Besluitenlijst GS-vergadering van 7 december 2004

Als u wilt kunt u deze lijst afdrukken
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 - CS Voorzitter
Onderwerp
Besluitenlijst van de vergadering van 30 november 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 DS2004.108447 REW Keereweer
Onderwerp
Reconstructieplan Achterhoek en Liemers.
Openbare samenvatting
Op 1 april 2002 is de Reconstructiewet Concentratiegebieden in werking  
getreden. De wet vraagt aan betrokken provincies om voor de concentratie-
gebieden reconstructieplannen op te stellen. Voor Gelderland worden drie
reconstructieplannen opgesteld waaronder het gebied Achterhoek en Liemers.
De ingestelde reconstructiecommissie heeft een door alle partijen in het gebied
gedragen plan opgesteld en dit als advies aan de provincie aangeboden.
Na vaststelling door het college van Gedeputeerde Staten van het ontwerp-plan
op 9 maart 2004, is het plan ter visie gelegd. In de periode van 13 april t/m
11 mei zijn er ruim 1078 bedenkingen ingediend.
De bedenkingen zijn in de Bedenkingen-nota samengevat en voorzien van een
reactie van het college. Op een aantal punten bestaat aanleiding om het in
maart vastgestelde ontwerp-reconstructieplan te wijzigen. Deze wijzigingen
zijn, met concrete tekstvoorstellen, opgenomen in de bijgevoegde Nota van
Wijziging.
Het plan heeft de wettelijke procedure doorlopen. Er is een positief oordeel
van de Commissie voor de Milieu Effectrapportage. Het Reconstructieplan kan
daarmee worden vastgesteld door Provinciale Staten. Na vaststelling in
Provinciale Staten op 23 februari 2005 dient het plan door de Minister van
LNV, namens het Rijk te worden goedgekeurd. Na goedkeuring en publicatie is er
dan sprake van een vastgesteld reconstructieplan Achterhoek en Liemers.
De uitvoering zal een periode van 12 jaar beslaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 RE2004.108455 REW Keereweer
Onderwerp
Reconstructieplan Veluwe.
Openbare samenvatting
Op 1 april 2002 is de Reconstructiewet Concentratiegebieden in werking  
getreden. De wet vraagt aan betrokken provincies om voor de
concentratie-gebieden reconstructieplannen op te stellen. Voor Gelderland
worden drie reconstructieplannen opgesteld waaronder de Veluwe.
De ingestelde reconstructiecommissie heeft een door alle partijen in het gebied
gedragen plan opgesteld en dit als advies aan de provincie aangeboden.
Na vaststelling door het college van Gedeputeerde Staten van het ontwerp-plan
op 9 maart 2004, is het plan ter visie gelegd. In de periode van 19 april t/m
17 mei zijn er ruim 325 bedenkingen ingediend.
De bedenkingen zijn in de Bedenkingen-nota samengevat en voorzien van een
reactie van het college. Op een aantal punten bestaat aanleiding om het in
maart vastgestelde ontwerp-reconstructieplan te wijzigen. Deze wijzigingen
zijn, met een concreet tekstvoorstel, opgenomen in de bijgevoegde Nota van
Wijziging. Het plan heeft de wettelijke procedure doorlopen. Er is een positief
oordeel van de Commissie voor de Milieu Effectrapportage. Het Reconstructieplan
kan daarmee worden vastgesteld door Provinciale Staten. Na vaststelling in
Provinciale Staten op 23 februari 2005 dient het plan door de minister van LNV,
namens het Rijk te worden goedgekeurd. Na goedkeuring en publicatie is er dan
sprake van een vastgesteld reconstructieplan Achterhoek en Liemers.
De uitvoering zal een periode van 12 jaar beslaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 RE2004.52221 REW Peters
Onderwerp
Partiële herziening van het streekplan Gelderland 1996 inzake Glastuinbouw/  
champignonteelt Bommelerwaard: statenvoorstel ten behoeve van PS-vergadering
van 26 januari 2005.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben besloten Provinciale Staten een voorstel te doen tot  
vaststelling van de partiële herziening van het streekplan Gelderland 1996
inzake Glastuinbouw/champignonteelt Bommelerwaard.
Op 31 augustus 2004 hebben GS het zogenoemde Regionaal Plan Bommelerwaard als
uitwerking van het streekplan Gelderland 1996 vastgesteld. Overeenkomstig de
door Provinciale Staten in het streekplan geformuleerde opdracht is, in overleg
met de streek, in het uitwerkingsplan beleid geformuleerd voor (onder meer)
nieuwe concentratiegebieden voor de glastuinbouw/champignonteelt.
De omvang van die gebieden is zodanig dat voor de lokatiekeuze een
Milieueffectrapport (MER) nodig is. Tijdens het proces is met de beide
gemeenten afgesproken dat de provincie de nieuwe gebieden in het streekplan zal
opnemen als zogenaamde concrete beleidsbeslissing (CBB). Een CBB is een
onderdeel van het streekplan dat door gemeenten bij hun ruimtelijke plannen in
acht moet worden genomen. Volgens de Wet op de Ruimtelijke Ordening zijn alleen
Provinciale Staten bevoegd tot het opnemen van een CBB in een
streekplan(herziening).
