Besluitenlijst GS-vergadering van 16 december 2003

Als u wilt kunt u deze lijst afdrukken
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 - CS Voorzitter
Onderwerp
Besluitenlijst van de vergadering van 9 december 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 Z 8301 WVV Van Haaren
Onderwerp
Onderzoek naar de haalbaarheid van de doortrekking A 15. 
AANGEHOUDEN D.D. 7/10/2003 (A3).
(zie ook C18)
Openbare samenvatting
In het najaar van 2002 hebben GS aan PS voorgesteld onderzoek te doen naar de  
haalbaarheid van de doortrekking van de A15. PS stemde daarmee in. PS gaf
daarbij aan in het najaar van 2003, op grond van het onderzoek, een besluit te
willen nemen over de eventuele voortgang van de planvoorbereidingen. Het
onderzoek is gedaan, de resultaten zijn bekend. Het onderzoek toont het nut en
de noodzaak en - onder voorwaarden - de financiële haalbaarheid van de
doortrekking van de A15 aan.
Gedeputeerde Staten stellen voor het rapport en de daarin vervatte conclusies
over te nemen.
Daarnaast stelt GS voor de doortrekking van de A15 in te brengen in de
regionale prioritering die in het voorjaar van 2004 in SWADT-verband opgesteld
zal worden. En, afhankelijk van de aard van het overleg in het SWADT, de
verdere planvoorbereiding ter hand te nemen.
Gedeputeerde Staten stellen voor dit Statenvoorstel op 14 januari 2004 in de
Commissie Verkeer en Water te behandelen en op 28 januari 2004 voor
besluitvorming voor te leggen aan Provinciale Staten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 Z9807 REW Esmeijer
Onderwerp
Jaarprogramma Zorg 2004
Openbare samenvatting
Komend jaar zal in vervolg op het Statenakkoord voor 2003-2007 veel aandacht  
geschonken worden aan de ambulanceproblematiek (o.m. verbeteren van de
aanrijtijden en de beschikbaarheid van de ambulances) en aan het probleem van
een adequate opvang van dak- en thuislozen in Gelderland. Daarnaast zullen er
nog veel inspanningen gepleegd moeten worden rond de invoering van de nieuwe
Wet op de Jeugdzorg en de bestrijding van de wachtlijsten in de Jeugdzorg.
Verder wordt in 2004 een nieuwe regionale aanpak voor het sociale domein
voorbereid in de geest van het advies Simons.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
4 Z9261 REW Esmeijer
Onderwerp
Vervolgvoorstel verslaglegging afwikkeling subsidieregeling Verpleeghuiszorg in  
verzorgingshuizen in Gelderland en voorstel subsidiëring majeure
woonservice-projecten Nijmegen en Arnhem.
Openbare samenvatting
Betreft erratum in ontwerp-besluit Statenvoorstel PS 2003-453 inzake het deel  
van het ontwerpbesluit waarin aan Gedeputeerde Staten de beveogdheid tot het
omschrijven van de activiteiten waarvoor de subsidie aan de woonservicegebieden
in Nijmegen en Arnhem Zuid wordt gedelegeerd. Tevens zijn de namen van de
subsidieontvangers toegevoegd.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
5 Z9794 REW Esmeijer
Onderwerp
Uitvoeringsprogramma 2004-2007 Kiezen voor de Gelderse jeugd: ruimte en  
richting.
Openbare samenvatting
In het uitvoeringsprogramma jeugd geeft de provincie jaarlijks aan welke  
activiteiten zij voor het komende jaar zal initiëren en - zélf dan wel door
relevante partners - zal (laten) uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma wordt
(a.g.v. het feit dat de Wet op de Jeugdzorg niet per 1 januari 2004 wordt
ingevoerd) ook dit jaar nog door Provinciale Staten vastgesteld (art. 10
WJHV). Het provinciale beleidskader - dat eenmaal in de vier jaar door
Provinciale Staten wordt vastgesteld (17 -12-2003) - is de inhoudelijk basis
van het uitvoeringsprogramma. Het beleids- en uitvoeringskader tesamen vormen
het jaarlijkse plan jeugdhulpverlening als bedoeld in Artikel 10 van de wet op
de jeugdhulpverlening.
Beschikbare menskracht en financiële middelen stellen grenzen aan de
mogelijkheden. Niet alles kan tegelijkertijd.
