Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
-- |
--- |
Voorzitter |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 20 september 2005. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
DS2005.11682 |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Eindverantwoording GSO-1. |
Openbare samenvatting |
Met een tevreden gevoel sluit Gedeputeerde Staten van Gelderland de eerste periode (2001-2004) van het Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid (GSO) af. De provincie heeft door middel van het GSO de afgelopen jaren laten zien dat ze een wezenlijke bijdrage kan leveren aan steden waarin iedereen zich thuisvoelt. Aan steden die economisch sterk zijn en werk bieden aan wie dat zoekt. Aan steden waar het goed wonen is met leefbare en veilige straten, steden waarin iedereen meedoet en niemand achterblijft. Steden ook die hun functie vervullen voor de inwoners van omliggende gemeenten. Mede om die reden is inmiddels de tweede periode van het GSO gestart (2005-2007). De afspraken die nog staan uit de eerste periode krijgen een plaats in de tweede periode. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
Z 2005.7892 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Woningbouw op industrieterrein "De Oven" in de kern Asperen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
2005-8608 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Statenvoorstel besteding middelen meervoudig ruimtegebruik. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor de middelen voor meervoudig ruimtegebruik te besteden aan de projecten Binnenvergt en Vogelenzang in Zaltbommel. Deze projecten sluiten als innovatieve, meervoudige ingrepen het beste aan bij de doelstellingen van het provinciaal beleid. Provinciale Staten behandelen het voorstel naar verwachting in hun vergadering van 9 november 2005. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
2005-007550 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Voortgangsrapportage Provinciaal Uitvoeringsprogramma 2004 Gebiedsgerichtbeleid voor plattelandsontwikkeling. |
Openbare samenvatting |
In de Voortgangsrapportage 2004 wordt verslag gedaan van de vastlegging van de middelen uit het Provinciaal Uitvoeringsprogramma 2004-2007 Gebiedsgericht- beleid voor plattelandsontwikkeling. Hoofddoelstellingen van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma zijn het bevorderen van de herstructurering van de agrarische sector en het creëren van nieuwe economische, sociale, culturele en landschappelijke impulsen op het platteland, mede om het meer aantrekkelijk te maken voor stedelijke en rurale bewoners. In totaal zijn in 2004 147 subsidieaanvragen positief beoordeeld met een totaal subsidievolume van 54,8 miljoen euro. 8,5 miljoen meer dan geprogrammeerd in 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
2005-008365 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Koepelnotitie PUP 3e tranche 2005 (2e deel). |
Openbare samenvatting |
In het kader van het gebiedsgerichte beleid voor plattelandsontwikkeling heeft Gedeputeerde Staten besloten aan 8 aanvragers subsidie toe te kennen. Het totaal te verlenen subsidiebedrag in deze koepelnotitie bedraagt € 6,8 miljoen waarvan € 5,0 miljoen van Europese Unie en Rijk en € 1,8 miljoen provinciale middelen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
2005-8580 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Voortgangsrapportage Uitvoering reconstructie. |
Openbare samenvatting |
In de voortgangsrapportage Uitvoering reconstructie wordt verslag gedaan van de vastlegging van de rijks- en provinciale middelen Uitvoeringscontact 2005-2006, onderdeel Uitvoering reconstructie. De hoofddoelstellingen van de uitvoering reconstructie zijn: Flankerend beleid EHS, duurzame landbouw, water en doelen meerjaren programma. In totaal zijn er al voor ruim 4 miljoen aan rijksmiddelen en voor ruim 1 miljoen aan provinciale middelen aan projecten positief beoordeeld. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
RE2000.96372 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Tussenevaluatie 2005 en Veluwe 2010. |
Openbare samenvatting |
In 2000 heeft de provincie zich met intentieverklaringen met rijk en betrokken partijen op de Veluwe gecommiteerd aan het masterplan "Veluwe 2010, een kwaliteitsimpuls" waarin een inspirerende ambitie is geformuleerd voor een economische en ecologische kwaliteitsimpuls voor de Veluwe. De thema’s van Veluwe 2010 richten zich op een kwaliteitsimpuls voor natuur, recreatie, verkeer, landbouw, waterbeheer, cultuurhistorie, organisatie en financiering. Na 5 jaar actieve uitvoering van Veluwe 2010 is nu de tussenbalans opgemaakt van de stand van zaken (tussenevaluatie). Sinds 2000 is Veluwe 2010 goed opgenomen in het rijks- en provinciaal beleid. In maart 2005 hebben PS de ambitie van Veluwe 2010 bekrachtigd met het vaststellen van het reconstructieplan Veluwe. Door provincie en