Besluitenlijst GS-vergadering van 14 april 2009

Als u wilt kunt u deze lijst afdrukken
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 allen AD Secretaris
Onderwerp
Besluitenlijst van de vergadering van 7 april 2009.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 --- --- Allen
Onderwerp
Mededelingen uit Fractieberaad.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 2009-002204 P&CMERO (Verdaas)
Onderwerp
Cofinanciering projecten tweede tender Pieken in de Delta Oost-Nederland 2008  
(met wijziging 11 van de begroting 2009).
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben het Statenvoorstel "Cofinanciering projecten tweede  
tender Pieken in de Delta Oost-Nederland 2008" conform concept vastgesteld. Dit
voorstel zal nu ter goedkeuring aan Provinciale Staten voorgelegd worden.
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen provinciale Staten voor om in het
kader van het innovatieprogramma "Pieken in de Delta Oost-Nederland" twee
projecten van een subsidie van in totaal maximaal € 2.399.891,-- te voorzien.
Het programma "Pieken in de Delta Oost-Nederland" heeft als doel de publieke
kennis op het gebied van Food & Nutrition, Technology en Health beter en
sneller in marktvormen om te zetten. Daarnaast is het erop gericht om nieuwe
bedrijvigheid aan te trekken en te stimuleren. Tot slot moet het programma
voldoende, kwaliteit hoogwaardige kenniswerkers in de regio waarborgen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 2009-007091 PP Keereweer
Onderwerp
Coördinatie van besluiten als bedoeld in artikel 3.33, eerste lid aanhef en sub  
a van de Wet ruimtelijke ordening.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor een besluit te nemen om  
de coördinatieregeling ex artikel 3.33, lid 1 onder a van de Wro van toepassing
te verklaren voor het Ruimte voor de Rivier project Munnikenland coördineren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 2009-007061 B&SWSC Esmeijer
Onderwerp
Statenvoorstel 2009-….   Aanvraag erkenning Nedersaksisch onder deel III van  
het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden.
Openbare samenvatting
Voor veel mensen in de Achterhoek en de Veluwe is de streektaal (het  
Nedersaksisch), naast het Nederlands, de taal waarin ze het best communiceren.
Het beheersen van de streektaal is iets waar men trots op is. Het Nedersaksisch
staat echter ook onder druk. Dit is jammer, want de streektaal is een wezenlijk
deel van ons immateriële erfgoed dat bescherming verdient.
Een belangrijke stimulans voor het behoud van het Nedersaksisch is de erkenning
onder deel Deel III van het Europees Handvest voor regionale talen of talen van
minderheden. Het Nedersaksisch is nu erkend onder deel II van het Handvest.
Erkenning onder deel III biedt echter een betere waarborging voor de
continuďteit van de streektaal, een imago- en statusverbetering en een
verplichte betere toegang tot Europese fondsen. Uitgangspunt is dat erkenning
onder deel III niet leidt tot hogere administratieve lasten en hogere uitgaven.
GS stellen voor de aanvraag voor erkenning onder deel III in te dienen, samen
met de andere overheden in het Nederlandse Nedersaksische taalgebied: de
provincies Groningen, Drenthe en Overijssel en de gemeenten Oost- en
Weststellingwerf (provincie Friesland). Uit een onderzoek van de
Rijksuniversiteit Groningen (RUG) blijkt dat wordt voldaan aan de criteria voor
erkenning onder deel III van het Handvest.

Beknopte samenvatting in de Achterhoekse variant van het Nedersaksisch (met
dank aan dr. Lex Schaars, Staringinstituut):