In verband hiermee hebben GS deze partiële streekplanherziening voorbereid.
Daarin is in totaal 250 ha (bruto) ruimte gefaseerd gereserveerd tot 2015 in
een drietal concentratiegebieden. Deze drie gebieden voor glastuinbouw en
champignonteelt liggen op de noordelijke oeverwal (bij Zuilichem en Nieuwaal)
en oostelijk van de A2 (bij Velddriel). Bij deze laatste wordt er gestreefd
naar een combinatie van glastuinbouw- en champignonbedrijven, zodat een
efficiënt ruimtegebruik en extra milieuhygiënische en bedrijfseconomische
voordelen behaald kunnen worden.
Belangrijk onderdeel is de fasering in het plan. GS zijn namelijk van mening
dat de feitelijke ontwikkeling van de glastuinbouw/champignonteelt in de nieuwe
concentratiegebieden medio 2007 dient te worden getoetst aan een viertal
criteria: de economische noodzaak voor de beide sectoren, de kwaliteit van het
oppervlaktewater, een verkeersveilige infrastructuur en een goede
landschappelijke inpassing. Tot 1 juli 2007 mag 100 ha planologisch-juridisch
zijn ontwikkeld of vastgelegd. Wanneer op dat moment blijkt dat zich binnen de
voorgenoemde toetsingspunten ongewenste ontwikkelingen voordoen, kan dat een
reden zijn de thans geboden mogelijkheid om de resterende 150 ha te ontwikkelen
c.q. te heroverwegen. GS zullen PS rapporteren over de naleving van genoemde
voorwaarden alsmede, zonodig, omtrent de noodzaak van een streekplanherziening.
Tegen het ontwerp-plan zijn 24 bedenkingen ingediend. De bedenkingen geven
volgens GS geen aanleiding af te zien van deze streekplanherziening. Wel zijn,
mede naar aanleiding van sommige bedenkingen, enkele onderdelen van de
beleidstekst, de kaart en de toelichting gewijzigd. De vaststelling van deze
partiële streekplanherziening door Provinciale Staten is gepland in januari
2005. Tegen het onderdeel in de beleidstekst, dat is aangemerkt als concrete
beleidbeslissing, kan beroep worden ingesteld bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. Uiteraard worden reclamanten gewezen
op de hun ten dienste staande rechtsmiddelen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 Z 14534 CS Wijsman
Onderwerp
Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland.
Openbare samenvatting
Met voorstel PS2004-750 hebben Gedeputeerde Staten gevolg gegeven aan de  
opdracht van Provinciale Staten om samen met de provincie Overijssel een
gemeenschappelijke rekenkamer op te richten. Het voorstel is op 10 november
2004 besproken in de statencommissie Economie en Bestuur van Provinciale Staten
van Overijssel en op 1 december 2004 in de statencommissie Algemeen bestuur van
Provinciale Staten van Gelderland. Naar aanleiding van de in de statencommissie
Economie en Bestuur gemaakte opmerkingen dient voorstel PS2004-750 te worden
aangepast. Het onderhavige door Gedeputeerde Staten vastgestelde
vervolgvoorstel voorziet in deze aanpassing.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 PS2004-848 MW Aalderink
Onderwerp
Beantwoording statenvragen SP d.d. 18 november inzake bedrijventerrein in  
Eibergen en specifieke situatie rond metaalverwerkend bedrijf.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben de vragen beantwoord, die de SP heeft gesteld op 18  
november 2004, over de uitbreiding van het bedrijventerrein de Kiefte in
Eibergen in het algemeen en de milieu situatie van het daarop gelegen
metaalverwerkend bedrijf Heinhuis in het bijzonder.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 Z 5116 CS Wijsman
Onderwerp
Accountantscontrole bij de Jaarrekening 2004.
Openbare samenvatting
Voor het toetsingskader dat de accountant moet hanteren bij de controle voor de  
Jaarrekening 2004 wordt aan Provinciale Staten een voorstel voorgelegd.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
8 Z 6381 CS Wijsman
Onderwerp
Betrokkenheid van Provinciale Staten bij privaatrechterlijke rechtshandelingen,  
rechtsgedingen en civiele verdediging.
Openbare samenvatting
In de vergadering van Provinciale Staten van 24 september 2003 zijn regels  
vastgesteld omtrent de wijze waarop de Staten geïnformeerd willen worden over
de uitoefening van bepaalde bevoegdheden van Gedeputeerde Staten. Het betreft
de bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen
(bijvoorbeeld het sluiten van een contract), het voeren van rechtsgedingen en
voorbereidingsbeslissingen op het gebied van de civiele verdediging. Gebleken
is dat de regels op een onderdeel aanpassing behoeven. Het door Gedeputeerde
Staten vastgestelde statenvoorstel, waarover Provinciale Staten in een later
stadium een beslissing zullen nemen, voorziet in deze aanpassing.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
9 Z 15048 MW Aalderink
Onderwerp
Beantwoording statenvragen SP d.d. 19 november 2004 inzake toepassen  
AVI-slakken door de ARN B.V.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten beantwoorden de vragen van de SP over het toepassen van  
AVI-slakken als gecertificeerde secundaire bouwstoffen op de stortplaats van de
ARN
B.V.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
10 PS2004.730 MW Aalderink
Onderwerp
Nadere informatie bij beantwoording statenvragen Z14466 op 2 november 2004.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten rectificeren een eerder gegeven antwoord op statenvragen  
inzake Electrabel naar aanleiding van een discussie in de Commissie Economie en
Milieu.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
11 MW2003-3256 MW Keereweer
Onderwerp
Derde Waterhuishoudingsplan.
