Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
- |
CS |
Voorzitter |
Onderwerp |
Besluitenlijst van de vergadering van 9 december 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
Z 8301 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Onderzoek naar de haalbaarheid van de doortrekking A 15. AANGEHOUDEN D.D. 7/10/2003 (A3). (zie ook C18) |
Openbare samenvatting |
In het najaar van 2002 hebben GS aan PS voorgesteld onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de doortrekking van de A15. PS stemde daarmee in. PS gaf daarbij aan in het najaar van 2003, op grond van het onderzoek, een besluit te willen nemen over de eventuele voortgang van de planvoorbereidingen. Het onderzoek is gedaan, de resultaten zijn bekend. Het onderzoek toont het nut en de noodzaak en - onder voorwaarden - de financiële haalbaarheid van de doortrekking van de A15 aan. Gedeputeerde Staten stellen voor het rapport en de daarin vervatte conclusies over te nemen. Daarnaast stelt GS voor de doortrekking van de A15 in te brengen in de regionale prioritering die in het voorjaar van 2004 in SWADT-verband opgesteld zal worden. En, afhankelijk van de aard van het overleg in het SWADT, de verdere planvoorbereiding ter hand te nemen. Gedeputeerde Staten stellen voor dit Statenvoorstel op 14 januari 2004 in de Commissie Verkeer en Water te behandelen en op 28 januari 2004 voor besluitvorming voor te leggen aan Provinciale Staten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
Z9807 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Jaarprogramma Zorg 2004 |
Openbare samenvatting |
Komend jaar zal in vervolg op het Statenakkoord voor 2003-2007 veel aandacht geschonken worden aan de ambulanceproblematiek (o.m. verbeteren van de aanrijtijden en de beschikbaarheid van de ambulances) en aan het probleem van een adequate opvang van dak- en thuislozen in Gelderland. Daarnaast zullen er nog veel inspanningen gepleegd moeten worden rond de invoering van de nieuwe Wet op de Jeugdzorg en de bestrijding van de wachtlijsten in de Jeugdzorg. Verder wordt in 2004 een nieuwe regionale aanpak voor het sociale domein voorbereid in de geest van het advies Simons. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
4 |
Z9261 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Vervolgvoorstel verslaglegging afwikkeling subsidieregeling Verpleeghuiszorg in verzorgingshuizen in Gelderland en voorstel subsidiëring majeure woonservice-projecten Nijmegen en Arnhem. |
Openbare samenvatting |
Betreft erratum in ontwerp-besluit Statenvoorstel PS 2003-453 inzake het deel van het ontwerpbesluit waarin aan Gedeputeerde Staten de beveogdheid tot het omschrijven van de activiteiten waarvoor de subsidie aan de woonservicegebieden in Nijmegen en Arnhem Zuid wordt gedelegeerd. Tevens zijn de namen van de subsidieontvangers toegevoegd. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
5 |
Z9794 |
REW |
Esmeijer |
Onderwerp |
Uitvoeringsprogramma 2004-2007 Kiezen voor de Gelderse jeugd: ruimte en richting. |
Openbare samenvatting |
In het uitvoeringsprogramma jeugd geeft de provincie jaarlijks aan welke activiteiten zij voor het komende jaar zal initiëren en - zélf dan wel door relevante partners - zal (laten) uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma wordt (a.g.v. het feit dat de Wet op de Jeugdzorg niet per 1 januari 2004 wordt ingevoerd) ook dit jaar nog door Provinciale Staten vastgesteld (art. 10 WJHV). Het provinciale beleidskader - dat eenmaal in de vier jaar door Provinciale Staten wordt vastgesteld (17 -12-2003) - is de inhoudelijk basis van het uitvoeringsprogramma. Het beleids- en uitvoeringskader tesamen vormen het jaarlijkse plan jeugdhulpverlening als bedoeld in Artikel 10 van de wet op de jeugdhulpverlening. Beschikbare menskracht en financiële middelen stellen grenzen aan de mogelijkheden. Niet alles kan tegelijkertijd. De provincie en haar partners - ieder voor zich - moeten daarom prioriteiten stellen. De prioritering, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma jeugd 2004 - 2007, is gebaseerd wettelijke verplichtingen enerzijds en bestuurlijke prioriteit anderzijds; Deze laatste is mede ontleend aan (de behandeling van) het Statenakkoord, het Beleidskader Jeugd 2004 - 2007 en "Groeistuipen", de eindrapportage van de hoorcommissie jeugdzorg. Voor 2004 hebben als gevolg hiervan uitvoeringsactiviteiten op de volgende beleidsterreinen