Besluitenlijst GS-vergadering van 17 oktober 2006

Als u wilt kunt u deze lijst afdrukken
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 allen AD Schouten
Onderwerp
Besluitenlijst van de vergadering van 10 oktober 2006.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 2006-002580 REW Keereweer
Onderwerp
Afronding lopende projecten Resterende MKZ-gelden.
Openbare samenvatting
Nadat de vergoeding van de schade als gevolg van de MKZ-crisis was afgehandeld  
resteerde er nog provinciaal en rijksgeld. Dit geld is o.a. ingezet voor de
projecten Sterlocatie Harderwijk-Elburg en Landbouwstructuurverbetering
IJsselvallei. Deze projecten zijn nu afgerond. Bij het project Sterlocatie
Harderwijk-Elburg zijn de grondtransacties niet naar wens verlopen waardoor de
sterlocatie niet tot stand is gekomen. Bij het project
Landbouwstructuur-verbetering IJsselvallei zijn de grondtransacties en daarmee
de realisatie van kavelruilen en nieuwe natuur naar volle tevredenheid
verlopen. Het project is succesvol afgesloten. Daarbij is geconcludeerd dat
projecten, waarbij grond aan- en verkoop aan de orde is, lastig te begroten
zijn. Deels omdat de grondprijzen wisselen, deels omdat moeilijk in te schatten
is hoeveel inspanning een aankoop vergt.
Omdat het gebied nog steeds last heeft van de gevolgen van de MKZ-crisis, wordt
voorgesteld om het nu nog resterende bedrag van ca. 8 ton wederom te besteden
aan projecten binnen het voormalig MKZ-gebied, gericht op verbetering van de
structuur van de sectoren die destijds het meest getroffen zijn: landbouw en
recreatie.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 2005-007615 CS (Peters)
Onderwerp
Actualisering Meerjarige Investeringsreserve Gelderland 2006.
Openbare samenvatting
Het college van GS heeft aan PS een voorstel voorgelegd tot actualisering van  
de Meerjarige Investeringsreserve Gelderland (MIG).
Met name als gevolg van een meevaller in de dividenduitkering van Nuon,
rentevoordelen en vrijval van reserveringen voor tegenvallers is er sprake van
extra bestedingsruimte van ruim € 114.000.000,-.
GS stellen aan de staten voor de volgende projecten bedragen te reserveren:
. Regionale Uitvoeringsprogramma's € 15.261.500,-
. Kwaliteitsimpuls culturele infrastructuur € 15.000.000,-
. Impuls revitalisering bedrijventerreinen € 7.500.000,-
. Stadsbrug Nijmegen € 30.000.000,-
. Nationale Landschappen € 7.500.000,-
. Bijdrageregeling voor goedkope woningbouw € 24.000.000,-
. Herstructurering glastuinbouw € 7.500.000,-
. Bodemsanering in relatie tot woningbouw € 7.500.000,-
Ook wordt voor een aantal projecten, waarvoor bij eerdere MIG-besluitvorming
bedragen zijn gereserveerd, de reservering in tijd naar voren gehaald. Het gaat
hierbij om onder meer middelen voor groei en krimp van recreatiebedrijven,
innovatiegelden en boerderijverplaatsingen.
Daarnaast willen GS € 30.000.000,- reserveren voor de verdiepte aanleg van het
spoor bij Ede. Dit bedrag wordt gedekt uit eerdere reserveringen in de MIG ten
behoeve van Inpassing HSL en Vitaliteit grote steden.
Bovendien wil het college € 100.000.000,- reserveren voor de doortrekking van
de A15. Een bedrag van € 75.000.000,- wordt gedekt uit de eerdere
MIG-reservering voor grote OV- en infraprojecten. Het college verwacht dat het
resterend te dekken bedrag van € 25.000.000,- gedekt kan worden uit de
bestaande reserve voor wegenprojecten. Jaarlijks zal bezien worden in hoeverre
die verwachting reëel is.
Alle thans door GS voorgestelde reserveringen zullen nog worden uitgewerkt in
afzonderlijke statenvoorstellen. De PS-behandeling van de MIG-actualisering
2006 wordt voorzien op 6 december 2006.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 2006-019557 REW/SG Peters
Onderwerp
Verlening subsidie versnelling woningbouw.
Openbare samenvatting
GS stellen PS voor de middelen voor de versnelling woningbouw aan zes projecten  
te verlenen en het resterende budget beschikbaar te stellen voor de inhuur van
deskundigheid door gemeenten bij de uitvoering van woningbouwprojecten.
Dit voorstel staat geagendeerd voor de PS-vergadering van 6 december.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 2005-010807 MW Van Diessen
Onderwerp
Duurzaam beleggen Nazorgfonds. Begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010  
Nazorgfonds.