De provincie en haar partners - ieder voor zich - moeten daarom prioriteiten
stellen. De prioritering, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma jeugd
2004 - 2007, is gebaseerd wettelijke verplichtingen enerzijds en
bestuurlijke prioriteit anderzijds; Deze laatste is mede ontleend aan (de
behandeling van) het Statenakkoord, het Beleidskader Jeugd 2004 - 2007 en
"Groeistuipen", de eindrapportage van de hoorcommissie jeugdzorg.
Voor 2004 hebben als gevolg hiervan uitvoeringsactiviteiten op de volgende
beleidsterreinen prioriteit:
- jeugdparticipatie en cliëntenbeleid;
- interculturalisatie;
- ontwikkeling zorgstructuur rond het onderwijs;
- regionale sturing en afstemming lokaal en provinciaal jeugdbeleid;
- ontwikkeling en implementatie van registratie en jeugdmonitor;
- kwaliteit van het aanbod;
het verbeteren van de balans tussen vraag en aanbod, waaronder mede te verstaan
de aanpak van wachtlijsten.
Voorts is onderscheid gemaakt in beleidsdoelstellingen waarvoor de provincie
zélf directe verantwoordelijkheid draagt en dus aanspreekbaar is, en de
doelstellingen waarvoor anderen verantwoordelijkheid dragen resp.
waarop anderen aanspreekbaar zijn. In het laatste geval heeft de provincie
vooral een initiërende, stimulerende en toetsende rol. De provincie gaat
daarbij na of de gewenste acties worden ondernomen en zal de relevante
partij(en) daarbij aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Voor stimulering, monitoring en / of toetsing heeft de provincie verschillende
instrumenten, zoals de jaargesprekken met de instellingen, de verschillende
bestuurlijke afspraken en overleggen, beoordeling van
(kwaliteits-)jaarverslagen, registratie, rapportage en (specifieke)
subsidieregelingen.
Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor het uitvoeringsprogramma
2004-2007 ‘’Kiezen voor de Gelderse Jeugd: ruimte en richting’‘ conform vast te
stellen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
6 WV2003.38056 WVV Van Haaren
Onderwerp
Statenvoorstel: Hoe om  te gaan met bezuinigingen openbaar vervoer "Tijd voor  
vernieuwing".
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
7 DS2003.17072 DS Wijsman
Onderwerp
Benoeming leden Commissie bezwaar- en beroepschriften.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
8 DS2003.16842 CS Esmeijer
Onderwerp
5e vergadering van het bestuur van de vereniging IPO.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
9 MW99.48471 MW Aalderink
Onderwerp
Beslissing op aanvraag om vergunning ingevolge de Wet milieubeheer.
Openbare samenvatting
GS heeeft aan ARN B.V. vergunning verleend op grond van de Wet milieubeheer.  
Hierin is onder meer bepaald dat ARN gedurende vier jaar na de datum van de
vergunning een deel van het aangeboden afval (Organisch Natte Fractie; ONF) mag
storten. Ten behoeve hiervan is gebruik gemaakt van een ontheffingsmogelijkheid
die het Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen en het Landelijk
Afvalbeheerplan maken. ARN is op grond van de vergunning verplicht om een plan
van aanpak op te stellen waarin wordt beschreven op welke wijze de afbouw van
de stort van ONF zal worden gerealiseerd. Bovendien is ARN verplicht over de
voortgang hierin halfjaarlijks te rapporteren. Daarnaast is in de vergunning
bepaald dat de in het verleden behaalde goede emissieresultaten
van de verbrandingsinstallatie moeten worden voortgezet.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
10 DS2003.15676 DS Wijsman
Onderwerp
Vaststelling "Sociaal statuut voor de provincie Gelderland 2004-2007".
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten tot vaststelling van het  
`Sociaal statuut voor de provincie Gelderland 2004/2007`. In dit sociaal
statuut zijn de rechten en plichten van medewerkers neergelegd, van wie de
functie verandert of verdwijnt als gevolg van een reorganisatie.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
11 MW2003.43547 MW Aalderink
Onderwerp
Deelname regio Achterhoek aan Kennis- en Implementatietraject Externe  
Veiligheid.
Openbare samenvatting
Het college van GS heeft besloten een bedrag van € 98.770 beschikbaar te  
stellen waarmee gemeenten in de Achterhoek in staat gesteld worden Extern
Veiligheidsbeleid op te stellen en uit te voeren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
12 RE2003. REW Keereweer
Onderwerp
Koepelnotitie PUP 2003-4e tranche subsidieaanvragen (2e deel).
