Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
allen |
AD |
Schouten |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 10 oktober 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2006-002580 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Afronding lopende projecten Resterende MKZ-gelden. |
Openbare samenvatting |
Nadat de vergoeding van de schade als gevolg van de MKZ-crisis was afgehandeld resteerde er nog provinciaal en rijksgeld. Dit geld is o.a. ingezet voor de projecten Sterlocatie Harderwijk-Elburg en Landbouwstructuurverbetering IJsselvallei. Deze projecten zijn nu afgerond. Bij het project Sterlocatie Harderwijk-Elburg zijn de grondtransacties niet naar wens verlopen waardoor de sterlocatie niet tot stand is gekomen. Bij het project Landbouwstructuur-verbetering IJsselvallei zijn de grondtransacties en daarmee de realisatie van kavelruilen en nieuwe natuur naar volle tevredenheid verlopen. Het project is succesvol afgesloten. Daarbij is geconcludeerd dat projecten, waarbij grond aan- en verkoop aan de orde is, lastig te begroten zijn. Deels omdat de grondprijzen wisselen, deels omdat moeilijk in te schatten is hoeveel inspanning een aankoop vergt. Omdat het gebied nog steeds last heeft van de gevolgen van de MKZ-crisis, wordt voorgesteld om het nu nog resterende bedrag van ca. 8 ton wederom te besteden aan projecten binnen het voormalig MKZ-gebied, gericht op verbetering van de structuur van de sectoren die destijds het meest getroffen zijn: landbouw en recreatie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2005-007615 |
CS |
(Peters) |
Onderwerp |
Actualisering Meerjarige Investeringsreserve Gelderland 2006. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS heeft aan PS een voorstel voorgelegd tot actualisering van de Meerjarige Investeringsreserve Gelderland (MIG). Met name als gevolg van een meevaller in de dividenduitkering van Nuon, rentevoordelen en vrijval van reserveringen voor tegenvallers is er sprake van extra bestedingsruimte van ruim € 114.000.000,-. GS stellen aan de staten voor de volgende projecten bedragen te reserveren: . Regionale Uitvoeringsprogramma's € 15.261.500,- . Kwaliteitsimpuls culturele infrastructuur € 15.000.000,- . Impuls revitalisering bedrijventerreinen € 7.500.000,- . Stadsbrug Nijmegen € 30.000.000,- . Nationale Landschappen € 7.500.000,- . Bijdrageregeling voor goedkope woningbouw € 24.000.000,- . Herstructurering glastuinbouw € 7.500.000,- . Bodemsanering in relatie tot woningbouw € 7.500.000,- Ook wordt voor een aantal projecten, waarvoor bij eerdere MIG-besluitvorming bedragen zijn gereserveerd, de reservering in tijd naar voren gehaald. Het gaat hierbij om onder meer middelen voor groei en krimp van recreatiebedrijven, innovatiegelden en boerderijverplaatsingen. Daarnaast willen GS € 30.000.000,- reserveren voor de verdiepte aanleg van het spoor bij Ede. Dit bedrag wordt gedekt uit eerdere reserveringen in de MIG ten behoeve van Inpassing HSL en Vitaliteit grote steden. Bovendien wil het college € 100.000.000,- reserveren voor de doortrekking van de A15. Een bedrag van € 75.000.000,- wordt gedekt uit de eerdere MIG-reservering voor grote OV- en infraprojecten. Het college verwacht dat het resterend te dekken bedrag van € 25.000.000,- gedekt kan worden uit de bestaande reserve voor wegenprojecten. Jaarlijks zal bezien worden in hoeverre die verwachting reëel is. Alle thans door GS voorgestelde reserveringen zullen nog worden uitgewerkt in afzonderlijke statenvoorstellen. De PS-behandeling van de MIG-actualisering 2006 wordt voorzien op 6 december 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2006-019557 |
REW/SG |
Peters |
Onderwerp |
Verlening subsidie versnelling woningbouw. |
Openbare samenvatting |
GS stellen PS voor de middelen voor de versnelling woningbouw aan zes projecten te verlenen en het resterende budget beschikbaar te stellen voor de inhuur van deskundigheid door gemeenten bij de uitvoering van woningbouwprojecten. Dit voorstel staat geagendeerd voor de PS-vergadering van 6 december. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2005-010807 |
MW |
Van Diessen |
Onderwerp |
Duurzaam beleggen Nazorgfonds. Begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010 Nazorgfonds. |
Openbare samenvatting |
