Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
- |
CS |
Voorzitter |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 22 juni 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
Z 12940 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Stand van zaken uitvoering Europese programma's. |
Openbare samenvatting |
Naar aanleiding van vragen van de fractie van de SGP heeft gedeputeerde Keereweer in de vergadering van 28 april 2004 toegezegd Provinciale Staten informatie te verschaffen over de dreigende onderuitputting van enkele Europese programma's. Met deze notitie wordt aan die toezegging voldaan. Geconcludeerd kan worden dat de toekenning aan subsidies volgens plan verloopt. Echter het ontvangen van declaraties van projecten blijft achter en dit kan leiden tot een onderuitputting eind 2004. Ondertussen zijn extra activiteiten gestart om ervoor te zorgen dat eind 2004 voldoende declaraties worden ontvangen van projectuitvoerders. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
RE2004.56315 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Verder met gebiedsgericht beleid in Gelderland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
MW2003.3256 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Ontwerp WHP 3. |
Openbare samenvatting |
De provincie Gelderland wil de komende vier jaar haalbare en betaalbare resultaten boeken in het waterbeheer. Dit staat in het nieuwe (derde) Gelderse Waterhuishoudingsplan (WHP3) dat Gedeputeerde Staten op 29 juni in ontwerp hebben vastgesteld. De resultaten die de provincie wil boeken hebben betrekking op de thema's "veiligheid tegen hoogwater", "droge voeten en water voor droge tijden", "natte natuur", "schoon water in gebieden" en "schoon water uit de kraan". De provincie gaat voor wat betreft de veiligheid tegen overstromingen, de verbetering van de waterkwaliteit, de waterberging en de bescherming van de natte natuur uit van een provinciebrede aanpak. Zo neemt Gelderland actief deel in het rijksproject ruimte voor de rivier, waarin maatregelen worden voorbereid om overstromingen van de grote rivieren te voorkomen. Van een andere orde is de (tijdelijke) berging van (overmatig) regenwater. Hier zijn waterbergingsgebieden voor nodig: gebieden die van nature al onderlopen en vanwege deze wateropvang gevrijwaard van verstedelijking moeten blijven. Deze waterbergingsgebieden worden ook in het aankomende nieuwe streekplan vastgelegd. WHP3 geeft ook aan dat gemeenten natte natuurgebieden in hun bestemmingsplannen planologisch moeten beschermen. Verbetering van de waterkwaliteit betekent o.a. capaciteitsuitbreiding van zuiveringsinstallaties om chemische verontreinigingen uit het water te halen en het verminderen van de vuiluitstoot vanuit riooloverstorten op beken en sloten. Daar bovenop wil de provincie in een aantal actiegebieden de natuurkwaliteit en waterkwaliteit extra verbeteren. In die gebieden zullen ook met prioriteit de maatregelen worden getroffen om neerslagwater langer vast te houden in combinatie met het bestrijden van verdroging. Dit gebeurt in de Bommelerwaard, de Hierdense Beek, de Veldbeek, de Zuid-Veluwse Beken en Oost-Veluwezoom inclusief de Havikerwaard, het bekengebied rondom Winterswijk, de Graafschap, de Hatertsche Vennen en het Binnenveld. Daarnaast is de provincie wettelijk verplicht de natte natuur te herstellen in de zogenaamde habitat- en vogelrichtlijngebieden. Belangrijkste prestaties in de planperiode: - Ruimte maken voor de rivieren tussen de dijken. - Beschermen van de natte natuur en de regionale waterbergingsgebieden tegen ongewenste (ruimtelijke) ontwikkelingen. - Vasthouden van regenwater in de actiegebieden door afkoppeling van de riolering, verbreden en verondiepen van watergangen. - Herstellen van de natte natuur in de actiegebieden. - Verbeteren van de waterkwaliteit in de actiegebieden door riooloverstorten te saneren. WHP3 besteedt ook expliciet aandacht aan het grondwaterbeheer. Grondwater is en blijft in Gelderland de belangrijkste bron van drinkwater en (hoogwaardige) toepassingen in de industrie. Het ontwerp WHP3 wordt vanaf 19 juli in de gemeentehuizen ter visie gelegd en gaat de inspraak in. Eind augustus en begin september worden, verspreid over de provincie, 3 informatiebijeenkomsten en een inspraakavond gehouden. Tot 1 oktober kunnen reacties op WHP3 bij de provincie worden ingediend. Het Gelders parlement (Provinciale Staten) stelt WHP3 eind dit jaar definitief vast. Omgevingsplannen WHP3 is één van de omgevingsplannen van de provincie Gelderland, naast het Streekplan dat in november van dit jaar door Gedeputeerde Staten in ontwerp wordt vastgesteld, Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP), Gelders Milieuplan (GMP) en de Reconstructieplannen. PVVP en GMP worden deze week definitief door het Gelders parlement vastgesteld. De Reconstructieplannen volgen in het najaar. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