Openbare samenvatting
Volgt nog.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
13 DS2003.17307 CS Aalderink
Onderwerp
Voorzitterschap thematisch forum sociaal-culturele integratie in het kader van  
het Interreg IIIc kaderprogramma Change on Borders.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben besloten positief te reageren op het verzoek van het  
Land Nordrhein/Westfalen om in het kader van het Interreg IIIc kaderprogramma
Change on Borders het thematisch forum rond sociaal/culturele integratie voor
te zitten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
14 MW2003.32952 MW Aalderink
Onderwerp
Onkostenvergoeding met betrekking tot beslissing van Gedeputeerde Staten van  
Gelderland d.d. 7 december 2001, nr. MW2001.48367 in verband met afwijzing
handhavingsverzoek inzake De Meteoor B.V. uit Rheden.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten om het verzoek van de heer  
Rothengatter om schadevergoeding in te willigen en gedeeltelijk de kosten te
vergoeden die zijn gemaakt in de bezwaarprocedure, omdat achteraf is gebleken
dat zijn verzoek om handhaving onterecht is afgewezen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
15 RE2003.94053 REW Wijsman
Onderwerp
Integrale herziening van het Beleidskader financieel toezicht Gelderland.
Openbare samenvatting
Vanaf 2000 hanteert de provincie Gelderland beleidsregels om de ruimte die het  
wettelijk kader biedt bij het uitvoeren van het financiële toezicht op
gemeenten en gemeenschappelijke regelingen nader in te vullen. In verband met
de dualisering van het gemeentebestuur en de maatregelen om de financiële
functie van de gemeente te versterken hebben de gezamenlijke toezichthouders
een
nieuw gemeenschappelijk minimumbeleidskader vastgesteld. Dit beleidskader is in
het bestuurlijk overleg met de Minister van BZK in juni van dit jaar
vastgesteld. Tijdens dit overleg hebben de toezichthouders besloten zich aan
dit beleidskader te conformeren. In vervolg daarop hebben GS nu besloten een
nieuw beleidskader vast te stellen en dit een maand na bekendmaking in het
Provinciaal Blad in werking te laten treden. De beleidsregels zullen aan de
gemeenten worden toegezonden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
16 RE2003. REW Keereweer
Onderwerp
Overhevelen van financiele middelen tussen maatregelen en het herfomulering van  
maatregel 1.1 (Herschikking Functies Buitengebied) van het Europese programma
EPD Oost-Nederland.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
17 RE2003. REW Aalderink
Onderwerp
Subsdiemaatregel Marktgericht Innoveren en Implementeren en Project Investeren  
in Toerisme.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
18 MW2003.49126 MW Aalderink
Onderwerp
Delegatie van GS aan B&W bevoegdheden Wet milieubeheer voor vakenshouderijen  
e.d. tevens zijnde bewaar- of bewerkingsinrichtingen voor als veevoer aan te
wenden afvalstoffen.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde staten van Gelderland hebben besloten hun bevoegdheid in het kader  
van de Wet milieubeheer voor varkenshouderijen e.d., waarin als voer aan te
wenden afvalstoffen worden opgeslagen (50 m3 of meer) of worden bewerkt te
delegeren aan burgemeester en wethouders van Barneveld, Gendringen, Heerde,
Wehl en Westervoort. De Colleges van burgemeester en wethouders en de raden van
voornoemde gemeenten hebben evenals PS ingestemd met het door GS opgestelde
ontwerp-delegatiebesluit.
Binnenkort zullen GS ook aan enkele tientallen andere Gelderse colleges van
burgemeester en wethouders deze bevoegdheid delegeren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
19 - --- ---
Onderwerp
VERVALLEN
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
20 DS2003.6873 CS Esmeijer
Onderwerp
Gecombineerde vergadering AB en DB van het Samenwerkingsverband IPO op 18  
december 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
21 - --- ---
Onderwerp
VERVALLEN
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
22 WV2003.37962 WVV Van Haaren
Onderwerp
Beoordeling "Plan Schut"- alternatief A15.
Openbare samenvatting
In reactie op de planvorming voor de doortrekking van de A15 tussen Ressen en  
de A12 is door dhr. Schut, gemeenteraadslid van de gemeente Lingewaard, een
alternatief plan voorgesteld.
Wij hebben dit plan ter beoordeling voorgelegd aan externe deskundigen.
