Besluitenlijst GS-vergadering van 29 juni 2004

Als u wilt kunt u deze lijst afdrukken
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 - CS Voorzitter
Onderwerp
Besluitenlijst van de vergadering van 22 juni 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 Z 12940 REW Keereweer
Onderwerp
Stand van zaken uitvoering Europese programma's.
Openbare samenvatting
Naar aanleiding van vragen van de fractie van de SGP heeft gedeputeerde  
Keereweer in de vergadering van 28 april 2004 toegezegd Provinciale Staten
informatie te verschaffen over de dreigende onderuitputting van enkele Europese
programma's. Met deze notitie wordt aan die toezegging voldaan. Geconcludeerd
kan worden dat de toekenning aan subsidies volgens plan verloopt. Echter het
ontvangen van declaraties van projecten blijft achter en dit kan leiden tot een
onderuitputting eind 2004. Ondertussen zijn extra activiteiten gestart om
ervoor te zorgen dat eind 2004 voldoende declaraties worden ontvangen van
projectuitvoerders.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 RE2004.56315 REW Keereweer
Onderwerp
Verder met gebiedsgericht beleid in Gelderland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 MW2003.3256 MW Keereweer
Onderwerp
Ontwerp WHP 3.
Openbare samenvatting
De provincie Gelderland wil de komende vier jaar haalbare en betaalbare  
resultaten boeken in het waterbeheer. Dit staat in het nieuwe (derde) Gelderse
Waterhuishoudingsplan (WHP3) dat Gedeputeerde Staten op 29 juni in ontwerp
hebben vastgesteld. De resultaten die de provincie wil boeken hebben betrekking
op de thema's "veiligheid tegen hoogwater", "droge voeten en water voor droge
tijden", "natte natuur", "schoon water in gebieden" en "schoon water uit de
kraan". De provincie gaat voor wat betreft de veiligheid tegen overstromingen,
de verbetering van de waterkwaliteit, de waterberging en de bescherming van de
natte natuur uit van een provinciebrede aanpak. Zo neemt Gelderland actief deel
in het rijksproject ruimte voor de rivier, waarin maatregelen worden voorbereid
om overstromingen van de grote rivieren te voorkomen. Van een andere orde is de
(tijdelijke) berging van (overmatig) regenwater. Hier zijn
waterbergingsgebieden voor nodig: gebieden die van nature al onderlopen en
vanwege deze wateropvang gevrijwaard van verstedelijking moeten blijven. Deze
waterbergingsgebieden worden ook in het aankomende nieuwe streekplan
vastgelegd. WHP3 geeft ook aan dat gemeenten natte natuurgebieden in hun
bestemmingsplannen planologisch moeten beschermen. Verbetering van de
waterkwaliteit betekent o.a. capaciteitsuitbreiding van zuiveringsinstallaties
om chemische verontreinigingen uit het water te halen en het verminderen
van de vuiluitstoot vanuit riooloverstorten op beken en sloten. Daar bovenop
wil de provincie in een aantal actiegebieden de natuurkwaliteit en
waterkwaliteit extra verbeteren. In die gebieden zullen ook met prioriteit de
maatregelen worden getroffen om neerslagwater langer vast te houden in
combinatie met het bestrijden van verdroging. Dit gebeurt in de Bommelerwaard,
de Hierdense Beek, de Veldbeek, de Zuid-Veluwse Beken en Oost-Veluwezoom
inclusief de Havikerwaard, het bekengebied rondom Winterswijk, de
Graafschap, de Hatertsche Vennen en het Binnenveld. Daarnaast is de provincie
wettelijk verplicht de natte natuur te herstellen in de zogenaamde habitat- en
vogelrichtlijngebieden. Belangrijkste prestaties in de planperiode:
- Ruimte maken voor de rivieren tussen de dijken.
- Beschermen van de natte natuur en de regionale waterbergingsgebieden tegen
ongewenste (ruimtelijke) ontwikkelingen.
- Vasthouden van regenwater in de actiegebieden door afkoppeling van de
riolering, verbreden en verondiepen van watergangen.
- Herstellen van de natte natuur in de actiegebieden.
- Verbeteren van de waterkwaliteit in de actiegebieden door riooloverstorten
te saneren.
WHP3 besteedt ook expliciet aandacht aan het grondwaterbeheer. Grondwater is en
blijft in Gelderland de belangrijkste bron van drinkwater en (hoogwaardige)
toepassingen in de industrie.