Openbare samenvatting
Duurzaam beleggen:  
Op 12 november 1999 is het Nazorgfonds opgericht. Uit het fonds worden de
kosten voor de (eeuwigdurende) nazorg bestreden van stortplaatsen en depots
voor baggerspecie, die op of na 1 september 1996 nog afval ontvingen. Het fonds
wordt gevoed door de opbrengsten van de nazorgheffingen aan de exploitanten
alsmede door de behaalde rendementen en beleggingsopbrengsten. In december 2005
hebben PS een nieuw beleggingsstatuut voor het Nazorgfonds vastgesteld. Door
het verschil in benadering van het begrip 'maatschappelijk verantwoord
beleggen' belegt het Global Sustainability Fund van Loyalis in de Food,
Beverage & Tobaccosector, hetgeen voor een deel (het tabaksdeel) niet conform
het nieuwe Gelderse beleggingsstatuut is.
Vanwege de hoge kosten van het alternatief om in andere fondsen te beleggen
stellen GS voor toch een deel van de middelen van het Nazorgfonds te beleggen
in het Global Sustainability Fund en daarmee te accepteren dat de belegging in
geringe mate afwijkt van de richtlijnen van het Gelderse beleggingsstatuut.
Begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010:
De opbrengst van de heffingen in 2007 wordt geraamd op € 1.927.540,-.
Het beleggingsrendement wordt, uitgaande van een rentepercentage van 5,15%,
geraamd op € 977.903,-. De totale opbrengst wordt toegevoegd aan het
fondsvermogen ter dekking van de toekomstige nazorgkosten.
In 2007 zullen voor het eerst enkele kleine baggerspeciedepots aan de provincie
worden overgedragen. De kosten die gemoeid zijn met het beheer van deze depots
zullen in het begrotingsjaar naar verwachting zeer gering zijn.
De beheerskosten van het fonds zijn geraamd op:
Personeel € 50.000,-
Overige kosten € 15.000,-
Totaal € 65.000,-
GS stellen voor de begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010 van het
Nazorgfonds vast te stellen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 2006-014870 REW Esmeijer
Onderwerp
Extra accomodatiemiddelen jeugdhulpverlening, aanvraag Nove.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag van  
totaal € 1.397.000,- beschikbaar te stellen aan de jeugdzorginstelling Nove te
Apeldoorn. Met deze provinciale bijdrage kan Nove de knelpunten met de
accommodaties in Apeldoorn oplossen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 2006-019609 WVV Van Haaren
Onderwerp
Invulling basismobiliteit openbaar vervoer.
Openbare samenvatting
GS hebben besloten het volgende aan PS voor te stellen: 
Het bieden van verplaatsingsmogelijkheden per openbaar vervoer aan de inwoners
van Gelderland vormt een belangrijk onderdeel van het beleid van de provincie.
In het kader van de herijking van de Netwerknota zijn de verschillende vormen
aan de orde gesteld waarin aan dit begrip basismobiliteit inhoud gegeven kan
worden. Grofweg kan er bij basismobiliteit onderscheid worden gemaakt tussen de
vangnetbenadering en de aanbodsgerichte benadering. Op basis van de effecten
van de verschillende benaderingen heeft GS besloten te kiezen voor
basis-mobiliteit als vangnet. Dit houdt in dat buiten het invloedgebied van het
openbaar vervoer Regiotaxi tegen openbaar vervoerstarief wordt aangeboden.
De extra kosten ad € 300.000,- die hieruit jaarlijks voortvloeien worden
gefinancierd uit het verhogen van het tarief van Regiotaxi voor die ritten
waarvoor ook regulier openbaar vervoer beschikbaar is.
Met de adviesgroep regiotaxi Gelderland en het OV-platform zal op korte termijn
nadere communicatie plaatsvinden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
8 2006-019543 REW/BV Esmeijer
Onderwerp
Programma Ontgroening en Vergrijzing, tweede verdeelnota 2004-2008.
Openbare samenvatting
GS stellen PS voor de resterende middelen van het Programma Ontgroening en  
Vergrijzing te verdelen over projecten, het oprichten van een kenniscentrum
Ontgroening en Vergrijzing en het stimuleren van innovaties. Naar verwachting
zullen PS daarover in hun vergadering van 6 december 2006 een besluit nemen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
9 2006-009519 REW Keereweer
Onderwerp
Nieuwe beleidsnota zand- en kleiwinning Gelderland.
Openbare samenvatting
Het nieuwe concept zand- en kleiwinningsplan is eind juni met verzoek om  
reactie toegestuurd naar diverse doelgroepen. De reacties zijn gebundeld en
becommentarieerd in een commentaarnota en het zand- en kleiwinningsplan is op
enkele punten bijgesteld naar aanleiding van de reacties. GS heeft nu de
commentaarnota vastgesteld en de statennotitie met het gewijzigde zand- en
kleiwinningsplan. De commentaarnota zal met het gewijzigde plan naar de
organisaties die hebben gereageerd worden gezonden na vaststelling in PS.
Het plan zal behandeld worden in de statencommissie Landelijk Gebied van
22 november.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
10 CS Keereweer
Onderwerp
Programma Beheer.
Openbare samenvatting
Over de decentralisatie van Programma Beheer is er een impasse ontstaan tussen  
het Provinciaal bestuur van Gelderland en het ministerie van LNV.