Openbare samenvatting
Op basis van het overleg met de statencommissie Verkeer en Water op 1 december  
heeft het college van Gedeputeerde Staten Gelderland besloten om het derde
Waterhuishoudingsplan op een zestal punten te wijzigen:
1 Schadevergoedingsregeling en financiering planschade waterberging Oost
Gelderland.
2 Afspraken over financiering waterberging in Oost-Gelderland
(voor zover een gevolg van vermindering zijdelingse toestroom naar
de IJssel als maatregel voor Ruimte voor de Rivier).
3 Jaarlijks rapporteren aan de Staten over de voortgang van de uitvoering.
4 Het toepassen van de laatste trede van de Ladder van Keereweer
(onvrijwillige vernatting of onteigening) alleen in uiterste gevallen
en alleen na consultatie CVW.
5 De prestaties van de provincie zelf uit het ontwerp-uitvoeringsprogramma
worden voorgelegd aan de Staten.
6 Tussentijdse evaluatie begin 2007 in de Staten over de uitvoering
van WHP-3.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
12 RE2004.106336 REW Esmeijer
Onderwerp
Aanpassen Jaarprogramma's 2003 en 2004 Gelders Cultuurbeleid (Verbindingen 2003  
en 2004). Subsidie verlenen aan Gelders Erfgoed.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten van Gelderland maken bekend dat zij, gelet op artikel 5.2  
van de Subsidieregeling cultuur Gelderland 2003, in hun vergadering van 7
december 2004 onder nummer RE2004.106336 besloten hebben een subsidie te
verlenen van € 235.007,= aan de Stichting Gelders Erfgoed ten behoeve van de
uitvoering van: MUSIP eerste en tweede fase, IGEM 2005 en Herijking
Museumregistratie 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
13 RE2004.108463 REW Esmeijer
Onderwerp
Verordening voor Welzijn, Zorg en Cultuur Gelderland 2005, mandatering en  
subsidieplafond.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben in 2005 voor de subsidiëring van instellingen op de  
beleidsterreinen Welzijn, Zorg (uitgezonderd Jeugdzorg) en Cultuur een bedrag
beschikbaar van maximaal € 27.124.969,=.
Voor de besluitvorming over de aan de individuele instellingen te verstrekken
subsidies verlenen zij mandaat aan de directeur van de provinciale dienst voor
Ruimte, Economie en Welzijn.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
14 RE2004.22841R REW Esmeijer
Onderwerp
Vaststelling financieel eindverslag van de Gelderse Stichting Hulp aan Turkije.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben op basis van het financiële verslag de definitieve  
subsidie aan de Gelderse Stichting Hulp aan Turkije vastgesteld. Daarmee is dit
project, dat voorzag in een woningbouwprogramma in het door aardbevingen
getroffen gebied in Midden-Turkije, afgesloten. Over het project is een
fototentoonstelling ingericht in de hal van het gebouw Rijnstate, een van de
provinciale gebouwen aan de Markt in Arnhem.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
15 WV2004.37913 WVV Van Haaren
Onderwerp
Vaststelling regionale tarieven interlokaal openbaar vervoer 2005.
Openbare samenvatting
Nadat de provincie Gelderland sinds 1 januari 1998 verantwoordelijk is geworden  
voor het interlokaal openbaar vervoer in Gelderland, hebben wij met ingang van
1 januari 2001 ook de bevoegdheid gekregen "regionale tarieven" voor deze
openbaar vervoer lijnen vast te stellen. Regionale tarieven zijn tarieven die
afwijken van door de minister van Verkeer en Waterstaat vastgestelde landelijke
tarieven. Omdat de spoorlijnen Winterswijk - Zutphen, Winterswijk - Arnhem,
Zutphen - Hengelo (O) - Oldenzaal en Zutphen - Apeldoorn naar de provincie zijn
gedecentraliseerd, stellen wij ook daarvan de tarieven vast.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
16 RE2004.108505 REW Esmeijer
Onderwerp
Meerjarenvisie sociaal beleid 2005-2008.
Openbare samenvatting
GS hebben de inspraak-editie van de meerjarenvisie sociaal beleid 2005-2008  
vastgesteld. Het is voor de eerste keer dat een Meerjarenvisie Sociaal Beleid
wordt gepresenteerd waarin de beleidsterreinen Zorg en Welzijn zijn verenigd.
Verschillende ontwikkelingen vormden de aanleiding om nu tot één visie te
komen: de toenemende raakvlakken tussen zorg en welzijn, een nieuwe kijk op de
rol van de provincie in het sociale domein, zoals weergegeven in het rapport
van de commissie Simons: nieuwe perspectieven voor provinciaal sociaal beleid
en ook beleidsmatige ontwikkelingen zoals de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
die op landelijk niveau in voorbereiding is.