Het ontwerp WHP3 wordt vanaf 19 juli in de gemeentehuizen ter visie gelegd en
gaat de inspraak in. Eind augustus en begin september worden, verspreid over de
provincie, 3 informatiebijeenkomsten en een inspraakavond gehouden. Tot 1
oktober kunnen reacties op WHP3 bij de provincie worden ingediend. Het Gelders
parlement (Provinciale Staten) stelt WHP3 eind dit jaar definitief vast.
Omgevingsplannen WHP3 is één van de omgevingsplannen van de provincie
Gelderland, naast het Streekplan dat in november van dit jaar door Gedeputeerde
Staten in ontwerp wordt vastgesteld, Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan
(PVVP), Gelders Milieuplan (GMP) en de Reconstructieplannen. PVVP
en GMP worden deze week definitief door het Gelders parlement vastgesteld. De
Reconstructieplannen volgen in het najaar.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 RE2004.56331 REW Keereweer
Onderwerp
EU-Programmasecretariaat - inhuur personele capaciteit.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 MW2004.19887 MW Aalderink
Onderwerp
Vaststelling Gelders Integraal Grondstoffenplan met uitvoeringsprogramma.
Openbare samenvatting
GS hebben het Gelders Integraal Grondstoffenplan vastgesteld. Dit plan is  
gemaakt om één van de doelen in het GMP3 en het PVVP2 te bereiken, namelijk een
duurzame Gelderse grondstoffenvoorziening in 2010. Het plan bestaat uit een
beleidsdeel en een uitvoeringsdeel en is opgesteld door de diensten MW (vanwege
het afvalbeleid), REW (vanwege het ontgrondingenbeleid) en WVV (vanwege de
voorbeeldrol bij provinciale wegenbouwprojecten).
Via het IGP willen GS komen tot een duurzame grondstoffenvoorziening door de
volgende acties:
- Het initiëren van voorbeeldprojecten waarbij kennis wordt gegenereerd over
de toepassing van secundaire materialen.
- Het invoeren van een grondstoffentoets voor provinciale bestekken.
- Bij de gunning van een provinciaal werk het grondstoffengebruik als
criterium laten meewegen.
- Het faciliteren bij het samenbrengen van vraag en aanbod door opzetten en
onderhouden van een netwerk met overheden en bedrijfsleven.
- Het borgen van de samenwerking tussen de verschillende provinciale
afdelingen die met grondstoffen te maken hebben.
In het IGP is een aanzet opgenomen van een uitvoeringsprogramma, waarin
bovenstaande acties in projectvorm worden georganiseerd. Op basis van criteria
zoals de relatie met geconstateerde knelpunten, de rol van de provincie en de
financiële haalbaarheid komen als kansrijk naar voren:
- Als voorbeeld/uitvoeringsproject de toepassing van geïmmobiliseerde
baggerspecie in een provinciale weg. Voorbereidingen voor dit project zijn
reeds in gang gezet.
- Als voorwaardenscheppende projecten het invoeren van een grondstoffentoets,
het opnemen van het grondstoffengebruik als gunningscriterium voor
provinciale bestekken en het opzetten en onderhouden van een netwerk met
betrokkenen (binnen en buiten de provincie).
Door te werken aan een optimale inzet van secundaire grondstoffen in
civieltechnische werken kan een toenemende behoefte ontstaan aan tijdelijke
opslag van de bouwstoffen, o.m. voor de afstemming in de tijd en met het oog op
de noodzakelijke kwaliteitscontroles. De provincie wil deze ontwikkeling
nadrukkelijk in samenhang bekijken met de doelen in dit grondstoffenplan.
Uitgangspunt is dat dergelijke opslag zoveel mogelijk wordt gekoppeld aan
uitvoeringsprojecten en locaties met een vigerende milieuvergunning.
De provincie realiseert zich dat in deze materie meerdere overheden bevoegd
zijn en streeft ernaar via adequate samenwerking de hergebruikdoelen te
realiseren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 MW2004.19864 MW Aalderink
Onderwerp
Decentralisatie regelgeving regionale en kleine luchtvaarttereinen (RRKL).
Openbare samenvatting
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil het bevoegd gezag inzake de  
regionale en kleine luchtvaartterreinen decentraliseren naar de provincies, met
het project Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens (RRKL). Als inleidende
processtap heeft een verkenner namens V&W bij de individuele provinciebesturen
het draagvlak voor deze decentralisatie gepeild. Het "Gelderse" gesprek vond op
26 april jl. plaats met gedeputeerde Aalderink. De toen door hem ingebrachte
visie wordt voorgelegd aan GS met deze notitie, die tevens de specifieke
luchtvaartsituatie in Gelderland in beeld brengt. Eerder overleg tussen Rijk en
IPO over dit dossier van 1999 tot medio 2001 leidde niet tot overeenstemming.