Het ministerie is van mening dat het Programma Beheer integraal onderdeel
uitmaakt van het ILG-pakket en daarom gedecentraliseerd moet worden. Aan de
beide regelingen die Programma Beheer vormen moet nog fors gesleuteld worden om
ze ook in de toekomst als adequaat beheersinstrument te laten functioneren.
Daarom is in samenwerking tussen het ministerie en de provincie bepaald dat, in
afwachting van deze veranderingen, beide regelingen in de huidige vorm door de
provincies worden overgenomen en dat er een algemeen mandaat wordt verschaft
aan de dienst Regelingen. De dienst Regelingen voert de regelingen gedurende
twee jaar namens de provincies uit.
De provincie Gelderland heeft problemen met deze gang van zaken. Deze problemen
zijn bestuurlijk, financieel en juridisch van aard. De bestuurlijke problemen
zijn het belangrijkste. Gelderland wil geen bestuurlijke verantwoordelijkheid
dragen voor beide regelingen omdat uitvoering van beide regelingen in strijd is
met de politiek bestuurlijke opvattingen die leven ten aanzien van het
Programma Beheer bij Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
De mogelijkheden, om de beide regelingen toe te passen in lijn met de
bestuurlijke opvattingen in Gelderland, zijn te gering. Omdat er geen
bestuurlijk draagvlak is voor de uitvoering van de regelingen is de Provincie
Gelderland niet bereid om uit eigen middelen tekorten op beide regelingen aan
te zuiveren.
Aan Provinciale Staten wordt gevraagd de invoering van beide regelingen te
delegeren aan GS teneinde het probleem op te lossen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
11 2006-019527 REW/SG Peters
Onderwerp
Subsidie Stichting Monumentenwacht Gelderland 2007-2010.
Openbare samenvatting
De Monumentenwacht is een belangrijke uitvoeringspartner van het  
cultuurhistorisch beleid van Gelderland. De kennis en ervaring van de
Monumentenwacht zorgt met bouwkundige inspecties voor een duurzame
instandhouding van het gebouwde erfgoed.De afgelopen periode is het aantal
abonnees vergroot vooral in de categorie molens door het project “Kwaliteit en
Veiligheid” In de nieuwe beleidsperiode 2007-2010 wil de Monumentenwacht de
gevolgde lijn voortzetten. Daarnaast wil de Monumentenwacht meer met educatieve
programma’s doen. Hergebruik van materialen is nu mogelijk door een her(start)
van het Bouwfragementendepot. Het depot is een nieuwe taak van de
Monumentenwacht.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
12 2006-019821 CS Keereweer
Onderwerp
Vervolgvoorstel bij Statenvoorstel PS2006-659 Tweede tranche inzet extra  
aanjaag- of stimuleringsimpulsen voor de aanpak van stedelijke vraagstukken
(bovenlokale thema's).
Openbare samenvatting
Tijdens de behandeling van het Statenvoorstel PS2006-659 ("Tweede tranche inzet  
extra aanjaag- of stimuleringsimpulsen voor de aanpak van stedelijke
vraagstukken, bovenlokale thema's") in de Commissie Algemeen Bestuur van 11
oktober jl. zijn diverse vragen gesteld over het betreffende voorstel. Dit
vervolgvoorstel voorziet deze vragen van antwoord.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
13 - REW Keereweer
Onderwerp
Formele instelling stuurgroep Park Lingezeegen.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten herbenoemt de stuurgroep voor de realisatie van het Park  
Lingezeegen. Deze stuurgroep is het forum waarin het bestuurlijk overleg met de
publieke partijen plaatsvindt. Deelnemers van deze stuurgroep zijn de
provincie, de gemeenten Overbetuwe, Lingewaard, Nijmegen en Arnhem, het
waterschap Rivierenland, de stadsregio Arnhem-Nijmegen, Staatsbosbeheer,
ministerie van LNV en de landinrichtingscommissie Over-Betuwe Oost.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
14 2005-008585 REW/EUP Keereweer
Onderwerp
Rapportage Provinciaal Uitvoeringsprogramma (PUP) 2000-2006.
Openbare samenvatting
Over de gehele programmaperiode 2000-2006 zijn 864 subsidieaanvragen toegekend  
met een totaal subsidiebedrag van 190 miljoen euro. De subsidie genereert een
totale investering van 439 miljoen euro aan projecten op het Gelderse
platteland. Meer dan de helft van de project-financiering wordt derhalve
bijgedragen uit de gebieden zelf (Gelderse Vallei, Veluwe, Achterhoek en
Rivierengebied).
Met de toegekende subsidieaanvragen zijn de budgetten van de Europese
programma's EPD-platteland, POP en LEADER+ geheel toegekend.
Eén derde van de totale subsidie is met provinciale middelen gefinancierd
(63 miljoen euro); in 2005 en 2006 voor een groot deel via de Subsidieregeling
Vitaal Gelderland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
15 2005-011288 REW Keereweer
Onderwerp
Voortgangsnotitie implementatie alternatieven F3b.
Openbare samenvatting
GS hebben besloten de voortgangsrapportage Voortgang implementatie  
alternatieven F3b, september 2006 ter kennisname aan de Commisie Landelijk
Gebied voor te leggen.