De Meerjarenvisie Sociaal Beleid geeft het kader waarbinnen GS de komende vier
jaar beleid willen uitvoeren, in samenwerking met hun partners, met name de
gemeenten en de gesubsidieerde instellingen.
Uitgangspunt voor het sociale beleid van de provincie is dat iedereen kan
participeren in de samenleving, dat niemand buiten de boot hoeft te vallen en
er hulp voorhanden is voor degenen die dat nodig hebben.
Daarbij kan de overheid niet alles regelen, de verzorgingsstaat loopt tegen
zijn grenzen aan en mensen dienen ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
De overheid komt in beeld wanneer de sociale infrastructuur ontbreekt of in
kwalitatief opzicht niet toereikend is.
De provincie is niet in directe zin verantwoordelijk voor het realiseren van
sociale samenhang en een sociale infrastructuur. Het beleid en de activiteiten
richten zich op gemeenten en (bovenlokale) maatschappelijke organisaties, om
zo, op indirecte wijze, een bijdrage te leveren aan sociale samenhang, goede
betrekkingen en voorzieningen. Het sociaal beleid vloeit voor een deel voort
uit de wettelijke taken van de provincie:
- Wet op de ambulancezorg.
- Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV), minimaal ingevuld, vooruitlopend op
de nieuwe Wet toelating Zorginstellingen (WTZi).
- Patiënten- en consumentenbeleid: de instandhouding van regionale
patiënten- en consumentenfederaties.
- Welzijnswet: in de Welzijnswet is omschreven dat de provincie
verantwoordelijk is voor het steun-functiewerk: activiteiten van
de steunfunctie-instellingen, gericht op het uitvoeren van plaatselijke
beroepskrachten en vrijwilligers in het uitvoerende werk.
De provincie Gelderland hanteert met betrekking tot de beleidsterreinen Zorg en
Welzijn door de jaren heen een brede taakopvatting. Niet alleen de wettelijke
taken worden uitgevoerd, er wordt ook een aantal problemen aangepakt vanuit een
politiek/maatschappelijke prioriteitsstelling, zonder dat daar een wettelijke
verplichting aan ten grondslag ligt.
Hoofdlijnen in het sociaal beleid 2005 - 2008 vormen:
1 Stimuleren van een sterke civiel society zodat mensen in een wijk of
buurt verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en tegelijkertijd zich
verantwoordelijk voelen voor het welzijn van anderen.
2 Ondersteunen van verschillende groepen die niet vanzelfsprekend
deelnemen aan het maatschappelijk leven, zoals allochtonen, ouderen,
ex-psychiatrische patiënten of mensen met een beperking.
3 Ervoor zorgen dat niemand volledig buiten de boot valt: bestrijden
van de problematiek van dak- en thuisloosheid.
4 Inspelen op de gevolgen van de vergrijzing: bevorderen dat mensen
zodanig wonen dat ze, ook als ze ouder worden, zo goed mogelijk
kunnen functioneren in de (vergrijzende) samenleving, waarbij wordt
uitgegaan van hun woon-, welzijns- en zorgwensen en behoeften.
5 Wettelijke taken op het gebied van ambulancezorg.
Onder deze hoofdlijnen horen een aantal beleidsthema’s zoals bibliotheekbeleid,
sportbeleid, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid, beleid Kulturhusen,
integratiebeleid, zorgvragersbeleid, participatiebeleid, daklozenbeleid.
In de meerjarenvisie wordt voor de verschillende beleidsthema’s in de
hoofdlijnen van het sociaal beleid beschreven welke doelstelling voor de
periode 2005 – 2008 geldt en welke resultaten gerealiseerd zullen worden.
Daarmee wordt de wens van Provinciale Staten vormgegeven om de nadruk te leggen
op voortzetting van bestaand beleid en het behalen van concrete resultaten.
Tot slot zijn, overeenkomstig de wens van Provinciale staten, leidende
principes in de verder realisatie van het sociaal beleid in de periode 2005 –
2008 dat er integraal, interactief en gebiedsgericht te werk wordt gegaan. Dat
zal met name ook vorm krijgen in het regionale sociale beleid: de provincie zal
de adviezen van de commissie Simons hanteren om het regionale sociale beleid
verder op maat te ontwikkelen.
Het regionale werken verder wordt ontwikkeld binnen de bestaande werkwijze
zodat het sociale beleid aan effect kan winnen en de sociale infrastructuur
wordt versterkt en ook de samenhang met fysieke en economische mogelijkheden
beter benut worden. Als instrumenten hanteert de provincie de beleidscyclus die
de volgende stappen onderscheidt: sociale rapportage, sociaal debat en sociale
agenda. De provincie heeft in mei en juni 2004 haar sociale rapportage
gepresenteerd met de titel: Sociale atlas Gelderland 2004.
De sociale atlas en de meerjarenvisie sociaal beleid zijn te vinden op de
website van de provincie Gelderland: www.gelderland.nl
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
17 RE2004.108111 REW Keereweer
Onderwerp
Koepelnotitie PUP 2004 - 4e tranche subsidieaanvragen (2e deel).
