Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
-- |
--- |
Voorzitter |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 24 januari 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
2006-000062 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Declassering Syntuslijnen. AANGEHOUDEN d.d. 24-01-2006 (A 5). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
2005-008105 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Toetredersbeleid Herontwerp Regiotaxi. |
Openbare samenvatting |
Momenteel vinden voorbereidingen plaats om per 1 januari 2007 te starten met regiotaxivervoer door de provincie in de regio's De Vallei, IJsselstreek, Achterhoek en Rivierenland. De Noord-Veluwe volgt mogelijk per 1 januari 2009. Slechts enkele gemeenten in Gelderland nemen nu nog niet deel aan regiotaxi, namelijk Scherpenzeel, Putten en Maasdriel (exclusief KAN-gemeenten). Indien deze gemeenten willen deelnemen zal de provincie hen een extra inkoopbijdrage vragen. Dit is wenselijk aangezien deze gemeenten in het verleden niet hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de Brede Doeluitkering (vergoeding van het Rijk aan de provincie voor exploitatie regiotaxi, bus/trein en infrastructuur). Gedeputeerde Staten heeft besloten dat deze gemeenten twee keer de jaarlijkse BDU zullen betalen. De provincie zal vervolgens zorgdragen voor de bekostiging van de verreden zones voor overige reizigers binnen de regiotaxi en een bijdrage leveren aan de zones van Wvg-geïndiceerden. De regiotaxi zal ook opengesteld worden voor het vervoer van andere doelgroepen als AWBZ, WSW, REA, jeugdzorg e.d. Hiervoor zullen met instellingen afzonderlijke afspraken worden gemaakt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2005-008105 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Bestuurdersovereenkomst Herontwerp Regiotaxi. |
Openbare samenvatting |
Regiotaxi is openbaar vervoer op afroep en van deur tot deur. Het is een gewaardeerd product dat vooral tegemoet komt aan de vervoersbehoefte van kwetsbare burgers en bewoners van het platteland. De provincie en de Gelderse gemeenten (exclusief het KAN) werken sinds 2004 in een intensief proces met elkaar samen voor vernieuwing en behoud van regiotaxi. Op 11 oktober 2005 is de nota Uitwerking Herontwerp Regiotaxi door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Hierin zijn verschillende verbetervoorstellen uitgewerkt ten aanzien van de exploitatie en aansturing van regiotaxi. Regiotaxi Gelderland zal een beter herkenbaar product zijn, dat in heel Gelderland beschikbaar is volgens dezelfde systeemkenmerken. Bovendien kan de reiziger profiteren van betere aansluitmogelijkheden van regiotaxi op (toegankelijk) bus- en treinvervoer. Hiermee vinden op dit moment experimenten plaats in de Achterhoek en Rivierenland. Na vaststelling van genoemde nota door de deelnemende regio's/gemeenten in januari/februari van dit jaar, zullen concrete samenwerkingsafspraken worden gemaakt in de nieuwe Bestuursovereenkomst Regiotaxi Gelderland. Deze bestuursovereenkomst tussen de provincie en de deelnemende regio's/ gemeenten heeft het karakter van een inkoopovereenkomst. Gemeenten verplichten zich om een vooraf vastgesteld volume regiotaxivervoer in te kopen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). De provincie verplicht zich tot aanbesteding van Regiotaxi Gelderland. Er is enkel een onderscheid tussen OV-reizigers en WVG-reizigers in het tarief dat zij betalen. De WVG-reizigers betalen namelijk een laag tarief (dat kan worden vergeleken met het reizigerstarief van het busvervoer). In de Bestuursovereenkomst Regiotaxi Gelderland worden ook afspraken gemaakt over de aansturing van het vernieuwde systeem. De provincie is verantwoordelijk voor de aanbesteding en het inrichten van de provinciale uitvoeringsorganisatie. De gemeenten hebben een adviserende bevoegdheid in de Adviesgroep Regiotaxi Gelderland. In maart a.s. is de ondertekening van de bestuursovereenkomsten voorzien evenals de vaststelling ervan door GS. Na behandeling in PS op 12 april 2006 kan de aanbestedings-procedure direct daarna worden gestart. Op 1 januari 2007 zal uitvoering worden gegeven aan Regiotaxi Gelderland in de regio's Achterhoek, IJsselstreek, Rivierenland en Vallei. De regio Noord Veluwe zal op later moment toetreden omdat hun huidige vervoersovereenkomst pas afloopt op 1 januari 2009. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2006-002227 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Statennotitie PS2006-002227: resultaten Veiligheid Nederland in Kaart, tussenstand onderzoek overstromingsrisico's. |