prioriteit: - jeugdparticipatie en cliëntenbeleid; - interculturalisatie; - ontwikkeling zorgstructuur rond het onderwijs; - regionale sturing en afstemming lokaal en provinciaal jeugdbeleid; - ontwikkeling en implementatie van registratie en jeugdmonitor; - kwaliteit van het aanbod; het verbeteren van de balans tussen vraag en aanbod, waaronder mede te verstaan de aanpak van wachtlijsten. Voorts is onderscheid gemaakt in beleidsdoelstellingen waarvoor de provincie zélf directe verantwoordelijkheid draagt en dus aanspreekbaar is, en de doelstellingen waarvoor anderen verantwoordelijkheid dragen resp. waarop anderen aanspreekbaar zijn. In het laatste geval heeft de provincie vooral een initiërende, stimulerende en toetsende rol. De provincie gaat daarbij na of de gewenste acties worden ondernomen en zal de relevante partij(en) daarbij aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Voor stimulering, monitoring en / of toetsing heeft de provincie verschillende instrumenten, zoals de jaargesprekken met de instellingen, de verschillende bestuurlijke afspraken en overleggen, beoordeling van (kwaliteits-)jaarverslagen, registratie, rapportage en (specifieke) subsidieregelingen. Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor het uitvoeringsprogramma 2004-2007 ‘’Kiezen voor de Gelderse Jeugd: ruimte en richting’‘ conform vast te stellen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
6 |
WV2003.38056 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Statenvoorstel: Hoe om te gaan met bezuinigingen openbaar vervoer "Tijd voor vernieuwing". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
7 |
DS2003.17072 |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Benoeming leden Commissie bezwaar- en beroepschriften. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
8 |
DS2003.16842 |
CS |
Esmeijer |
Onderwerp |
5e vergadering van het bestuur van de vereniging IPO. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
9 |
MW99.48471 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Beslissing op aanvraag om vergunning ingevolge de Wet milieubeheer. |
Openbare samenvatting |
GS heeeft aan ARN B.V. vergunning verleend op grond van de Wet milieubeheer. Hierin is onder meer bepaald dat ARN gedurende vier jaar na de datum van de vergunning een deel van het aangeboden afval (Organisch Natte Fractie; ONF) mag storten. Ten behoeve hiervan is gebruik gemaakt van een ontheffingsmogelijkheid die het Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen en het Landelijk Afvalbeheerplan maken. ARN is op grond van de vergunning verplicht om een plan van aanpak op te stellen waarin wordt beschreven op welke wijze de afbouw van de stort van ONF zal worden gerealiseerd. Bovendien is ARN verplicht over de voortgang hierin halfjaarlijks te rapporteren. Daarnaast is in de vergunning bepaald dat de in het verleden behaalde goede emissieresultaten van de verbrandingsinstallatie moeten worden voortgezet. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
10 |
DS2003.15676 |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Vaststelling "Sociaal statuut voor de provincie Gelderland 2004-2007". |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten tot vaststelling van het `Sociaal statuut voor de provincie Gelderland 2004/2007`. In dit sociaal statuut zijn de rechten en plichten van medewerkers neergelegd, van wie de functie verandert of verdwijnt als gevolg van een reorganisatie. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
11 |
MW2003.43547 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Deelname regio Achterhoek aan Kennis- en Implementatietraject Externe Veiligheid. |
Openbare samenvatting |
Het college van GS heeft besloten een bedrag van € 98.770 beschikbaar te stellen waarmee gemeenten in de Achterhoek in staat gesteld worden Extern Veiligheidsbeleid op te stellen en uit te voeren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
12 |
RE2003. |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Koepelnotitie PUP 2003-4e tranche subsidieaanvragen (2e deel). |
Openbare samenvatting |
Volgt nog. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
13 |
DS2003.17307 |
CS |
Aalderink |
Onderwerp |