Wij zijn van mening dat er aan het plan dermate grote bezwaren kleven dat het
ons inziens niet in de rede ligt het plan Schut in het vervolg (bijvoorbeeld
als alternatief in de MER-studie) mee te nemen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
23 - --- ---
Onderwerp
VERVALLEN
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
24 MW2003.3256 MW Keereweer
Onderwerp
Hoofdlijnennota WHP3.
Openbare samenvatting
Er moet in 2004 een nieuw Waterhuishoudingsplan komen voor Gelderland.  
Gedeputeerde Staten hebben in januari 2003 een startnotitie vastgesteld en op
25 juni 2003 de discussienota vastgesteld. Aan de hand van de discussienota is
dit najaar de ambtelijke discssie over het derde Waterhuishoudingsplan (WHP3)
gevoerd. De discussiefase heeft hoofdlijnen voor het nieuwe waterbeleid
opgeleverd. Deze hoofdlijnen worden weergegeven in de Hoofdlijnennota
WHP3. Op basis van de Hoofdlijnennota wordt bestuurlijk overleg gevoerd
gedurende het eerste kwartaal van 2004 en wordt het ontwerp-WHP3 opgesteld. In
deze notitie worden de essenties weergegeven.
Hoofdlijnen:
De volgende maatschappelijke wateropgaven vormen de hoofdmoot in WHP3:
- overlast wordt voorkomen door meer ruimte voor regionale waterberging
- ruimte voor rivier komt tot uitvoering
- verdroogde natuur wordt conform doelstelling hersteld
- waterkwaliteitsdoelstellingen worden gerelateerd aan KRW
De volgende beleidsherzieningen zijn aan de orde:
Van inspanningen naar resultaten
Het derde WHP vormt een belangrijke basis voor het implementeren van de
Europese Kaderrichtlijn water door haalbare ambities te formuleren. De algemene
lijn in het derde waterhuishoudingsplan wordt, dat vrijblijvende hoge ambities
worden losgelaten en dat –soms lagere ambities worden
vastgesteld, waarbij dan wel een resultaatverplichting geldt. Het waterbeleid
is de afgelopen decennia succesvol geweest voor wat betreft het verbeteren van
de algemene waterkwaliteit en het beschermen van natuur en drinkwater. Voor wat
betreft het herstellen van natuur, is het beleid te weinig gefocust geweest op
bijzondere gebieden en is de uitvoering te vrijblijvend aangestuurd. Dat
heeft geresulteerd in een versnipperde uitvoering met laag rendement. WHP3
wordt een plan met haalbare ambities, waarbij wordt aangegeven waar, welke
resultaten gehaald gaan worden. Het natuurherstel wordt gebiedsgewijze
geprioriteerd. Buiten de prioriteitsgebieden geldt een ‘stand-
still’ beginsel. Binnen de prioriteitsgebieden worden herstelresultaten
geboekt.

Van stimuleren naar sturing geven
In WHP3 wordt strikter aangegeven hoe gebieden beschermd moeten worden. De
functie ‘waterberging’ en de functie ‘natte natuur’ bestaan deels uit
zoekgebieden en deels uit concrete functiegebieden. Ingeval het een concrete
aanduiding betreft als natte natuur (met beschermingszone) of waterberging, zal
doorwerking dienen plaats te vinden in bestemingsplannen.
Uit evaluaties blijkt dat gemeenten niet spontaan overgaan op doorwerking van
natte natuur en bufferzones in de bestemmingsplannen. Als de doorwerking op
basis van het nieuwe streekplan wederom niet wordt uitgevoerd door gemeenten,
is het nodig dat de provincie (termijn nader te bepalen in het nieuwe
streekplan) overgaat tot ‘aanwijzing’. De aanwijzing kan gebaseerd worden
op “essentiele beleidsuitspraken” in het streekplan over de
waterbergingsgebieden en bescherming van natte natuur. Op het moment van
aanwijzing dient de provincie dan een afgewogen, concreet en finaal besluit te
nemen over het te beschermen gebied en bufferzone. Voor wat betreft de
waterbergingsgebieden, de HEN-gebieden (natte parels) en HEN-wateren is de
provincie daar voldoende concreet toe in staat.