Openbare samenvatting
In het kader van het gebiedsgerichte beleid voor plattelandsontwikkeling heeft  
Gedeputeerde Staten besloten aan 22 aanvragers subsidie toe te kennen c.q.
positief aan DLG voor te dragen voor in totaal € 18.079.999,= waarvan
€ 1.562.050,= provinciale middelen.
Daarnaast is voor het stedelijke programma Eurowerk voor de regio
Arnhem-Nijmegen aan twee aanvragen subsidie toegekend voor een bijdrage van in
totaal € 1.971.943,= Europese middelen. Tevens is voor het Europese Innovatieve
Acties Programma aan 5 aanvragen in totaal € 661.449,= toegewezen, waarvan
€ 107.543,= provinciale middelen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
18 DS2004. CS Wijsman
Onderwerp
Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders Vitens op 13 december 2004  
te Zwolle.
Openbare samenvatting
Op 13 december 2004 wordt een Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA)  
Vitens gehouden. Onder andere komen aan de orde de statutenwijziging en de
watertarieven 2005. De statutenwijziging vloeit voort uit wijzigingen van het
Burgerlijk Wetboek. De tarieven voor drinkwaterverbruik voor kleingebruikers
vertoont voor 2005 een beperkte stijging (gemiddeld 1,2% voor het gehele
verzorgingsgebied van Vitens) en ligt daarmee nog iets onder het geraamde
inflatieniveau voor 2005. Het college van Gedeputeerde Staten is voornemens om
op de AvA in te stemmen met de door Vitens voorgelegde onderwerpen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
19 WV2004.37341 WVV Van Haaren
Onderwerp
Exploitatieovereenkomst treindienst Zutphen-Apeldoorn.
Openbare samenvatting
Medio 2003 heeft de europese aanbesteding plaatsgevonden van het openbaar  
vervoer op de treindienst Zutphen-Apeldoorn. Het vervoer is op 30 september
2003 onder voorwaarden gegund aan NS Reizigers N.V. Inmiddels heeft NS
Reizigers aan alle voorwaarden voldaan en kan worden overgegaan tot het sluiten
van de exploitatieovereenkomst.
Op 7 december 2004 hebben Gedeputeerde Staten de exploitatieovereenkomst voor
het openbaar vervoer op de treindienst Zutphen-Apeldoorn vastgesteld. De
exploitatieovereenkomst zal binnenkort door de Commissaris van de Koningin en
NS Reizigers worden ondertekend.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
20 WV2004.37356 WVV Van Haaren
Onderwerp
Concessie Veluwe en Stad Apeldoorn en convenant inzake openbaar vervoer  
stadsdienst Apeldoorn.
Openbare samenvatting
Dit voorjaar heeft GS na een Europese aanbestedingsprocedure besloten het  
openbaar vervoer op de Veluwe, waaronder Stadsbus Apeldoorn onder voorwaarden
aan BBA personenvervoer N.V. te gunnen. Inmiddels is aan deze voorwaarden
voldaan en heeft GS overeenkomstig de wet personenvervoer 2000 de BBA concessie
verleend voor de exploitatie van dit openbaar vervoer. Tevens heeft GS besloten
een samenwerkingsconvenant te ondertekenen met de gemeente Apeldoorn, waarin de
speciale positie van deze gemeente ten aanzien van Stadsbus Apeldoorn tot
uitdrukking wordt gebracht. Apeldoorn heeft immers in het verleden veel
inspanningen verricht om een innovatieve stadsdienst tot stand te brengen. Door
het convenant blijft de gemeente deze mogelijkheid ook in de toekomst houden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
21 DS2004.17932 DS Wijsman
Onderwerp
Wijziging werktijdenregeling.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben besloten om met ingang van 5 mei 2004 de  
Werktijdenregeling provincie Gelderland te wijzigen. De wijziging houdt in dat
aan medewerkers die wegens ziekte slechts een gedeelte van hun normale
arbeidstijd kunnen werken en geen compensatietijd opbouwen, buitengewoon verlof
wordt toegekend op collectieve roostervrije dagen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
22 MW2004-35124 MW Aalderink
Onderwerp
Brief VROM d.d. 08-11-2004: verzoek schorsing en vernietiging van gedeelte  
GMP-3 wegens strijd IPPC-richtlijn.
Openbare samenvatting
Op 9 november 2004 hebben Gedeputeerde Staten een reactie van staatssecretaris  
Van Geel ontvangen op de brief die de Gelderse Statenfractie van de SP aan het
ministerie van Binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties hebben gestuurd na
vaststelling van het Gelderse Milieuplan 3 door de Staten. In die brief wordt
gewezen op het instrument van de schorsing en vernietiging door de Kroon van
besluiten van andere overheden. Reden hiervoor zou moeten zijn dat Gedeputeerde
Staten in hun vergunningengebeleid accepteren (neergelegd in het door de
Provinciale Staten vastgestelde GMP-3), dat een beperkt aantal bedrijven
wellicht niet tijdig zal voldoen aan de Europese richtlijn inzake de
geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging (IPPC).
De staatssecretaris stelt dat hij zich kan voorstellen dat er voor de
Commissaris van de Koningin onvoldoende aanleiding bestond om het besluit tot
vaststelling van het GMP-3 voor te dragen voor schorsing en vernietiging.
