Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
-- |
AD |
Secretaris |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 17 mei 2011. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2010-012624 |
VV |
(Bieze) |
Onderwerp |
Wijziging twee verordeningen: luchthavenregeling "Cattlefarm Service" te Asperen en luchthavenregeling "Tuitel" te Terwolde. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het Statenvoorstel vastgesteld waarin de wijzigingen van luchthavenregelingen zijn opgenomen voor luchthaven Cattlefarm Aero Service te Asperen en Tuitel te Terwolde. Voor luchthaven Cattlefarm wordt een maximaal aantal vliegbewegingen per gebruiksjaar opgenomen van 100, zonder verdere beperkingen en wordt bepaald dat de inrichting slechts in werking mag zijn gedurende de dagperiode. Voor luchthaven Tuitel wordt de locatieaanduiding gewijzigd in Wellinkhofweg (ongenummerd). De planning is dat deze gewijzigde verordeningen definitief worden vastgesteld in de PS vergadering van 29 juni 2011. Dit is een uitvloeisel van de wettelijke taak die per 1 november 2009 is gedelegeerd aan PS. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2011-005013 |
P&CMWLG |
Van Dijk |
Onderwerp |
Optimalisatie uitvoering prestaties provinciaal meerjarenprogramma Vitaal Gelderland 2007-2013. |
Openbare samenvatting |
De provincie Gelderland werkt samen met partners aan een platteland waar het goed wonen, werken en recreëren is. Hoe de provincie dit wil doen staat onder andere in het provinciaal meerjarenprogramma (PMJP) Vitaal Gelderland. Voor allerlei projecten op het platteland is geld beschikbaar gesteld zowel door Europa, het Rijk als de provincie en (mede-overheids)organisaties. Een belangrijk onderdeel van het PMJP is het aanleggen van de natuurverbindingen (ecologische hoofdstructuur). Deze zijn nodig om ervoor te zorgen dat dieren genoeg ruimte hebben om te leven en zich voort te planten in ons door wegen en bebouwing versnipperde land. Het Rijk moet bezuinigen als gevolg van de financiële crisis. Hoeveel daarvan betrekking heeft op Gelderland is nog niet duidelijk. Duidelijk is wel dat de provincie -samen met onze partners- zoveel mogelijk van de huidige afspraken willen uitvoeren op een zo'n efficiënt mogelijke manier. Gedeputeerde Staten hebben nu een aanpak hiervoor opgesteld en vragen aan Provinciale Staten om met deze aanpak akkoord te gaan. De aanpak bestaat globaal uit: het afmaken en afrondingen van investeringen in natuur en landbouw, daarbij vooral investeren in die projecten die voor 2013 klaar kunnen zijn, meer maatwerk, meer creatieve oplossingen, efficiënter werken en scherpere afspraken maken met alle partners die bij de uitvoering betrokken zijn. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2011-008253 |
P&CMERO/MOB |
Bieze |
Onderwerp |
Meerjarenbegroting Regiotaxi Gelderland 2013-2015. |
Openbare samenvatting |
GS heeft besloten de Staten voor te stellen de Meerjarenbegroting Regiotaxi 2013-2015 vast te stellen. De provincie is voorstander van het systeem Regiotaxi en stimuleert op deze wijze investeringen in het Openbaar Vervoer, zodat de kwaliteit gehandhaafd blijft en de groei van het aantal reizigers wordt bevorderd. Regiotaxi Gelderland is van start gegaan op 1 januari 2007 en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gewaardeerde vorm van openbaar vervoer van een kwalitatief hoog niveau. Op dit moment rijdt Regiotaxi Gelderland in de regio's Achterhoek, De Vallei, Rivierenland, Noord Veluwe en IJsselstreek. De gemeente Apeldoorn heeft een eigen systeem, de Taxi-bus. De wederzijdse verplichtingen tussen gemeenten en provincie zijn geregeld in een bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst. Zowel de samenwerkingsovereenkomst als de uitvoeringscontracten lopen af per 31 december 2012. De afgelopen periode is er in nauw overleg met de gemeenten