Belangrijkste punt is dat de provincie in het gelijk is gesteld in het hoger
beroep in de schadeclaimzaak F3b en dat de zandwinners in cassatie zijn gegaan.

Daarnaast is de streekplanherziening ODM 20 september jl. door PS vastgesteld.
De voortgang van de H1 loopt echter vertraging op.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
16 2006-018704 WVV Van Haaren
Onderwerp
Vernieuwingsakkoord tussen Regieraad Bouw en het IPO.
Openbare samenvatting
Het college van GS heeft besloten de voorzitter van het Interprovinciaal  
Overleg te mandatering om namens het IPO een vernieuwingsakkoord te sluiten met
de Regieraad Bouw. Doel van het akkoord is bij te dragen aan de opdracht van de
Regieraad om noodzakelijke vernieuwingen in de bouw op gang te brengen,
verhoudingen te normaliseren en het onderlinge vertrouwen te herstellen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
17 2006-019240 REW Keereweer
Onderwerp
Beleidsnotitie Verbeter De Verkaveling.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen de beleidsnotitie Verbeter De  
Verkaveling vast. In de notitie staan de gebieden genoemd en worden de
geldmiddelen aangegeven die Gedeputeerde Staten voor het verbeteren van de
landbouwkundige verkaveling willen besteden.
Een deel van de geldmiddelen zijn nodig voor de afronding van lopende
landinrichtingsprojecten. Daarnaast worden nieuwe gebieden aangeduid.
In veel gebieden wordt de verkaveling verbeterd in samenhang met het realiseren
van andere doelen. In deze integrale gebiedsprocessen worden meerdere doelen in
samenhang ten uitvoer gebracht.
Daarnaast staan in de notitie gebieden genoemd waar een enkelvoudige
landbouwkundige verbeteringsopgave speelt. In deze gebieden gaat de provincie
procesondersteuning bieden om kavelruilen tot stand te brengen.
Voor de komende 7 jaar wordt in totaal een bedrag van € 29 miljoen
geprogrammeerd voor het verbeteren van de verkaveling in de landbouw.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
18 2006-007797 REW Peters
Onderwerp
Bestemmingsplan Buitengebied, binnendijks deel gemeente Maasdriel.
Openbare samenvatting
Voorliggend besluit is een besluit in zowel het kader van de WRO als van de  
Natuurbeschermingswet.
Het bestemmingsplan Buitengebied, binnendijks deel is grotendeels van onze
goedkeuring voorzien. In het algemeen hebben wij geconstateerd dat het
provinciale ruimtelijke beleid zoals vastgelegd in het streekplan Gelderland
2005 op juiste wijze is vertaald naar dit bestemmingsplan. De onthouding van
goedkeuring omvat enkele ondergeschikte onderdelen van het bestemmingsplan.
Een aantal onthoudingen van goedkeuring vloeien voort uit onze beoordeling van
tegen dit plan ingebrachte bedenkingen.
Ook de beoordeling van het bestemmingsplan in het kader van de
Natuur-beschermingswet heeft enige consequenties. Op basis van op 1 oktober
2005 in werking getreden wetgeving moeten bestemmingsplannen, waarin
ontwikkelingen zijn voorzien die een mogelijk effect hebben op een Natura 2000
gebied (i.c de Waaluiterwaarden), van een passende beoordeling worden voorzien.
Deze ontbreekt in voorliggend bestemmingsplan. De bedrijven die effecten kunnen
hebben op het Natura 2000 gebied zijn glastuinbouwbedrijven en intensieve
veehouderijen.
Per bedrijf is door ons beoordeeld of, binnen een zone van 1000 m, een mogelijk
negatief effect zou kunnen optreden. Omdat dit voor een aantal bedrijven (2)
niet is uit te sluiten onthouden wij goedkeuring aan de voor deze bedrijven
opgenomen bouwpercelen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
19 2006-011123 REW Keereweer
Onderwerp
Derde Voortgangsrapportage MIG Leefbaarheid Platteland.
Openbare samenvatting
GS hebben de derde voortgangsrapportage MIG Leefbaarheid vastgesteld.  
Provinciale Staten hebben op 20 april 2005 € 7,27 miljoen beschikbaar gesteld
voor de verbetering van de leefbaarheid van het platteland. Dit geld is bedoeld
om projecten te subsidiëren die vanuit de bevolking komen en die gericht zijn
op een van de volgende vijf thema's:
. Verbetering van het voorzieningenniveau.
. Versterking van de sociale cohesie of de culturele identiteit.
. Blijven wonen – specifiek voor jongeren en ouderen – op het platteland.
. Werkgelegenheid op het platteland.
. Verbetering van de bereikbaarheid van voorzieningen en kleine kernen.
Vanaf mei 2005 t/m 1 maart 2006 zijn 64 projectsubsidies toegekend.
28 Aanvragen zijn nog in procedure. In totaal is € 4.144.370,- aan de
goedgekeurde projecten toegekend.
Voor alle vijf leefbaarheidsthema's zijn projecten ingediend en goedgekeurd.