Veur völle Achterhookse en Veluwse leu is ’t Nedersaksisch – näöst ’t
Nederlands – de moderspraoke. Ze bunt der dan ok greuts op um ’t te praoten.
Maor, jammer genog wordt der als maor minder Nedersaksisch epraot. Dat begroot
ons want streektaal is ’n belangriek deel van ’t immateriële arfgood en ’t is
‘t weerd bescharmd te worden.
Um ’t gebruuk van ’t Nedersaksisch an te pietsen is erkenning onder Deel III
van ’t “Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden”
belangriek. ’t Nedersaksisch is noe erkend onder Deel II van ’t Handvest.
Erkenning onder Deel III gif bettere meugelekheden veur ’t blieven bestaon van
streektalen, ze kriegt der meer estimatie deur en ’t gif meer meugelekheden um
Europese fondsen an te sprekken. ’t Uutgangspunt is dat erkenning onder Deel
III neet meer administratieve lasten en meer uutgaven met zich breg.
Wie stelt veur de erkenning onder Deel III an te vraogen, samen met de andere
aoverheden in ’t Nedersaksische taalgebied: de provincies Groningen, Drenthe en
Aoveriessel en de gemeenten Oost- en Weststellingwarf (provincie Friesland).
Uut ’n onderzeuk van de rijksuniversiteit Groningen (RUG) blik dat voldaon
wordt an de eisen veur erkenning onder Deel III van ’t Handvest.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 2008-014909 F&BV Peters
Onderwerp
Aanwijzen accountant voor de verslagjaren 2009 - 2012.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten stellen voor om Deloitte Accountants B.V. aan te wijzen als  
accountant belast met de controle van verslagjaren 2009 tot en met 2012.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 2009-004606 F&BV Keereweer
Onderwerp
Voorbereiding Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders NV Nuon op  
17 juni 2009 (strategisch partnership Nuon - Vattenfall.
Openbare samenvatting
Het college van Gedeputeerde Staten heeft op 14 april 2009 het voorlopige  
besluit genomen om in te stemmen met de gefaseerde verkoop van de aandelen NV
Nuon Energy aan het Zweedse energiebedrijf Vattenfall. Met de gefaseerde
verkoop van de aandelen in de periode medio 2009 tot en met medio 2015 is voor
de provincie een bedrag gemoeid van per saldo ruim € 4,4 miljard.
In dit saldobedrag is rekening gehouden met een aanvullende vermogensstorting
door Nuon in het netwerkbedrijf Alliander teneinde daarmee te voldoen aan het
recentelijk gewijzigde Besluit financieel beheer netbeheerder en de in dit
besluit neergelegde solvabiliteitseis voor netwerkbedrijven. Het netwerkbedrijf
valt buiten de transactie met Vattenfall en blijft in publieke handen.
Gedeputeerde Staten hebben de transactie Nuon-Vattenfall uiteengezet in een
statenvoorstel. Dit voorstel zal op 27 mei 2009 in Provinciale Staten worden
behandeld.
De aandeelhoudersvergadering Nuon waarin de besluitvorming over de transactie
met Vattenfall voorligt wordt gehouden op 17 juni 2009.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
8 2008-001194 MW/WAT Keereweer
Onderwerp
Verslag Egalisatiefonds Grondwaterheffing 2008.
Openbare samenvatting
I2008 startte met een beginsaldo van € 8.123.579,51 . Het eindsaldo op 31  
december 2008 bedroeg € 7.985.441,05. Aan de inkomstenkant stonden
bijschrijvingen i.v.m. inflatiecorrectie, groot € 129.977,27,
heffingsopbrengsten, groot € 2.177.524,43 en schadevergoedingen, groot €
5.000,-- en afrekening Waterketen Gelderland € 20.367,67. Uitgaven waren
dotatie aan de gewone dienst betreffende apparaatskosten en aframing t.b.v. het
BTW-Compensatiefond, groot € 1.501.209,- en toekenningen, groot € 944.431,16.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
9 2009-000320 P&CMERO (Verdaas)
Onderwerp
Notitie overwegveiligheid.
Openbare samenvatting
GS stellen voor de commissie MEZ te informeren over de verbetering van de  
spoorwegveiligheid in het algemeen en de stand van zaken met betrekking tot de
maatregelen op de Valleilijn en de spoorlijn Arnhem-Winterswijk in het
bijzonder.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
10 2009-004144 B&SMERO Verdaas
Onderwerp
Omgevingsbeleid Luchtvaartterreinen Gelderland.
Openbare samenvatting
Op 18 december 2008 werd de wet "Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire  
Luchthavens" (RBML) van kracht. Onderdeel van deze wet (die verder is gericht
op o.a. het moderniseren en Europees harmoniseren van normstelling) is de
decentralisatie per 1 juli 2009 van het bevoegd gezag over niet-nationale