hard gewerkt aan een nieuwe samenwerkingsovereenkomst en aan de strategische uitgangspunten voor de nieuwe aanbesteding. Daarnaast overwegen twee gemeenten toe te treden tot het systeem. Dit betreft de gemeente Apeldoorn en de gemeente Putten. Deze laatste gemeente neemt nu al deel voor het OV-deel. Regiotaxi bestaat uit het vervoer van Wmo-reizigers (reizigers met indicatie) en OV-reizigers (alle andere reizigers die gebruik maken van regiotaxi). De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie en het beheer van Regiotaxi Gelderland en stelt zich garant voor alle kosten die hieruit voortvloeien. Provincie en gemeenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het volume Wmo-vervoer te beperken. Hiertoe is een bandbreedte afgesproken in de samenwerkingsovereenkomst. Is er sprake van een overschrijding van deze bandbreedte dan hebben gemeente en provincie over en weer de verplichting met elkaar in overleg te treden. De totale kosten voor Regiotaxi Gelderland voor de periode 2013-2015 bedragen € 94,6 miljoen. De provinciale bijdrage is begroot op 28,2 miljoen voor drie jaar en komt ten laste van de BDU. De gemeente Apeldoorn betaalt een toetredersbijdrage ter compensatie en overbrugging voor de structurele meerkosten van de provincie. De gemeente Putten betaalt een toetredersbijdrage voor de deelname van het Wmo-vervoer. Deze bedragen zijn een eenmalige inkomstenbron voor drie jaar. Na vaststelling van de meerjarenbegroting Regiotaxi Gelderland door de Staten kan GS de samenwerkingsovereenkomst ondertekenen. Dit geldt ook voor de deelnemende gemeenten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2010-012624 |
VV |
(Bieze) |
Onderwerp |
Verordening: luchthavenregeling Maldens Vlak te Malden. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het Statenvoorstel vastgesteld waarin de luchthavenregeling is opgenomen voor luchthaven Maldens Vlak. In deze luchthavenregeling wordt ondermeer een maximum aantal vliegbewegingen per gebruiksjaar opgenomen waarvan het aantal starts met werkende motor wordt beperkt tot enkele tientallen per gebruiksjaar. De planning is dat deze verordening definitief wordt vastgesteld in de PS vergadering van 29 juni 2011. Dit is een uitvloeisel van de wettelijke taak die per 1 november 2009 is gedelegeerd aan PS. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2009-023198 |
P&CMWLG |
Van Dijk |
Onderwerp |
Vervolgnotitie informatievoorziening toekenning vacatiegelden binnen het programma Vitaal Gelderland (PMJP). |
Openbare samenvatting |
In november 2010 hebben Gedeputeerde Staten een juridische grondslag vastgesteld voor vacatievergoedingen voor enkele overlegstructuren, die voor de uitvoering van het PMJP actief zijn. De veronderstelling was dat op 1 juli 2011 duidelijk zou zijn of het noodzakelijk is om met de diverse advies- en overlegstructuren door te gaan. De besprekingen met het Rijk over de rijksbijdrage aan een vitaal landelijk gebied zijn nog gaande. Dat betekent dat er nog geen zicht is op een nieuwe PMJP-programmering. Daarom hebben Gedeputeerde Staten besloten om die juridische grondslag voor vacatievergoedingen voor overlegstructuren PMJP tijdelijk te verlengen tot uiterlijk 31 december 2011. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2011-004688 |
PP |
(Traag) |
Onderwerp |
Horen PS over Rijksinpassingsplan Hoogwatergeul Veessen Wapenveld. |
Openbare samenvatting |