Financieel gezien is de meeste subsidie toegekend aan het thema voorzieningen;
het gaat hier veelal om het herinrichten van dorpshuizen.
Geconcludeerd wordt dat het programma MIG-Leefbaarheid goed functioneert.
Mogelijk zijn de middelen voor leefbaarheid van het platteland begin volgend
jaar uitgeput. GS stellen voor om in de nieuwe collegeperiode te onderzoeken of
en hoe het programma moet worden voortgezet.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
20 2005-000444 REW Peters
Onderwerp
VROM-reactie Streekplan Gelderland 2005.
Openbare samenvatting
De provincie geeft in zijn reactie op de brief van het Rijk over het  
vastgestelde Streekplan Gelderland 2005 een beeld van de voortgang van de
uitvoering van de Nota Ruimte in Gelderland. Daarin wordt onder meer een
coördinerende rol voor het Rijk bepleit in de ruimtelijk-economische
ontwikkeling van Oost Nederland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
21 2005-010444 WVV Van Haaren
Onderwerp
Voortgangsrapportage van het Programma Werken aan Duurzame Mobiliteit, Grote  
Infrastructurele Werken, peilmaand september 2006.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
22 2006-016773 REW/EZ Van Diessen
Onderwerp
Gelders energiebeleid na stopzetting MEP.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben in hun vergadering van 17 oktober 2006 een notitie  
vastgesteld waarmee zij Provinciale Staten informeren over consequenties van
het stopzetten van de MEP voor het Gelderse energiebeleid. De subsidieregeling
MEP (Milieukwaliteit ElektriciteitsProductie) is op 18 augustus jl. door
minister Wijn van Economische Zaken stopgezet voor nieuwe aanvragen. Een groot
aantal Gelderse initiatieven voor windturbineparken en biomassacentrales kan
hierdoor, althans voorlopig, geen doorgang vinden.
GS geven aan dat zij op basis van de reeds voor dit najaar geplande
tussenevaluatie van de provinciale Energienota 2004-2007 eventueel voorstellen
zullen doen voor aanpassing van het provinciale beleid. In ieder geval moet de
planning voor realisatie van (tussen)doelstellingen op gebied van windenergie
en kleinschalige –of decentrale– bio-energie worden aangepast.
GS gaan in de tussentijd door met het faciliteren van initiatieven en creëren
van gunstige randvoorwaarden in regionale samenwerking met gemeenten.
Initiatiefnemers houden over het algemeen vast aan hun plannen. Omdat de Tweede
Kamer de regering opdracht heeft gegeven om een nieuwe wettelijke regeling voor
stimulering van duurzame energie te maken, is de verwachting dat het
investeringsklimaat op termijn zal verbeteren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
23 2006-014442 REW Van Diessen
Onderwerp
Tussen goede buren en verre vrienden: hoofdlijnen in de buitenlandse relaties  
van de Provincie Gelderland.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben een notitie over de hoofdlijnen van de buitenlandse  
relaties van de provincie Gelderland vastgesteld. In de notitie wordt
uiteengezet op welke wijze Gelderland wil deelnemen aan de Europese discussies,
hoe de relatie met Nordrhein-Westfalen verder invulling moet krijgen en wordt
aandacht besteed aan het gebruik van netwerken en contacten om kennis op te
doen ten gunste van het eigen beleid.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
24 2006-007798 REW/RO Peters
Onderwerp
Gemeente Maasdriel: buitengebied, buitendijks deel.
Openbare samenvatting
Voorliggend besluit heeft betrekking op het bestemmingsplan buitengebied,  
buitendijks deel van de gemeente Maasdriel. Het bestemmingsplan voorziet in een
actuele regeling voor de buitendijks gelegen gronden in de gemeente Maasdriel.
Wij hebben het besluit zowel in het kader artikel 28 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening als in het kader van artikel 19-j van de
Natuur-beschermingswet beoordeeld.
Wij hebben geconstateerd dat het provinciaal ruimtelijk beleid zoals beschreven
in het Streekplan Gelderland 2005 in het algemeen op de juiste wijze is
vertaald in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is dan ook grotendeels van
onze goedkeuring voorzien.
De onthouding van goedkeuring heeft naast een ondergeschikt onderdeel van het
bestemmingsplan ook betrekking op de activiteit kleiwinning. Wij vinden dat de
activiteit kleiwinning en de afweging of dit wel of niet mag plaatsvinden beter
in bestemmingsplan tot uitdrukking moet komen. Daarom hebben wij, mede naar
aanleiding van een aantal bedenkingen, goedkeuring onthouden aan gebieden waar
momenteel kleiwinning plaatsvindt en in de toekomst nog kleiwinning kan
plaatsvinden.
De beoordeling in het kader van de Natuurbeschermingswet heeft geen
consequenties voor het bestemmingsplan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
25 2006-008331 REW/RO Peters
Onderwerp
Gemeente Putten: bestemmingsplan Westelijk Buitengebied.
Openbare samenvatting
Het voorliggende besluit heeft betrekking op het westelijk buitengebied van de  
gemeente Putten. Het bestemmingsplan omvat een integrale herziening van het
westelijk buitengebied van de gemeente Putten. Voor dit gebied is tevens het
Reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht-Oost van toepassing. Dit plan is op
een verantwoorde wijze geïmplementeerd.