RE2004.56331 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
EU-Programmasecretariaat - inhuur personele capaciteit. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
MW2004.19887 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Vaststelling Gelders Integraal Grondstoffenplan met uitvoeringsprogramma. |
Openbare samenvatting |
GS hebben het Gelders Integraal Grondstoffenplan vastgesteld. Dit plan is gemaakt om één van de doelen in het GMP3 en het PVVP2 te bereiken, namelijk een duurzame Gelderse grondstoffenvoorziening in 2010. Het plan bestaat uit een beleidsdeel en een uitvoeringsdeel en is opgesteld door de diensten MW (vanwege het afvalbeleid), REW (vanwege het ontgrondingenbeleid) en WVV (vanwege de voorbeeldrol bij provinciale wegenbouwprojecten). Via het IGP willen GS komen tot een duurzame grondstoffenvoorziening door de volgende acties: - Het initiëren van voorbeeldprojecten waarbij kennis wordt gegenereerd over de toepassing van secundaire materialen. - Het invoeren van een grondstoffentoets voor provinciale bestekken. - Bij de gunning van een provinciaal werk het grondstoffengebruik als criterium laten meewegen. - Het faciliteren bij het samenbrengen van vraag en aanbod door opzetten en onderhouden van een netwerk met overheden en bedrijfsleven. - Het borgen van de samenwerking tussen de verschillende provinciale afdelingen die met grondstoffen te maken hebben. In het IGP is een aanzet opgenomen van een uitvoeringsprogramma, waarin bovenstaande acties in projectvorm worden georganiseerd. Op basis van criteria zoals de relatie met geconstateerde knelpunten, de rol van de provincie en de financiële haalbaarheid komen als kansrijk naar voren: - Als voorbeeld/uitvoeringsproject de toepassing van geïmmobiliseerde baggerspecie in een provinciale weg. Voorbereidingen voor dit project zijn reeds in gang gezet. - Als voorwaardenscheppende projecten het invoeren van een grondstoffentoets, het opnemen van het grondstoffengebruik als gunningscriterium voor provinciale bestekken en het opzetten en onderhouden van een netwerk met betrokkenen (binnen en buiten de provincie). Door te werken aan een optimale inzet van secundaire grondstoffen in civieltechnische werken kan een toenemende behoefte ontstaan aan tijdelijke opslag van de bouwstoffen, o.m. voor de afstemming in de tijd en met het oog op de noodzakelijke kwaliteitscontroles. De provincie wil deze ontwikkeling nadrukkelijk in samenhang bekijken met de doelen in dit grondstoffenplan. Uitgangspunt is dat dergelijke opslag zoveel mogelijk wordt gekoppeld aan uitvoeringsprojecten en locaties met een vigerende milieuvergunning. De provincie realiseert zich dat in deze materie meerdere overheden bevoegd zijn en streeft ernaar via adequate samenwerking de hergebruikdoelen te realiseren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
MW2004.19864 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Decentralisatie regelgeving regionale en kleine luchtvaarttereinen (RRKL). |
Openbare samenvatting |
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil het bevoegd gezag inzake de regionale en kleine luchtvaartterreinen decentraliseren naar de provincies, met het project Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens (RRKL). Als inleidende processtap heeft een verkenner namens V&W bij de individuele provinciebesturen het draagvlak voor deze decentralisatie gepeild. Het "Gelderse" gesprek vond op 26 april jl. plaats met gedeputeerde Aalderink. De toen door hem ingebrachte visie wordt voorgelegd aan GS met deze notitie, die tevens de specifieke luchtvaartsituatie in Gelderland in beeld brengt. Eerder overleg tussen Rijk en IPO over dit dossier van 1999 tot medio 2001 leidde niet tot overeenstemming. Belangrijkste discussiepunt was het van rijkswege stellen van milieuplafonds (met name voor CO2), hetgeen geweld deed aan de gewenste provinciale beleidsvrijheid. Eind 