De staatssecretaris heeft dan ook geen nader onderzoek bevorderd.
Gedeputeerde Staten hebben besloten in het eerste kwartaal een inventarisatie
uit te voeren naar het aantal en de aard van de bedrijven waarvoor de
IPPC-richtlijn mogelijk niet tijdig is geïmplementeerd. Tevens zal daarbij
worden onderzocht of maatregelen mogelijk zijn waardoor tijdige implementatie
alsnog zoveel mogelijk gerealiseerd wordt. Tot besluitvorming hierover blijft
de via het GMP-3 vastgestelde prioritering ongewijzigd.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
23 DB 23353 MW Aalderink
Onderwerp
Subsidie aanvraag Milieusamenwerking Regio Arnhem (MRA) in het kader van de  
Stimuleringsregeling milieu Gelderland ten behoeve van het project
"Regionale aanpak gemeentelijk geluidsbeleid fase III".
Openbare samenvatting
Dertien gemeenten binnen de MRA hebben een gezamenlijke visie op geluid  
ontwikkeld en willen die vertalen in 13 uitvoeringsgerichte geluidsnota's.
Hiervoor heeft het MRA subsidie aangevraagd. In de geluidsnota's worden
streefbeelden bepaald: welke basiskwaliteit willen we waar en hoe realiseren we
dat. De handreiking MILO (milieukwaliteit in de leefomgeving) zal worden
toegepast waardoor geluidsbeleid en RO-beleid geïntegreerd kunnen worden. Door
als gemeenten samen op te trekken bij de uitwerking en uitvoering van het
geluidsbeleid heeft het project meerwaarde: eenduidige kaders en aanpak bij
vergelijkbare problemen, het delen van expertise en waar nodig ondersteuning
bij de uitvoering. Dit zal ten goede komen aan de kwaliteit van de
leefomgeving.
De aanpak past goed binnen de gebiedsgerichte aanpak die het Gelders Milieuplan
voorstaat. Bovendien levert het project veel informatie op (geluidmonitoring)
voor andere gemeenten en regio's en voor de provincie. Aan de werkwijzen en
resultaten van het project zal brede bekendheid worden gegeven, onder meer via
presentaties in vakberaden geluid en informatie op internet.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
24 MW2004.35027 MW Aalderink
Onderwerp
Stimuleringsregeling Bodemsanering Gelderland 2003: verlening subsidie  
tenderperiode april t/m september 2004.
Openbare samenvatting
Om de bodemsanering te stimuleren op locaties die belangrijk zijn voor  
maatschappelijke ontwikkelingen hebben Gedeputeerde Staten besloten om voor de
periode 1 april t/m 30 september 2004 € 432.668,= subsidie te verlenen aan zes
projecten. Er waren zestien aanvragen ingediend.
Het gaat om de volgende zes gehonoreerde projecten:
- Molenweg in Beusichem:
Sanering van minerale olie en vluchtige aromaten op locatie voormalig
tankstation. Daarna bouw van 7 woningen.
- Dinxperloseweg in Ulft:
Sanering van zware metalen, olie, pak’s en asbest op voormalige stortplaats.
Daarna bouw van 8 woningen als afronding van een inbreidingswijk.
- Waterstraat in Nijmegen:
Uitvoeren van een nader onderzoek naar de omvang en het maken van een
saneringsplan voor een grote verontreiniging met per en tri door een
voormalige chemische wasserij.
- Lenderinkterrein in Zutphen:
Sanering van een voormalige wasserij/blekerij. Na sanering volgt
herinrichting als stadspark en speelgebied.
- Oude Arnhemseweg in Lunteren:
Maken van een saneringsplan en uitvoering van de sanering op terrein van
voormalige vatenwasserij. Na sanering bouw van twee woningen en uitbreiding
van een manege.
- Kasteel Doorwerth in Doorwerth:
Sanering en opnieuw watervoerend maken van verlande,drooggevallen
kasteelgrachten. Daarna aansluiting op dichtbij gelegen beekstelsel.
Dit als onderdeel van omvangrijk project om het kasteel met omringend
gebied qua natuur, cultuur-historie en recreatieve beleving weer up-to-date

te krijgen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
25 RE2004.106224 REW Esmeijer
Onderwerp
Regiovisiedocument "Palliatieve terminale zorg in Gelderland".
Openbare samenvatting
Door het Platform Palliatieve Terminale Zorg Gelderland is zijn eerste  
zogenaamde regiovisiedocument ter vaststelling aan Gedeputeerde Staten
aangeboden. Dit is conform de Subsidieregeling Regiovisiegelden Zorg 2001-2004.

Het genoemde platform is in juni 2003 van start gegaan en heeft in de afgelopen
periode verschillende activiteiten ontplooid, waarvan verslag is gedaan in het
regiovisiedocument. Er is een visie op palliatieve zorg geformuleerd, een
onderzoek is uitgevoerd naar vraag en aanbod van palliatieve zorg in
Gelderland, behoeften van patiënten en naasten zijn in kaart gebracht,
knelpunten en mogelijke actiepunten geïnventariseerd en er is een
werkconferentie gehouden. Om concrete verbeteringen te realiseren zijn met
subsidie van de provincie Gelderland verschillende projecten gestart.