Belangrijkste discussiepunt was het van rijkswege stellen van milieuplafonds
(met name voor CO2), hetgeen geweld deed aan de gewenste provinciale
beleidsvrijheid. Eind 2003 is de discussie heropend door staatssecretaris
Schultz van Haegen, waarbij bleek dat het Rijk ditmaal bereid was tegemoet te
komen aan de provinciale wens van meer beleidsvrijheid. V&W bereidt nu een
wetsontwerp voor met twee bijbehorende Amvb’s ("indeling luchthavens" en
"normering"), met als belangrijkste uitgangspunten:
- De provincies worden verantwoordelijk voor de aard, omvang, ligging en aard
van luchtvaartterreinen. Zij begrenzen de milieuruimte van het
luchthavenluchtverkeer en leggen de ruimtelijke consequenties voor de
omgeving vast in een ruimtelijke visie.
- Het Rijk blijft verantwoordelijk voor luchtruimgebruik en veiligheids-
aspecten en schrijft minimumnormen voor voor geluid en externe veiligheid.
Discussiepunt tussen V&W en VROM is wie bevoegd gezag zou moeten zijn voor
het beleid inzake externe veiligheid binnen de zogenaamde 10-6-contour:
Rijk of provincie.
De verkenner namens V&W heeft op 26 april de mening van Gelderland gevraagd
over:
- Het draagvlak bij GS voor de nu voorziene opzet van de decentralisatie.
- Het te voeren externe veiligheidsbeleid binnen de 10-6-contour.
- De specifieke kennis en personele capaciteit die de provincie nodig denkt te
hebben om goed uitvoering te kunnen geven aan haar nieuwe taken en
bevoegdheden.
Gedeputeerde Aalderink heeft hierover op 26 april de volgende standpunten
ingebracht.
Ten aanzien van draagvlak voor decentralisatie:
"Op zich is dit draagvlak er wel, mits er goede bestuurlijke afspraken komen
met het Rijk ten aanzien van de overdracht van kwalitatief hoogwaardige kennis
en personele capaciteit. Deze afspraken moeten uniform zijn voor alle
provincies, en kabinet en IPO-bestuur moeten er gedurende hun gehele
regeerperiode op aanspreekbaar zijn".
Ten aanzien van extern veiligheidsbeleid:
"Gelderland volgt de rijksregelgeving inzake externe veiligheid. Hierbij is een
sterke voorkeur voor een toekomstige situatie waarin er sprake is van één en
hetzelfde bevoegd gezag voor de (milieu)vergunningen van zowel
luchtvaartterreinen als de eventuele naburige bedrijfstereinen, zodat elke
vermijdbare onduidelijkheid wordt voorkomen. Een centrale rol voor de
provincies bij het externe veiligheidsbeleid binnen de 10-6-contour ligt dus in
de rede, aangezien dit spoort met de reeds ingezette beleidslijn ter uitvoering
van het landelijke programma externe veiligheid (en ook gezien de relatief
beperkte omvang van de Gelderse luchtvaartterreinen)".
Ten aanzien van kennis en capaciteit:
"De benodigde specifieke kennis en kunde (met name voor het uitvoeren van de
provinciale handhavingstaken) zou georganiseerd moeten worden op 'landsdelig'
niveau. Aan versnippering van expertise is geen behoefte, en evenmin aan het
uitbesteden van taken aan privaatrechtelijke instanties. Om die reden is de
provincie Gelderland ook geen voorstander van het doordelegeren van taken en
bevoegdheden naar gemeenten".
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
8 - --- ---
Onderwerp
Vervallen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
9 - --- ---
Onderwerp
Vervallen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
10 DS2004.6934 DS Kamminga
Onderwerp
IPO-jaarconferentie 2004 in Gelderland. 
AANGEHOUDEN d.d. 27 APRIL 2004 (C 1).
Openbare samenvatting
Het college van Gedeputeerde Staten heeft in 2003 ingestemd de  
IPO-jaarconferentie in 2004 in Gelderland te organiseren. Het programma bestaat
uit een sociale avond, een excursieprogramma en de jaarconferentie. In overleg
met de IPO-organisatie is vorm en inhoud gegeven aan een Gelders
excursieprogramma.
Het college heeft dit programma vastgesteld en biedt dit de deelnemers aan de
conferentie aan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
11 - --- ---
Onderwerp
Vervallen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
12 RE2004.56056 REW Aalderink
Onderwerp
Verslag van de economische missie naar China in mei 2004.