betrokken partners is voortvarend gestart met de uitvoering van de Veluweprojecten en er zijn aansprekende resultaten geboekt zoals: ruim 40% van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is gerealiseerd, sanering industrieterrein Renkum, aankoop Kibo-terrein Hattem, vier grote graasweides gerealiseerd, financiële dekking voor de realisatie van 6 ecoducten voor 2010, realisatie Veluwetransferia Nunspeet en Rheden, sanering van 3 campings voor Groei en Krimp (Stakenberg, Gerritsfles en Groot Panorama), realisatie Fietsknooppuntensysteem, succesvolle Europese samenwerking in Boundless Parcs Naturally, landbouwthema’s uitgewerkt in reconstructieplan Veluwe, 25% reductie van industriële grondwateronttrekking, veiligstelling Radio Kootwijk en 450 ha natuur, aankoop 6 militaire complexen door LNV, sanering Generaal Winkelman Kazerne, Veluwe is Nationaal Landschap. Een deel van de projecten kan in 2010 worden afgerond en een deel maakt onderdeel uit van de uitvoering van reconstructie en/of EHS en heeft een uitvoerings- en financieringstermijn tot 2015-2018. De financiering van Veluwe 2010 vraagt nog ca. € 656 mln. Hiervan is ca. € 478 mln. (73%) gedekt en € 178 mln. (27%) ongedekt. Voor de financiering van dit ongedekte deel zijn goede mogelijkheden zoals reguliere EU-fondsen en subsidies, nieuwe Europese samenwerkingsprogramma’s (vervolg op Boundless Parcs Naturally), reguliere financiering van overheden die beschikbaar komt vanuit de ILG-programmering en bijdragen van overige Veluwepartners. Algemene conclusie is dat het legitiem is om de ambitie van Veluwe 2010 te handhaven en de uitvoering voort te zetten. Het algemene beeld is dat de overwegend ecologisch georiënteerde thema’s (natuur, landbouw, waterbeheer) vergevorderd en grotendeels financieel gedekt zijn en dat de thema’s die voor een economische impuls moeten zorgen zoals recreatie (Transferia, Groei en Krimp, fietsen) en het Veluwe-Imago tot nu toe achter blijven. Er liggen kansen voor het ontwikkelen en versterken van het Veluwe-imago op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Voor cultuurhistorie zijn er kansen tot versterking van het kwaliteitskenmerk van de Veluwe. De economische kwaliteitsimpuls is van groot belang voor het draagvlak bij bewoners, bezoekers, bedrijfsleven en lokaal en regionaal bestuur. Aanbeveling is om, naast de reguliere uitvoering van EHS en reconstructie, prioriteit te geven aan de economische kwaliteitsimpuls, afstemming met verkeer, imagoversterking en cultuurhistorie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
2005-008698 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Nota sport en bewegen "Speelveld in beweging" uitwerkingsvoorstel 2006-2008. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben het uitwerkingsvoorstel 2006 – 2008 van de nota sport en bewegen "Speelveld in beweging" vastgesteld. De nota "Speelveld in beweging" geeft op hoofdlijnen de mogelijke koers van het provinciale beleid voor sport en bewegen t/m 2008 aan. De beleidsdoelen van "Speelveld in beweging" zijn in het uitwerkingsvoorstel nader uitgewerkt in doelen, activiteiten, beoogde resultaten. Voor de uitvoering hiervan zijn ook de benodigde financiële middelen in beeld gebracht. Op basis van de middelen die structureel beschikbaar zijn voor sport en bewegen, is door GS een afweging gemaakt hoe deze beleidsdoelen de komende periode uit te voeren conform de opdracht van Provinciale Staten. GS komt tot de conclusie dat met de huidige structurele middelen niet voldaan kan worden aan deze opdracht, omdat maar beperkt uitwerking gegeven kan worden aan de uitvoering van de beleidsdoelen. Om onder meer versnippering van budget te voorkomen, kiest GS voor inzet op maar een beperkt aantal beleidsdoelen: Onderwijs en Breedtesport, Sportparticipatie en Vrijwilligers. Aan de andere doelen zal geen uitvoering worden gegeven. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
2005-008339 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Ontwerp-Uitvoeringsprogramma 2006 "Kiezen voor de Gelderse Jeugd: Ruimte en Richting". |
Openbare samenvatting |
De provincie stelt jaarlijks een Uitvoeringsprogramma Jeugd op dat is gebaseerd op het provinciaal beleidskader Jeugd. Met het Uitvoeringsprogramma geeft de provincie aan wat haar ambities en voornemens zijn voor het jeugdbeleid in 2006. Ook wordt aangegeven wat de provincie investeert in jeugdbeleid, met name op het terrein van de jeugdzorg. Met de invoering van de Wet op de jeugdzorg per 1 januari 2005 heeft de provincie een nog zwaardere verantwoordelijkheid gekregen. Enerzijds als verantwoordelijke en financier van Bureau Jeugdzorg Gelderland en het geïndiceerd aanbod, anderzijds als regisseur om een goede afstemming met sectoren waarvoor anderen beleids- en financiële verantwoordelijkheid dragen te bewerkstelligen. Het betreft met name lokale algemene voorzieningen, aanbod jeugd-GGZ en jeugd-LVG en justitiële jeugdzorg. Een aantal implicaties van deze wet, zoals het recht op zorg, zullen ook in 2006 bepalend zijn voor het te voeren beleid. In 2005 is reeds fors geïnvesteerd in aanpak van de wachtlijsten door inzet van extra middelen. Hiermee zijn o.a. knelpunten met betrekking tot zorg bij crisissituaties aangepakt en is de capaciteit pleegzorg structureel vergroot. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