Gedeputeerde Staten zal aan het platform vragen in 2005 vooral aandacht te
besteden aan regionale samenwerking en kwaliteit en wederom een aantal concrete
projecten te initiëren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
26 RE2004.108552 REW Esmeijer
Onderwerp
Subsidieverordening Jeugdzorg Gelderland 2005: mandatering
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten verlenen de directeur van de provinciale dienst voor  
Ruimte, Economie en Welzijn mandaat voor de besluitvorming over aan Jeugdzorg
te verstrekken subsidies.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
27 - --- ---
Onderwerp
Vervallen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
28 RE2004.108834 REW Keereweer
Onderwerp
Gebiedsgericht beleid voor plattelandsontwikkeling en reconstructie: 
herijking van werkwijze en verantwoordelijkheden
Openbare samenvatting
De Gelderse reconstructieplannen zijn klaar en de uitvoering gaat van start. 
De provincie staat aan de vooravond van nieuwe zakelijke afspraken met het rijk
over de realisatie van doelen en de geldinzet daarbij. De provincie gaat in
vervolg daarop uitvoeringsafspraken maken met overheden en andere partners in
de streek. Dit wordt de komende maanden uitgewerkt in het kader van de
implementatie van het ILG (Investeringsbudget Landelijk Gebied: het nieuwe
financieringsinstrument van het rijk voor plattelandsontwikkeling en
reconstructie). Per 2007 gaat het ILG van kracht worden.
Om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen worden nu reeds een aantal
verbeteringen ingevoerd. Dit betreft een heldere verdeling van taken en
verantwoordelijkheden tussen provincie, regionale overheden en private partijen
en een heldere aansturing van de ambtelijke ondersteuning.
Om redenen van schaal en efficiency willen Gedeputeerde Staten het aantal
streekcommissies terugbrengen naar vijf adviescommissie art. 82 Provinciewet:
Gelderse Vallei-Utrecht Oost, Veluwe, Achterhoek en Liemers, Rivierengebied
Oost en Rivierengebied West. De eerste drie functioneren tevens als
reconstructiecommissie en Stuurgroep D2.
Deze streekcommissies worden ondersteund door een provinciaal secretaris.
De hernieuwde taakomschrijving luidt: adviseer Gedeputeerde Staten over de
uitvoering van het gebiedsgerichte beleid voor plattelandsontwikkeling en de
reconstructie, d.w.z. over een uitvoeringsprogramma voor de streek, over
projectenprogramma’s en over GS-opdrachten voor planuitwerkingen.
De programmabureaus blijven werkzaam voor de regio’s waarvoor
projectenprogramma’s worden opgesteld, te weten het Plattelandshuis Achterhoek
en Liemers, het Programmabureau Veluwestroom, het Programmabureau Gelderse
Vallei Utrecht Oost, het Programmabureau Rivierengebied. Daarbij wordt
uitgegaan van provinciale programmabureau's met ambtelijke inzet van betrokken
overheden als waterschappen en gemeenten. De hernieuwde taak voor de
programmabureau's luidt:
- Vooroverleg voeren met initiatiefnemers over door hen te ontwikkelen
projecten voor de uitvoering van plattelandsontwikkeling en reconstructie.
- Het indieningsgereed maken van projectaanvragen.
Alle programmabureau's functioneren of gaan uiterlijk met het van kracht worden
van het ILG (1 januari 2007) functioneren onder verantwoordelijkheid van de
provincie.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
29 MW2004.34426 MW Aalderink
Onderwerp
Samenwerkingsovereenkomst milieuhandhaving.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
30 MPM 3466 MW Aalderink
Onderwerp
Opleggen van een last onder dwangsom bij een tweetal bedrijven die vuurwerk  
opslaan in Gelderland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
31 RE2004.58071 REW Peters
Onderwerp
Zaltbommel: bedrijfswoning De Schout, Zuilichem.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
32 RE2004.53561 REW Esmeijer
Onderwerp
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen de  
beslissing van GS d.d. 21 april 2004, nr. RE2003.117166 inzake
subsidieafwijzing op grond van de Subsidieregeling Cultuur Gelderland 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
33 RE2004.106874 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Neder-Betuwe: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
34 RE2004.106093 REW Peters
Onderwerp
Maasdriel: verslag overleg Oomen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