Duurzaam beleggen: Op 12 november 1999 is het Nazorgfonds opgericht. Uit het fonds worden de kosten voor de (eeuwigdurende) nazorg bestreden van stortplaatsen en depots voor baggerspecie, die op of na 1 september 1996 nog afval ontvingen. Het fonds wordt gevoed door de opbrengsten van de nazorgheffingen aan de exploitanten alsmede door de behaalde rendementen en beleggingsopbrengsten. In december 2005 hebben PS een nieuw beleggingsstatuut voor het Nazorgfonds vastgesteld. Door het verschil in benadering van het begrip 'maatschappelijk verantwoord beleggen' belegt het Global Sustainability Fund van Loyalis in de Food, Beverage & Tobaccosector, hetgeen voor een deel (het tabaksdeel) niet conform het nieuwe Gelderse beleggingsstatuut is. Vanwege de hoge kosten van het alternatief om in andere fondsen te beleggen stellen GS voor toch een deel van de middelen van het Nazorgfonds te beleggen in het Global Sustainability Fund en daarmee te accepteren dat de belegging in geringe mate afwijkt van de richtlijnen van het Gelderse beleggingsstatuut. Begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010: De opbrengst van de heffingen in 2007 wordt geraamd op € 1.927.540,-. Het beleggingsrendement wordt, uitgaande van een rentepercentage van 5,15%, geraamd op € 977.903,-. De totale opbrengst wordt toegevoegd aan het fondsvermogen ter dekking van de toekomstige nazorgkosten. In 2007 zullen voor het eerst enkele kleine baggerspeciedepots aan de provincie worden overgedragen. De kosten die gemoeid zijn met het beheer van deze depots zullen in het begrotingsjaar naar verwachting zeer gering zijn. De beheerskosten van het fonds zijn geraamd op: Personeel € 50.000,- Overige kosten € 15.000,- Totaal € 65.000,- GS stellen voor de begroting 2007 en meerjarenbegroting 2007-2010 van het Nazorgfonds vast te stellen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2006-014870 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Extra accomodatiemiddelen jeugdhulpverlening, aanvraag Nove. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag van totaal € 1.397.000,- beschikbaar te stellen aan de jeugdzorginstelling Nove te Apeldoorn. Met deze provinciale bijdrage kan Nove de knelpunten met de accommodaties in Apeldoorn oplossen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2006-019609 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Invulling basismobiliteit openbaar vervoer. |
Openbare samenvatting |
GS hebben besloten het volgende aan PS voor te stellen: Het bieden van verplaatsingsmogelijkheden per openbaar vervoer aan de inwoners van Gelderland vormt een belangrijk onderdeel van het beleid van de provincie. In het kader van de herijking van de Netwerknota zijn de verschillende vormen aan de orde gesteld waarin aan dit begrip basismobiliteit inhoud gegeven kan worden. Grofweg kan er bij basismobiliteit onderscheid worden gemaakt tussen de vangnetbenadering en de aanbodsgerichte benadering. Op basis van de effecten van de verschillende benaderingen heeft GS besloten te kiezen voor basis-mobiliteit als vangnet. Dit houdt in dat buiten het invloedgebied van het openbaar vervoer Regiotaxi tegen openbaar vervoerstarief wordt aangeboden. De extra kosten ad € 300.000,- die hieruit jaarlijks voortvloeien worden gefinancierd uit het verhogen van het tarief van Regiotaxi voor die ritten waarvoor ook regulier openbaar vervoer beschikbaar is. Met de adviesgroep regiotaxi Gelderland en het OV-platform zal op korte termijn nadere communicatie plaatsvinden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2006-019543 |
REW/BV |
Esmeijer |
Onderwerp |
Programma Ontgroening en Vergrijzing, tweede verdeelnota 2004-2008. |
Openbare samenvatting |
GS stellen PS voor de resterende middelen van het Programma Ontgroening en Vergrijzing te verdelen over projecten, het oprichten van een kenniscentrum Ontgroening en Vergrijzing en het stimuleren van innovaties. Naar verwachting zullen PS daarover in hun vergadering van 6 december 2006 een besluit nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2006-009519 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Nieuwe beleidsnota zand- en kleiwinning Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Het nieuwe concept zand- en kleiwinningsplan is eind juni met verzoek om reactie toegestuurd naar diverse doelgroepen. De reacties zijn gebundeld en becommentarieerd in een commentaarnota en het zand- en kleiwinningsplan is op enkele punten bijgesteld naar aanleiding van de reacties. GS heeft nu de commentaarnota vastgesteld en de statennotitie met het gewijzigde zand- en kleiwinningsplan. De commentaarnota zal met het gewijzigde plan naar de organisaties die hebben gereageerd worden gezonden na vaststelling in PS. Het plan zal behandeld worden in de statencommissie Landelijk Gebied van 22 november. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
|
CS |
Keereweer |
Onderwerp |
Programma Beheer. |
Openbare samenvatting |
Over de decentralisatie van Programma Beheer is er een impasse ontstaan tussen het Provinciaal bestuur van Gelderland en het ministerie van LNV. Het ministerie is van mening dat het Programma Beheer integraal onderdeel uitmaakt van het ILG-pakket en daarom gedecentraliseerd moet worden. Aan de beide regelingen die Programma Beheer vormen moet nog fors gesleuteld worden om ze ook in de toekomst als adequaat beheersinstrument te laten functioneren. Daarom is in samenwerking tussen het ministerie en de provincie bepaald dat, in afwachting van deze veranderingen, beide regelingen in de huidige vorm door de provincies worden overgenomen en dat er een algemeen mandaat wordt verschaft aan de dienst Regelingen. De dienst Regelingen voert de regelingen gedurende twee jaar