Openbare samenvatting |
Met de studie Veiligheid Nederland in Kaart (VNK) start de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een verkenning naar een eventuele aanpassing van het beschermingsbeleid tegen overstromingen van de grote rivieren. Uit de verkenning moet op den duur blijken of de verschillende oorzaken van een overstroming en de mogelijke gevolgen daarvan een groter accent moeten krijgen in het beschermingsbeleid tegen overstromingen. De studie VNK heeft voor zes Gelderse dijkringen inzicht opgeleverd in de belangrijkste faalmechanismen, de zwakke plekken in de waterkering en de kennisleemten. Zowel de provincie als de waterschappen onderschrijven het belang van dit inzicht. GS benadrukt dat zij het project VNK als studieproject beoordelen en nog geen definitieve conclusies trekken uit de eerste bevindingen. GS stelt voor de studie ter kennisgeving in de commissie Verkeer en Water te agenderen, met in acht name van de volgende zaken voor het vervolgtraject: . Methodiek en kennis verder ontwikkelen, met name het vergroten van het inzicht in het faalmechanisme opbarsten en piping. . Actieve inbreng van de waterschappen (gegevensverzameling, inbreng van proces- en gebiedskennis) en de provincie (faciliteren van de objectieve en vergelijkbare bepaling van de schade en slachtoffers als gevolg van overstromingen) is een vereiste. . Nauwe afstemming nodig met andere studieprojecten en ontwikkelingen met betrekking tot hoogwater: bijvoorbeeld de studie Rampenbeheersingsstrategie Overstromingen Rijn en Maas (RBSO), Viking en HIS. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
2005-011723 |
MW |
(Van Haaren) |
Onderwerp |
Subsidie-aanvraag Stimuleringsregeling milieu Gelderland: project Luchtsmering Scheepsbouw. |
Openbare samenvatting |
Provincie geeft € 200.000,= aan subsidie aan onderzoek naar brandstofbesparing in de scheepsbouw. Een groep van Gelderse bedrijven waaronder DAMEN Bodewes te Millingen, Marinvention te Nijmegen en AKZO International Paint te Arnhem, heeft samen met het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) te Wageningen het initiatief genomen voor een groot en op praktische realisatie gericht onderzoek naar luchtsmering voor schepen. Dit is een methode waarbij lucht (of uitlaatgas) wordt geïnjecteerd onder de kiel van het schip, waardoor de weerstand in water wordt verminderd. Het onderzoek wil onomstreden aantonen dat met luchtsmering een significante reductie van de scheepsweerstand mogelijk is. Luchtsmering kan zorgen voor een besparing van brandstof van ca. 20%. Deze besparing kan door verfijning van de techniek en combinatie van technieken nog verder worden verbeterd. Door de brandstofbesparing zal de uitstoot van CO2 en andere emissies afnemen en kan de concurrentiepositie van de Nederlandse scheepsvaart worden versterkt. Het project kost bijna € 2.000.000,=. De Provincie Gelderland is bereid € 200.000,= subsidie te geven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2005-004155 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Putten: Bosbad Putten, brief inzake WOB. AANGEHOUDEN d.d. 13-12-2005 (C 11). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2006-003039 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Rapportage huisvesting statushouders in Gelderland. |
Openbare samenvatting |
GS rapporteren aan PS en de minister van VROM over de stand van zaken per 1 januari 2006 van de huisvesting van statushouders in Gelderland. De totale Gelderse taakstelling 2005 van 984 personen diende op grond van eerdere besluitvorming en de afspraken met het bestuur van het KAN te worden ingevuld in de achterlopende gemeenten in de regio’s in overig Gelderland om een meer evenwichtige spreiding van de gehuisveste statushouders te verkrijgen. In de eerste zes maanden van het jaar 2005 zijn er van de 381 te huisvesten personen, slechts 295 gehuisvest. Daarvan zijn 92 statushouders gehuisvest in het KAN en 203 statushouders in overig Gelderland. Het geringe aantal gehuisveste statushouders in het eerste halfjaar van 2005 en de hoge taakstelling voor het tweede halfjaar van 2005 was aanleiding het toezicht op de gemeenten te intensiveren c.q. te verscherpen. Voor het tweede halfjaar van 2005 bedroeg de taakstelling voor geheel Gelderland 613. Hiervan zijn er 570 gehuisvest, waarvan 455 in overig Gelderland en 115 in het KAN. Het aantal gehuisveste statushouders in overig Gelderland was in het tweede halfjaar van 2005 ruim tweemaal zo hoog als in het eerste halfjaar van 2005. Desondanks is er op 