Bij brief van 20 april 2011, heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu uw Staten in de gelegenheid gesteld uw zienswijze kenbaar te maken op zijn voornemen om een Rijksinpassingsplan vast te stellen voor het project Hoogwatergeul Veessen Wapenveld in de gemeente Heerde. Gelet op eerdere besluitvorming en de betrokkenheid van de provincie Gelderland bij dit project, worden Provinciale Staten in overweging gegeven de brief van de Staatssecretaris voor kennisgeving aan te nemen. Het plan voor de Hoogwatergeul Veessen Wapenveld maakt deel uit van het programma Ruimte voor de Rivier. In 2006 hebben de Tweede Kamer en de Eerste Kamer met het programma (de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier) ingestemd. Hierin is de principiële keuze gemaakt voor de Hoogwatergeul Veessen Wapenveld als rivierverruimende maatregel. De hoogwatergeul Veessen Wapenveld voorziet in de aanleg van twee dijken op maaiveldniveau door het Wapenveldse broek met een instroompunt ten zuiden van Veessen. Het uitstroompunt ligt bij de Hoenwaard ten oosten van het gemaal Veluwe. De toekomstige overstromingsfrequentie van dit gebied is 'eens per mensenleven', daarom blijft de landbouwkundige functie van dit gebied gehandhaafd. Op 12 oktober 2007 is in de bestuursovereenkomst tussen de toenmalige Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat (thans Infrastructuur en Milieu) en onze toenmalig gedeputeerde Landelijk Gebied (gemachtigd namens ons college en de Commissaris van de Koningin) vastgelegd dat de uitvoering van dit project plaatsvindt op basis van de bepalingen uit de Rijksprojectenprocedure. Ook in het bestuursconvenant d.d. 12 oktober 2007, tussen de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (thans Economische Zaken, Landbouw en Innovatie), de provincies Gelderland en Overijssel, het waterschap Veluwe en de gemeentes Heerde en Olst-Wijhe is deze uitvoeringsprocedure vastgelegd. Met de in aanhef genoemde brief voldoet de Staatssecretaris aan de verplichting die is opgenomen in artikel 3.28, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening. Hierin is bepaald dat hij, indien er sprake is van nationale belangen, de gemeenteraad en Provinciale Staten gehoord, een inpassingsplan kan vaststellen met uitsluiting van de bevoegdheid van gemeenteraad en van Provinciale Staten om voor die gronden een bestemmingsplan onderscheidelijk een inpassingsplan vast te stellen. Naast de gelegenheid die uw Staten op deze manier krijgen om een zienswijze kenbaar te maken, is ons college eveneens betrokken bij de procedure van het vast te stellen Rijksinpassingsplan. Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening worden betrokken overheden en organisaties, waaronder de provincie Gelderland, in de gelegenheid gesteld een reactie te geven op het concept-inpassingsplan en de bijbehorende rapportages en onderzoeken. Daarnaast is de provincie al sinds de start van het project ambtelijk nauw betrokken bij de totstandkoming van het Rijksinpassingsplan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2010-018582 |
P&CWSC/C&CH |
Traag |
Onderwerp |
Voortgangsrapportage 1e kwartaal Museumpark Oriëntalis. |
Openbare samenvatting |
Op 15 december 2010 hebben Provinciale Staten aan het Museumpark Oriëntalis een overbruggingssteun verleend van € 835.000,-- voor de jaren 2011 (€ 512.000,--) en 2012 (€ 323.000,--). Deze overbruggingssteun hebben Provinciale Staten verleend om op basis van een nieuw masterplan een doorstart te kunnen maken, met als uiteindelijke doel dat het museumpark de komende decennia weer vooruit kan. Per kwartaal dient het Museumpark Oriëntalis voor een voortgangsrapportage te zorgen op basis waarvan Gedeputeerde Staten al dan niet een voorschot op deze subsidie kan verstrekken. Op basis van deze voortgangsrapportage honoreren Gedeputeerde Staten het verzoek tot uitbetaling van een termijn van deze subsidie eerst nadat zij conform amendement A89 Provinciale Staten hebben gehoord. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2010-012538 |
J&I |
Markink |
Onderwerp |
Herbenoeming lid Commissie van advies voor bezwaarschriften en klachten als zodanig de periode van 1 mei 2011 tot 1 mei 2015. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben als lid van de Commissie van advies voor bezwaarschriften en klachten herbenoemd de heer Strop voor de periode van 1 mei 2011 tot 1 mei 2015. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2008-009034 |