burgerluchtvaartterreinen naar de provincies. De nieuwe bevoegd gezag-rol van
de provincie noodzaakt tot het opstellen van een Gelders beleidskader: de
notitie Omgevingsbeleid Luchtvaartterreinen.
Deze beleidsnotitie is door Gedeputeerde Staten vastgesteld en zal met
statennotitie aan Provinciale Staten worden doorgezonden.
De PCFL wordt om advies gevraagd in haar vergdering van 24 april 2009.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
11 2007-021120 P&CWSC Esmeijer
Onderwerp
Statenotitie Tweede adviesrapport Wachtlijstpolitie.
Openbare samenvatting
Het College van Gedeputeerde Staten heeft besloten de conclusie van de  
Wachtlijstpolitie op hoofdlijnen te delen en in te stemmen met de inhoudelijke
aanbevelingen.
Het betreft o.a. de invoering van trajectfinanciering, het
verminderen/schrappen van onbetrouwbare en irrelevante gegevensverzameling.
Aanvullend op de punten die al in het Beleidskader Jeugd 2009- 2012 en het
Uitvoeringsprogramma Jeugd 2009 zijn opgenomen, wordt voorgesteld de meeste
punten in 2009 en 2010 ten uitvoer te brengen. Dat alles met het doel een beter
evenwicht te brengen in vraag en aanbod in de Jeugdzorg, waarmee te lange
wachttijden en wachtlijsten worden voorkomen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
12 2008-017868 P&CWSC Esmeijer
Onderwerp
Verzoek investeringsbijdrage bibliotheekvoorziening kleine kernen.
Openbare samenvatting
Bibliotheek Rivierenland verzocht namens 11 gemeenten de mogelijkheid te  
bekijken om investeringssubsidie te verstrekken voor vaste
bibliotheekvoorzieningen in kleine kernen als vervanging van de
bibliobusdiensten. Gedeputeerde Staten geven aan dat zij welwillend staan
tegenover het verzoek. Zij willen de mogelijkheid van investeringssubsidie
opnemen in de nieuwe subsidieregeling bibliotheekvernieuwing die begin juni aan
Provinciale Staten zal worden aangeboden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
13 2008-020752 SUBS (Verdaas)
Onderwerp
Subsidieverlening: Financieringsovereenkomst 
Programma: GO
Project: Innovatiefonds Oost Nederland 2008-2015
Projectnummer: GD2008.514
Openbare samenvatting
De Managementautoriteit Oost Nederland heeft een financieringsovereenkomst  
gesloten met PPM Oost NV ten behoeve van het Innovatiefonds Oost Nederland. Na
ondertekening van deze overeenkomst zal het fonds operationeel worden.Dit
fonds, met een omvang van ruim 13,5 miljoen euro, is mogelijk gemaakt met
bijdragen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), de
Provincie Gelderland, de Provincie Overijssel en het Ministerie van Economische
Zaken.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
14 2008-016662 WVV (Verdaas)
Onderwerp
OV manifest inzake openbaar vervoer met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen inzake  
Openbaar Vervoer.
Openbare samenvatting
GS hebben besloten een OV Manifest te ondertekenen met de Stadsregio Arnhem  
Nijmegen inzake Openbaar Vervoer. Het OV manifest draagt bij aan de verbetering
van de aantrekkelijkheid, bereikbaarheid en concurrentiepositie van de
stadsregio en de ontsluiting van het stedelijk gebied.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
15 2008-010814 HH Van der Kolk
Onderwerp
Beleidsregels geur in mieuvergunningen Gelderland 2009.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben de “Beleidsregels geur in milieuvergunningen 2009”  
vastgesteld. De ontwerpbeleidsregels, vastgesteld op 15 juli 2008, hebben ter
inzage gelegen. Er zijn zeven zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn geen
aanleiding om de beleidsregels te herzien.
Aanpassing en actualisatie van de oude beleidsregels was nodig vanwege een
aantal wijzigingen dat is doorgevoerd in wet- en regelgeving. Toepassing van de
beleidsregels, bij vergunningverlening voor bedrijven die potentieel geurhinder
kunnen veroorzaken, zorgt er voor dat eventuele geurhinder wordt beperkt tot
een acceptabel niveau. De beleidsregels zorgen voor een consequent en kenbaar
Gelders beleid op het gebied van geur bij vergunningverlening en handhaving. De
beleidsregels treden in werking na publicatie in het Provinciaal Blad.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
16 2006-010028 P&CMWLG Van der Kolk
Onderwerp
Bestuursrapportage bodemsanering 2008.
Openbare samenvatting
GS hebben de Bestuursrapportage bodemsanering 2008 voor de provincie Gelderland  
vastgesteld, waarmee de minister van VROM wordt geďnformeerd over de voortgang
van de bodemsaneringsoperatie in Gelderland.