1 januari 2006 een achterstand ontstaan en hadden er nog 46 statushouders moeten worden gehuisvest. Feitelijk is deze situatie niet zo slecht. Immers het slechte presteren van de gemeenten in de eerste helft van 2005 en de hoge taakstelling van het tweede halfjaar lagen hier aan ten grondslag. Verheugend is derhalve te zien dat het verscherpte toezicht op de gemeenten en de extra verhoogde inspanningen van de gemeenten ertoe hebben geleid dat het aanal gehuisveste statushouders in het tweede halfjaar nagenoeg is verdubbeld. Indien de gemeenten in overig Gelderland dit tempo weten vast te houden mag het huisvesten van 420 status-houders vóór 1 juli 2006 geen problemen opleveren. Daarmee kan de achterstand in overig Gelderland verder worden ingelopen en kan op 1 juli 2006 macro gezien weer een voorsprong worden bewerkstelligd. Dit zal niet lukken zonder onverminderd gezamenlijke inspanning van alle partijen die bij de huisvesting van statushouders zijn betrokken. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
2006-002950 |
CS |
Wijsman |
Onderwerp |
Uitvoering afspraken en toezeggingen van GS aan PS. |
Openbare samenvatting |
Sinds eind 2004 worden afspraken en toezeggingen, gedaan in PS, opgenomen in een aparte lijst bij het korte verslag van PS. GS heeft de nog openstaande zaken bekeken en ten behoeve van behandeling in de procedurecommissie beantwoord. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2006-002963 |
DS |
(Esmeijer) |
Onderwerp |
Amendement A20: zendtijd voor Politieke Partijen. |
Openbare samenvatting |
Bij de behandeling van de Begroting 2006 is door D'66 een amendement ingediend met de titel "Zendtijd voor Politieke Partijen" (amendement A20). Het amendement houdt in dat de provincie bij de komende verkiezingen zendtijd inkoopt bij RTV Gelderland. Deze stelt zij vervolgens ter beschikking aan de politieke partijen die deelnemen aan de provinciale verkiezingen. Deze kunnen de zendtijd naar eigen inzicht invullen. Productiekosten komen voor rekening van de politieke partijen. Juridisch zijn er geen bezwaren tegen deze constructie. Het amendement zet het nog op te stellen communicatieplan verkiezingen onder druk. Een groot deel van het geld dat hiervoor bestemd was vloeit naar de "Zendtijd voor Politieke Partijen". In het verlengde van het amendement doen zich een aantal andere vragen voor. Zo moet de manier waarop de zendtijd wordt verdeeld de toets aan het gelijkheidsbeginsel en willekeurverbod kunnen doorstaan. De mediawet biedt hiervoor aanknopingspunten. Vertaald naar Gelderland komt het erop neer dat alle partijen die in Gelderland deelnemen aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten evenveel zendtijd krijgen toegewezen. Partijen die in een periode van 2 jaar voorafgaand aan de provinciale verkiezingen veroordeeld zijn tot een onherroepelijke geldboete vanwege discriminatie, aanzetten tot haat en verspreiden van dergelijk gedachtegoed moeten geen zendtijd krijgen. Ook over de inhoud van spotjes moet worden nagedacht. In overeenstemming met het amendement kunnen de politieke partijen de toegewezen zendtijd naar eigen inzicht vullen met inachtneming van de in ons land geldende wetgeving. Het is een overweging om ten aanzien van de inhoud een richtlijn mee te geven om de herkenbaarheid en vergelijkbaarheid voor de burgers te vergroten. Tenslotte zijn er nog uitwerkingsvragen zoals frequentie van de uitzendingen, moment van uitzenden en de periode van waarin de spotjes worden uitgezonden. Deze worden in een nader voorstel beantwoordt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2005-007263 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Uitvoeringsregels Cultuur Gelderland 2006. |
Openbare samenvatting |
Op 9 november 2005 hebben Provinciale Staten de nieuwe Subsidieregeling Cultuur Gelderland 2006 vastgesteld. De Uitvoeringsregels subsidieregeling cultuur Gelderland 2006 (bijlage 1) bevatten de normbedragen voor die onderdelen van de regeling waarvoor het nodig is om een maximum subsidie vast te stellen: . Kunstaankopen: € 9.500,=, tot een maximum van 50%. . Musea, investeringen om geregistreerd te kunnen worden: € 7.500,=. . Geschiedenisboeken: € 4.500,=. . Bevordering gekwalificeerd archiefbeheer(nieuwe voorzieningen): 50% in het eerste jaar, 33% in het tweede jaar, 17% in het derde jaar. . Bevordering gekwalificeerd archiefbeheer (bestaande voorzieningen): 10% met een maximum van € 20.000,=. . Archieven (verwerven, ontsluiten en digitale beschikbaarstelling): € 4.500,=. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