Voorzitterschap thematisch forum sociaal-culturele integratie in het kader van het Interreg IIIc kaderprogramma Change on Borders. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten positief te reageren op het verzoek van het Land Nordrhein/Westfalen om in het kader van het Interreg IIIc kaderprogramma Change on Borders het thematisch forum rond sociaal/culturele integratie voor te zitten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
14 |
MW2003.32952 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Onkostenvergoeding met betrekking tot beslissing van Gedeputeerde Staten van Gelderland d.d. 7 december 2001, nr. MW2001.48367 in verband met afwijzing handhavingsverzoek inzake De Meteoor B.V. uit Rheden. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten om het verzoek van de heer Rothengatter om schadevergoeding in te willigen en gedeeltelijk de kosten te vergoeden die zijn gemaakt in de bezwaarprocedure, omdat achteraf is gebleken dat zijn verzoek om handhaving onterecht is afgewezen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
15 |
RE2003.94053 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Integrale herziening van het Beleidskader financieel toezicht Gelderland. |
Openbare samenvatting |
Vanaf 2000 hanteert de provincie Gelderland beleidsregels om de ruimte die het wettelijk kader biedt bij het uitvoeren van het financiële toezicht op gemeenten en gemeenschappelijke regelingen nader in te vullen. In verband met de dualisering van het gemeentebestuur en de maatregelen om de financiële functie van de gemeente te versterken hebben de gezamenlijke toezichthouders een nieuw gemeenschappelijk minimumbeleidskader vastgesteld. Dit beleidskader is in het bestuurlijk overleg met de Minister van BZK in juni van dit jaar vastgesteld. Tijdens dit overleg hebben de toezichthouders besloten zich aan dit beleidskader te conformeren. In vervolg daarop hebben GS nu besloten een nieuw beleidskader vast te stellen en dit een maand na bekendmaking in het Provinciaal Blad in werking te laten treden. De beleidsregels zullen aan de gemeenten worden toegezonden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
16 |
RE2003. |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Overhevelen van financiele middelen tussen maatregelen en het herfomulering van maatregel 1.1 (Herschikking Functies Buitengebied) van het Europese programma EPD Oost-Nederland. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
17 |
RE2003. |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Subsdiemaatregel Marktgericht Innoveren en Implementeren en Project Investeren in Toerisme. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
18 |
MW2003.49126 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Delegatie van GS aan B&W bevoegdheden Wet milieubeheer voor vakenshouderijen e.d. tevens zijnde bewaar- of bewerkingsinrichtingen voor als veevoer aan te wenden afvalstoffen. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde staten van Gelderland hebben besloten hun bevoegdheid in het kader van de Wet milieubeheer voor varkenshouderijen e.d., waarin als voer aan te wenden afvalstoffen worden opgeslagen (50 m3 of meer) of worden bewerkt te delegeren aan burgemeester en wethouders van Barneveld, Gendringen, Heerde, Wehl en Westervoort. De Colleges van burgemeester en wethouders en de raden van voornoemde gemeenten hebben evenals PS ingestemd met het door GS opgestelde ontwerp-delegatiebesluit. Binnenkort zullen GS ook aan enkele tientallen andere Gelderse colleges van burgemeester en wethouders deze bevoegdheid delegeren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
19 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
VERVALLEN |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
20 |
DS2003.6873 |
CS |
Esmeijer |
Onderwerp |
Gecombineerde vergadering AB en DB van het Samenwerkingsverband IPO op 18 december 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
21 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
VERVALLEN |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
22 |
WV2003.37962 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beoordeling "Plan Schut"- alternatief A15. |
Openbare samenvatting |
In reactie op de planvorming voor de doortrekking van de A15 tussen Ressen en de A12 is door dhr. Schut, gemeenteraadslid van de gemeente Lingewaard, een alternatief plan voorgesteld. Wij hebben dit plan ter beoordeling voorgelegd aan externe deskundigen. Wij zijn van mening dat er aan het plan dermate grote bezwaren kleven dat het ons inziens niet in de rede ligt het plan Schut in het vervolg (bijvoorbeeld als alternatief in de MER-studie) mee te nemen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