namens de provincies uit. De provincie Gelderland heeft problemen met deze gang van zaken. Deze problemen zijn bestuurlijk, financieel en juridisch van aard. De bestuurlijke problemen zijn het belangrijkste. Gelderland wil geen bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen voor beide regelingen omdat uitvoering van beide regelingen in strijd is met de politiek bestuurlijke opvattingen die leven ten aanzien van het Programma Beheer bij Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. De mogelijkheden, om de beide regelingen toe te passen in lijn met de bestuurlijke opvattingen in Gelderland, zijn te gering. Omdat er geen bestuurlijk draagvlak is voor de uitvoering van de regelingen is de Provincie Gelderland niet bereid om uit eigen middelen tekorten op beide regelingen aan te zuiveren. Aan Provinciale Staten wordt gevraagd de invoering van beide regelingen te delegeren aan GS teneinde het probleem op te lossen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2006-019527 |
REW/SG |
Peters |
Onderwerp |
Subsidie Stichting Monumentenwacht Gelderland 2007-2010. |
Openbare samenvatting |
De Monumentenwacht is een belangrijke uitvoeringspartner van het cultuurhistorisch beleid van Gelderland. De kennis en ervaring van de Monumentenwacht zorgt met bouwkundige inspecties voor een duurzame instandhouding van het gebouwde erfgoed.De afgelopen periode is het aantal abonnees vergroot vooral in de categorie molens door het project “Kwaliteit en Veiligheid” In de nieuwe beleidsperiode 2007-2010 wil de Monumentenwacht de gevolgde lijn voortzetten. Daarnaast wil de Monumentenwacht meer met educatieve programma’s doen. Hergebruik van materialen is nu mogelijk door een her(start) van het Bouwfragementendepot. Het depot is een nieuwe taak van de Monumentenwacht. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2006-019821 |
CS |
Keereweer |
Onderwerp |
Vervolgvoorstel bij Statenvoorstel PS2006-659 Tweede tranche inzet extra aanjaag- of stimuleringsimpulsen voor de aanpak van stedelijke vraagstukken (bovenlokale thema's). |
Openbare samenvatting |
Tijdens de behandeling van het Statenvoorstel PS2006-659 ("Tweede tranche inzet extra aanjaag- of stimuleringsimpulsen voor de aanpak van stedelijke vraagstukken, bovenlokale thema's") in de Commissie Algemeen Bestuur van 11 oktober jl. zijn diverse vragen gesteld over het betreffende voorstel. Dit vervolgvoorstel voorziet deze vragen van antwoord. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
- |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Formele instelling stuurgroep Park Lingezeegen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten herbenoemt de stuurgroep voor de realisatie van het Park Lingezeegen. Deze stuurgroep is het forum waarin het bestuurlijk overleg met de publieke partijen plaatsvindt. Deelnemers van deze stuurgroep zijn de provincie, de gemeenten Overbetuwe, Lingewaard, Nijmegen en Arnhem, het waterschap Rivierenland, de stadsregio Arnhem-Nijmegen, Staatsbosbeheer, ministerie van LNV en de landinrichtingscommissie Over-Betuwe Oost. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2005-008585 |
REW/EUP |
Keereweer |
Onderwerp |
Rapportage Provinciaal Uitvoeringsprogramma (PUP) 2000-2006. |
Openbare samenvatting |
Over de gehele programmaperiode 2000-2006 zijn 864 subsidieaanvragen toegekend met een totaal subsidiebedrag van 190 miljoen euro. De subsidie genereert een totale investering van 439 miljoen euro aan projecten op het Gelderse platteland. Meer dan de helft van de project-financiering wordt derhalve bijgedragen uit de gebieden zelf (Gelderse Vallei, Veluwe, Achterhoek en Rivierengebied). Met de toegekende subsidieaanvragen zijn de budgetten van de Europese programma's EPD-platteland, POP en LEADER+ geheel toegekend. Eén derde van de totale subsidie is met provinciale middelen gefinancierd (63 miljoen euro); in 2005 en 2006 voor een groot deel via de Subsidieregeling Vitaal Gelderland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2005-011288 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Voortgangsnotitie implementatie alternatieven F3b. |
Openbare samenvatting |
GS hebben besloten de voortgangsrapportage Voortgang implementatie alternatieven F3b, september 2006 ter kennisname aan de Commisie Landelijk Gebied voor te leggen. Belangrijkste punt is dat de provincie in het gelijk is gesteld in het hoger beroep in de schadeclaimzaak F3b en dat de zandwinners in cassatie zijn gegaan. Daarnaast is de streekplanherziening ODM 20 september jl. door PS vastgesteld. De voortgang van de H1 loopt echter vertraging op. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2006-018704 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Vernieuwingsakkoord tussen Regieraad Bouw en het IPO. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS heeft besloten de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg te mandatering om namens het IPO een vernieuwingsakkoord te sluiten met de Regieraad Bouw. Doel van het akkoord is bij te dragen aan de opdracht van de Regieraad om noodzakelijke vernieuwingen in de bouw op gang te brengen, verhoudingen te normaliseren en het onderlinge vertrouwen te herstellen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2006-019240 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Beleidsnotitie Verbeter De Verkaveling. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen de beleidsnotitie Verbeter De Verkaveling vast. In de notitie staan de gebieden genoemd en worden de geldmiddelen aangegeven die Gedeputeerde Staten voor het verbeteren van de landbouwkundige verkaveling willen besteden. Een deel van de geldmiddelen zijn nodig voor de afronding van lopende landinrichtingsprojecten. Daarnaast worden nieuwe gebieden aangeduid. In veel gebieden wordt de verkaveling verbeterd in samenhang met het realiseren van andere doelen. In deze integrale gebiedsprocessen worden meerdere doelen in samenhang ten uitvoer gebracht. Daarnaast staan in de notitie gebieden genoemd waar een enkelvoudige landbouwkundige verbeteringsopgave speelt. In deze gebieden gaat de provincie procesondersteuning bieden om kavelruilen tot stand te brengen. Voor de komende 7 jaar wordt in totaal een bedrag van € 29 miljoen geprogrammeerd voor het verbeteren van de verkaveling in de landbouw. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2006-007797 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Bestemmingsplan Buitengebied, binnendijks deel gemeente Maasdriel. |
Openbare samenvatting |
Voorliggend besluit is een besluit in zowel het kader van de WRO als van de Natuurbeschermingswet. Het bestemmingsplan Buitengebied, binnendijks deel is grotendeels van onze goedkeuring voorzien. In het algemeen hebben wij geconstateerd dat het provinciale ruimtelijke beleid zoals vastgelegd in het streekplan Gelderland 2005 op juiste wijze is vertaald naar dit bestemmingsplan. De onthouding van goedkeuring omvat enkele ondergeschikte onderdelen van het bestemmingsplan. Een aantal onthoudingen van goedkeuring vloeien voort uit onze beoordeling van tegen dit plan ingebrachte bedenkingen. Ook de beoordeling van het bestemmingsplan in het kader van de Natuur-beschermingswet heeft enige consequenties. Op basis van op 1 oktober 2005 in werking getreden wetgeving moeten bestemmingsplannen, waarin ontwikkelingen zijn voorzien die een mogelijk effect hebben op een Natura 2000 gebied (i.c de Waaluiterwaarden), van een passende beoordeling worden voorzien. Deze ontbreekt in voorliggend bestemmingsplan. De bedrijven die effecten kunnen hebben op het Natura 2000 gebied zijn glastuinbouwbedrijven en intensieve veehouderijen. Per bedrijf is door ons beoordeeld of, binnen een zone van 1000 m, een mogelijk negatief effect zou kunnen optreden. Omdat dit voor een aantal bedrijven (2) niet is uit te sluiten onthouden wij goedkeuring aan de voor deze bedrijven opgenomen bouwpercelen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2006-011123 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Derde Voortgangsrapportage MIG Leefbaarheid Platteland. |
Openbare samenvatting |
GS hebben de derde voortgangsrapportage MIG Leefbaarheid vastgesteld. Provinciale Staten hebben op 20 april 2005 € 7,27 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de leefbaarheid van het platteland. Dit geld is bedoeld om projecten te subsidiëren die vanuit de bevolking komen en die gericht zijn op een van de volgende vijf thema's: . Verbetering van het voorzieningenniveau. . Versterking van de sociale cohesie of de culturele identiteit. . Blijven wonen – specifiek voor jongeren en ouderen – op het platteland. . Werkgelegenheid op het platteland. . Verbetering van de bereikbaarheid van voorzieningen en kleine kernen. Vanaf mei 2005 t/m 1 maart 2006 zijn 64 projectsubsidies toegekend. 28 Aanvragen zijn nog in procedure. In totaal is € 4.144.370,- aan de goedgekeurde projecten toegekend. Voor alle vijf leefbaarheidsthema's zijn projecten ingediend en goedgekeurd. Financieel gezien is de meeste subsidie toegekend aan het thema voorzieningen; het gaat hier veelal om het herinrichten van dorpshuizen. Geconcludeerd wordt dat het programma MIG-Leefbaarheid goed functioneert. Mogelijk zijn de middelen voor leefbaarheid van het platteland begin volgend jaar uitgeput. GS stellen voor om in de nieuwe collegeperiode te onderzoeken of en hoe het programma moet worden voortgezet. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
2005-000444 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
VROM-reactie Streekplan Gelderland 2005. |
Openbare samenvatting |
De provincie geeft in zijn reactie op de brief van het Rijk over het vastgestelde Streekplan Gelderland 2005 een beeld van de voortgang van de uitvoering van de Nota Ruimte in Gelderland. Daarin wordt onder meer een coördinerende rol voor het Rijk bepleit in de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Oost Nederland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2005-010444 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Voortgangsrapportage van het Programma Werken aan Duurzame Mobiliteit, Grote Infrastructurele Werken, peilmaand september 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2006-016773 |