DS |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Vergoeding van kosten advocaat ten behoeve van J. Kamminga en J.C. Boxem met betrekking tot de door W.J. Scheerder ingestelde vrijwaringsprocedure. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
WV2005.17091 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Bouw van de rondweg rond Sudlohn-Oeding in het verlengde van de L558/N319. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten voor de bouw van de rondweg rond Sudlohn-Oeding door de Duitse overheid een overeenkomst aan te gaan met de deelstaat Nordrhein-Westfalen en de gemeente Winterswijk. Het geplande tracé loopt voor een klein gedeelte over Winterswijks grondgebied. Alle kosten die in verband met de aanleg van de rondweg worden gemaakt, worden door de Duitse overheid vergoed. De overeenkomst heeft tot doel de wederzijdse taken, verplichtingen, rechten en financiële afwikkeling die in dit project een rol spelen vast te leggen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
DS2005 |
CS |
Esmeijer |
Onderwerp |
Professionalisering van de milieuhandhaving, afronding van de landelijke eindmeting. |
Openbare samenvatting |
Op 1 januari 2005 is de landelijk afgesproken eindmeting in het kader van de professionalisering Milieu(wet)handhaving uitgevoerd. De handhavings-organisaties in Gelderland (gemeenten, waterschappen en de provincie) hebben toen voor 98,5% van de landelijk afgesproken kwaliteitscriteria gerealiseerd. Ten opzichte van de eerste meting (nulmeting) in maart 2003 (34%) en de tweede meting (tussenmeting) in april 2004 (53%) is een enorme stap voorwaarts gerealiseerd. Voor wat betreft de laatste stappen hebben die organisaties die nog geen 100%-score hadden (23 handhavingsorganisaties) hun verbeteracties in de periode tot 1 september gerealiseerd. Nu alle Gelderse handhavingsorganisaties voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen als afronding van het meer voorwaardenscheppend gedeelte (het theoriegedeelte van het rijbewijs) zal nu alle aandacht uitgaan naar de praktijk (het feitelijk handelen naar). Op basis van deze combinatie (theorie en praktijk) zal blijken of de Gelderse handhavingspartners ook daadwerkelijk professioneel bezig bent. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
|
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Tender bedrijfsverplaatsingen 2005, Subsidieregeling Sociaal-economisch beleid. |
Openbare samenvatting |
Jaarlijks kunnen gemeenten een aanvraag indienen voor een bijdrage in de verplaatsing van bedrijven die een knelpunt zijn voor de leefbaarheid. Voor dit jaar wordt aan 2 gemeenten een subsidie verleend, namelijk aan de gemeente Groenlo-Lichtenvoorde € 55.396,= voor de verplaatsing van een puinbreker bij Rouwmaat BV in Groenlo en € 100.000,= aan de gemeente Oude IJsselstreek voor de verplaatsing van machinefabriek Eillert in Ulft. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
2005-008047 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Subsidieverstrekking HAN Creative masterclasses. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS van Gelderland heeft besloten de Hogeschool Arnhem-Nijmegen een waarderingssubsidie te verstrekken voor de serie HAN Creative masterclasses in 2005 en 2006. Om de kennisuitwisseling met het MKB te versterken, is de Hogeschool Arnhem-Nijmegen een serie masterclasses gestart onder de naam HAN Creative masterclasses. Vier aansprekende sprekers zullen met de deelnemers ingaan op strategische thema’s op het gebied van economische ontwikkeling, organisatie, management, ondernemen, cultuur en onderwijs. De eerste twee sprekers zijn dr. Kjell Nordström, een vooraanstaand adviseur op het gebied van management en prof. dr. Richard Florida, auteur van het wereldberoemde boek "The rise of the creative class". Het college van GS is er trots op dat de HAN in staat is dit topevenement in Gelderland te organiseren. Het illustreert het innovatief vermogen van de provincie en biedt het bedrijfsleven in de regio toegang tot vooraanstaande ideeën over innovatie en economie. Het onderstreept ook dat HBO-studenten aan de HAN excellent onderwijs krijgen. Het centrum is in 2004 van start gegaan. Meer informatie op www.han.nl/masterclasses |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
2005-008227 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Stand van zaken regionale herstructureringsprogramma's. |
Openbare samenvatting |