23 |
- |
--- |
--- |
Onderwerp |
VERVALLEN |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
24 |
MW2003.3256 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Hoofdlijnennota WHP3. |
Openbare samenvatting |
Er moet in 2004 een nieuw Waterhuishoudingsplan komen voor Gelderland. Gedeputeerde Staten hebben in januari 2003 een startnotitie vastgesteld en op 25 juni 2003 de discussienota vastgesteld. Aan de hand van de discussienota is dit najaar de ambtelijke discssie over het derde Waterhuishoudingsplan (WHP3) gevoerd. De discussiefase heeft hoofdlijnen voor het nieuwe waterbeleid opgeleverd. Deze hoofdlijnen worden weergegeven in de Hoofdlijnennota WHP3. Op basis van de Hoofdlijnennota wordt bestuurlijk overleg gevoerd gedurende het eerste kwartaal van 2004 en wordt het ontwerp-WHP3 opgesteld. In deze notitie worden de essenties weergegeven. Hoofdlijnen: De volgende maatschappelijke wateropgaven vormen de hoofdmoot in WHP3: - overlast wordt voorkomen door meer ruimte voor regionale waterberging - ruimte voor rivier komt tot uitvoering - verdroogde natuur wordt conform doelstelling hersteld - waterkwaliteitsdoelstellingen worden gerelateerd aan KRW De volgende beleidsherzieningen zijn aan de orde: Van inspanningen naar resultaten Het derde WHP vormt een belangrijke basis voor het implementeren van de Europese Kaderrichtlijn water door haalbare ambities te formuleren. De algemene lijn in het derde waterhuishoudingsplan wordt, dat vrijblijvende hoge ambities worden losgelaten en dat –soms lagere ambities worden vastgesteld, waarbij dan wel een resultaatverplichting geldt. Het waterbeleid is de afgelopen decennia succesvol geweest voor wat betreft het verbeteren van de algemene waterkwaliteit en het beschermen van natuur en drinkwater. Voor wat betreft het herstellen van natuur, is het beleid te weinig gefocust geweest op bijzondere gebieden en is de uitvoering te vrijblijvend aangestuurd. Dat heeft geresulteerd in een versnipperde uitvoering met laag rendement. WHP3 wordt een plan met haalbare ambities, waarbij wordt aangegeven waar, welke resultaten gehaald gaan worden. Het natuurherstel wordt gebiedsgewijze geprioriteerd. Buiten de prioriteitsgebieden geldt een ‘stand- still’ beginsel. Binnen de prioriteitsgebieden worden herstelresultaten geboekt. Van stimuleren naar sturing geven In WHP3 wordt strikter aangegeven hoe gebieden beschermd moeten worden. De functie ‘waterberging’ en de functie ‘natte natuur’ bestaan deels uit zoekgebieden en deels uit concrete functiegebieden. Ingeval het een concrete aanduiding betreft als natte natuur (met beschermingszone) of waterberging, zal doorwerking dienen plaats te vinden in bestemingsplannen. Uit evaluaties blijkt dat gemeenten niet spontaan overgaan op doorwerking van natte natuur en bufferzones in de bestemmingsplannen. Als de doorwerking op basis van het nieuwe streekplan wederom niet wordt uitgevoerd door gemeenten, is het nodig dat de provincie (termijn nader te bepalen in het nieuwe streekplan) overgaat tot ‘aanwijzing’. De aanwijzing kan gebaseerd worden op “essentiele beleidsuitspraken” in het streekplan over de waterbergingsgebieden en bescherming van natte natuur. Op het moment van aanwijzing dient de provincie dan een afgewogen, concreet en finaal besluit te nemen over het te beschermen gebied en bufferzone. Voor wat betreft de waterbergingsgebieden, de HEN-gebieden (natte parels) en HEN-wateren is de provincie daar voldoende concreet toe in staat. De beslissingen over de doorwerking in bestemmingsplannen behoeven dus niet in de vorm van Concrete Beleidsbeslissingen (CBB) in het streekplan opgenomen te worden. “Essentiele beleidsuitspraken” zijn even dwingend voor gemeenten als een CBB, maar behoeven nog niet finaal te zijn afgewogen en begrensd bij de vaststelling van het nieuwe streekplan. Ingeval van een essentiele beleidsuitspraak, is de eventuele planschade aan de orde op het moment van ‘aanwijzing’. De zoekgebieden, dienen binnen de planperiode van WHP3 te worden geconcretiseerd. De uitvoering van herstelmaatregelen zal op basis van meetbare resultaten worden aangestuurd. De monitoring dient dan ook adequaat en systematisch te gebeuren. Vervolgens kunnen op basis hiervan afspraken over de uitvoering gemaakt worden met de waterpartners die daar ook op afgerekend