REW/EZ |
Van Diessen |
Onderwerp |
Gelders energiebeleid na stopzetting MEP. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben in hun vergadering van 17 oktober 2006 een notitie vastgesteld waarmee zij Provinciale Staten informeren over consequenties van het stopzetten van de MEP voor het Gelderse energiebeleid. De subsidieregeling MEP (Milieukwaliteit ElektriciteitsProductie) is op 18 augustus jl. door minister Wijn van Economische Zaken stopgezet voor nieuwe aanvragen. Een groot aantal Gelderse initiatieven voor windturbineparken en biomassacentrales kan hierdoor, althans voorlopig, geen doorgang vinden. GS geven aan dat zij op basis van de reeds voor dit najaar geplande tussenevaluatie van de provinciale Energienota 2004-2007 eventueel voorstellen zullen doen voor aanpassing van het provinciale beleid. In ieder geval moet de planning voor realisatie van (tussen)doelstellingen op gebied van windenergie en kleinschalige –of decentrale– bio-energie worden aangepast. GS gaan in de tussentijd door met het faciliteren van initiatieven en creëren van gunstige randvoorwaarden in regionale samenwerking met gemeenten. Initiatiefnemers houden over het algemeen vast aan hun plannen. Omdat de Tweede Kamer de regering opdracht heeft gegeven om een nieuwe wettelijke regeling voor stimulering van duurzame energie te maken, is de verwachting dat het investeringsklimaat op termijn zal verbeteren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2006-014442 |
REW |
Van Diessen |
Onderwerp |
Tussen goede buren en verre vrienden: hoofdlijnen in de buitenlandse relaties van de Provincie Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben een notitie over de hoofdlijnen van de buitenlandse relaties van de provincie Gelderland vastgesteld. In de notitie wordt uiteengezet op welke wijze Gelderland wil deelnemen aan de Europese discussies, hoe de relatie met Nordrhein-Westfalen verder invulling moet krijgen en wordt aandacht besteed aan het gebruik van netwerken en contacten om kennis op te doen ten gunste van het eigen beleid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2006-007798 |
REW/RO |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Maasdriel: buitengebied, buitendijks deel. |
Openbare samenvatting |
Voorliggend besluit heeft betrekking op het bestemmingsplan buitengebied, buitendijks deel van de gemeente Maasdriel. Het bestemmingsplan voorziet in een actuele regeling voor de buitendijks gelegen gronden in de gemeente Maasdriel. Wij hebben het besluit zowel in het kader artikel 28 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening als in het kader van artikel 19-j van de Natuur-beschermingswet beoordeeld. Wij hebben geconstateerd dat het provinciaal ruimtelijk beleid zoals beschreven in het Streekplan Gelderland 2005 in het algemeen op de juiste wijze is vertaald in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is dan ook grotendeels van onze goedkeuring voorzien. De onthouding van goedkeuring heeft naast een ondergeschikt onderdeel van het bestemmingsplan ook betrekking op de activiteit kleiwinning. Wij vinden dat de activiteit kleiwinning en de afweging of dit wel of niet mag plaatsvinden beter in bestemmingsplan tot uitdrukking moet komen. Daarom hebben wij, mede naar aanleiding van een aantal bedenkingen, goedkeuring onthouden aan gebieden waar momenteel kleiwinning plaatsvindt en in de toekomst nog kleiwinning kan plaatsvinden. De beoordeling in het kader van de Natuurbeschermingswet heeft geen consequenties voor het bestemmingsplan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2006-008331 |
REW/RO |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Putten: bestemmingsplan Westelijk Buitengebied. |
Openbare samenvatting |
Het voorliggende besluit heeft betrekking op het westelijk buitengebied van de gemeente Putten. Het bestemmingsplan omvat een integrale herziening van het westelijk buitengebied van de gemeente Putten. Voor dit gebied is tevens het Reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht-Oost van toepassing. Dit plan is op een verantwoorde wijze geïmplementeerd. In het plan zijn gebiedsgedeelten gelegen waarop de Natuurbeschermingswet van toepassing is. Voor de deelgebieden Veluwe en polder Arkemheen voert de provincie Gelderland in dit kader het bevoegde gezag uit en voor de gronden in dit plan welke deel uitmaken van het Wolderwijd/Nuldernauw de provincie Flevoland. Het betreft hier derhalve het nemen van een combinatiebesluit, gebaseerd op artikel 28 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening alsmede artikel 19-j van de Natuurbeschermingswet. Geconstateerd is dat er geen natuurtoets, passende beoordeling of een effectenrapportage aan het voorliggende bestemmingsplan ten grondslag ligt. Daardoor is niet helder gemaakt welke