2003 is de discussie heropend door staatssecretaris Schultz van Haegen, waarbij bleek dat het Rijk ditmaal bereid was tegemoet te komen aan de provinciale wens van meer beleidsvrijheid. V&W bereidt nu een wetsontwerp voor met twee bijbehorende Amvb’s ("indeling luchthavens" en "normering"), met als belangrijkste uitgangspunten: - De provincies worden verantwoordelijk voor de aard, omvang, ligging en aard van luchtvaartterreinen. Zij begrenzen de milieuruimte van het luchthavenluchtverkeer en leggen de ruimtelijke consequenties voor de omgeving vast in een ruimtelijke visie. - Het Rijk blijft verantwoordelijk voor luchtruimgebruik en veiligheids- aspecten en schrijft minimumnormen voor voor geluid en externe veiligheid. Discussiepunt tussen V&W en VROM is wie bevoegd gezag zou moeten zijn voor het beleid inzake externe veiligheid binnen de zogenaamde 10-6-contour: Rijk of provincie. De verkenner namens V&W heeft op 26 april de mening van Gelderland gevraagd over: - Het draagvlak bij GS voor de nu voorziene opzet van de decentralisatie. - Het te voeren externe veiligheidsbeleid binnen de 10-6-contour. - De specifieke kennis en personele capaciteit die de provincie nodig denkt te hebben om goed uitvoering te kunnen geven aan haar nieuwe taken en bevoegdheden. Gedeputeerde Aalderink heeft hierover op 26 april de volgende standpunten ingebracht. Ten aanzien van draagvlak voor decentralisatie: "Op zich is dit draagvlak er wel, mits er goede bestuurlijke afspraken komen met het Rijk ten aanzien van de overdracht van kwalitatief hoogwaardige kennis en personele capaciteit. Deze afspraken moeten uniform zijn voor alle provincies, en kabinet en IPO-bestuur moeten er gedurende hun gehele regeerperiode op aanspreekbaar zijn". Ten aanzien van extern veiligheidsbeleid: "Gelderland volgt de rijksregelgeving inzake externe veiligheid. Hierbij is een sterke voorkeur voor een toekomstige situatie waarin er sprake is van één en hetzelfde bevoegd gezag voor de (milieu)vergunningen van zowel luchtvaartterreinen als de eventuele naburige bedrijfstereinen, zodat elke vermijdbare onduidelijkheid wordt voorkomen. Een centrale rol voor de provincies bij het externe veiligheidsbeleid binnen de 10-6-contour ligt dus in de rede, aangezien dit spoort met de reeds ingezette beleidslijn ter uitvoering van het landelijke programma externe veiligheid (en ook gezien de relatief beperkte omvang van de Gelderse luchtvaartterreinen)". Ten aanzien van kennis en capaciteit: "De benodigde specifieke kennis en kunde (met name voor het uitvoeren van de provinciale handhavingstaken) zou georganiseerd moeten worden op 'landsdelig' niveau. Aan versnippering van expertise is geen behoefte, en evenmin aan het uitbesteden van taken aan privaatrechtelijke instanties. Om die reden is de provincie Gelderland ook geen voorstander van het doordelegeren van taken en bevoegdheden naar gemeenten". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
DS2004.6934 |
DS |
Kamminga |
Onderwerp |
IPO-jaarconferentie 2004 in Gelderland. AANGEHOUDEN d.d. 27 APRIL 2004 (C 1). |
Openbare samenvatting |
Het college van Gedeputeerde Staten heeft in 2003 ingestemd de IPO-jaarconferentie in 2004 in Gelderland te organiseren. Het programma bestaat uit een sociale avond, een excursieprogramma en de jaarconferentie. In overleg met de IPO-organisatie is vorm en inhoud gegeven aan een Gelders excursieprogramma. Het college heeft dit programma vastgesteld en biedt dit de deelnemers aan de conferentie aan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
Vervallen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
RE2004.56056 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Verslag van de economische missie naar China in mei 2004. |
Openbare samenvatting |
In de maand mei heeft een economische missie plaatsgevonden naar de provincies Hubei en Shandong in China onder provinciale verantwoordelijkheid. De deelnemers waren zeer te spreken over de organisatie van de reis en de bereikte resultaten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
RE2004.56296 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Ophoging Subsidieplafond regeling voor cultuurbereik. |
Openbare samenvatting |