Openbare samenvatting
In de maand mei heeft een economische missie plaatsgevonden naar de provincies  
Hubei en Shandong in China onder provinciale verantwoordelijkheid. De
deelnemers waren zeer te spreken over de organisatie van de reis en de bereikte
resultaten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
13 RE2004.56296 REW Esmeijer
Onderwerp
Ophoging Subsidieplafond regeling voor cultuurbereik.
Openbare samenvatting
De subsidieregeling voor cultuurbereik is goed aangeslagen in het culturele  
veld. De provincie verwacht dat het subsidiebudget voor 2004 van ruim
€ 360.000,= ontoereikend is om te voldoen aan alle aanvragen die in aanmerking
komen voor subsidie. Gedeputeerde Staten hebben daarom besloten het budget op
te hogen met € 155.000,= , bestaande uit middelen die zijn vrijgevallen of nog
zullen vrijvallen bij andere begrotingsposten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
14 RE2004.7667 REW Esmeijer
Onderwerp
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen de  
beslissing van Gedeputeerde Staten d.d. 17 december 2003, nr. RE2003.89276,
inzake aanvraag om subsidie op grond van paragraaf 3 van de Subsidieregeling
cultuur Gelderland 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
15 RE2004.8872 REW Esmeijer
Onderwerp
Bezwaarschrift in het kader van de Algemene wet bestuursrecht tegen de  
beslissing van Gedeputeerde Staten d.d. 17 december 2003, nr. RE2003.86386,
inzake aanvraag om subsidie op grond van paragraaf 3 van de Subsisidieregeling
cultuur Gelderland 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
16 RE2004.56265 REW Aalderink
Onderwerp
Aanbieding rapport "Herstructering en verduurzaming van bedrijventerreinen in  
Gelderland."
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
17 RE2004.48293 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Ruurlo: gemeentelijk Rioleringsplan Ruurlo 2004-2007.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
18 RE2004.56764 REW Wijsman
Onderwerp
Begrotingen en Begrotingswijzigingen: 
gemeente Dinxperlo: nrs. 4 t/m 6
gemeente Neede: nrs. 17 en 18
gemeente Ubbergen: nr. 3
gemeente Warnsveld: nr. 5
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
19 RE2004.72 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Brummen: bestemmingsplan Koppelenburg 2003 "The Gallery".
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
20 RE2004.49702 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Heumen: uitwerkingsplan ingevolge artikel 11 WRO "Hoogenhof,  
uitwerking 2003-1".
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
21 RE2004.7072 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Putten: bouw bedrijfshal Huinerschoolweg 2 ter vervanging van  
bestaande bedrijfsbebouwing.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
22 RE2004.10936 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Doetinchem: bestemmingsplan Wijnbergen 2001-1 (Doetinchemsweg).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
23 RE2004.56772 REW Keereweer
Onderwerp
Gemeente Lochem: inning Ruimte voor Ruimte bijdrage, locatie Molengronden II.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
24 RE2004.56192 REW Peters
Onderwerp
Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen Riverparc te Lathum.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
25 RE2004.51562 REW Keereweer
Onderwerp
Toekenning woningcontingent in het kader van de tweede partiële herziening  
Streekplan Gelderland 1996 "Ruimte voor Ruimte", tweede tranche, aanvraagnummer
LASER: 4.532.919.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
26 RE2004.43671 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Borculo: verzoek om vrijstelling herzieningsplicht bestemmingsplan  
Buitengebied REG 1993.44841.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
27 RE2004.50222 REW Peters
Onderwerp
Klacht van dhr. H.B.G. Hendriks te Doesburg over bebouwingsmogelijkheden  
Pastoor Blaisseweg 1.
 
Rondvraag GS-vergadering van 29 juni 2004
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer meldt dat het Stravinsky Festival zeer succesvol is  
verlopen. Door verschillende organisaties is prima samengewerkt. GS besluit een
felicitatie naar de organisatie te laten uitgaan.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer geeft de stand van de ontwikkelingen rond de  
ambulancezorg weer.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 WVV Van Haaren
Afspraak
Gedeputeerde Van Haaren doet verslag van de discussiebijeenkomst over de  
infrastructuur op 28 juni in Nijmegen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 CS Wijsman
Afspraak
Gedeputeerde Wijsman doet verlag van de discussiebijeenkomst met de heer  
Dijkgraaf over het NUON-dossier.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 CS Esmeijer
Afspraak
De openbare besluitenlijst van de 12e vergadering van het IPO-bestuur d.d. 24  
juni wordt voor kennisgeving aangenomen.
 

terug naar de vorige pagina