De beslissingen over de doorwerking in bestemmingsplannen behoeven dus niet in
de vorm van Concrete Beleidsbeslissingen (CBB) in het streekplan opgenomen te
worden. “Essentiele beleidsuitspraken” zijn even dwingend voor gemeenten als
een CBB, maar behoeven nog niet finaal te zijn afgewogen en begrensd bij de
vaststelling van het nieuwe streekplan. Ingeval van een essentiele
beleidsuitspraak, is de eventuele planschade aan de orde op het moment van
‘aanwijzing’.
De zoekgebieden, dienen binnen de planperiode van WHP3 te worden
geconcretiseerd.

De uitvoering van herstelmaatregelen zal op basis van meetbare resultaten
worden aangestuurd.
De monitoring dient dan ook adequaat en systematisch te gebeuren. Vervolgens
kunnen op basis hiervan afspraken over de uitvoering gemaakt worden met de
waterpartners die daar ook op afgerekend worden. De afspraken kunnen in de vorm
van wederzijdse prestatiecontracten worden vastgelegd. Tenslotte zal de
provincie een actievere rol in de uitvoering gaan spelen als initiator en
regiseur.

Vrijwillige medewerking niet langer absoluut uitgangspunt
Veel wateropgaven kunnen (deels) worden gerealiseerd door een systeem van
blauwe diensten. Hierbij krijgen landbouwers die vrijwillig meewerken aan
vernatting en verbetering van de waterkwaliteit, een adequate vergoeding voor
natschade en bedrijfsaanpassingen. Binnen de “strategische actiegebieden” zal
natschade in hydrologische invloedszones optreden. Deze schade wordt ook zonder
vrijwillige deelname van grondgebruikers doorgevoerd en adequaat vergoed.

Drie scenario’s voor herstelambitie
In de hoofdlijnennota worden de keuzen voor het vaststellen van de ambities
voorbereid in de vorm van drie scenario’s. Grondslag voor deze scenario’s is
gebiedsgewijze prioritering; het aantal en de omvang van de gebieden verschilt
per scenario, maar binnen de “strategische actiegebieden” geldt, dat aan de
verschillende ‘waterknoppen’ wordt gedraait en ook de instrumenten van de
andere
beleidsvelden worden in deze gebieden met prioriteit ingezet. De scenario’s
bevatten geen nieuwe elementen. Ze zijn gebaseerd reeds bekende
beleidsvoornemens (WHP2, reconstructie, stroomgebiedsvisies) en op de
wettelijke plicht. Ter voorbereiding op de keuze zijn de gevolgen voor
kosten in beeld worden gebracht.

De kosten tot en met 2015 van het basisbeleid en de herstelscenario’s:
Basisbeleid WHP3 –> 390 miljoen euro Scenario 1–> 210 miljoen euro plus
basisbeleid = 600 miljoen euro totaal Scenario 2–> 580 miljoen euro plus
basisbeleid = 970 miljoen euro totaal Scenario 3–> 790 miljoen euro plus
basisbeleid = 1180 miljoen euro totaal. In de bijlage van de Hoofdlijnennota
zijn ook de ingeschatte ‘waterkosten’ van de reconstructie stroomgebiedsvisies
ter vergelijking weergegeven. De ingeschatte kosten van de stroomgebiedsvisies
hebben een zuiver illustratief karakter.

Met het vaststellen van de Hoofdlijnennota spreekt GS haar voorkeur uit voor
‘herstelscenario 2'. In het ontwerp van WHP3 zal het basisbeleid en
herstelscenario 2, worden uitgewerkt tot realistisch en betaalbaar waterbeleid.
Daarbij zullen de kosten specifiek worden uitgewerkt, de financiering zal
worden weergegeven en mogelijke lastenontwikkelingen worden in beeld gebracht.
Aan de hand van het ontwerp kan dan worden besloten of de financiële
consequenties acceptabel zijn. De kosten en financiering worden nader
toegelicht in deze minuut in het blok ‘toelichting aspecten’.

Bestuurlijk overleg over de haalbaarheid
Deze hoofdlijnennota vormt de bestuurlijke opmaat naar het
ontwerpwaterhuishoudingsplan-3.
Bestuurlijke keuzen worden voorgelegd over de hoofdlijnen. Hierbij zal
afstemming plaats vinden met de andere omgevingsplannen, met name het
streekplan. Conform de agenda voor het nieuwe streekplan zijn de sturende
wateropgaven een basis voor het RO-beleid.