worden. De afspraken kunnen in de vorm van wederzijdse prestatiecontracten worden vastgelegd. Tenslotte zal de provincie een actievere rol in de uitvoering gaan spelen als initiator en regiseur. Vrijwillige medewerking niet langer absoluut uitgangspunt Veel wateropgaven kunnen (deels) worden gerealiseerd door een systeem van blauwe diensten. Hierbij krijgen landbouwers die vrijwillig meewerken aan vernatting en verbetering van de waterkwaliteit, een adequate vergoeding voor natschade en bedrijfsaanpassingen. Binnen de “strategische actiegebieden” zal natschade in hydrologische invloedszones optreden. Deze schade wordt ook zonder vrijwillige deelname van grondgebruikers doorgevoerd en adequaat vergoed. Drie scenario’s voor herstelambitie In de hoofdlijnennota worden de keuzen voor het vaststellen van de ambities voorbereid in de vorm van drie scenario’s. Grondslag voor deze scenario’s is gebiedsgewijze prioritering; het aantal en de omvang van de gebieden verschilt per scenario, maar binnen de “strategische actiegebieden” geldt, dat aan de verschillende ‘waterknoppen’ wordt gedraait en ook de instrumenten van de andere beleidsvelden worden in deze gebieden met prioriteit ingezet. De scenario’s bevatten geen nieuwe elementen. Ze zijn gebaseerd reeds bekende beleidsvoornemens (WHP2, reconstructie, stroomgebiedsvisies) en op de wettelijke plicht. Ter voorbereiding op de keuze zijn de gevolgen voor kosten in beeld worden gebracht. De kosten tot en met 2015 van het basisbeleid en de herstelscenario’s: Basisbeleid WHP3 –> 390 miljoen euro Scenario 1–> 210 miljoen euro plus basisbeleid = 600 miljoen euro totaal Scenario 2–> 580 miljoen euro plus basisbeleid = 970 miljoen euro totaal Scenario 3–> 790 miljoen euro plus basisbeleid = 1180 miljoen euro totaal. In de bijlage van de Hoofdlijnennota zijn ook de ingeschatte ‘waterkosten’ van de reconstructie stroomgebiedsvisies ter vergelijking weergegeven. De ingeschatte kosten van de stroomgebiedsvisies hebben een zuiver illustratief karakter. Met het vaststellen van de Hoofdlijnennota spreekt GS haar voorkeur uit voor ‘herstelscenario 2'. In het ontwerp van WHP3 zal het basisbeleid en herstelscenario 2, worden uitgewerkt tot realistisch en betaalbaar waterbeleid. Daarbij zullen de kosten specifiek worden uitgewerkt, de financiering zal worden weergegeven en mogelijke lastenontwikkelingen worden in beeld gebracht. Aan de hand van het ontwerp kan dan worden besloten of de financiële consequenties acceptabel zijn. De kosten en financiering worden nader toegelicht in deze minuut in het blok ‘toelichting aspecten’. Bestuurlijk overleg over de haalbaarheid Deze hoofdlijnennota vormt de bestuurlijke opmaat naar het ontwerpwaterhuishoudingsplan-3. Bestuurlijke keuzen worden voorgelegd over de hoofdlijnen. Hierbij zal afstemming plaats vinden met de andere omgevingsplannen, met name het streekplan. Conform de agenda voor het nieuwe streekplan zijn de sturende wateropgaven een basis voor het RO-beleid. Verder vindt bestuurlijk overleg plaats met de mede overheden en belangenorganisaties. GS wil een realistisch ontwerp maken. Doel van dit overleg is te bezien hoe dit realisme het beste in het plan wordt waargemaakt. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
25 |
RE2003.105277 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Uitzetting uitgeprocedeerde asielzoekers. |
Openbare samenvatting |
Er dreigen steeds meer vreemdelingen op straat te komen staan zonder opvang en onderdak. De onlangs vastgestelde specifieke pardonregeling voor asielzoekers, die vanwege inactiviteit van de rijksoverheid langer dan 5 jaar in één asielprocedure zijn, schiet te kort doordat naar verwachting veel uitgeprocedeerden niet onder de voorwaarden van die regeling zullen vallen. Ditzelfde geldt voor de groep van asielzoekers die, naar aanleiding van de oproep van voorgaande minister op 14 januari 2003, hem schriftelijk hebben verzocht om op grond van schrijnende humanitaire redenen toch in Nederland te mogen blijven. Landelijk zijn hier ongeveer 10.000 reacties op gekomen. Naar verwachting zal ongeveer 80% binnenkort een negatief bericht ontvangen. Wij verwachten naast humanitaire problemen, een toename van het vraagstuk van de illegalen en daklozen. Tegen deze achtergrond maakt het college van Gedeputeerde Staten bezwaar tegen de wijze waarop het uitzettingsbeleid nu door de rijksoverheid wordt uitgevoerd. Zolang de vertrekcapaciteit noch de opvang tot aan het moment van vertrek goed is geregeld en er voor deze mensen geen adequaat alternatief is in de vorm van een goed georganiseerde terugkeer naar het land van herkomst of (tijdelijke) noodopvang dan is het college van oordeel dat zij niet uit hun huis/opvang gezet zouden mogen worden. Het college van Gedeputeerde Staten doet een dringend beroep op de Gelderse bestuurders het appčl aan de Minister te ondersteunen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