2005-014156 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Tussenevaluatie 2005 van Veluwe 2010. |
Openbare samenvatting |
In 2000 heeft de provincie zich met intentieverklaringen met rijk en betrokken partijen op de Veluwe gecommitteerd aan het masterplan "Veluwe 2010, een kwaliteitsimpuls" waarin een inspirerende ambitie is geformuleerd voor een economische en ecologische kwaliteitsimpuls voor de Veluwe. De thema's van Veluwe 2010 richten zich op een kwaliteitsimpuls voor natuur, recreatie, verkeer, landbouw, waterbeheer, cultuurhistorie en organisatie & financiering. Na 5 jaar actieve uitvoering van Veluwe 2010 is nu de tussenbalans opgemaakt van de stand van zaken in de Tussenevaluatie 2005 van Veluwe 2010. Sinds 2000 is Veluwe 2010 goed opgenomen in het rijks- en provinciaal beleid. In maart 2005 hebben PS de ambitie van Veluwe 2010 bekrachtigd met het vaststellen van het reconstructieplan Veluwe. Door provincie en betrokken partners is voortvarend gestart met de uitvoering van de Veluweprojecten en er zijn aansprekende resultaten geboekt zoals: ruim 40% van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is gerealiseerd, sanering industrieterrein Renkum, aankoop Kibo-terrein Hattem, vier grote graasweides gerealiseerd, financiële dekking voor de realisatie van 6 ecoducten voor 2010, realisatie Veluwetransferia Nunspeet en Rheden, sanering van 3 campings voor Groei & Krimp (Stakenberg, Gerritsfles en Groot Panorama), realisatie Fietsknooppuntensysteem, succesvolle Europese samenwerking in Boundless Parcs Naturally, landbouwthema’s uitgewerkt in reconstructieplan Veluwe, 25% reductie van industriële grondwateronttrekking, veiligstelling Radio Kootwijk en 450 ha natuur, aankoop 6 militaire complexen door LNV, sanering Generaal Winkelman Kazerne, Veluwe is Nationaal Landschap. Een deel van de projecten kan in 2010 worden afgerond en een deel maakt onderdeel uit van de uitvoering van reconstructie en/of EHS en heeft een uitvoerings- en financieringstermijn tot 2015-2018. De financiering van Veluwe 2010 vraagt nog ca. € 656.000.000,=. Hiervan is ca. € 478.000.000,= (73%) gedekt en € 178.000.000,= (27%) ongedekt. Voor de financiering van dit ongedekte deel zijn goede mogelijkheden zoals reguliere EU-fondsen en subsidies, nieuwe Europese samenwerkingsprogramma’s (vervolg op Boundless Parcs Naturally), reguliere financiering van overheden die beschikbaar komt vanuit de ILG-programmering en bijdragen van overige Veluwepartners. Algemene conclusie is dat het legitiem is om de ambitie van Veluwe 2010 te handhaven en de uitvoering voort te zetten. Het algemene beeld is dat de thema’s natuur, landbouw, waterbeheer goed op weg en grotendeels financieel gedekt zijn. De projecten die een economische kwaliteitsimpuls geven aan recreatie en toerisme (Transferia, Groei & Krimp, fietsen, Veluwe-Imago) en de ontsnipperingsprojecten voor provinciale en lokale wegen blijven tot nu toe achter. Er liggen kansen voor het ontwikkelen en versterken van het Veluwe-imago op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Voor cultuurhistorie zijn er kansen tot versterking van het kwaliteitskenmerk van de Veluwe. De economische kwaliteitsimpuls is van groot belang voor het draagvlak bij bewoners, bezoekers, bedrijfsleven en lokaal en regionaal bestuur. GS geeft, naast de reguliere uitvoering van EHS en reconstructie, prioriteit aan de economische kwaliteitsimpuls (recreatie en toerisme), Imagoversterking (regionaal, nationaal en internationaal), veiligheid en passeerbaarheid van wegen en Cultuurhistorie. De tussenevaluatie is in september 2005 voorlopig vastgesteld door GS. Op verzoek van GS hebben de Veluwecommissie en de ministeries van LNV, VROM en defensie GS hierover geadviseerd. Tevens is de Tussenevaluatie besproken in de statencommissie Landelijk Gebied. Daarnaast heeft GS schriftelijke reacties ontvangen van Staatsbosbeheer, de gemeenten Heerde en Rheden en van Brandweer (veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland). Omdat de adviezen en schriftelijke reacties geen aanleiding geven om het voorlopige GS-besluit te wijzigen stellen GS de Tussenevaluatie nu definitief vast. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
MPM3560 |
MW |
(Van Haaren) |
Onderwerp |