SUBS |
Traag |
Onderwerp |
Toelichting op het Toetsingskader Operationeel Programma EFRO 2007-2013 Oost Nederland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben, in hun hoedanigheid van Management Autoriteit Oost Nederland, besloten tot het vaststellen van een toelichting voor het Toetsingskader Operationeel Programma EFRO 2007-2013 Oost Nederland. De toelichting behoeft voordat deze officieel bekend wordt gemaakt de goedkeuring van het Comité van Toezicht van het Operationeel Programma voor Oost Nederland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2011-006140 |
B&SWSC |
Markink |
Onderwerp |
Wgr: verzoek van GS Noord-Brabant tot instemming met goedkeuring Gemeenschappelijke Regeling Aquon 2011. |
Openbare samenvatting |
GS hebben in het kader van artikel 50i Wgr GS Noord-Brabant bericht dat zij kunnen instemmen met het besluit van Noord-Brabant om tot goedkeuring van de Gemeenschappelijke regeling Aquon 2011 over te gaan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2011-008615 |
SUBS |
Markink |
Onderwerp |
Koepelnotitie subsidieverlening 24 mei 2011. |
Openbare samenvatting |
Communicatie Voor bijzondere en aansprekende projecten uit de notitie worden afzonderlijke (regionale) persberichten geschreven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
2010-019234 |
SUBS |
Van Dijk |
Onderwerp |
Subsidieverlening aan stichting Scholengroep Rijk van Nijmegen voor project Playing for Succes in Nijmegen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten een bijdrage van € 135.000,-- te verlenen aan Stichting Scholengroep Rijk van Nijmegen voor het project "Playing for Succes Nijmegen" Het project loopt van 1 april 2011 tot 1 april 2014. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2010-004785 |
P&CWSC |
(Van Dijk) |
Onderwerp |
Besluit meerjarenprogramma ISV-3 Doetinchem. |
Openbare samenvatting |
De provincie Gelderland betaalt aan de gemeente Doetinchem ruim € 2 ton voor de aanpak van de stedelijke vernieuwing. Dit een eerste deel van een budget van ruim € 1,1 miljoen dat beschikbaar komt in de periode tot 2015. De gemeente zet dit budget in voor de realisering van binnenstedelijke woningbouwprojecten in de periode tot en met 2012. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2010-018582 |
SUBS/WSC |
Traag |
Onderwerp |
Beslissing op wijzigingsverzoek verlening subsidie voor het Museumpark Orientalis. |
Openbare samenvatting |
In december 2010 stelde Provinciale Staten € 835.000,-- beschikbaar als exploitatiesubsidie voor Museumpark Oriëntalis. Daarbij gaven de Staten aan dat dit bedrag niet in één keer beschikbaar zou komen, maar in acht tranches verdeeld over de jaren 2011-2012. Ook gaven de Staten aan dat elke volgende tranche pas beschikbaar zou komen nadat er een rapportage van het museumpark is ingediend over de inspanningen van het museum om andere fondsen te verwerven en de resultaten van deze inspanningen.In deze subsidiebeschikking maakt de provincie nadere afspraken met Oriëntalis over de betalingstermijnen en rapportageverplichtingen. Aanvankelijk was het idee dat het museum al in juni 2011 een financiele dekkingsgraad van 50% gegenereerd moest kunnen hebben. In de praktijk blijkt die lat te hoog te liggen, mede doordat de subsidiebrief in maart 2011 verstuurd is aan het museumpark. Om die reden zal Oriëntalis in de voortgangsrapportage over de maanden juli tot en met september moeten aantonen dat dit ultimo december 2011 haalbaar is. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2011-008907 |
B&SMERO |
Bieze |
Onderwerp |
Treingoederenvervoer en coalitie-akkoord (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer). |
Openbare samenvatting |