26 |
MW2003.37833 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Wbb, art. 28, beslissing op bezwaar. Inzake deelsanering Voorstraat 4 Beesd (GE0236001564). Conform advies commissie, bezwaar ongegrond verklaren. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
27 |
MW2003.32797 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Beslissing inzake bezwaarschrift van Wagenvoort Vuurwerk B.V. ten aanzien van de ontbrandingstoestemming voor 13 september te Wezep. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
28 |
WV2003.38315 |
WVV |
Van Haaren |
Onderwerp |
Beslssing op bezwaarschrift van K. Vermaat te Doorwerth gericht tegen het verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van 12 maart 2003 op de N 225 (nummer WV2003.6847). |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
29 |
RE2002.87956 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Besluit op bezwaarschrift in het kader van de Awb tegen de beslissing van Gedeputeerde Staten van 4 december 2002. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
30 |
DS2003.16792 |
DS |
Wijsman |
Onderwerp |
Vaststelling subsidieplafonds 2004 voor GS-subsidies. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
31 |
MW2003.51075 |
MW |
Keereweer |
Onderwerp |
Verkoop dijkmagazijn. |
Openbare samenvatting |
Gedeputeerde Staten hebben besloten tot verkoop van een dijkmagazijn. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
32 |
MW2002.23626 |
MW |
Aalderink |
Onderwerp |
Wet Bodembescherming; stortplaats Westervoort GE/440/001. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
33 |
RE2003.66327 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Verzoek om toepassing van artikel 40b van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (vaststellen bestemmingsplan door Gedeputeerde Staten) |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
34 |
RE2003.78495 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Doetinchem: artikel 19, lid 1 WRO ten behoeve van een nieuwe woning binnen het agrarisch bouwperceel aan de Keppelseweg 254. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
35 |
RE2003.54705 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Putten: bestemmingsplan "Sprielderweg-Zuid". |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
36 |
RE2003.51065 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Maasdriel: bestemmingsplan Buitengebied, herziening Peffer & Hooymans. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
37 |
RE2003.103924 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Nijmegen: wijzigingsplan Benedenstad-56 (Uitbreiding pannekoekenhuis Burchtstraat 75) |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
38 |
RE2003. |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Renkum: verzoek om een Mediation procedure in verband met de GS-beslissing inzake het bestemmingsplan Buitengebied. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
39 |
RE2002.108131 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Geldermalsen: heroverweging Besluit tot intrekking van het wijzigingsplan van het bestemmingsplan Buitengebied 1984 ten behoeve van R. Borgstein. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
40 |
RE2003.56364 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Beuningen: bestemmingsplan Beuningse Plas -De Waterplas. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
41 |
PS 2003-553 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Uitstel beantwoording statenvragen inzake de afhandeling van het oude GOM-dossier. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
42 |
RE2002.63335 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Toekenning woningcontingent in het kader van de tweede partiële herziening Streekplan Gelderland 1996 "Ruimte voor Ruimte", tweede tranche, aanvraagnummer LASER: 4530671. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
43 |