Awb-bezwaarschriften Gelderse Milieufederatie en Vereniging Dorpsbelang Hees tegen gedoogbeschikking De Ruiter Schroot BV te Nijmegen d.d. 9 november 2004, nr. MPM3062. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben de bezwaarschriften van de Gelderse Milieufederatie en de Vereniging Dorpsbelang Hees, tegen hun besluit om te gedogen dat De Ruiter Schroot BV in Nijmegen zonder vergunning in werking was, niet ontvankelijk verklaard. De bezwaren zijn niet-ontvankelijk omdat de gedoogbeschikking is vervallen toen de nieuwe milieuvergunning op 5 januari 2006 in werking trad. Tegen de vergunning is geen beroep ingesteld, zodat De Ruiter Schroot BV nu over een onherroepelijke vergunning beschikt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
2005-004391 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaar visserijbedrijf J.T.P. van der Zanden tegen het weigeren van een ontheffing ex. art. 68 FF wet voor het vangen, doden, vervoer en handel van rivierprik. |
Openbare samenvatting |
Visserijbedrijf J.T.P. van der Zanden heeft een ontheffing gevraagd om rivierprik te mogen vangen, doden, vervoeren en handelen. GS heeft deze aanvraag geweigerd omdat de Flora- en Faunawet haar geen mogelijkheid biedt om uit economische motieven deze ontheffing te verlenen en aanvrager niet heeft kunnen aantonen dat rivierprikken belangrijke schade aanrichten aan zijn bedrijfsmatige visserij, noch dat rivierprikken schade veroorzaken aan de fauna (andere vissen). Hiertegen heeft het visserijbedrijf bezwaar gemaakt. De bezwarencommissie komt tot dezelfde conclusie en adviseert GS om de bezwaren ongegrond te verklaren. GS nemen dit advies over. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
2005-003107 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaar van Broederij Ter Heerdt BV tegen het herzieningsbesluit ganzenfoerageergebieden van 5 juli 2005. |
Openbare samenvatting |
Broederij Ter Heerdt BV heeft bezwaar gemaakt tegen het herzieningsbesluit aanwijzing foerageergebieden overwinterende ganzen en smienten van 5 juli 2005. De bezwaarmaker vreest door aanwijzing van foerageergebied een vergroting van het risico op verspreiding van vogelpest. GS hebben besloten dit bezwaar niet ontvankelijk te verklaren, omdat de termijn waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt is overschreden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2005-009913 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift inzake verkeersbesluit N316. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland verklaren de heer en mevrouw Schouten en Bretveld niet-ontvankelijk in het door hen ingediende bezwaar gericht tegen het verkeersbesluit op de N316, waarin zij hebben besloten het bestaande fietspad vanaf de rotonde Vordenseweg/Meeninklaan/Rondweg/Vordenseweg (km 24.0) t/m de aansluiting Wichmondseweg (km 23.750) te Hengelo aan te wijzen als parallelweg met een snelheidsregime van 60 km/h en deze weg af te sluiten voor alle verkeer behalve bestemmingsverkeer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2005-010261 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift inzake verkeersbesluit N316. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland verklaren de heer Rouwen en mevrouw Vrieze niet-ontvankelijk in het door hen ingediende bezwaar gericht tegen het verkeersbesluit op de N316, waarin zij hebben besloten het bestaande fietspad vanaf de rotonde Vordenseweg/Meeninklaan/Rondweg/Vordenseweg (km 24.0) t/m de aansluiting Wichmondseweg (km 23.750) te Hengelo aan te wijzen als parallelweg met een snelheidsregime van 60 km/h en deze weg af te sluiten voor alle verkeer behalve bestemmingsverkeer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
2005-01083 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift inzake verkeersbesluit N316. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland verklaren de heer en mevrouw Aalderink niet-ontvankelijk in het door hen ingediende bezwaar gericht tegen het verkeersbesluit op de N316, waarin zij hebben besloten het bestaande fietspad vanaf de rotonde Vordenseweg/Meeninklaan/Rondweg/Vordenseweg (km 24.0) t/m de aansluiting Wichmondseweg (km 23.750) te Hengelo aan te wijzen als parallelweg met een snelheidsregime van 60 km/h en deze weg af te sluiten voor alle verkeer behalve bestemmingsverkeer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
2005-010194 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift inzake verkeersbesluit N316. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland verklaren G.W. Schuerink niet-ontvankelijk in het door hem/haar ingediende bezwaar gericht tegen het verkeersbesluit op de N316, waarin zij hebben besloten het bestaande fietspad vanaf de rotonde Vordenseweg/Meeninklaan/Rondweg/Vordenseweg (km 24.0) t/m de aansluiting Wichmondseweg (km 23.750) te Hengelo aan te wijzen als parallelweg met een snelheidsregime van 60 km/h en deze weg af te sluiten voor alle verkeer behalve bestemmingsverkeer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