bepalingen in dit bestemmingsplan kunnen leiden tot effecten op de (voor Gelderland) twee beschermingzones. Om de consequenties van deze omissie niet aan het gehele plan toe te rekenen, is er voor gekozen om voor te stellen goedkeuring te onthouden aan die delen van het bestemmingsplan waarvan op voorhand niet uitgesloten kan worden dat deze tot verslechtering van de kwaliteit van de natuurlijke habitats en habitats van soorten in de aangewezen gebieden zullen leiden danwel een verstorend effect zullen hebben. Deze onthoudingen hebben met name betrekking op het (Gelderse) deel van polder Arkemheen. De provincie Flevoland heeft, in goed overleg, eveneens voor deze systematiek gekozen. De onthouding van goedkeuring richt zich daarnaast met name op de ruimere mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt voor functieverandering in tegenstelling tot generiek streekplanbeleid. Ook Golfbaan de Bokhorst (vanwege het ontbreken van onderzoeken) en recreatieterrein de Zilverspar (omzetting naar een permanente woonvorm) komen niet voor goedkeuring in aanmerking. Er zijn in totaal 109 bedenkingen ingebracht. Alle indieners zijn gehoord. Zeven bedenkingen hebben geleid tot een voorstel tot onthouding van goedkeuring. Het bestemmingsplan is voor het overige grotendeels van onze goedkeuring voorzien. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2006-019575 |
REW/SG |
Peters |
Onderwerp |
Statennotitie inzake de intrekking van het vervolgvoorstel Verordening cultuurhistorie Gelderland: intrekking Gelderse molenverordening (PS2006-488). |
Openbare samenvatting |
Naar aanleiding van het advies van de Commissie bezwaar- en beroepschriften hebben Gedeputeerde Staten besloten de Gelderse molenverordening vooralsnog intact te laten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
2005-007379 |
REW/LG |
Keereweer |
Onderwerp |
Financiële bijdrage voor 2006 aan de 4 programmabureau's landelijk gebied: Plattelandshuis Achterhoek Liemers, Stichting Gelderse Vallei, Veluwestroom, Rivierengebied. |
Openbare samenvatting |
Voor de ondersteuning van het gebiedenbeleid met betrekking tot de kwaliteits-verbetering van het landelijk gebied functioneren in Gelderland een viertal programmabureau's. Zij zijn onder meer belast met het stimuleren en voorbereiden van projecten op diverse terreinen van het landelijk gebied. Deze projecten worden voor subsidiëring bij de provincie ingediend. De kosten van deze bureau's worden gedragen door provincie, gemeenten, waterschappen en particuliere organisaties. Voor 2006 wordt een provinciale bijdrage verleend van ruim € 1.000.000,-. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
2006-018494 |
CS |
Keereweer |
Onderwerp |
Externe organisatie overleg en uitvoering landelijk gebied. |
Openbare samenvatting |
In deze notitie wordt uiteengezet hoe de overleg en uitvoering van het beleid voor het landelijk gebied door de verschillende partijen gestalte gaat krijgen. Met ILG krijgt de provincie de beschikking over rijksmiddelen en kan zij de uitvoering regisseren. Wat de uitvoering betreft wil de provincie dat andere partijen betrokken worden en in staat worden gesteld hun aandeel te realiseren. Met de voorgestelde werkwijze staan, voor wat betreft het overleg, de regionale partijen centraal in de uitvoering van het P(rovinciaal)M(eer)J(aren)-P(rogramma) Vitaal Platteland. Deze partijen adviseren in de streekcommissie GS over programmering, uitvoering en voortgang van het PMJP. Voor de uitvoering zoekt GS in deelgebieden een regionale of lokale overheidspartij of samenwerkingsverband van partijen, die verantwoordelijkheid wil dragen voor de uitvoering. Ook eventuele samenwerkingsverbanden dienen een formele juridische status te hebben zodat GS bindende afspraken kan maken. Met de regionale of lokale overheidspartijen c.q. de samenwerkingsverbanden sluit GS een bestuursovereenkomst over de uitvoering. Daarin wordt nauwgezet omschreven wat er gebeuren moet en worden de beschikbare middelen opgenomen, zowel van de provincie als van de tegenpartij(en). In de streek is er per regio provinciale ambtelijke ondersteuning voor projectadvies en –intake, bij voorkeur vanuit een plattelandshuis, van waaruit tevens op de voorgang wordt toegezien. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
2006-009184 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Inzet Dienst Landelijk Gebied in kader van ILG. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben de statennotitie Grond van de grond, grondbeleid in ILG en het Handelingskader Grond vastgesteld. Hierin wordt het beleid rondom de grondverwerving, ruil, doorlevering en verkoop door DLG/BBL vastgesteld. De huidige praktijk van DLG/BBL wordt voortgezet, na één jaar wordt bezien of het verder te ontwikkelen provinciale grondbeleid aanleiding geeft tot wijziging van het Handelingskader. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2006-011917 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Richtlijnen milieueffectrapportage Veiligstellen drinkwaterwinning Schalterberg. |