In het plan zijn gebiedsgedeelten gelegen waarop de Natuurbeschermingswet van
toepassing is. Voor de deelgebieden Veluwe en polder Arkemheen voert de
provincie Gelderland in dit kader het bevoegde gezag uit en voor de gronden in
dit plan welke deel uitmaken van het Wolderwijd/Nuldernauw de provincie
Flevoland.
Het betreft hier derhalve het nemen van een combinatiebesluit, gebaseerd op
artikel 28 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening alsmede artikel 19-j van de
Natuurbeschermingswet.
Geconstateerd is dat er geen natuurtoets, passende beoordeling of een
effectenrapportage aan het voorliggende bestemmingsplan ten grondslag ligt.
Daardoor is niet helder gemaakt welke bepalingen in dit bestemmingsplan kunnen
leiden tot effecten op de (voor Gelderland) twee beschermingzones.
Om de consequenties van deze omissie niet aan het gehele plan toe te rekenen,
is er voor gekozen om voor te stellen goedkeuring te onthouden aan die delen
van het bestemmingsplan waarvan op voorhand niet uitgesloten kan worden dat
deze tot verslechtering van de kwaliteit van de natuurlijke habitats en
habitats van soorten in de aangewezen gebieden zullen leiden danwel een
verstorend effect zullen hebben. Deze onthoudingen hebben met name betrekking
op het (Gelderse) deel van polder Arkemheen. De provincie Flevoland heeft, in
goed overleg, eveneens voor deze systematiek gekozen.
De onthouding van goedkeuring richt zich daarnaast met name op de ruimere
mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt voor functieverandering in
tegenstelling tot generiek streekplanbeleid. Ook Golfbaan de Bokhorst (vanwege
het ontbreken van onderzoeken) en recreatieterrein de Zilverspar (omzetting
naar een permanente woonvorm) komen niet voor goedkeuring in aanmerking.
Er zijn in totaal 109 bedenkingen ingebracht. Alle indieners zijn gehoord.
Zeven bedenkingen hebben geleid tot een voorstel tot onthouding van
goedkeuring.
Het bestemmingsplan is voor het overige grotendeels van onze goedkeuring
voorzien.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
26 2006-019575 REW/SG Peters
Onderwerp
Statennotitie inzake de intrekking van het vervolgvoorstel Verordening  
cultuurhistorie Gelderland: intrekking Gelderse molenverordening (PS2006-488).
Openbare samenvatting
Naar aanleiding van het advies van de Commissie bezwaar- en beroepschriften  
hebben Gedeputeerde Staten besloten de Gelderse molenverordening vooralsnog
intact te laten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
27 2005-007379 REW/LG Keereweer
Onderwerp
Financiële bijdrage voor 2006 aan de 4 programmabureau's landelijk gebied:  
Plattelandshuis Achterhoek Liemers, Stichting Gelderse Vallei, Veluwestroom,
Rivierengebied.
Openbare samenvatting
Voor de ondersteuning van het gebiedenbeleid met betrekking tot de  
kwaliteits-verbetering van het landelijk gebied functioneren in Gelderland een
viertal programmabureau's. Zij zijn onder meer belast met het stimuleren en
voorbereiden van projecten op diverse terreinen van het landelijk gebied.
Deze projecten worden voor subsidiëring bij de provincie ingediend. De kosten
van deze bureau's worden gedragen door provincie, gemeenten, waterschappen en
particuliere organisaties. Voor 2006 wordt een provinciale bijdrage verleend
van ruim € 1.000.000,-.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
28 2006-018494 CS Keereweer
Onderwerp
Externe organisatie overleg en uitvoering landelijk gebied.
Openbare samenvatting
In deze notitie wordt uiteengezet hoe de overleg en uitvoering van het beleid  
voor het landelijk gebied door de verschillende partijen gestalte gaat krijgen.

Met ILG krijgt de provincie de beschikking over rijksmiddelen en kan zij de
uitvoering regisseren. Wat de uitvoering betreft wil de provincie dat andere
partijen betrokken worden en in staat worden gesteld hun aandeel te realiseren.
Met de voorgestelde werkwijze staan, voor wat betreft het overleg, de regionale
partijen centraal in de uitvoering van het
P(rovinciaal)M(eer)J(aren)-P(rogramma) Vitaal Platteland. Deze partijen
adviseren in de streekcommissie GS over programmering, uitvoering en voortgang
van het PMJP.
Voor de uitvoering zoekt GS in deelgebieden een regionale of lokale
overheidspartij of samenwerkingsverband van partijen, die verantwoordelijkheid
wil dragen voor de uitvoering. Ook eventuele samenwerkingsverbanden dienen een
formele juridische status te hebben zodat GS bindende afspraken kan maken.
Met de regionale of lokale overheidspartijen c.q. de samenwerkingsverbanden
sluit GS een bestuursovereenkomst over de uitvoering. Daarin wordt nauwgezet
omschreven wat er gebeuren moet en worden de beschikbare middelen opgenomen,
zowel van de provincie als van de tegenpartij(en).