RE2003.72057 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Besluit van het college van B&W van Druten van 16 juni 2003 tot het oprichten van de CV Ontwikkelingsmaatschappij Druten-oost C.V. en Gemeenschappelijke Exploitatie Maatschappij Druten-Oost Beheer BV. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
44 |
DS2003. |
CS |
Wijsman |
Onderwerp |
Overzicht sectorale rijksbezuinigingen voor de provincies. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
45 |
RE2003108314 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Sociale Partners Gelderland: - jaarrekening 2002 vastgesteld door SER. - betaalbaarstelling bijdrage 2003. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
46 |
RE2003.104026 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente West-Maas en Waal: begroting 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
47 |
RE2003.103321 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Heumen: programmabegroting 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
48 |
RE2003.115995 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Hummelo en Keppel: begroting 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
49 |
RE2003.99696 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Arnhem: meerjarenprogrammabegroting 2004-2007. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
50 |
RE2003.104483 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Warnsveld: jaarbegroting 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
51 |
RE2003.104692 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Heerde: begroting 2004 en de 1e begrotingswijziging 2004. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
52 |
RE2003.46354 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Afrekening subsidie Fietspad Gouden Ham RE98.107692 |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
53 |
RE2003.103391 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Landinrichting Esvelderbeek; verlening uitvoeringstermijn en verschuiving uit te voeren werken. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
54 |
RE2003.115562 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Haalbaarheidsstudie erfgoedlogies Gelderland en Overijssel. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
55 |
RE2003.108256 |
REW |
Aalderink |
Onderwerp |
Voorschot subsidie project Nederlands Watermuseum. RE2001.14376 Stichting Nederlands Watermuseum. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
56 |
RE2003.12312 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Brief aan de Gelderse gemeenschappelijke regelingen met informatie over wijzigingen als gevolg van het inwerking treden van de Wet dualisering gemeentebestuur en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
57 |
RE2003.41995 |
REW |
Keereweer |
Onderwerp |
Regeling Bedrijfshervestiging en Bedrijfsbeëndiging; aanwijzing toeslaggebieden. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
58 |
RE2003.116944 |
REW |
Wijsman |
Onderwerp |
Gemeente Steenderen: begrotingen en begrotingswijzigingen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
59 |
RE2003.104606 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gmeente Voorst: Buitengebied 1996, wijziging Breestraat 6. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
60 |
Z9219 |
MW |
Wijsman |
Onderwerp |
Mandaatverlening aan de griffier. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
61 |
RE2003.88683 |
REW |
Peters |
Onderwerp |
Gemeente Oldebroek: Buitengebied 2002, Bovendwarsweg 82. |
|
Rondvraag GS-vergadering van 16 december 2003 |
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
1 |
|
--- |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer meldt terug uit het overleg met Minister Remkes over het congruent maken van de hulpverleningsregio's. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
2 |
|
REW |
Esmeijer |
Afspraak |
Gedeputeerde Esmeijer geeft een korte impressie van de positief verlopen studiereis over Kulturhusen naar Denemarken waaraan ook vertegenwoordigers van twaalf Gelderse gemeenten aan deelnamen. |
|
Nummer |
Commissoriaal |
Afdeling |
Gedeputeerde |
Openbaar |
3 |
|
REW |
Peters |
Afspraak |
Gedeputeerde Peters doet verslag van de situatie met betrekking tot de permanente bewoning van recreatiewoningen in Harderwijk. Gedeputeerde Staten constateert dat er geen enkele aanleiding is om van de vastgestelde beleidslijn af te wijken. |
|