RE2005-39582 |
REW/WZC |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift tegen het besluit van GS d.d. 26 juli 2005, nr. RE2005.17203, inzake subsidieafwijzing op grond van de Subsidieregeling Cultuur Gelderland 2003. |
Openbare samenvatting |
Bij besluit van 26 juli 2005 hebben Gedeputeerde Staten het verzoek om subsidie ten behoeve van de publicatie van een tweetalige brochure over poppenspel-technieken en -vormen afgewezen. Hiertegen heeft de Stichting het oppenspe(e)l-museum een bezwaarschrift ingediend. De Commissie bezwaar- en beroepschriften heeft geadviseerd het bezwaarschrift gegrond te verklaren ten aanzien van de motivering van het bestreden besluit. Gedeputeerde Staten hebben het bezwaarschrift in zoverre gegrond verklaard dat de motivering van het bestreden besluit dient te worden aangepast en voor het overige is het bezwaarschrift ongegrond verklaard. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
2005.002318 |
REW/WZC |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift tegen het besluit van GS d.d. 28 juli 2005, nr. 2005.002318, inzake subsidieafwijzing op grond van de Subsidieregeling Cultuur Gelderland 2003. |
Openbare samenvatting |
Bij besluit van 28 juli 2005 hebben Gedeputeerde Staten het verzoek om subsidie inzake het project "De Superuitvinding van Professor Poef" afgewezen. Hiertegen heeft de Stichting Joy-Act theater Producties een bezwaarschrift ingediend. De Commissie bezwaar- en beroepschriften heeft geadviseerd het bezwaarschrift in zoverre gegrond te verklaren dat de motivering van het bestreden besluit dient te worden aangepast en voor het overige het bezwaarschrift ongegrond te verklaren. Gedeputeerde Staten hebben conform het advies van de Commissie bezwaar- en beroepschriften besloten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
2005.001981 |
REW/WZC |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift tegen het besluit van GS d.d. 28 juli 2005, nr. 2005.001981, inzake de subsidieafwijzing op grond van de Subsidieregeling Cultuur Gelderland 2003. |
Openbare samenvatting |
Bij besluit van 28 juli 2005 hebben Gedeputeerde Staten het verzoek om subsidie inzake het project Doepak: een Poppenspe(e)lmuseum-kruimelkrant-krabbel afgewezen. Hiertegen heeft de Stichting het Poppenspe(e)lmuseum een bezwaar-schrift ingediend. De Commissie bezwaar- en beroepschriften heeft geadviseerd het bezwaarschrift in zoverre gegrond te verklaren dat de motivering van het bestreden besluit dient te worden aangepast en voor het overige het bezwaarschrift ongegrond te verklaren. Gedeputeerde Staten hebben conform het advies van de Commissie bezwaar- en beroepschriften besloten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
2005-009753 |
REW |
(Van Haaren) |
Onderwerp |
Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme, boekjaarsubsidie 2006-2009 en bevoorschotting boekjaarsubsidie 2006. |
Openbare samenvatting |
In uitvoering van het statenbesluit PS2005-874 gaan GS over tot bevoorschotting van de boekjaarsubsidie 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
2005-007100 |
REW |
(Van Haaren) |
Onderwerp |
Verklaring dat Ontwikkelingmaatschappij Oost Nederland door de provincie opdracht heeft bij te dragen in de uitvoering van Triangle. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2005-010547 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Gemeente Geldermalsen: aanvraag voor subsidie op grond van Subsidieverordening Fiets paragraaf 2, art. 2.1 |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2005-008560 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Subsidie-aanvraag RGV Fietspaden BV op grond van de subsidieverordening Fiets paragraaf 2 art. 2.1 |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
2005-007435 |
CS |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Wageningen: gemeenschappelijke regeling De Link. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
2006-000102 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Ruilverkaveling Land van Maas en Waal: laten vervallen van art. 15, lid e, Regeling herverkaveling. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
2006-000928 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Herinrichting Ooijpolder: herziening rijksbijdrage. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2005-014609 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Gemeente Oldebroek: aanvraag financiële bijdrage voor ontwerpen nieuw bestemmingsplan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