Verder vindt bestuurlijk overleg plaats met de mede overheden en
belangenorganisaties. GS wil een realistisch ontwerp maken. Doel van dit
overleg is te bezien hoe dit realisme het beste in het plan wordt waargemaakt.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
25 RE2003.105277 REW Peters
Onderwerp
Uitzetting uitgeprocedeerde asielzoekers.
Openbare samenvatting
Er dreigen steeds meer vreemdelingen op straat te komen staan zonder opvang en  
onderdak. De onlangs vastgestelde specifieke pardonregeling voor asielzoekers,
die vanwege inactiviteit van de rijksoverheid langer dan 5 jaar in één
asielprocedure zijn, schiet te kort doordat naar verwachting veel
uitgeprocedeerden niet onder de voorwaarden van die regeling zullen vallen.
Ditzelfde geldt voor de groep van asielzoekers die, naar aanleiding
van de oproep van voorgaande minister op 14 januari 2003, hem schriftelijk
hebben verzocht om op grond van schrijnende humanitaire redenen toch in
Nederland te mogen blijven. Landelijk zijn hier ongeveer 10.000 reacties
op gekomen. Naar verwachting zal ongeveer 80% binnenkort een negatief bericht
ontvangen. Wij verwachten naast humanitaire problemen, een toename van het
vraagstuk van de illegalen en daklozen. Tegen deze achtergrond maakt het
college van Gedeputeerde Staten bezwaar tegen de wijze waarop het
uitzettingsbeleid nu door de rijksoverheid wordt uitgevoerd. Zolang de
vertrekcapaciteit noch de opvang tot aan het moment van vertrek goed is
geregeld en er voor deze mensen geen adequaat alternatief is in de vorm van een
goed georganiseerde terugkeer naar het land van herkomst of (tijdelijke)
noodopvang dan is het college van oordeel dat zij niet uit hun huis/opvang
gezet zouden mogen worden. Het college van Gedeputeerde Staten doet een
dringend beroep op de Gelderse bestuurders het appčl aan de Minister te
ondersteunen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
26 MW2003.37833 MW Aalderink
Onderwerp
Wbb, art. 28, beslissing op bezwaar. Inzake deelsanering Voorstraat 4 Beesd  
(GE0236001564). Conform advies commissie, bezwaar ongegrond verklaren.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
27 MW2003.32797 MW Aalderink
Onderwerp
Beslissing inzake bezwaarschrift van Wagenvoort Vuurwerk B.V. ten aanzien van  
de ontbrandingstoestemming voor 13 september te Wezep.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
28 WV2003.38315 WVV Van Haaren
Onderwerp
Beslssing op bezwaarschrift van K. Vermaat te Doorwerth gericht tegen  
het verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van 12 maart 2003 op de
N 225 (nummer WV2003.6847).
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
29 RE2002.87956 REW Peters
Onderwerp
Besluit op bezwaarschrift in het kader van de Awb tegen de beslissing van  
Gedeputeerde Staten van 4 december 2002.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
30 DS2003.16792 DS Wijsman
Onderwerp
Vaststelling subsidieplafonds 2004 voor GS-subsidies.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
31 MW2003.51075 MW Keereweer
Onderwerp
Verkoop dijkmagazijn.
Openbare samenvatting
Gedeputeerde Staten hebben besloten tot verkoop van een dijkmagazijn.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
32 MW2002.23626 MW Aalderink
Onderwerp
Wet Bodembescherming; stortplaats Westervoort GE/440/001.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
33 RE2003.66327 REW Peters
Onderwerp
Verzoek om toepassing van artikel 40b van de Wet op de Ruimtelijke Ordening  
(vaststellen bestemmingsplan door Gedeputeerde Staten)
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
34 RE2003.78495 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Doetinchem: artikel 19, lid 1 WRO ten behoeve van een nieuwe woning  
binnen het agrarisch bouwperceel aan de Keppelseweg 254.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
35 RE2003.54705 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Putten: bestemmingsplan "Sprielderweg-Zuid".
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
36 RE2003.51065 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Maasdriel: bestemmingsplan Buitengebied, herziening Peffer & Hooymans.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
37 RE2003.103924 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Nijmegen: wijzigingsplan Benedenstad-56 
(Uitbreiding pannekoekenhuis Burchtstraat 75)
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
38 RE2003. REW Peters
Onderwerp
Gemeente Renkum: verzoek om een Mediation procedure in verband met de  
GS-beslissing inzake het bestemmingsplan Buitengebied.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
39 RE2002.108131 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Geldermalsen: heroverweging Besluit tot intrekking van het  
wijzigingsplan van het bestemmingsplan Buitengebied 1984 ten behoeve van R.
