodat een passende beoordeling vereist is. Nu bij de aanvraag een passenden beoordeling ontbreekt, moet de aanvraag afgewezen worden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2008-001619 |
F&BV/FSFB |
Markink |
Onderwerp |
Overdracht van aandelen NV Nuon Energy door de BV Houdstermaatschappij Falcon aan de provincie Fryslân |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten stemt in met de overdracht van aandelen NV Nuon Energy door de BV Houdstermaatschappij Falcon aan de provincie Fryslân. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 21 juni 2011 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
- |
--- |
Bieze |
Afspraak |
Gedeputeerde Bieze meldt terug uit het overleg met Nordrhein-Westfalen met de drie aangrenzende provincies. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
- |
--- |
Voorzitter |
Afspraak |
De CdK deelt mee dat de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Radboudziekenhuis afscheid neemt. De uitnodiging zal worden rondgestuurd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
- |
--- |
Traag |
Afspraak |
Gedeputeerde Traag meldt terug uit de rondetafelgesprekken in Den Haag over de voorgenomen bezuinigingen op cultuur. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
- |
--- |
Traag |
Afspraak |
Gedeputeerde Traag deelt mee dat de provincie Gelderland 200 jaar bestaat in 2014. Ook de grondwet en de andere provincies bestaan dan 200 jaar. Suggesties om dit feit te markeren kunnen aan gedeputeerde Traag worden doorgegeven. Verdere besluitvorming in een minuut wordt voorbereid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2011-009808 |
SUBS/MER |
Verdaas |
Onderwerp |
Stuurgroepvergadering Interreg IVa Euregio Rijn-Waal op 22 juni 2011 |
Openbare samenvatting |
Op 22 juni 2011 staat te Kleve de Stuurgroepvergadering van het Interreg IV A Euregio Rijn-Waal gepland. Het operationeel programma Interreg IVa Duitsland-Nederland, is een belangrijk instrument voor de Provincie Gelderland bij de samenwerking met onze Duitse buren. De huidige programmaperiode loopt van 2007 tot en met 2013. Gedeputeerde Staten hebben kennis genomen van de agenda van de vergadering en hebben haar standpunten bepaald. GS hebben besloten in te stemmen met alle voorstellen onder anderen ook met cofinanciering aan NRW voor drie projecten, te weten `X-Regio veilig blijven werken' van maximaal € 60.000,-, '2-Connect' van maximaal € 180.312,- en 'KLIKER' van maximaal € 172.333,90. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2011-009103 |
P&CWSC/C&CH |
Traag |
Onderwerp |
Beantwoording Statenvragen naar aanleiding van subsidieverlening Innovative Knit Craft. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS beantwoordt de vragen gesteld door statenlid Olof Wullink (PVV) mbt de subsidieverlening aan ArtEZ voor het project Innovative Knit Craft. GS geven met de subsidieverlening uitvoering aan het besluit van de staten om samenwerking te bevorderen tussen amateurs en professionals op het gebied van beeldende kunst en vormgeving (zie beleidskader Meer Verbindingen, Cultuurbeleid Provincie Gelderland 2009-2012). Het project beoogt het volgende te verbinden: amateurs en professionals, heden en verleden, kennis en creativiteit, ambacht en innovatie. De verwachting is dat vanuit die verbinding nieuwe experimenten kunnen ontstaan die bevorderend werken voor de creatieve industrie en innovatiekansen gaan bieden. Het sluit daarmee aan bij ontwikkelingen die in het kader van het Masterplan Mode en Vormgeving worden beoogd, draagt bij aan het versterken van Arnhem Modestad, kan een impuls geven aan de maakindustrie en er wordt ook nog een verbinding gelegd met het erfgoed door de samenwerking met het Nederlands Openluchtmuseum. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2011-007514 |
B&SWSC/BOAB |
Verdaas |
Onderwerp |
Voortgangsverslag jaarplan 2011 vereniging IPO periode 1 januari - 1 mei 2011. |
Openbare samenvatting |
GS van Gelderland hebben kennisgenomen van het voortgangsverslag van het jaarplan 2011 van de Vereniging IPO over de periode 1 januari - 1 mei 2011. |
|