--- |
WVV/WB |
Schouten |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
32 |
--- |
WVV/WB |
Schouten |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
2005-014682 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Neder Betuwe: rapport Inspectie Financiën Lager Overheden d.d. 5 december 2005 inzake het verzoek van de gemeente Neder Betuwe om een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds voor het jaar 2005. |
Openbare samenvatting |
De gemeente Neder Betuwe heeft in 2004 een verzoek ingediend bij de beheerders van het Gemeentefonds (minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Financiën) voor een aanvullende bijdrage uit het Gemeentefonds voor het jaar 2005. De reden hiervan is dat de gemeente niet in staat is om de begroting in evenwicht te krijgen. Naar aanleiding hiervan heeft de Inspectie Financiën Lagere Overheden een rapport uitgebracht met een voorstel voor een aanvullende bijdrage. Gedeputeerde Staten moeten advies uitbrengen over dit rapport. De inspecteur stelt in zijn rapport aan de beheerders voor een bijdrage voor 2005 aan de gemeente te verstrekken van € 2.213.200,=. Dit komt overeen met het te verwachte jaarrekeningstekort over 2005. Gedeputeerde Staten kunnen met dit voorstel akkoord gaan. De gemeente Neder Betuwe heeft ook voor het jaar 2006 een aanvraag ingediend voor een aanvullende bijdrage uit het Gemeentefonds. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
2005-005270 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst De Liemers, begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
2005-013869 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg, begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
2005-013986 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs Geldermalsen "De Lingeborgh", begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
2006-001217 |
CS |
Wijsman |
Onderwerp |
Uitvoering statenbesluit PS 2005-711. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
38 |
MPM:6750 |
MW |
(Van Haaren) |
Onderwerp |
Friesland Foods Butter verzoekt om uitbreiding van de inrichting met een ammoniakinstallatie te gedogen vooruitlopend op vergunningverlening. |
Openbare samenvatting |
GS hebben aan Frieslands Foods Butter te Lochem een gedoogbeschikking verleend voor het installeren van een ammoniakinstallatie. GS lopen hiermee vooruit op milieuvergunningverlening voor deze installatie omdat het bedrijfsbelang ernstig in het geding is. Dit vanwege een nijpend probleem met melkleverantie aan klanten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
39 |
DS2005-12186 |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Nijmegen: reactie R. Essers op brief GS met betrekking tot parkeerfaciliteiten raads- en commissieleden. |
Openbare samenvatting |
GS hebben een reactie gegeven op de brief van betrokkene naar aanleiding van eerder standpunt college met betrekking tot parkeerfaciliteiten raads- en commissieleden van de gemeente Nijmegen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
40 |
2006-000078 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Renkum: bestemmingsplan Buitengebied, wijziging Reijerscamp. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
41 |
2005-5980 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Zutphen: bestemmingsplan Marswegkwartier, 3e herziening. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
42 |
2005-013769 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Putten: bestemmingsplan Buitengebied Putten, wijziging ex. art. 11 WRO, perceel Goorsteeg, vestiging agrarisch bedrijf. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
43 |
2005-012647 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Elburg: intrekking bezwaarschrift stoeterij Klarenbeek. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
44 |
WV2006.0000264 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Interim Regeling Duurzaam Veilig 2001-2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
45 |
2006-003076 |
REW/SG |
Peters |
Onderwerp |
Huisvesting statushouders en bijdrage van het COA. |
Openbare samenvatting |