Borgstein.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
40 RE2003.56364 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Beuningen: bestemmingsplan Beuningse Plas -De Waterplas.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
41 PS 2003-553 REW Aalderink
Onderwerp
Uitstel beantwoording statenvragen inzake de afhandeling van het oude  
GOM-dossier.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
42 RE2002.63335 REW Keereweer
Onderwerp
Toekenning woningcontingent in het kader van de tweede partiële herziening  
Streekplan Gelderland 1996 "Ruimte voor Ruimte", tweede tranche, aanvraagnummer
LASER: 4530671.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
43 RE2003.72057 REW Wijsman
Onderwerp
Besluit van het college van B&W van Druten van 16 juni 2003 tot het oprichten  
van de CV Ontwikkelingsmaatschappij Druten-oost C.V. en Gemeenschappelijke
Exploitatie Maatschappij Druten-Oost Beheer BV.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
44 DS2003. CS Wijsman
Onderwerp
Overzicht sectorale rijksbezuinigingen voor de provincies.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
45 RE2003108314 REW Aalderink
Onderwerp
Sociale Partners Gelderland: 
- jaarrekening 2002 vastgesteld door SER.
- betaalbaarstelling bijdrage 2003.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
46 RE2003.104026 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente West-Maas en Waal: begroting 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
47 RE2003.103321 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Heumen: programmabegroting 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
48 RE2003.115995 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Hummelo en Keppel: begroting 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
49 RE2003.99696 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Arnhem: meerjarenprogrammabegroting 2004-2007.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
50 RE2003.104483 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Warnsveld: jaarbegroting 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
51 RE2003.104692 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Heerde: begroting 2004 en de 1e begrotingswijziging 2004.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
52 RE2003.46354 REW Aalderink
Onderwerp
Afrekening subsidie Fietspad Gouden Ham RE98.107692
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
53 RE2003.103391 REW Keereweer
Onderwerp
Landinrichting Esvelderbeek; verlening uitvoeringstermijn en verschuiving uit  
te voeren werken.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
54 RE2003.115562 REW Aalderink
Onderwerp
Haalbaarheidsstudie erfgoedlogies Gelderland en Overijssel.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
55 RE2003.108256 REW Aalderink
Onderwerp
Voorschot subsidie project Nederlands Watermuseum. 
RE2001.14376 Stichting Nederlands Watermuseum.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
56 RE2003.12312 REW Wijsman
Onderwerp
Brief aan de Gelderse gemeenschappelijke regelingen met informatie over  
wijzigingen als gevolg van het inwerking treden van de Wet dualisering
gemeentebestuur en het Besluit begroting en verantwoording provincies en
gemeenten.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
57 RE2003.41995 REW Keereweer
Onderwerp
Regeling Bedrijfshervestiging en Bedrijfsbeëndiging;  
aanwijzing toeslaggebieden.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
58 RE2003.116944 REW Wijsman
Onderwerp
Gemeente Steenderen: begrotingen en begrotingswijzigingen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
59 RE2003.104606 REW Peters
Onderwerp
Gmeente Voorst: Buitengebied 1996, wijziging Breestraat 6.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
60 Z9219 MW Wijsman
Onderwerp
Mandaatverlening aan de griffier.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
61 RE2003.88683 REW Peters
Onderwerp
Gemeente Oldebroek: Buitengebied 2002, Bovendwarsweg 82.
 
Rondvraag GS-vergadering van 16 december 2003
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
1 --- Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer meldt terug uit het overleg met Minister Remkes over  
het congruent maken van de hulpverleningsregio's.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
2 REW Esmeijer
Afspraak
Gedeputeerde Esmeijer geeft een korte impressie van de positief verlopen 
studiereis over Kulturhusen naar Denemarken waaraan ook vertegenwoordigers
van twaalf Gelderse gemeenten aan deelnamen.
 
Nummer Commissoriaal Afdeling Gedeputeerde Openbaar
3 REW Peters
Afspraak
Gedeputeerde Peters doet verslag van de situatie met betrekking tot de  
permanente bewoning van recreatiewoningen in Harderwijk. Gedeputeerde
Staten constateert dat er geen enkele aanleiding is om van de vastgestelde
beleidslijn af te wijken.
 

terug naar de vorige pagina