Openbare samenvatting |
Vitens streeft ernaar de bronnen voor drinkwaterproductie veilig te stellen, o.a. door de negatieve effecten van de onttrekkingen op de omgeving tegen te gaan. Hierbij wordt gedacht aan de infiltratie van schoon, gebiedseigen oppervlaktewater bij de drinkwaterwinning Schalterberg. Het initiatief gaat uit van de infiltratie van een hoeveelheid van 4 miljoen m³ per jaar en is daarmee mer-plichtig. De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft adviesricht-lijnen uitgebracht. In overleg met Vitens zijn op drie punten wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen hebben betrekking op de mate van onderzoek. Daarnaast is van provinciale zijde op één punt een extra passage ingebracht aangaande het afzien van sluiting van pompstation Eerbeek. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
2006-013906 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Subsidie Culturele Infrastructuur, renovatie schouwburg de Storm. |
Openbare samenvatting |
Om de dringende renovatie van de Winterswijkse schouwburg financieel te steunen zijn GS bereid een subsidie van maximaal € 905.000, - te verlenen. Om het provinciale investeringsdoel (verbetering culturele mogelijkheden van de schouwburg) veilig te stellen wordt de verlening gebonden aan enkele voorwaarden. Zo moet de gemeente een sluitende begroting overleggen, afdwingbare prestatieafspraken maken met de BV die de schouwburg gaat exploiteren over omvang en kwaliteit van de culturele functie en wel voor de duur van minimaal 20 jaar. Andere verplichtingen gaan over het geval de bouw wordt uitgesmeerd over een langere tijd. In dat geval dient allereerst gebouwd te worden voor de culturele functie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
32 |
20063-007270 |
REW |
Van Diessen |
Onderwerp |
Subsidieverlening Oost NV ten behoeve van de realisatie van het technostarters-fonds. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten een subsidie van € 1,5 miljoen te verlenen aan Oost NV ten behoeve van de realisatie van een technostartersfonds. Vanuit dit fonds kunnen leningen worden verstrekt aan potentiële technostarters in Triangle, in het bijzonder in Food en Health Valley. Met dit fonds wordt voorzien in de kapitaalbehoefte van kennisintensieve starters in de fase van doorontwikkeling van het product/prototype. Het technostartersfonds is een belangrijke aanvulling op de technostarters-programma's die door een consortia van partijen in Wageningen en Nijmegen zijn ontwikkeld. Hiermee is een totaal pakket aan maatregelen ontwikkeld om meer en betere technostarters in de provincie Gelderland te laten opbloeien. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
2006-019212 |
REW/SG |
Peters |
Onderwerp |
TIJDGRENS. Ontwerp Masterplan Limes: koersbepaling, ontwerp-grammatica. Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem-Nijmegen: ruimtelijke strategie en actieprogramma. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft het ontwerp Masterplan Limes op 18 oktober 2006 voorlopig vastgesteld. Het ontwerp Masterplan Limes is een gezamenlijk initiatief van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, projectbureau Belvedère van het Rijk en de provincie Gelderland en vloeit voort uit de onlangs gemaakte afspraken op nationaal niveau. Op 3 november 2005 ondertekenden het ministerie van OCW, de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, de stadsregio KAN en de gemeenten Utrecht en Nijmegen een bestuursovereenkomst, de zogenaamde Codex Limes. Het ontwerp Masterplan Limes is een ruimtelijk beleidsinstrument waarmee de initiatiefnemers als de partners van de Romeinse Limes Alliantie (www.limes.nl) invulling geven aan hun publieke verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige omgang met de fysieke, onroerende overblijfselen uit de Romeinse tijd. Een cruciale periode uit de Nederlandse en Europese geschiedenis. Het ontwerp Masterplan Limes legt een verbinding tussen de Limes als materieel én immaterieel historisch fenomeen enerzijds en het ruimtelijk beleid van rijk, provincie en stadsregio anderzijds. En het is meer dan dat: het geeft concrete handvaten om de LIMES op te pakken en zinvol en herkenbaar te vertalen in de planvorming en ontwerp-vraagstukken. GS sturen het ontwerp Masterplan Limes toe naar alle betrokken gemeenten en vragen hen te reageren, waarna begin volgend jaar definitieve vaststelling plaats zal vinden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2006-011645 |
MW |
Van Diessen |
Onderwerp |
Beslissing op de bezwaarschriften in het kader van de Algemene wet bestuursrecht van D. van Kleef en A.H.J. van Arkel tegen het besluit van GS d.d. 20 juni 2006 nr. 2006-011645, inzake de vaststelling van hogere grenswaarden op grond van artikel 83,85 en 100a Wet geluidhinder ten behoeve van het bestemmingsplan Kesteren, de Leede. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2005-001544 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift tegen het besluit van GS d.d. 8 december 2005, nr. 2005.001544, inzake subsidieverlening op grond van de Subsidieregeling cultuur Gelderland 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