Desgevraagd informeren Gedeputeerde Staten de Commissie Economie en Milieu over de regionale programma’s voor herstructurering van verouderde bedrijven- terreinen. Er wordt aangegeven hoe de herstructureringsopgave en provinciale subsidiëring in 2005 en 2006 er op dit moment uitzien. Het beeld is dat er meer herstructureringsprojecten zijn dan dat er geld is. Ook voor de periode vanaf 2007 hebben de regio’s een forse herstructureringsambitie met bijbehorend financieel plaatje bij de provincie neergelegd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
MW2005.4263 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Ruimte voor de Rivier. Maatregel reductie zijdelingse toevoer naar de IJssel. |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat op haar verzoek nader geïnformeerd over de maatregel "reductie van de zijdelingse toestroom naar de Ijssel". De maatregel is opgenomen in het Regioadvies Ruimte voor de Rivier. Gedeputeerde Staten hebben de maatregel nader beschreven en verder uitgewerkt. De conclusie blijft dat de reductie van zijdelingse toestroom naar de IJssel een goede, effectieve en voor de korte termijn uitvoerbare maatregel is. In relatie tot het voorkeursalternatief van de PKB-RVR heeft de maatregel 25% reductie naar de IJssel in het Regioadvies de voorkeur boven de dijkverlegging bij Cortenoever en ingrijpende maatregelen in uiterwaarden langs de IJssel, die afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit. Op grond van de verdere uitwerking kan het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit najaar een uiteindelijke keuze maken bij de samenstelling van het totale maatregelen pakket dat nodig is voor de IJssel in het kader van het planologische kernbeslissing Ruimte voor de Rivier. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
RE2005.17114 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen het besluit van GS d.d. 7 januari 2005, nr. RE2004.97084, inzake begroting 2005 Omroep Gelderland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
MPM4678 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Last onder dwangsom aan aannemingsbedrijf Van Herwijnen BV te Velddriel (gemeente Maasdriel). Beslissing op bezwaarschrift mr. De Rooy namens L.F.M.M. Merks e.a. te Velddriel. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
MPM 4939 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Beslissing op bezwaarschrift inzake melding artikel 8.19 van Vuurwerk Brinkman. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
Z2005-008715 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Elst centraal gemeente Overbetuwe. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
MW2005.13521 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Professionalisering van de handhaving, stand van zaken. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
RE2005.38404 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Voortgangsverslag bestedingen bibliotheekvernieuwing 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
2005-003761 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Presikhaaf bedrijven, begroting 2005. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
2005-002949 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Lander werk & Integratie (werkvoorzieningschap), begroting 2006. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
RE2005.39775 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Bronckhorst, verlenging termijn toepassing artikel 19, lid 2 WRO voor bestemmingsplannen buitengebeid Hengelo en buitengebied Vorden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
2005-007841 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Barneveld, verlenging termijn toepassing artikel 19, lid 2 WRO voor voorontwerp-bestemmingsplan Otelaar. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
RE2005.36081 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Bestemmingsplan Noordijk 2004, Schoolweg (Timmerije BV). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
2005-007944 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Apeldoorn, zuidwestpoort (Van Gelder park). |
|
Rondvraag GS-vergadering van 27 september 2005 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
CS |
Wijsman |
Afspraak |
Gedeputeerde Wijsman meldt terug over de discussie in de Commissie Algemeen Bestuur over de herijkingsoperatie. Er zal een vervolgnotitie worden voorbereid. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
WVV |
Van Haaren |
Afspraak |
GS stemt in met deelname van gedeputeerde Van Haaren aan een studiereis naar Hong Kong van 16 t/m 22 november, georganiseerd door het ministerie van Verkeer en Water. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
MW |
Aalderink |
Afspraak |
De notitie "Terugmelding van Henk Aalderink, bestuurlijk verantwoordelijke Handhavingsestafette 2005, Hans Esmeijer, bestuurlijk verantwoordelijke voor regie handhaving Handhavingsestafette 2005" wordt voor kennisgeving aangenomen. |
|