In de streek is er per regio provinciale ambtelijke ondersteuning voor
projectadvies en –intake, bij voorkeur vanuit een plattelandshuis, van waaruit
tevens op de voorgang wordt toegezien.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
29 2006-009184 REW Keereweer
Onderwerp
Inzet Dienst Landelijk Gebied in kader van ILG.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben de statennotitie Grond van de grond, grondbeleid in  
ILG en het Handelingskader Grond vastgesteld. Hierin wordt het beleid rondom de
grondverwerving, ruil, doorlevering en verkoop door DLG/BBL vastgesteld.
De huidige praktijk van DLG/BBL wordt voortgezet, na één jaar wordt bezien of
het verder te ontwikkelen provinciale grondbeleid aanleiding geeft tot
wijziging van het Handelingskader.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
30 2006-011917 MW Keereweer
Onderwerp
Richtlijnen milieueffectrapportage Veiligstellen drinkwaterwinning  
Schalterberg.
Openbare samenvatting
Vitens streeft ernaar de bronnen voor drinkwaterproductie veilig te stellen,  
o.a. door de negatieve effecten van de onttrekkingen op de omgeving tegen te
gaan. Hierbij wordt gedacht aan de infiltratie van schoon, gebiedseigen
oppervlaktewater bij de drinkwaterwinning Schalterberg. Het initiatief gaat uit
van de infiltratie van een hoeveelheid van 4 miljoen m³ per jaar en is daarmee
mer-plichtig. De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft
adviesricht-lijnen uitgebracht. In overleg met Vitens zijn op drie punten
wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen hebben betrekking op de mate van
onderzoek.
Daarnaast is van provinciale zijde op één punt een extra passage ingebracht
aangaande het afzien van sluiting van pompstation Eerbeek.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
31 2006-013906 REW Esmeijer
Onderwerp
Subsidie Culturele Infrastructuur, renovatie schouwburg de Storm.
Openbare samenvatting
Om de dringende renovatie van de Winterswijkse schouwburg financieel te steunen  
zijn GS bereid een subsidie van maximaal € 905.000, - te verlenen.
Om het provinciale investeringsdoel (verbetering culturele mogelijkheden van de
schouwburg) veilig te stellen wordt de verlening gebonden aan enkele
voorwaarden. Zo moet de gemeente een sluitende begroting overleggen,
afdwingbare prestatieafspraken maken met de BV die de schouwburg gaat
exploiteren over omvang en kwaliteit van de culturele functie en wel voor de
duur van minimaal 20 jaar. Andere verplichtingen gaan over het geval de bouw
wordt uitgesmeerd over een langere tijd. In dat geval dient allereerst gebouwd
te worden voor de culturele functie.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
32 20063-007270 REW Van Diessen
Onderwerp
Subsidieverlening Oost NV ten behoeve van de realisatie van het  
technostarters-fonds.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben besloten een subsidie van € 1,5 miljoen te verlenen  
aan Oost NV ten behoeve van de realisatie van een technostartersfonds. Vanuit
dit fonds kunnen leningen worden verstrekt aan potentiële technostarters in
Triangle, in het bijzonder in Food en Health Valley. Met dit fonds wordt
voorzien in de kapitaalbehoefte van kennisintensieve starters in de fase van
doorontwikkeling van het product/prototype.
Het technostartersfonds is een belangrijke aanvulling op de
technostarters-programma's die door een consortia van partijen in Wageningen en
Nijmegen zijn ontwikkeld. Hiermee is een totaal pakket aan maatregelen
ontwikkeld om meer en betere technostarters in de provincie Gelderland te laten
opbloeien.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
33 2006-019212 REW/SG Peters
Onderwerp
TIJDGRENS. Ontwerp Masterplan Limes: koersbepaling, ontwerp-grammatica.   
Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem-Nijmegen: ruimtelijke strategie en
actieprogramma.
Openbare samenvatting
Het college van Gedeputeerde Staten heeft het ontwerp Masterplan Limes op 
18 oktober 2006 voorlopig vastgesteld.
Het ontwerp Masterplan Limes is een gezamenlijk initiatief van de Stadsregio
Arnhem-Nijmegen, projectbureau Belvedère van het Rijk en de provincie
Gelderland en vloeit voort uit de onlangs gemaakte afspraken op nationaal
niveau. Op 3 november 2005 ondertekenden het ministerie van OCW, de provincies
Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, de stadsregio KAN en de gemeenten Utrecht
en Nijmegen een bestuursovereenkomst, de zogenaamde Codex Limes.
Het ontwerp Masterplan Limes is een ruimtelijk beleidsinstrument waarmee de
initiatiefnemers als de partners van de Romeinse Limes Alliantie (www.limes.nl)
invulling geven aan hun publieke verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige
omgang met de fysieke, onroerende overblijfselen uit de Romeinse tijd.