De afgelopen tijd wordt in het bestuurlijk overleg met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) door minister Verdonk en haar collega van VROM ruim aandacht besteed aan achterlopende realisering van de taakstelling huisvesting van statushouders in ons land. In de werkwijze van de provincie en het overleg dat met de gemeenten wordt gevoerd over de realisering van de taakstellingen is een belangrijke rol weggelegd voor de regionale projectleiders huisvesting van het COA. Zij vervullen een belangrijke rol bij de af te spreken uitplaatsingsmethodiek van statushouders naar de gemeenten. Uit de brief van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) blijkt nu dat de betreffende projectleiders vanwege een reorganisatie hun werkzaamheden beëindigen. Daarmee ontvalt de provincie de belangrijkste partner in het directe ambtelijke en bestuurlijke overleg met gemeenten. De positieve resultaten van onze aanpak zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op het gezamenlijk optrekken in ambtelijke en bestuurlijke gesprekken met gemeenten. Indien de provincie de inbreng in het overleg met de gemeenten moet missen kan het leiden tot een onvruchtbaar overleg met gemeenten met als resultaat een verdere vertraging van de realisering van de taakstellingen. De provincie denkt dat het wegvallen van de ondersteuning van het COA belemmerend zal werken op het terugdringen van de achterstanden en zal leiden tot vertraging in een snelle huisvesting van statushouders. De provincie verzoekt de minister dan ook alles in het werk te stellen om de samenwerking met het COA te kunnen continueren om te voorkomen dat in het overleg met de gemeenten het COA de speelbal wordt van het wel of niet realiseren van de taakstelling door een gemeente. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
46 |
2006-003147 |
REW/SG |
Wijsman |
Onderwerp |
(Ernstige) waarschuwingen in verband met de kwaliteit en de tijdige aanlevering van de Iv3 door gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. |
Openbare samenvatting |
Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen moeten met ingang van 2004 cijfermatige gegevens over de begroting, de jaarrekening en over de uitvoering van de begroting per kwartaal aan derden aanleveren. Deze zogenaamde Informatie voor derden (Iv3) is het instrument voor de monitoring van het EMU-saldo en daarnaast ook een instrument voor het onderhoud van het gemeente- en provinciefonds. Het CBS geeft een oordeel over de kwaliteit en de tijdigheid van de Iv3. De toezichthouder (GS) moet vervolgens een aanwijzing geven indien de kwaliteit en de tijdigheid van de Iv3 onvoldoende is en blijft. Om te voorkomen dat het wettelijk voorgeschreven zwaardere middel (aanwijzing) moet worden ingezet ontvangen een aantal Gelderse gemeenten en gemeenschappelijke regelingen van GS een waarschuwing. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
47 |
2006-000453 |
REW/SG |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Aalten: gemeentefinanciën |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
48 |
2005-013490 |
REW/SG |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Aalten: toestemming op grond van art. 208 Gemeentewet voor verstrekken geldlening ad € 149.000,= aan vereniging Aaltense Musea en beschikbaar stellen budget € 17.000,= Noodopvang Asielzoekers. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
49 |
2005-010548 |
REW/WZC |
Esmeijer |
Onderwerp |
Statutenwijziging Stichting het Burgerweeshuis te Zutphen. |
Openbare samenvatting |
Door Tap Tromp van Hoff Notarissen is verzocht om goedkeuring door Gedeputeerde Staten van de algehele statutenwijziging van de Stichting Burgerweeshuis te Zutphen. Ingevolge art. 26, lid 3 van de huidige statuten hebben Gedeputeerde Staten goedkeuring verleend aan de statutenwijziging van de Stichting het Burgerweeshuis te Zutphen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
50 |
2005-012090 |
REW/SG |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Wijchen: begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
51 |
2006-002130 |
REW/SG |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Montferland: begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
52 |
2006-002786 |
CS |
Wijsman |
Onderwerp |
Bijdrage aan Terre des Hommes voor wederopbouwhulp Sri Lanka. |
Openbare samenvatting |
GS hebben conform hetgeen is behandeld in de vergadering van PS van 9 november 2005 de subsidie aan Terre des Hommes voor wederopbouw in Sri Lanka vast te stellen op € 435.000,=. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 31 januari 2006 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
WVV/WB |
Van Haaren |
Afspraak |
Gedeputeerde Van Haaren zal op 25 april afwezig zijn wegens verplichting elders. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
MW |
(Van Haaren) |
Afspraak |
Gedeputeerde Van Haaren zal het voortouw nemen voor de uitvoering van de notitie over luchtkwaliteit d.d. 25-1-2006. |
|