Eén van de conclusies is dat er een verdere stijging is van het aantal
eenvoudige saneringen via BUS-meldingen (Besluit Uniforme Sanering). Het
relatief hogere aantal eenvoudige saneringen leidt tot een daling van de
gemiddelde kosten voor een sanering. Omdat derden in totaal wel meer locaties
hebben gesaneerd, zijn de absolute uitgaven door derden wel ongeveer gelijk
gebleven aan 2007. Hierbij is ook relatief veel oppervlak vrijgekomen voor
maatschappelijk gebruik. De uitgaven aan onderzoek en sanering door de overheid
zijn gestegen, omdat een aantal grote projecten nu op stoom is gekomen
(bijvoorbeeld de aanpak van gasfabriekterreinen).

In 2008 is landelijk (met onder andere inspraak van de provincie Gelderand)
hard gewerkt aan het "Convenant bodemontwikkelingsbeleid en aanpak
spoedlocaties", met daarin duidelijke doelstellingen. De provincie verwacht de
doelstelling, om eind 2010 de spoedlocaties met humane risico’s in beeld te
hebben, te kunnen realiseren. Voor de spoedlocaties met ecologische en
verspreidingsrisico’s dient er in 2015 een overzicht te zijn. De daadwerkelijke
aanpak van de spoedlocaties zal zoveel mogelijk door derden moeten gebeuren.

De klassieke bodemsanering zal steeds meer worden ingebed in een bredere,
integrale aanpak onder de noemer "duurzaam bodembeheer". De provincie
Gelderland heeft hierin flinke stappen gezet door een Activiteitenprogramma
Ondergrond op te stellen, wat de basis vormt voor een duurzaam en verantwoord
gebruik van de ondergrond. Zo is bijvoorbeeld een afwegingskader voor
gebiedsgericht grondwaterbeheer opgesteld. Dit biedt een kader voor de
beoordeling van vergunningaanvragen voor bijvoorbeeld saneringen,
grondwateronttrekkingen en de aanleg van Koude-Warmte-opslag installaties in
een bepaald gebied.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
17 2007-01-425 B&SMWLG Keereweer
Onderwerp
Beschouwing over de zienswijzen op de derde tranche Natura2000-aanwijzingen.
Openbare samenvatting
GS van Gelderland hebben voor de Minister van LNV een beschouwing opgesteld  
over de zienswijzen die zijn ingediend naar aanleiding van de derde tranche
ontwerp-aanwijzingsbesluiten van de Natura 2000-gebieden. De meeste reacties
blijken vooral betrekking op het gevolgde proces te hebben en niet op de
instandhoudingsdoelen of de begrenzing van de afzonderlijke afzonderlijke
gebieden. Nog steeds is de meest gehoorde klacht dat de consequenties van een
aanwijzing in het kader van Natura2000 niet duidelijk zijn en dat men
beperkingen van het bestaande gebruik en van ontwikkelingsmogelijkheden vreest.
GS geven daarom richting de minister aan dat zij in het kader van de
beheerplannen volop aandacht aan alle vormen van bestaand gebruik zullen
besteden ten einde de gevraagde duidelijkheid te kunnen bieden.
Belangenorganisaties worden bij dit proces betrokken en er wordt voorlichting
in de regio gegeven. GS zullen in het kader van de beheerplannen ook aandacht
bestreden aan een aantal opmerkingen van natuurbeschermingsorganisaties over
doelen en de begrenzing van de Natura2000-gebieden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
18 2008-008618 J&I Van der Kolk
Onderwerp
Beslissing op bezwaarschrift Stichting WIM i.o.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
19 2008-019617 TALO Verdaas
Onderwerp
Gemeente Renkum: Bestemmingsplan Oosterbeek Centrum, herziening artikel 30 WRO  
2008.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
20 2009-005552 HH Van der Kolk
Onderwerp
Aanwijzing de heer L.J.R. van Rijsewijk en de heer R.J.A.G. Bouwmeester als  
tijdelijk toezichthouder voor Interventieteam toezicht grondstromen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
21 2009-003005 REW (Verdaas)
Onderwerp
Brief aan RGV Fietspaden B.V. naar aanleiding van hun verzoek om een bijdrage  
voor de instandhouding van de toeristische fietspaden d.d. 6 februari 2009.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
22 2009-004574 TALO Van der Kolk
Onderwerp
Gemeente Barneveld: goedkeuring besluit van 4 maart 2009 tot het oprichten van  
en het deelnemen in GEM Harselaar Zuid B.V.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
23 2009-003379 P&CWSC Esmeijer
Onderwerp
Subsidieverlening prestatieverbetering ambulancezorg Gelderland-Midden 
en Noord- en Oost-Gelderland
 
Rondvraag GS-vergadering van 14 april 2009
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 - BBD Allen
Afspraak
De agenda voor het overleg met B&W Arnhem op 14 april 2009 wordt besproken en  
vastgesteld.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 - BBD Allen
Afspraak
De agenda voor het overleg met B&W Apeldoorn op 14 april 2009 wordt besproken  
en vastgesteld.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
26 2009-005295 B&SWSC Peters
Onderwerp
Beantwoording schriftelijk statenvragen SP (leden A. Lewe en E.H. van  
Kaathoven) over Balkenendenorm gesubsidieerde instellingen, deelnemingen en
privaat publieke samenwerkingsverbanden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
27 2008-004398 UW (Verdaas)
Onderwerp
Traverse Dieren: aanvraag rijkssubsidie.
 

terug naar de vorige pagina