2006-017244 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Overeenkomst voor de levering van wegenzout over de periode 16 april 2006 t/m 15 april 2007. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
2006-011008 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Overbetuwe: bestemmingsplan De Enk, Elst. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
38 |
2006-016903 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Neder-Betuwe: wijziging 2006-1 van het bestemmingsplan Buitengebied Echteld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
39 |
2006-014936 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Bronckhorst Zelhem VGB artikel 19.1 WRO Groenrecyclingbedrijf. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
40 |
2006-007972 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Epe: groene bedrijvenpark Vaassen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
41 |
|
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Derde voortgangsrapportage project Kulturhus. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
42 |
2006-000453 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Begrotingswijzigingen gemeente Heerde 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
43 |
2006-017400 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Hoogwaardig Openbaar Vervoer: subsidieverstrekking aan de gemeente Oost Gelre inzake aanleg openbaar vervoer voorzieningen bedrijventerrein de Sliem. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
44 |
2006-015427 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Verantwoording MUSIP eerste fase aan ministerie van OCW. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
45 |
2006-007732 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Nijmegen: bestemmingsplan Stadscentrum Kerngebied II-6 (Van Broeckhuysenstraat omg. nr. 46). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
46 |
2006-015846 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Lingewaard: Krakkedel 36 te Doornenburg. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
47 |
2006-007570 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Nijmegen: bestemmingsplan Stadscentrum Kerngebied II-7 (Plein 1944 e.o.). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
48 |
2006-005689 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Aanpassing subsidieplafonds en vaststelling aanvraagformulier voor artikel 4.1, van de Subsidieregeling sociaal beleid Gelderland 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
49 |
2006-019579 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Marketingplan en Mobiliteitsmanagement voor Openbaar vervoer in de Regio Stedendriekhoek. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 17 oktober 2006 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
WVV |
Van Haaren |
Afspraak |
Gedeputeerde Van Haaren brengt het college op de hoogte van de laatste stand van zaken met betrekking tot de onderhandelingen met Verkeer en Water over de A15, het best te verwoorden als 'agree to disagree'. In het bestuursakkoord wordt nu uitgegaan van de oorspronkelijke tekst met hier en daar wat verfijningen waarbij in het verslag nadrukkelijk het standpunt van de minister en die van het college staan verwoord, met de toevoeging om een finaal akkoord te bereiken in de komende twee weken. Het is de wens van de minister dat het verslag van het gesprek een onderdeel uitmaakt van het bereikte akkoord. Het college feliciteert de gedeputeerde met het tot nu toe bereikte resultaat. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
CS |
Voorzitter |
Afspraak |
Het college neemt kennis van de besluitenlijst van de vergadering van het bestuur van de Vereniging IPO van 5 oktober j.l. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
REW |
Keereweer |
Afspraak |
Gedeputeerde Keereweer doet terugmelding van het overleg met de gemeente Beuningen op 13 oktober j.l. over de voortgang van de landelijke zandwinning H1. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
|
REW |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer informeert het college over ontwikkelingen ten aanzien van het spreidingsplan Gelderland-Zuid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
|
MW |
Van Diessen |
Afspraak |
Het college neemt kennis van de "Rondvraagnotitie beleidsregels afval, water en mobiliteit" d.d. 13 oktober. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
|
REW |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer informeert het college met betrekking tot ontwikkelingen binnen CBKG (Centrum Beeldende Kunst Gelderland). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
|
CS |
Van Diessen |
Afspraak |
Gedeputeerde Van Diessen informeert de voorzitter en de vice-voorzitter over ontwikkelingen bij NUON. |
|