Een cruciale periode uit de Nederlandse en Europese geschiedenis. Het ontwerp
Masterplan Limes legt een verbinding tussen de Limes als materieel én
immaterieel historisch fenomeen enerzijds en het ruimtelijk beleid van rijk,
provincie en stadsregio anderzijds. En het is meer dan dat: het geeft concrete
handvaten om de LIMES op te pakken en zinvol en herkenbaar te vertalen in de
planvorming en ontwerp-vraagstukken.
GS sturen het ontwerp Masterplan Limes toe naar alle betrokken gemeenten en
vragen hen te reageren, waarna begin volgend jaar definitieve vaststelling
plaats zal vinden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
34 2006-011645 MW Van Diessen
Onderwerp
Beslissing op de bezwaarschriften in het kader van de Algemene wet  
bestuursrecht van D. van Kleef en A.H.J. van Arkel tegen het besluit van GS
d.d.
20 juni 2006 nr. 2006-011645, inzake de vaststelling van hogere grenswaarden op
grond van artikel 83,85 en 100a Wet geluidhinder ten behoeve van het
bestemmingsplan Kesteren, de Leede.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
35 2005-001544 REW Esmeijer
Onderwerp
Bezwaarschrift tegen het besluit van GS d.d. 8 december 2005, nr. 2005.001544,  
inzake subsidieverlening op grond van de Subsidieregeling cultuur Gelderland
2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
36 2006-017244 WVV Van Haaren
Onderwerp
Overeenkomst voor de levering van wegenzout over de periode 16 april 2006 t/m  
15 april 2007.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
37 2006-011008 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Overbetuwe: bestemmingsplan De Enk, Elst.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
38 2006-016903 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Neder-Betuwe: wijziging 2006-1 van het bestemmingsplan Buitengebied  
Echteld.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
39 2006-014936 REW Peters
Onderwerp
Bronckhorst Zelhem VGB artikel 19.1 WRO Groenrecyclingbedrijf.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
40 2006-007972 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Epe: groene bedrijvenpark Vaassen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
41 REW Esmeijer
Onderwerp
Derde voortgangsrapportage project Kulturhus.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
42 2006-000453 REW Esmeijer
Onderwerp
Begrotingswijzigingen gemeente Heerde 2006.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
43 2006-017400 WVV Van Haaren
Onderwerp
Hoogwaardig Openbaar Vervoer: subsidieverstrekking aan de gemeente Oost Gelre  
inzake aanleg openbaar vervoer voorzieningen bedrijventerrein de Sliem.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
44 2006-015427 REW Esmeijer
Onderwerp
Verantwoording MUSIP eerste fase aan ministerie van OCW.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
45 2006-007732 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Nijmegen: bestemmingsplan Stadscentrum Kerngebied II-6 (Van  
Broeckhuysenstraat omg. nr. 46).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
46 2006-015846 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Lingewaard: Krakkedel 36 te Doornenburg.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
47 2006-007570 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Nijmegen: bestemmingsplan Stadscentrum Kerngebied II-7 (Plein 1944  
e.o.).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
48 2006-005689 REW Esmeijer
Onderwerp
Aanpassing subsidieplafonds en vaststelling aanvraagformulier voor artikel 4.1,  
van de Subsidieregeling sociaal beleid Gelderland 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
49 2006-019579 WVV Van Haaren
Onderwerp
Marketingplan en Mobiliteitsmanagement voor Openbaar vervoer in de Regio  
Stedendriekhoek.
 
Rondvraag GS-vergadering van 17 oktober 2006
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 WVV Van Haaren
Afspraak
Gedeputeerde Van Haaren brengt het college op de hoogte van de laatste stand  
van zaken met betrekking tot de onderhandelingen met Verkeer en Water over de
A15, het best te verwoorden als 'agree to disagree'. In het bestuursakkoord
wordt nu uitgegaan van de oorspronkelijke tekst met hier en daar wat
verfijningen waarbij in het verslag nadrukkelijk het standpunt van de minister
en die van het college staan verwoord, met de toevoeging om een finaal akkoord
te bereiken in de komende twee weken. Het is de wens van de minister dat het
verslag van het gesprek een onderdeel uitmaakt van het bereikte akkoord.
Het college feliciteert de gedeputeerde met het tot nu toe bereikte resultaat.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 CS Voorzitter
Afspraak
Het college neemt kennis van de besluitenlijst van de vergadering van het  
bestuur van de Vereniging IPO van 5 oktober j.l.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 REW Keereweer
Afspraak
Gedeputeerde Keereweer doet terugmelding van het overleg met de gemeente  
Beuningen op 13 oktober j.l. over de voortgang van de landelijke zandwinning
H1.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer informeert het college over ontwikkelingen ten aanzien  
van het spreidingsplan Gelderland-Zuid.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 MW Van Diessen
Afspraak
Het college neemt kennis van de "Rondvraagnotitie beleidsregels afval, water en  
mobiliteit" d.d. 13 oktober.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer informeert het college met betrekking tot ontwikkelingen  
binnen CBKG (Centrum Beeldende Kunst Gelderland).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 CS Van Diessen
Afspraak
Gedeputeerde Van Diessen informeert de voorzitter en de vice-voorzitter over   
ontwikkelingen bij NUON.
 

terug naar de vorige pagina