De subsidieregeling voor cultuurbereik is goed aangeslagen in het culturele veld. De provincie verwacht dat het subsidiebudget voor 2004 van ruim € 360.000,= ontoereikend is om te voldoen aan alle aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie. Gedeputeerde Staten hebben daarom besloten het budget op te hogen met € 155.000,= , bestaande uit middelen die zijn vrijgevallen of nog zullen vrijvallen bij andere begrotingsposten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
RE2004.7667 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen de beslissing van Gedeputeerde Staten d.d. 17 december 2003, nr. RE2003.89276, inzake aanvraag om subsidie op grond van paragraaf 3 van de Subsidieregeling cultuur Gelderland 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
RE2004.8872 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen de beslissing van Gedeputeerde Staten d.d. 17 december 2003, nr. RE2003.86386, inzake aanvraag om subsidie op grond van paragraaf 3 van de Subsisidieregeling cultuur Gelderland 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
RE2004.56265 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Aanbieding rapport "Herstructering en verduurzaming van bedrijventerreinen in Gelderland." |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
RE2004.48293 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Ruurlo: gemeentelijk Rioleringsplan Ruurlo 2004-2007. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
RE2004.56764 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Begrotingen en Begrotingswijzigingen: gemeente Dinxperlo: nrs. 4 t/m 6 gemeente Neede: nrs. 17 en 18 gemeente Ubbergen: nr. 3 gemeente Warnsveld: nr. 5 |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
RE2004.72 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Brummen: bestemmingsplan Koppelenburg 2003 "The Gallery". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
RE2004.49702 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Heumen: uitwerkingsplan ingevolge artikel 11 WRO "Hoogenhof, uitwerking 2003-1". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
RE2004.7072 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Putten: bouw bedrijfshal Huinerschoolweg 2 ter vervanging van bestaande bedrijfsbebouwing. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
RE2004.10936 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Doetinchem: bestemmingsplan Wijnbergen 2001-1 (Doetinchemsweg). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
RE2004.56772 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Gemeente Lochem: inning Ruimte voor Ruimte bijdrage, locatie Molengronden II. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
RE2004.56192 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen Riverparc te Lathum. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
RE2004.51562 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Toekenning woningcontingent in het kader van de tweede partiële herziening Streekplan Gelderland 1996 "Ruimte voor Ruimte", tweede tranche, aanvraagnummer LASER: 4.532.919. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
RE2004.43671 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Borculo: verzoek om vrijstelling herzieningsplicht bestemmingsplan Buitengebied REG 1993.44841. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
RE2004.50222 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Klacht van dhr. H.B.G. Hendriks te Doesburg over bebouwingsmogelijkheden Pastoor Blaisseweg 1. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 29 juni 2004 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
REW |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer meldt dat het Stravinsky Festival zeer succesvol is verlopen. Door verschillende organisaties is prima samengewerkt. GS besluit een felicitatie naar de organisatie te laten uitgaan. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
REW |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer geeft de stand van de ontwikkelingen rond de ambulancezorg weer. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
WVV |
Van Haaren |
Afspraak |
Gedeputeerde Van Haaren doet verslag van de discussiebijeenkomst over de infrastructuur op 28 juni in Nijmegen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
|
CS |
Wijsman |
Afspraak |
Gedeputeerde Wijsman doet verlag van de discussiebijeenkomst met de heer Dijkgraaf over het NUON-dossier. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
|
CS |
Esmeijer |
Afspraak |
De openbare besluitenlijst van de 12e vergadering van het IPO-bestuur d.d. 24 juni wordt voor kennisgeving aangenomen. |
|