GS heeft op vragen van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) het Gelders standpunt ten aanzien van het treingoederenvervoer verduidelijkt. Basis voor het standpunt vormen het coalitie-akkoord en de verschillende Statenmoties waarin Gelderland zich zorgen maakt over de effecten van het spoorgoederenvervoer op o.a. leefbaarheid en bereikbaarheid en waar bij de regering wordt aangedrongen om verplaatsing van goederentreinen naar de Betuweroute en aanleg van het derde spoor in Duitsland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2010-012711 |
J&I |
Traag |
Onderwerp |
Beslissing op het bezwaarschrift van Van der Brug cs Advocaten namens mw. P. van Steijn- van Iperen te Rhenoy inzake Wbb instemming saneringsplan Dorpsstraat 2 en 10 te Rhenoy. |
Openbare samenvatting |
Het besluit waartegen bezwaar is gemaakt. Het besluit betreft de instemming van Gedeputeerde Staten met het saneringsplan voor een autosloopterrein te Rhenoy, waar woningbouw is gepland. Bij een eerder besluit is vastgesteld dat sprake is van een niet-urgent geval van ernstige bodemverontreiniging. Inhoud hoofdbezwaren. Bezwaarde, mw. Van Steijn- van Iperen, is eigenaresse van een aangrenzend perceel en vreest dat de betreffende vervuiling zich ook onder haar terrein uitstrekt. Zij verzoekt Gedeputeerde Staten de saneerder op te dragen aanvullend bodemonderzoek uit te voeren op haar terrein en de resultaten daarvan in een nieuw besluit te betrekken Inhoud besluit Gedeputeerde Staten. De door bezwaarde gewenste opdracht kan op grond van de Wet bodembescherming niet van de saneerder worden geëist of afgedwongen. Overigens is sprake van zeer lichte verontreiniging naast haar perceel ten gevolge van te verwijderen bodemverharding, waarvan uitstraling niet waarschijnlijk is. In deze beslissing op bezwaar volgt Gedeputeerde Staten het advies van de Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten van 27 april 2011 om het bezwaar ongegrond te verklaren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2010-015430 |
HH |
Bieze |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift Van Werven b.v. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland besluiten het bezwaarschrift van Grondverzetbedrijf Van Werven b.v. gegrond te verklaren voor wat betreft de formele gebreken van het besluit en het gebrek aan motivering in het bestreden besluit. In de beslissing op het bezwaarschrift worden de formele gebreken hersteld en wordt een nadere motivering gegeven voor de bestreden beslissing. Dit betekent dat op de aanvraag voor ontheffingverlening van het verbod om te rijden op openbare wegen met een landbouwvoertuig breder dan 3 meter beslist wordt dat deze ontheffingverlening slechts geldt voor de provinciale wegen binnen een straal van 20 km ten opzichte van de vestigingsplaats van Grondverzetbedrijf Van Werven b.v. Buiten deze straal van 20 km is het rijden met een dergelijk landbouwvoertuig niet toegestaan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2010-002317 |
TALO |
(Markink) |
Onderwerp |
Gemeente Berkelland: Uitbreiding van een kantoor en bedrijfsruimte aan de Spoorstraat 15 te Ruurlo. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een verklaring van geen bezwaar verleend ten behoeve van het verlenen van vrijstelling van het geldende bestemmingsplan door het college van Burgemeester en Wethouders van Berkelland, voor de uitbreiding van een kantoor en bedrijfsruimte aan de Spoorstraat 15 te Ruurlo. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2011-008477 |
F&BV |
Markink |
Onderwerp |
Voorjaarsnota 2011. |
Openbare samenvatting |