35 RE2004.106135 REW Peters
Onderwerp
Heroverweging inzake het bestemmingsplan Buitengebied 1993/2000 van de gemeente  
Steenderen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
36 RE2004.43574 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Ede: bestemmingsplan Bennekom-West, omgeving Dr. W.  
Dreeslaan-Kierkamperweg (muziekhal OBK).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
37 RE2004.98524 REW Peters
Onderwerp
Streekplanafwijking ten behoeve van een vrijgekomen voormalige woonboerderij  
aan de Markerinkdijk 10 te Aalten tot woning, zoals opgenomen in de ruimtelijke
onderbouwing bij het verzoek om vrijstelling (ex artikel 19 lid 1 WRO) van
bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Aalten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
38 RE2004.103582 REW Peters
Onderwerp
Streekplanafwijking ten behoeve van verbouw van een vrijgekomen voormalige  
woonboerderij aan de Kruisdijk 13 te Aalten tot woning, zoals opgenomen in de
ruimtelijke onderbouwing bij het verzoek om vrijstelling (ex artikel 19, lid 1
Wet Ruimtelijke Ordening) van bestemmingsplan buitengebied van de gemeente
Aalten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
39 Z 14747 CS Wijsman
Onderwerp
Wijziging ontwerp-besluit PS2004-812.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
40 DS2004.17715 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier nieuwe gemeente  
Berkelland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
41 DS2004.18572 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier nieuwe gemeente Oude  
IJsselstreek.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
42 DS2004.18564 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier van de nieuwe gemeente  
Doetinchem.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
43 DS2004.17723 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier van de nieuwe gemeente  
Montferland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
44 DS2004.17785 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier nieuwe gemeente Lochem.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
45 DS2004.18587 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming tijdelijke secretaris en tijdelijke griffier van de nieuwe gemeente  
Groenlo-Lichtenvoorde.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
46 RE2004.99961 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Scherpenzeel: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
47 WV2004.30871 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Nunspeet. 
Aanvraag bijdrage Project herinrichting noordzijde centrum Nunspeet.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
48 WV2004.34605 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU2004 Gemeente Oldebroek. 
Aanvraag bijdrage Project reconstructie kern Oosterwolde.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
49 RE2004.95506 REW Peters
Onderwerp
Neerijnen: bedrijfsruimte, Bouwing 4 te Tuil.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
50 RE2004.95522 REW Peters
Onderwerp
Neerijnen: opslagsilo, Bouwing 4 te Tuil.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
51 WV2004.34315 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Epe. 
Aanvraag bijdrage project 30 km traverse wijk Koekoek te Vaassen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
52 WV2004.31681 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Hattem. 
Aanvraag bijdrage Project aanleg rotonde ter plaatse van kruising Burg.
Bijleveldsingel-Geldersedijk.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
53 WV2004.34594 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Wisch. 
Aanvraag bijdrage Project N8-18-Idinkweg.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
54 WV2004.34636 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Ermelo. 
Aanvraag bijdrage Herinrichting Varenlaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
55 WV2004.35671 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Harderwijk. 
Aanvraag bijdrage project fiets-voorziening Korhoenlaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
56 DS2004.18556 DS Wijsman
Onderwerp
Machtiging voor optreden rechtbank inzake beroep de heer J.B. te Dieren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
57 WV2004. WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Culemborg. 
Aanvraag bijdrage project verkeersremmende maatregelen Prijsseweg.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
58 RE2004.109861 REW Peters
Onderwerp
Provinciaal advies meerjaren ontwikkelingsprogramma's Arnhem en Nijmegen  
Grotestedenbeleid 2005-2009 (GSB-III).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
59 WV2004.30631 WVV Van Haaren
Onderwerp
GDU 2004 gemeente Nijkerk. 
Aanvraag bijdrage Project rotonde Vetkamp/Oranjelaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
60 RE2004.109675 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Aalten: 12e begrotingswijziging 2004 Nieuwbouw VMBO school.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
61 RE2004.102203 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Millingen a/d Rijn.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
62 RE2004.103156 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Ubbergen: begroting 2005
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
63 WV2004.37596 WVV Van Haaren
Onderwerp
Richtlijnen voor het milieueffectrapport Zutphen Noord - Eefde West,  
omleidingen N348 en noordelijke ontsluiting bedrijventerrein De Mars.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
64 RE2004.109636 REW Wijsman
Onderwerp
Begrotingstoezicht 2005 Gelderse gemeenten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
65 RE2004.109652 REW Wijsman
Onderwerp
Begrotingen en begrotingswijzigingen met betrekking tot: 
gemeente Aalten: nrs. 14, 15 en 16
gemeente Neede: nrs. 3, 20, 21, 22, 23, 24 en 25
gemeente Ruurlo: nrs. 6, 7, 9 en 10
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
66 RE2004.97142 REW Aalderink
Onderwerp
Tender Investeringsprogramma's Provincies (TIPP), herziening subsidie-  
verleningsbrief gemeente Wijchen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
67 RE2004.105213 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Lingewaal: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
68 RE2004.102226 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Rozendaal: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
69 RE2004.102176 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Doesburg: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
70 RE2004.102122 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Zaltbommel: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
71 RE2004.102717 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente West Maas en Waal: begroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
72 RE2004.102234 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Heumen: programmabegroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
73 RE2004.102547 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Westervoort: programmabegroting 2005.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
74 RE2004.106971 REW Wijsman
Onderwerp
Raadsbesluit d.d 28 oktober 2004 inzake vaststelling van de 38e  
begrotingswijziging 2004 gemeente Vorden (krediet extern project- en
procesmanagement multifunctionele accommodatie).
 
Rondvraag GS-vergadering van 7 december 2004
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer meldt het feit dat 2e kamerlid Verdaas (PvdA) een motie  
heeft ingebracht waarin de minister adviseert om de activiteiten van Gelderland
in het kader van dak- en thuislozen aan te merken als pilot waar het gaat om
het wegnemen van belemmeringen met de regelgeving.
 

terug naar de vorige pagina