GS hebben de voorjaarsnota 2011 vastgesteld. Dit jaar is de voorjaarsnota beleidsarm van opzet, deze opzet is gekozen omdat Provinciale Staten gelijktijdig met deze voorjaarsnota de uitvoeringsagenda 2011-2015 krijgt aangeboden. De uitvoeringsagenda 2011-2015 is de uitwerking van het coalitieakkoord en is derhalve "beleidsrijk". Belangrijk onderdeel van de voorjaarsnota is evenwel de actualisatie van het begrotingssaldo. Hierin is o.a. de additionele korting op het provinciefonds verwerkt zoals dat is gebleken uit de brief van de Minister van BZK van eind maart. De additionele korting leidt tot een negatief begrotingssaldo voor 2012 en verder en in de uitvoeringsagenda 2012-2015 zal voor dit tekort een dekking worden aangegeven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2011-008232 |
B&SWSC |
Markink |
Onderwerp |
Beantwoording schriftelijke vragen statenlid de heer Wanrooij (PvdA) over de herindeling Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (RSW). |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de vragen van statenlid Wanrooij (PvdA) over de herindeling van de gemeenten Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg beantwoord. Kern van de beantwoording is dat wij blijven bij het standpunt dat de gemeentelijke herindeling van Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg leidt tot een duurzame versterking van de bestuurskracht in de regio Vallei. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2011-003841 |
B&SMERO |
Traag |
Onderwerp |
Brieven aan Topteam AgroFood namens GS Gelderland en aan Topteams Life Sciences en Energie namens GS Gelderland en Overijssel, betreffende provinciale bijdrage aan Topsectorenbeleid Ministerie van ELI. |
Openbare samenvatting |
De GS'en van Gelderland en Overijssel sturen brieven aan de Topteams van de Topsectoren Agrofood, Life Sciences en Energie in het kader van het voorgenomen rijks Topsectorenbeleid van minister Verhagen van Economie, Landbouw en Innovatie. In het kader van dit voorgenomen rijksbeleid hebben Food Valley, Health Valley en de stichting kiEmt in samenwerking met de Overijsselse Clean Tech Community East Netherlands voorstellen ingediend bij de Topteams van hun Topsectoren Agrofood, Life Sciences en Energie. Hierin beargumenteren zij waarom zij tot deze Topsectoren denken te behoren en hoe zij aansluiting zoeken bij dit Topsectorenbeleid. Ook geven zij aan wat door de stakeholders van de provincies wordt verwacht. In deze drie brieven geven nu de GS-en van Gelderland en Overijssel aan op welke wijze zij, ter ondersteuning van hun clusters, een bijdrage aan dit rijksbeleid willen leveren en wat zij daartegenover van het rijk verwachten. De provincies zeggen toe zich te zullen inspannen op het gebied van: · Financiering (provinciale financiële middelen, van subsidies tot deelname in/opzetten van venture fondsen), · Ruimtelijke ontwikkeling (bv. campusontwikkeling), · Bereikbaarheid (ontsluiting, openbaar vervoer), · Internationale school, · Arbeidsmarktbeleid, · De regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NV inclusief PPM Oost, · De bestaande, ondersteunende infrastructuur van de Valley-bureaus en de cluster Energie en MilieuTechnologie EMT (marketing en branding, promotion, acquisitie, verwijzing, netwerk/makelen/schakelen) · De Regionale Centra voor Technologie RCT's · Optimale aansluiting bij het regionale innovatiebeleid, waaronder het valorisatiebeleid. Waar mogelijk zullen provinciale middelen op een revolverende wijze worden ingezet in de vorm van (al of niet converteerbare) leningen, garanties en investeringen in equity. Daar tegenover verwachten zij het volle commitment van het kabinet bij de drieTopsectoren: · Investeringen in de kennisinfrastructuur in de Valleys en cluster EMT, · Bereikbaarheid en internationale verbindingen van de beide regio's, · Soepele wet en regelgeving op ruimtelijk gebied, · Inzet van Europese fondsen op regionale schaal, met regionale medezeggenschap. De brieven worden afgesloten door de verwachting uit te spreken dat het rijk op korte termijn met de provincies aan tafel zal gaan om over dit bod van de provincies te spreken. |
|